Ohjelmointiputkassa alkaa pian algoritmikilpailu Putka Open 2020. Kilpailun alkuerissä on viisi kierrosta, jotka käydään viikonloppuina syksyn mittaan. Loppukilpailuun kutsutaan parhaiten menestyneet. Lue lisää ja osallistu!
Retropelikilpailussa suosituimmat pelit olivat Rajaton ja Paratrooper invasion, ja pian perässä tulivat myös Tasteroids ja X-Space: Bacon 9 sekä Putkaseikkailu. Näiden viiden pelin arviot myös painottuivat kiitettävän puolelle. Loput tulokset ja käyttäjien arviot löytyvät tulossivulta. Kiitos kaikille osallistujille ja arvioiden kirjoittajille!
Keväällä 2020 pidetään jälleen ohjelmointikilpailu. Tässä kisassa pitää tehdä retropeli: joko vanhan näköinen peli tai uusi versio jostain tunnetusta vanhasta pelistä. Tarkemmat säännöt ovat kilpailusivulla. Tervetuloa taas kilpailemaan!
Kuurupiilokilpailun voittajaksi selviytyi Anaatti tekoälyllään Rustaus, toiseksi tuli riekkuja tekoälyllään lurkki, ja kolmannen sijan vei TapaniS tekoälyllään TaSapaino. Lue lisää tulossivulta!
Vuodenvaihteen 2019–2020 tekoälykilpailussa leikitään kuurupiiloa. Lue lisää ja osallistu!
Poimintapelissä parhaiten menestyi os:n osvastusX, ja tasaisena parina perässä tulivat ahr:n Lokki ja skeskisen HalfLife3. Lue lisää tulossivulta ja kokeile tekoälyjä itse!
Vuodenvaihteen 2018–2019 tekoälykilpailussa kerätään lukuja ruudukosta. Lue lisää ja osallistu!
Sika-korttipelissä parhaiten menestyi L2-K2:n most, hopealle ylsi TapaniS:n TaScard2 ja pronssille Sisuaskin munkki. Lue lisää tulossivulta!
Kesällä 2018 kilpaillaan Sika-korttipelin tekoälystä. Lue lisää ja osallistu!
Plokkis-lautapelin voiton vei Sisuaskin tekoäly ebola, toiseksi tuli L2-K2:n raid ja kolmanneksi Tegun Suisto. Lue lisää tulossivulta! Tekoälyjä vastaan voi nyt myös pelata netissä.
Ohjelmointiputkassa alkaa pitkästä aikaa tekoälykilpailu. Aiheena on lautapeli, jossa jokainen pelaaja yrittää saada mahtumaan mahdollisimman monta omaa pelilaattaansa laudalle. Lue lisää ja osallistu!
Vuoden 2015 mittaan pidetyn Putka Open 2015 -ohjelmointikilpailun finaalin tulokset ovat selvillä: Parhaat pisteet keräsi Laakeri, toiseksi tuli kllp, ja kolmannen sijan sai Sisuaski. Onnea! Kattavammat tulokset ovat kilpailusivulla. Kiitos kaikille osallistujille.
Python-opassarjasta on nyt uusi, Python 3:lle päivitetty versio. Aiempi opassarja on siirretty arkistoon. Sisältö on olennaisesti ennallaan.
Vuoden 2015 mittaan pidetään Putka Open 2015 -ohjelmointikilpailu, joka muodostuu kuudesta kierroksesta netissä sekä finaalista Helsingissä vuoden lopussa. Tehtävät ovat algoritmisia ohjelmointitehtäviä, ja kyseessä on yksilökilpailu. Lue lisää kilpailuohjeista ja osallistu!
Ohjelmointiputkassa oli tänään muutaman tunnin käyttökatko: palveluntarjoaja Louhi epäili, että webhotelliin olisi murtauduttu. Mitään murtoa ei tietenkään ollut tapahtunut, vaan ilmeisesti epäilyttävänä pidetty liikenne oli peräisin kehitteillä olevista sivuston uusista toiminnoista.
Lukupelin paras tekoäly oli PahaApina, jonka tekijä ei antanut tietojaan julkaistavaksi. Välituloksissa johdossa ollut Anaatin tekoäly R33L jäi kunniakkaasti toiselle sijalle, ja kolmanneksi nousi Chimanin ohjelmoima Haistaja. Lue lisää tulossivulta!
Ohjelmointiputkassa alkaa jälleen kilpailu. Tällä kertaa aiheena on säännöiltään yksinkertainen Lukupeli, jossa tavoitteena on valita väliltä 0–9 luku, joka olisi pienempi kuin vastustajalla mutta silti mahdollisimman suuri. Ottelussa on 1000 kierrosta, jotta tekoäly pystyy analysoimaan vastustajan taktiikkaa ja oppimaan siitä. Lue lisää ja osallistu!
Talven tekoälykilpailu on ohi. Morabaraban mestariksi selviytyi Jorma Sainio. Vain pisteen päähän jäi Tuomo Kuusela, ja muutaman pisteen erolla kolmanneksi jäi Joonatan Saarhelo. Tarkemmat tulokset ovat kilpailun tulossivulla.
Tämän talven kilpailussa on tehtävänä ohjelmoida tekoäly myllyn kaltaiseen lautapeliin nimeltä morabaraba. Lue lisää ja osallistu!
Peliohjelmoijien suosiman SDL-kirjaston uusi versio SDL 2.0 on julkaistu, ja nyt seuraavat uudet oppaat. Ensimmäisinä aiheina ovat grafiikka ja syötteen lukeminen, joilla pääsee jo pelinteossa alkuun.
Tekoälykilpailu on nyt päättynyt. Parhaan tekoälyn Valtapeliin ohjelmoi Mika Urtela: hänen ohjelmansa ei hävinnyt yhtään ottelua. Toiseksi tuli Otto Seiskari ja kolmanneksi Lauri Kenttä. Kattavat tulokset sekä tietoa otteluista ja osallistujista ovat tulossivulla.
Ohjelmointiputkassa alkaa tänään kilpailu, jossa ohjelmoidaan tekoäly Valtapeliin, kahden pelaajan lautapeliin, jossa yksi yrittää valloittaa suuria, yhtenäisiä alueita ja toinen yrittää estää tämän. Lue lisää ja osallistu!
Ohjelmointiputka viettää tänä vuonna 10-vuotisjuhlia. Ohjelmointiputkan ensimmäinen versio ilmestyi nettiin tammikuussa 2002, ja saman vuoden kevään kuluessa sivuston toiminta lähti käyntiin nopein askelin. Juhlasivusto kertoo lisää Ohjelmointiputkan historiasta.
Piirtävä ohjelma -kilpailun voittajaksi selviytyi Antti Vainion tekoäly Trail, joka piirtää kolmiulotteisen vuoriston mallikuvasta. Toiseksi tuli Teemu Valon tekoäly fpc_hehku, ja kolmannen sijan vei Lauri Kentän tekoäly metapirux. Kilpailun kaikki tulokset ovat tulossivulla.
Piirtävä ohjelma -kilpailun osallistumisaika on päättynyt, ja kilpailussa on mukana 13 ohjelmaa. Kaikkien ohjelmien tuottamat piirrokset mallikuvista on julkaistu arvostelua varten. Äänestysaikaa on kaksi viikkoa, muista käydä uurnilla!
Ohjelmointiputkan uudessa kilpailussa on tehtävänä laatia ohjelma, joka piirtää kuvan sille annetun mustavalkoisen mallin perusteella. Kilpailuaikaa on tammikuun puoliväliin asti, ja parhaan ohjelman piirtämä kuva julkaistaan ensi kesänä Putkaorkesterin käsiohjelmassa. Lue lisää ja osallistu kilpailuun!
Ohjelmointiputkan uusi PHP-opassarja on ilmestynyt. Opassarja korvaa aiemman opassarjan, joka oli monin paikoin vanhentunut ja puutteellinen. Kokonaan uusina aiheina opassarjassa ovat tietoturva ja olio-ohjelmointi. Pääset lukemaan uutta opassarjaa tästä.
Ohjelmointiputkan taustalla oleva järjestelmä on uudistunut perusteellisesti. Sivuston koodi on kirjoitettu lähes kokonaan uudestaan toimivammaksi ja nykyaikaisemmaksi, ja samalla sivustolle on tullut joukko uusia ominaisuuksia. Lue lisää keskustelusta ja kerro mielipiteesi!
Säveltävä ohjelma -kilpailun tulokset on julkaistu! Kilpailun voittaja on Pauli Marttisen tekoäly A.I.Bach. Toiseksi tuli Lauri Kentän tekoäly dissonaattori, ja kolmannen sijan nappasi Kristian Laakkosen tekoäly pimpelipom. Kilpailun kärkikaksikon välille tuli lopulta vain yhden pisteen ero!
Säveltävä ohjelma -kilpailun arvosteluvaihe on alkanut. Kilpailussa on mukana 11 tekoälyä, jotka säveltävät hyvinkin erilaisia kappaleita. Nyt jokaisen tekoälyn edustuskappale on kuunneltavissa. Arvosteluaikaa on kaksi viikkoa, minkä jälkeen julkistetaan kilpailun tulokset.
Opasalueella on kaksi uutta aloittelijan opasta, joiden aiheena ovat ohjelmoinnin ja nettisivuston aloittaminen. Lisäksi C++-opassarja on saanut jatkoa uusilla osilla, jotka käsittelevät olio-ohjelmoinnin perusteita.
Ohjelmointiputkassa alkaa tänään kilpailu, jossa on tehtävänä luoda säveltävä tietokoneohjelma. Säveltämistä pidetään ihmiselle ominaisena luovana toimintana, mutta onnistuisiko se myös tietokoneelta? Lue lisää ja osallistu kilpailuun!
SL-haaste sisältää joukon tehtäviä, joissa on tarkoituksena suunnitella säännöllisiä lausekkeita. Tehtävien ratkaisut tarkistetaan automaattisesti, ja niiden vaikeus vaihtelee helposta erittäin haastavaan. Tervetuloa mukaan!
Ohjelmointiputkan kesähaasteena on parantaa Morpion-pelin kansainvälisiä ennätyksiä. Pelissä on tarkoituksena sijoittaa ruudukkoon viivoja, jotka yhdistävät peräkkäisiä palloja. Lue lisää ja osallistu haasteeseen!
Viivapelikilpailun tulokset ovat valmistuneet: kilpailun voittaja on Mikko Sysikaski, jonka tekoäly voitti peräti 94 peliä 98:sta. Toisen sijan nappasi Niko Nyrhilä, ja kolmanneksi sijoittui Antti Vainio. Tulossivu sisältää kilpailun täydelliset tulokset ja tiedot pelatuista otteluista.
Ohjelmointiputkan kevään tekoälykilpailun aiheena on viivapeli, jossa kaksi pelaajaa ohjaa viivan piirtoa ruudukossa pyrkien välttämään törmäystä omaan tai vastustajan viivaan. Lisätietoa kilpailusta on kilpailusivulla – tervetuloa mukaan!
Pomppis-kilpailun voiton vei Aleksi Hartikainen (tekoäly Kettu). Toisen sijan saavutti Lauri Kenttä (tekoäly pompom), ja kolmannelle sijalle ylsi Markku Velinen (tekoäly Mijuku). Kilpailuun osallistui kaikkiaan 15 tekoälyä, joiden täydelliset tulokset ovat tulossivulla.
Ohjelmointiputkan uusi Python-aiheinen opassarja on tarkoitettu lukijoille, joilla ei ole aiempaa ohjelmointikokemusta. Oppaissa käydään läpi kaikki ohjelmoinnin perusasiat, jotka muodostavat vankan pohjan ohjelmointitaidolle. Pääset lukemaan opassarjaa tästä.
Ohjelmointiputkassa alkaa tänään kilpailu, jossa on tehtävänä ohjelmoida tekoäly Pomppis-peliin. Pelissä on tavoitteena siirtää omat nappulat mahdollisimman nopeasti pelilaudan toiselle puolelle. Lisätietoa kilpailusta on kilpailusivulla – tervetuloa mukaan!
C++-kieli ja SDL-kirjasto ovat monen pelintekijän suosima yhdistelmä. Lauri Kentän uusi opassarja näyttää askel askeleelta, miten näillä välineillä käy matopelin ohjelmointi. Oppaat: osa 1, osa 2, osa 3, osa 4.
Tänään alkava PHP-haaste sisältää 100 ohjelmointitehtävää, jotka käsittelevät PHP-kielen perusasioita. Tehtävät etenevät helposta vaikeaan, ja kaikki tehtävät ratkaissut saa syvällisestä ohjelmointitaidosta kertovan sertifikaatin. Tervetuloa mukaan!
Lauri Kentän C++-opassarja on saanut täydennystä: Osa 7 käsittelee viittauksia, osoittimia ja dynaamista muistinvarausta. Osa 8 esittelee kaavaimet, joiden avulla voi yleistää samanrakenteisia funktioita eri muuttujatyypeille.
Kivi, sakset, paperi -kilpailun voittaja on Jorma Sainion tekoäly "Shotgun". Toiseksi sijoittui Toni Huttusen tekoäly "Leikkuri09", ja kolmannen sijan nappasi Markku Velisen tekoäly "Saikyou". Tarkat pistemäärät, pelatut ottelut, tekoälyjen kuvaukset ja lähdekoodit sekä graafiset tilastot ovat tulossivulla.
Ohjelmointiputkan uuden opassarjan aiheena on MySQL-tietokanta ja sen käsittely PHP:llä. Opassarja kertoo perusasiat SQL-kielestä ja tietokannan suunnittelusta sekä esittelee PHP:n PDO-rajapinnan. Oppaat: osa 1, osa 2, osa 3, osa 4, osa 5, osa 6, osa 7, osa 8, osa 9, osa 10.
Kivi, sakset, paperi -kilpailu on nyt puolivälissä, ja kaikki tähän mennessä lähetetyt tekoälyt osallistuivat välikierrokselle. Kilpailussa on tällä hetkellä mukana 25 tekoälyä, joiden pelitavat poikkeavat suuresti toisistaan. Välikierroksen pelit ovat saatavilla kilpailusivulla.
Ohjelmointiputkan kesän ohjelmointikilpailussa on tehtävänä laatia tekoäly kivi, sakset, paperi -peliin. Pelin säännöt ovat yksinkertaiset, mutta haasteena on opettaa tekoälylle hyvä strategia. Lisätietoja kilpailusta on kilpailusivulla ja keskustelussa – tervetuloa mukaan!
Lauri Kenttä on alkanut kirjoittaa laajaa opassarjaa C++-ohjelmoinnista. Opassarjan kuusi ensimmäistä osaa ovat nyt ilmestyneet: aiheisiin kuuluvat mm. muuttujat, ehdot, silmukat, funktiot ja ohjelman yleinen rakenne. Oppaat: osa 1, osa 2, osa 3, osa 4, osa 5, osa 6.
Ohjelmointiputkassa alkaa uusi opassarja Algoritmien aakkoset, joka johdattaa algoritmien kiehtovaan maailmaan. Kahdessa ensimmäisessä osassa tutustutaan algoritmien vaativuusluokkiin, jotka antavat kuvan algoritmin tehokkuudesta. Oppaat: osa 1, osa 2.
Lauri Kentän SDL:n ja OpenGL:n yhteiskäyttöä esittelevä opas on saanut jatko-osan. Oppaassa kerrotaan, miten SDL:llä voi ladata tekstuureita OpenGL:ää varten sekä miten SDL:llä voi ottaa käyttöön OpenGL:n osia ohjelman suorituksen aikana.
Hippakilpailun tulokset ovat ilmestyneet! Kilpailuun osallistui 15 tekoälyä, joista etevimmäksi osoittautui Otto Seiskarin "tunkki". Toiseksi tuli Lauri Kentän "hipake" ja kolmannen sijan nappasi Teemu Valon "u137". Tulossivu sisältää mm. kaikkien tekoälyjen pistemäärät, kilpailussa käytetyn testiaineiston sekä tekoälyjen lähdekoodit.
Jokainen C-kielen käyttäjä tuntee #include-komennon, joka liittää koodin keskelle toisen tiedoston sisällön. Tämä on yksi esimerkki C:n esikääntäjän toiminnasta, mutta kuten Lauri Kentän uusi opas osoittaa, esikääntäjä kykenee moneen muuhunkin.
Tänään alkaa kuukauden kestävä ohjelmointikilpailu, jossa on tehtävänä luoda tekoäly hippaleikkiin. Tekoälyyn kuuluu kaksi toimintatapaa: sen täytyy pystyä sekä pakenemaan että ottamaan kiinni toisia tekoälyjä. Lisätietoa kilpailusta on kilpailusivulla sekä keskustelussa. Tervetuloa mukaan!
Uusia projekteja tulee nykyään tiuhaan tahtiin: WebComponent on PHP-kielinen luokkakirjasto, jonka tarkoitus on helpottaa tietokantapohjaisten nettisovellusten ohjelmointia. Kirjasto sisältää valmista koodia mm. lomakkeiden käsittelyyn ja tietokantakyselyiden muodostukseen.
Projektien joukkoon on lisätty keskustelualueelta tuttu Star Opus, joka on avaruuteen sijoittuva perinteitä kunnioittava toimintapeli. Projekti on jo melko pitkällä, ja saatavilla on pelin demoversio sekä esittelyvideo.
Janne Seppäsen uusi projekti TK:Exile on kunnianosoitus Tapan Kaikki -pelisarjalle. Pelistä ei ole kuitenkaan tulossa esikuvansa kopio, vaan peli pyrkii tekijänsä sanoin "loistamaan omalaatuisella totetuksella, laajennettavuudella ja tietenkin pelattavuudella".
Projektialueella tapahtuu taas: uutena projektina on Hexstones, jonka tekijä on Johan Halmén. Jo melko pitkällä olevassa pelissä on tarkoitus sijoittaa kuusikulmioista muodostuvia palikoita toistensa päälle niin, että samanväriset kuusikulmiot joutuvat vierekkäin.
Ohjelmointiputkassa on pitkän tauon jälkeen uusi projekti, nimittäin E. K. Virtasen osBasic. Kuten nimestäkin voi arvata, kyseessä on Basic-tulkki. Onko sinullakin työn alla projekti, jota haluaisit esitellä Ohjelmointiputkassa? Lähetä siinä tapauksessa sähköpostia!
Lyhenne AJAX tulee sanoista "Asynchronous JavaScript and XML", mutta mitä tämä muoti-ilmaus oikeastaan tarkoittaa ja kuinka tekniikkaa voi hyödyntää omilla nettisivuilla? Näihin kysymyksiin pyrkii vastaamaan Mika Hakkaraisen uusi opas.
JavaScript-opassarja tuli valmiiksi jo viime vuonna, mutta oppaan ulkopuolelle jäi monta aihetta, joista yksi on DOM. Karri Kahelinin uusi opas näyttää, kuinka JavaScriptin kautta päästään käsiksi kaikkiin nettisivun elementteihin ja miten niitä voi lisätä, poistaa ja muokata.
Mika Hakkaraisen JavaScript-opassarja on nyt tullut päätökseen, ja oppaiden kokonaismäärä nousee yhteentoista. Opassarjan neljä viimeistä osaa täydentävät aiempien oppaiden asioita, ja mukana on tuttuun tapaan runsaasti käytännön esimerkkejä. Opassarja: osa 8, osa 9, osa 10, osa 11.
JavaScriptin perusteita esittelevä opassarja on saanut jatkoa. Uusissa oppaissa kerrotaan mm. omien funktioiden luonnista ja HTML-lomakkeen tietojen käsittelystä. Lisäksi perehdytään aiempaa tarkemmin merkkijonoihin ja niihin liittyviin metodeihin. Opassarja: osa 5, osa 6, osa 7.
Uusi opassarja alkaa: Mika Hakkaraisen neljä ensimmäistä JavaScript-opasta ovat ilmestyneet. JavaScriptin avulla nettisivulle voidaan lisätä toiminnallisuutta, joka ylittää tavallisen HTML:n mahdollisuudet. Nimensä mukaisesti JavaScriptin syntaksi muistuttaa Javaa, vaikka erojakin on runsaasti. Opassarja: osa 1, osa 2, osa 3, osa 4.
Ohjelmoijan matematiikka -sarjan neljäs osa on ilmestynyt. Oppaassa tutkitaan, kuinka erilaisia tietoja voidaan tallentaa bitteinä ja miten voidaan laskea tarvittavien bittien määrä. Lisäksi oppaassa selostetaan tehokas tapa osajoukkojen käsittelyyn bittitaulukon avulla.
Yhteensä 63 äänestäjää antoi pisteensä Putkaviisut-kappaleille. Ylivoimaiseksi voittajaksi selviytyi tejeezin "söin ohjelmointiputkan", joka sai 44 prosenttia äänistä. Toisen sijan saavutti Gwaurin "Makegho the Horrid" ja kolmanneksi tuli "When we have everything" säveltäjänä Freeze. Tarkat tiedot äänestyksestä ovat tulossivulla, kiitokset kaikille mukana olleille!
Putkaviisut-kilpailun viimeinen vaihe alkaa. Kilpailuun osallistuvat kappaleet on nyt julkistettu, ja kaikilla sivuston käyttäjillä on mahdollisuus vaikuttaa kilpailun tuloksiin äänestämällä. Aikaa kappaleiden kuunteluun ja äänestämiseen on 11.5. asti, ja tämän jälkeen paljastetaan kilpailun voittajat.
Koko viikonlopun kestänyt käyttökatkos on ohi, ja Ohjelmointiputkaa voi taas käyttää tavallisesti. Pahoittelut pitkästä katkoksesta, jonka syynä oli sekaisin mennyt tietokanta. Lisäksi Putkaviisut-kilpailuun on myönnetty lisäaikaa huhtikuun loppuun asti. Kolmatta tilaisuutta ei tule, joten nyt kannattaa toimia!
Sävellyskilpailun osallistujamäärä jäi toivottua alhaisemmaksi: määräaikaan mennessä ainoastaan kolme henkilöä toimitti sävellyksensä. Jos kuitenkin paljastuu, että moni halukas osanottaja joutui jäämään pois kiireiden vuoksi, kilpailuun voidaan vielä myöntää lisää aikaa. Kilpailun kohtaloon voi vaikuttaa keskustelussa.
Nyt alkaa Ohjelmointiputkan sävellyskilpailu Putkaviisut, jossa tehtävänä on säveltää 2 - 3 minuutin pituinen kappale, joka liittyy jollain tavalla Ohjelmointiputkaan. Kesällä jo kolmannen konserttinsa järjestävä Putkaorkesteri valitsee soitettavakseen kilpailun parhaita kappaleita, joten hyvä sävellys voi päästä julkisesti esitettäväksi.
Ohjelmoinnissa tärkeitä matematiikan alueita esittelevä opassarja on nyt kolmiosainen: Heikki Mäntysaaren uuden oppaan aiheena on vektorit. Oppaassa käydään ensin läpi, mitä vektorit yleisesti ovat ja kuinka niillä lasketaan, minkä jälkeen tutkitaan tarkemmin, miten vektoreita voi hyödyntää grafiikan ja pelien ohjelmoinnissa.
Ohjelmointiputka täyttää tänään viisi vuotta, minkä kunniaksi sivustolla on käytössä uusi ulkoasu. Ulkoasun on suunnitellut Otto Seiskari ja toteuttanut pääosin Lauri Kenttä. Viidessä vuodessa on ehtinyt tapahtua monenlaista mukavaa, ja sivustolle on muodostunut vakituinen käyttäjäkunta. Kiitos kaikille kuluneista vuosista - jatketaan samaan malliin!
Vuosi alkaa parin uuden oppaan julkaisulla. Ohjelmoijan matematiikka -sarjan toinen osa esittelee Pythagoraan lauseen ja trigonometrisia funktioita. Näiden avulla omassa pelissä voi vaikkapa liikuttaa kuvaa annetun kulman suuntaan. Toinen uusi opas on Lauri Kentän käsialaa, ja sen aiheena on kahden tunnetun grafiikkakirjaston, SDL:n ja OpenGL:n, yhteiskäyttö.
Älykäs ohjelma -kilpailun tulokset ovat nyt valmistuneet. Kilpailuun osallistui seitsemän ohjelmaa, joista kaksi nousi muiden yläpuolelle: Jorma Sainion "aiq" ja Petteri Aimosen "zizzo". Nämä ohjelmat ratkaisivat yli kolme neljännestä kilpailun sarjoista. Myös muut ohjelmat osoittautuivat älykkäiksi ja pääsivät hyviin tuloksiin. Tarkat tiedot ohjelmista ja sarjoista ovat tulossivulla.
Syyskuun ajan Ohjelmointiputkassa on käynnissä kilpailu, jossa tehtävänä on ohjelmoida älykäs ohjelma. Ohjelman älykkyys mitataan älykkyystestin avulla, jossa pitää täydentää säännöllisiä sarjoja. Esim. sarja A1, B2, C3, D4 jatkuu luonnollisesti E5, F6. Ihmiselle kilpailun sarjat ovat helppoja, mutta kuinka saada tietokone ymmärtämään niitä? Lue lisää ja osallistu kilpailuun!
Uudessa oppaassaan Lauri Kenttä johdattaa Brainfuck-kielen käyttöön. Tämä kieli muodostuu yksinkertaisista komennoista, mutta sillä ohjelmointi ei ole lainkaan yksinkertaista. Toinen uusi opas aloittaa kokonaan uuden matematiikkaa käsittelevän opassarjan. Tarkoitus on käydä läpi pikku hiljaa ohjelmoinnissa tärkeitä matematiikan alueita. Ensimmäinen aihe on jakojäännös.
Tänään vietetään Ohjelmointiputkassa moderaattoripäivää, jonka kunniaksi kaikilla keskustelijoilla on yhden päivän ajan moderaattorin oikeudet. Nyt on siis ainutlaatuinen mahdollisuus kokeilla, miltä keskustelunvalvojan vastuullinen työ tuntuu. Lisäksi moderaattoripäivän jälkeen keskusteluun tulee muutama uusi pysyvä moderaattori. Lisätietoja asiasta on keskustelussa.
Ohjelmointiputkan uusi palvelin on Louhi.Net. Palvelimen vaihto tuskin jäi kovin monelta huomaamatta yli kolmen päivän pituisen käyttökatkon takia. Syitä tähän olivat vanhan sopimuksen ennenaikainen päättyminen ja domain-nimen ohjauksen muutoksen pitkä varoaika. Nyt kuitenkin sivut alkavat toimia sitä mukaa kuin nimipalvelimet saavat tietonsa ajan tasalle. Uudesta palvelimesta on varmasti iloa ja hyötyä kaikille sivuston käyttäjille.
Viikon kysymyksen korvaajaksi tulee "Putkaposti", kuukausittain (tai useammin) vaihtuva ohjelmointitehtävä. Tehtävien taso on vaihteleva, ja ne liittyvät ohjelmoinnin eri alueisiin. Yhteistä tehtäville on, että ne voi ratkaista monella tavalla ja osittaisetkin ratkaisut otetaan huomioon arvostelussa. Aikanaan tehtäviin julkaistaan myös mallivastaukset. Ensimmäinen tehtävä liittyy palindromilukuihin.
Vuorokausien testipelien jälkeen tekoälykilpailun tulokset ovat selvillä. Kilpailuun osallistuneet ohjelmat pelasivat kaikkiaan 546 yksinpeliä ja 280 moninpeliä. Kilpailu oli tasainen, mutta joukosta erottuivat myös selvästi parhaimmat tekoälyt. Viiden kärki kuuluu: python (Henrik Huttunen), pupilli (Ville Pettersson), ogre (Jorma Sainio), illi (Ilja Mäki) ja Fantti (Joonas Mäkinen). Kiitos kilpailun osallistujille ja hyvää loppukesää!
Vielä kerran väripelikilpailun sääntöjä joudutaan muuttamaan. Tekoälyn täytyy aina poistaa kentältä neliöryhmä, ja moninpelissä tekoäly saa poistaa ainoastaan omanvärisiä neliöitä. Tekoäly voi luottaa siihen, että kentällä on aina jotain poistettavaa. Kilpailu on nyt puolivälissä, ja keskustelun perusteella yhdellä ja toisella on jo tekoälyprojekti hyvässä vaiheessa.
Tekoälykilpailu on synnyttänyt melko paljon keskustelua. Moni säännöissä ylimalkaisesti kerrottu asia on saanut selvennyksen keskustelussa, ja kilpailijoiden aiheelliset huomautukset ovat johtaneet myös muutoksiin säännöissä. Moninpelissä lukutiedosto on nyt aikaisempaa laajempi ja sisältää tiedon pelaavista tekoälyistä sekä pelikentän värien alkuperäisestä määrästä.
Nyt alkaa kesäkilpailu, jossa on tarkoituksena ohjelmoida tekoäly väripeliin. Pelissä poistetaan samanvärisiä neliöryhmiä tavoitteena tyhjentää pelikenttä mahdollisimman täydellisesti. Kaikki tarvittavat kilpailuun liittyvät tiedot ovat kilpailusivulla. Kilpailuaikaa on kesäkuun loppuun. Tervetuloa mukaan!
Kustaa Kankaan merkkigraafisia pelejä käsittelevä opassarja on saanut paljon kiitosta lukijoilta. Nyt ilmestyy opassarjan odotettu kolmas osa, jossa kerrotaan liikkuvien hirviöiden lisäämisestä pelimaailmaan. Lisäksi projektialueella on vihdoin näkyvissä jo hyvän aikaa tekeillä ollut Woima-roolipeli, josta otetut kuvankaappaukset näyttävät varsin lupaavilta.
Yksi suosituimmista aiheista keskustelussa on merkkigraafisen pelin ohjelmointi QBasicilla. Tätä asiaa käsittelee Kustaa Kankaan uusi opassarja, jonka kaksi ensimmäistä osaa ovat valmiina. Tähänastinen aikaansaannos on luolastossa liikkuva pelihahmo. Pikku hiljaa pienistä osista syntyy kokonainen toimiva peli. Opassarja: osa 1, osa 2.
Yhteensä 91 äänestäjää antoi pisteitä kilpailuun osallistuneille demoille. Kilpailun voittajaksi selviytyi Kuantum Akelerator 2, joka päihitti täpärästi toiseksi sijoittuneen The Pathin. Kolmanneksi tuli MMV - MegaloManic Venture, neljännen tilan vei Megamix 2005 ja viiden parhaan joukkoon mahtui vielä demo nimeltä pieni makkara. Täydellinen tuloslista on kilpailusivulla. Kiitokset kilpailun osallistujille ja äänestäjille!
Uuden vuoden demokilpailuun osallistui kymmenen demoa, jotka käsittelevät annettua aihetta monin eri tavoin. Kaikki demot sekä monien lähdekoodit ovat saatavilla kilpailusivulta. Demojen katselun jälkeen kannattaa vielä piipahtaa uurnilla. Äänestysaikaa on viikko, jonka jälkeen selviävät "putkalaisten" suosikkidemot.
Opasvalikoima laajentuu jälleen. Antti Porvalin oppaan aiheena on Ncurses-kirjasto, joka on tarkoitettu tekstipohjaisen komentoikkunan hallintaan. Toinen uusi opas käsittelee säännöllisiä lausekkeita, joiden taitamisesta on monenlaista hyötyä mm. PHP-ohjelmoijille. Linkit oppaisiin: NCurses-opas, Säännölliset lausekkeet PHP:ssä. Lisäksi sivustolla on uusi projekti: Petri Airion IRC-botti HokanII.
Uuden vuoden kynnyksellä Ohjelmointiputkassa alkaa kolmiviikkoinen kilpailu, jossa tehtävänä on ohjelmoida demo uudelle vuodelle 2005. Kaikilla kielillä ohjelmoiville avoin kilpailu päättyy osallistuneiden demojen esittelyyn ja kävijä-äänestykseen. Lue lisää ja osallistu kilpailuun!
Keskustelussa on nyt uusi alue, joka on omistettu kilpailujen suunnittelulle ja keskustelulle niiden aikana. Uusien toimintojen avulla kilpailun voi ylläpidon lisäksi järjestää luotettava keskustelija. Muuten uudet kilpailut tullevat muistuttamaan tähän mennessä järjestettyjä. Lue lisää ja kerro myös mielipiteesi vuodenvaihteeseen kaavaillusta demokilpailusta.
SDL-kirjaston avulla (C/C++-)ohjelmoija pystyy helposti muiden muassa piirtämään grafiikkaa sekä käsittelemään näppäimistöä ja hiirtä. Heikki Mäntysaari on kirjoittanut aiheesta neliosaisen opassarjan. Linkit oppaisiin: perusteet, grafiikka, syötteet, lisäkirjastot. Viides uusi opas on Pekka Järvisen kirjoittama, ja sen aiheena on tuliefektin toteuttaminen.
Projektijärjestelmän uudistus on kestänyt kauan, mutta nyt uudet projektisivut ovat vihdoin käytössä. Projekteja on tällä hetkellä seitsemän, joista neljä ovat vanhoja tuttuja (Erkki, LameVGA, Ruin Barad, WP Kasino) ja kolme muuta ovat uusia (Horns of Valhalla, MegaMättö Millennium ja Urpo). Jos oma ohjelmasi tai pelisi sopisi projektiksi, ilmoita asiasta ylläpidolle.
Tähän mennessä Ohjelmointiputkassa ei ole ollut yhtään Pascal-kieleen liittyvää opasta. Nyt asiaan tulee muutos. Lauri Kenttä on saanut valmiiksi viisiosaisen Pascal-opassarjan, jossa käsitellään kielen tärkeimmät ominaisuudet. Jos et ole ennen ohjelmoinut Pascalilla, nyt on oiva tilaisuus tutustua kieleen! Opassarja: osa1, osa2, osa3, osa4, osa5.
Opasalueella on jälleen uutta. Ensimmäinen tänään julkaistu opas on Karri Kahelinin kirjoittama, ja sen aiheena on DLL-kirjastojen luominen Visual Basicissa. Toinen uusi opas kertoo rekursiosta eli itseään kutsuvista aliohjelmista ja funktioista, joiden avulla moni ohjelmointitehtävä helpottuu. Linkit oppaisiin: DLL-kirjastot, Rekursio.
Uusi projektijärjestelmä alkaa vihdoin olla valmis. Tämä lienee hyvä uutinen niille, joiden projektien lisääminen sivuille on estynyt muutostöiden takia. Toisaalta osa nykyisistä projekteista saattaa olla syystä tai toisesta keskeytyneitä. Jos haluat saada oman projektisi uuteen järjestelmään, lähetä sähköpostia. Tämä ilmoitus koskee sekä niitä, joilla jo on projektisivu, että niitä, jotka sellaisen haluavat. Uudet projektisivut tulevat näkyviin lähiaikoina.
Opasvalikoima täydentyi kolmella uudella oppaalla. Tommi Kamppurin opas käsittelee PHP:hen liittyviä salausfunktioita, Pekka Järvinen selostaa, kuinka plasmaefektin luominen tapahtuu ja Jussi Kilpeläinen valottaa oppaassaan tavallisen HTML:n ja XHTML:n eroja. Linkit oppaisiin: Salausopas, Plasmaefekti, XHTML.
Monen päivän testiajojen jälkeen ristinollakilpailun tulokset ovat selvinneet. Ensimmäisen sijan saavutti Ville Pettersson, jonka tekoäly sai kilpailussa melkein täydet pisteet. Kilpailun toinen oli Hannu Trey ja kolmanneksi ylsi Ville Mäkynen. Kaikki tulokset (33 tekoälyä, 1056 peliä), jokaisen ottelun kulku ja muita tilastoja on tulossivulla. Kiitokset kaikille kilpailuun osallistuneille!
Oppaiden taustalla olevaan järjestelmään on tullut hiljattain monenlaisia parannuksia, jotka kuitenkin toistaiseksi ovat näkyneet vain oppaiden kirjoittajille. Nyt ensimmäiset uudet oppaat ovat valmiit. Heikki Mäntysaaren oppaan aiheena on SDL-kirjaston asennus, ja Tommi Kamppuri kertoo PclZipin (zip-tiedostojen käsittelyyn tarkoitettu PHP:n laajennus) käytöstä.
...mutta vajaan viikon päässä häämöttää myös sen loppu. Pian kannattaa siis ruveta viimeistelemään omaa tekoälyä kilpailukuntoon tai aloittaa pikapikaa sen toteuttaminen. Puolenkymmentä tekoälyä onkin jo nyt löytänyt tiensä Ohjelmointiputkaan, ja lisää lienee tulossa vielä koko joukko.
Tarmo Korpela on saanut valmiiksi roolipelimoottoriaan esittelevän Erkki-pelin. Viime syksystä lähtien Ohjelmointiputkassa ollut projekti on kehittynyt suurin askelin, ja tuntemattomalle saarelle joutuneen ritarin tarina on ollut myös alusta asti pelaajien mieleen. Lisätiedot ja kopiointilinkki ovat projektisivulla. Lähiaikoina Tarmo julkaissee myös pelin pohjana toimivan moottorin.
Tänään alkaa uudenlainen kilpailu, jossa tehtävänä on ohjelmoida ristinollapelin tekoäly. Kilpailu kestää koko kesäkuun ajan, ja käytettävä ohjelmointikieli on vapaa. Kilpailussa kaikki tekoälyt pelaavat toisiaan vastaan tiedonvälityksen tapahtuessa tiedostojen avulla. Tulokset ja pelien tarkka kulku tulevat lopuksi näkyville Internetiin. Lue lisää kilpailusivulta ja osallistu!
Ohjelmointiputkassa on nyt kaksi uutta opasta. Ensinnäkin Pekka Järvisen uusi grafiikkaohjelmointiopas kertoo Noise-algoritmeista. Tämän lisäksi Juho Fröjd on kirjoittanut oppaan, jonka aiheena on Oracle-tietokannan käyttäminen PHP:n kautta.
Demoefektien luominen kiehtoo monen ohjelmoinnin harrastajan mieltä. Suomenkielistä tietoa aiheesta täytyy vain monesti hakea kissojen ja koirien kanssa. Pekka Järvinen on nyt kirjoittanut oppaan, jossa kerrotaan metapalloefektin ohjelmoinnista. Oppaaseen liittyvä esimerkkiohjelma (ja myös toinen konekielinen toteutus) on taas koodivinkeissä.
C-opassarjan neljäs osa on viimein valmis. Oppaan aiheena on standardikirjasto, ja siinä käydään läpi muun muassa merkkijonoihin, tiedostojen käsittelyyn sekä matematiikkaan liittyviä funktioita. Samalla muistutettakoon, että Ohjelmointiputkassa on ollut jo hyvän aikaa satoja sivuja eri ohjelmointikielten funktioiden ja komentojen kuvauksia sisältävä hakemisto. Mukavaa pääsiäistä koko Ohjelmointiputkan väelle näiden merkeissä!
Kaikki 28 kilpailuun osallistunutta peliä ovat nyt nähtävissä ja kopioitavissa kilpailusivulla. Tämä on samalla kilpailun päätös, kiitokset osanottajille ja äänestäjille! Tämän lisäksi C-opassarjan kolmas osa on nyt valmis. Oppaan aiheita ovat muun muassa ehtolauseet, silmukat ja funktiot.
Ohjelmointiputkan ja Suomipelit.comin palikkapelikilpailun finaalipelien sijoitukset ovat nyt selvillä. Kilpailun voittaja on Brick Over Islands, toisen sijan saavutti Sidestepper ja kolmanneksi ylsi Ränni. Tasaisessa äänestyksessä laskettiin mukaan peräti 164 henkilön antamat pistemäärät, ja voittajapelin osuus pisteistä oli noin viidennes.
Nyt alkaa uusi C-kieleen liittyvä opassarja, jonka kaksi ensimmäistä osaa ovat valmiina. Ensimmäisessä osassa tehdään muun muassa ensimmäinen C-kielinen ohjelma ja toisessa osassa tutustutaan muuttujien, taulukoiden ja tietueiden käyttöön. Samalla muistutettakoon, että kilpailun äänestysaikaa on vielä kolme päivää jäljellä. Tilanne on siksi tasainen, että muutamakin ääni saattaa vaikuttaa pelien lopulliseen sijoitukseen. Nyt on siis korkea aika käydä uurnilla!
Palikkapelikilpailun äänestys on alkanut! Jokaisella Ohjelmointiputkan ja Suomipelit.comin rekisteröityneellä käyttäjällä on mahdollisuus laittaa finaalipelit paremmuusjärjestykseen ja vaikuttaa näin kilpailun kulkuun. Kahden viikon päästä selviää kilpailun voittaja, ja silloin myös tulevat näkyviin kaikki kilpailuun osallistuneet pelit.
Palikkapelikilpailun kuusi loppukilpailussa mukana olevaa peliä on valittu. Raskain mielin tuomaristo joutui jättämään kärkikuusikon ulkopuolelle vähintään saman verran hyviä peliä. Tämä taas kielii kilpailun korkeasta tasosta. Ensi viikon alussa alkavan kävijä-äänestyksen perusteella ratkeaa kilpailun voittaja ja se, kenen nimi kirjoitetaan XGameStationin pakettiin.
Projektisivulla on uutta: Ruin Barad -niminen roolipeli. Yksittäisestä keskusteluviestistä liikkelle lähteneessä projektissa on mukana koko joukko Ohjelmointiputkan jäseniä, ja intoa porukalla tuntuu riittävän. Saa nähdä, millainen peli tästä tulee.
Palikkapelikilpailun tuomariston työ valmistuu näillä näkymin noin kahden viikon kuluttua, jolloin selviävät kuusi loppukilpailuun pääsevää peliä. Kilpailusivulla alkaa myös haastattelusarja, jossa esitellään koko tuomaristo. Ensimmäisenä sanaisen arkkunsa avasi Timo Lajunen.
Ohjelmointiputkan ja Suomipelit.comin peliohjelmointikilpailun viimeinen palautuspäivä oli eilen. Kaikkiaan kilpailuun ottaa osaa lähemmäs 30 peliä, mikä on hieno määrä. Kuitenkin peleistä ainoastaan kuudella on pääsy loppukilpailuun. Tämä taas tietää tuomaristolle ankaraa pohdintaa. Tuoreimmat tiedot kilpailun etenemisestä löytyvät kilpailusivulta.
Keskustelualueen viesteistä päätellen peliohjelmointi Visual Basicilla on monia kiinnostava aihe. Tämän vuoksi Ohjelmointiputkassa on nyt kolmiosainen opassarja, jossa ohjelmoidaan alusta loppuun yksinkertainen sokkelopeli. Osa 1 Osa 2 Osa 3
Ohjelmointiputkassa on kaksi uutta projektia: Nikolai Lampolan Kierot-peli sekä "demogruuppi" Tukka tuotantoineen. Mainittakoon samalla, että palikkakilpailun kilpailuaikaa on jäljellä vielä kuukausi ja neljä päivää. Vielä ehtii siis tehdä pelin alusta alkaenkin jos pitää kiirettä!
Ohjelmointiputkassa on uusi Visual Basiciin liittyvä opas, jonka aiheena on kaksiulotteisen grafiikan ohjelmointi DirectX8:n avulla. Oppaan kirjoittaja on Karri Kahelin eli Blaze. 2D:tä DirectX8:lla
Tänään käynnistyy tammikuun puoliväliin kestävä Ohjelmointiputkan ja Suomipelit.comin yhteinen pelintekokilpailu, jossa tehtävänä on ohjelmoida palikkapeli. Osallistua voi joko yksin tai tiiminä, kaikki ohjelmointikielet ovat sallittuja. Tarkempaa tietoa kilpailusta, sen säännöistä ja palkinnoista löytyy kilpailusivulta. Onnea kilpailuun!
Ohjelmointiputkassa on nyt kaksi uutta opasta: Johdatus Python-ohjelmointiin sekä Ville Koivurannan kirjoittama SSI-opas.
Ohjelmointiputka ja Suomipelit.com järjestävät yhdessä kaksi kuukautta kestävän pelintekokilpailun, joka alkaa marraskuun puolivälissä. Kilpailua sponsoroi Nurve Networks LLC, ja pääpalkintona on XGameStation - ohjelmoitava pelikonsoli. Kilpailun aihe ja säännöt tulevat esille 15.11.2003 molemmille sivustoille.
Ohjelmointiputkan uunituore opas, Näin pääset alkuun ohjelmoinnissa, yrittää tasoittaa aloittelevan ohjelmoijan kivikkoista tietä. Projektialueella on myöskin uutta: perinteisen kasino-korttipelin Windows-versio, jonka tekijänä toimii allekirjoittanut.
Historiansa pisimmän käyttökatkon (vajaat puolitoista päivää) jälkeen Ohjelmointiputka on jälleen osa Internetiä. Toimimattomuus johtui palvelimen vaihdosta ja sitä seuranneista ongelmista. Joka tapauksessa kaiken pitäisi nyt toimia tavallisesti - ja toivottavasti myös entistä nopeammin. Kiitos kärsivällisyydestä ja hyvää viikonloppua!
Ohjelmointiputkassa on jälleen uusi projekti: Tarmo Korpelan lupaavalta vaikuttava roolipelimoottori sekä sen esittelypeli Erkki. FAQ-listan PHP-alueen ylläpitäjän paikka on myöskin avoinna, joten jos homma kiinnostaa, lähettele sähköpostia.
PHP-opassarjan viimeinen, yhdeksäs osa on valmistunut. Osa 9 - Vinkkejä ja vihjeitä sisältää vastauksen moneen tämänkin sivuston keskustelualueella toistuvaan PHP-aiheeseen kysymykseen. Lisäksi projektialueella on pitkästä aikaa uusi projekti: Jarmo Hännisen DVD Katalogi.
Nykypäivän graafisilla laskimilla voi paitsi laskea ja piirtää, myös pelata. Esimerkiksi Texas Instrumentsin TI-89 on erinomainen väline pelintekoon. Tänään ilmestynyt kolmiosainen opas kertoo, minkälaisia pelejä on mahdollista saada aikaan laskimen sisäänrakennetulla Basic-tulkilla. Ensimmäinen osa selvittää kielen perusteet, toisen osan aiheita ovat näppäimistön käsittely ja grafiikka, ja kolmannesta osasta löytyy kaksi valmista peliä esimerkiksi.
Tänään ilmestyneen kahdeksannen PHP-oppaan aihe on MySQL-tietokannan käyttäminen PHP:n kautta. Siinä sivussa opas selvittää tietokantojen ja SQL-kyselykielen perusteita.
fawkzin QuickBasic-grafiikkakirjastosta, LameVGA:sta, on tänään ilmestynyt ensimmäinen julkinen beta-versio, 0.8.0. Lisätietoa sekä linkki kopiointiin löytyy projektialueelta.
Seitsemäs PHP-opas kertoo, mitä evästeet ja istunnot ovat ja kuinka niitä käytetään PHP:n kautta. Tämän lisäksi oppaasta löytyy muutamia huomioita salasanojen käsittelystä.
Apache on suosituin palvelinohjelmisto, mutta ei kuitenkaan ainoa tai edes välttämättä paras vaihtoehto. Abyss Web Serverin vahvuuksiin kuuluu vain reilun sadan kilotavun tilantarve. trinit on kirjoittanut oppaan palvelimen asentamisesta sekä myös PHP-tuen käyttöönotosta.
PHP-oppaan kuudes osa on valmis - tällä kertaa aiheena on omien funktioiden luominen. Lisäksi oppaasta löytyy laajempi esimerkki vieraskirjan toteuttamisesta.
Viidennen PHP-oppaan kirjoittaminen kesti jonkun verran ajateltua kauemmin, mutta valmistuihan sekin lopulta. Oppaan aiheita ovat tiedostojen lukeminen ja kirjoittaminen, yleisimmät tiedostofunktiot sekä hakemiston tiedostojen läpikäyminen.
Suosittu Apache-palvelimen asennukseen liittyvä opassarja sai pitkästä aikaa täydennystä Quandoxin kirjoittaman .htaccess-oppaan muodossa. Opas käsittelee palvelimen konfiguroimista .htaccess-tiedostojen tuella. Tämä tekniikka mahdollistaa mm. hakemistojen suojauksen.
Uusin opas käsittelee jatsipelin heittosarjojen analysointia. Jokaiselle yhdistelmälle löytyy oma algoritminsa, jolla siitä tuleva pistemäärä saadaan selville. Mukana on myös esimerkkikoodia PHP:lle ja Visual Basicille.
PHP-oppaan neljäs osa on valmis. Opaassa käsitellään Internet-sivujen tekemiseen liittyviä asioita, kuten sivupohjien ja HTML-lomakkeiden käyttöä. Esimerkkinä on palautesivun tekeminen, joten samalla tutuksi tulee muun muassa sähköpostin lähettäminen.
Kolmas PHP-aiheinen opas, tällä kertaa komentorakenteista, on vihdoin valmis. Opas käsittelee kielen tärkeimmät ehto- ja silmukkarakenteet kuten if, while ja for. Uusi opas löytyy täältä.
Vastikään alkanut PHP-skriptikieltä käsittelevä opassarja sai tänään jatkoa: uusimman oppaan aiheita ovat muuttujat ja taulukot. Ensi viikon hiihtoloman johdosta osa kolme voi tulla hyvinkin pian...
Kommenttijärjestelmä laajentui - tästä lähtien myös oppaita ja projekteja voi kommentoida samaan tapaan kuin koodivinkkejä. Kommentit ja niiden lähettämiseen tarkoitettu lomake löytyvät siis sivujen alaosasta. Tähän mennessä kommentteja koodivinkkeihin on lähetetty yhteensä 2077 kappaletta.
Päätin ruveta kirjoittamaan PHP-opasta nimellä Käytännön PHP:ta. Tänään ensimmäisen osansa saaneessa sarjassa on tarkoitus käsitellä PHP-skriptikieli sen yleisimmiltä alueilta. Opassarjan jatko-osien ilmestymistahdista ei ole vielä tarkkaa suunnitelmaa, kerran viikossa tai kahdessa viikossa lienee realistinen tavoite.
Koodivinkkien lähettäminen on jälleen toiminnassa. Uudistettu lähetyssivu löytyy täältä. Samalla otettiin käyttöön koodivinkkihaku, joka hakee kaikkien koodivinkkien otsikoista, kuvauksista ja koodilistauksista.
Koodivinkit ja niiden kommentit on nyt siirretty tietokantaan. Tietokanta on nopeampi ja mahdollistaa monet lisäominaisuudet, jotka eivät vanhalla järjestelmällä olisi olleet mahdollisia toteuttaa. Lisätietoa asiasta keskustelussa.
Opaskokoelma sai pitkästä aikaa täydennystä, tällä kertaa aiheena on kuvien luominen PHP:n ja GD-kirjaston avulla. Oppaassa käydään läpi kuvanmuodostamisen perusasiat ja yleisimmät piirtofunktiot. Oppaat: Kuvia GD-kirjaston avulla.
Ohjelmointiputkan uusi ulkoasu on nyt otettu käyttöön. Rakenne on pysynyt ennallaan, mutta tyyliä on uudistettu ja fonttikin vaihtui. Lisätietoa uudesta ulkoasusta on keskustelussa, jonne voi myös lähettää kommentteja.
Vuoden viimeisen päivän kunniaksi kirjoitin pienen yhteenvedon kuluneesta vuodesta. Keskustelualueelta löytyy vuorostaan hieman tietoa ensi vuoden alun tapahtumista.
Koodivinkeistä on nyt karsittu huonoimmat ja hyödyttömimmät pois, enää ei pitäisi olla täysin käyttökelvottomia vinkkejä joukossa. Jos niitä kuitenkin löytyy, on asiasta suotavaa ilmoittaa ylläpidolle - vinkkien laadun parantamiseksi. Vinkkejä on tällä hetkellä 356, joten vielä muutama vinkki tarvitaan vuositavoitteeseen pääsemiseksi.
Tänään kello 15:35 lähetti Vilikki keskustelualueelle kymmenennentuhannen viestin. Alkuun pienestä keskustelualueesta on tullut varsin aktiivinen paikka, siitä kunnia ei kuulu kenellekään muulle kuin uskollisille vanhoille ja piristäville uusille keskustelijoille. Toivottavasti jonakin päivänä näemme vielä 20000. viestin.
Perjantai-illan kunniaksi ilmestyi uusi opas, päivämäärien käsittely Visual Basicissa, joka sisältää tiiviissä paketissa tuhdisti tietoa VB:n päivämääräfunktioista ja niiden käytöstä. Mainittakoon, että lähiaikoina on tulossa myös samantapainen opas PHP:lle.
Ohjelmointiputkassa on nyt uusi projekti nimeltä Santas Workshop. Projekti on jouluun liittyvä kolmiosainen puzzlepeli, ja sen tekijänä on Jay Parker.
Uuden oppaan aiheena on Visual Basicin resurssitiedostot, joiden avulla ohjelmatiedoston sisään voi sisällyttää tekstiä, kuvia, kuvakkeita ja hiiren osoittimia, ääntä tai mitä tahansa muita tiedostoja.
Suosittuun Apache-oppaaseen tehtiin muutamia korjauksia ja lisäyksiä, näkyvimpänä kokonaan uudistettu PHP:n asennusohje. Samalla opassivu ja koodivinkkisivu saivat uuden yhtenäisen käyttöliittymän.
Ohjelmointiputkassa on nyt käytössä uusi kirjautumisjärjestelmä: kirjautuminen tapahtuu jo etusivulla ja se on voimassa sivuston kaikkiin osiin, mukaanlukien keskusteluun, koodivinkkien lähettämiseen ja niiden kommentoimiseen. Nyt ainoastaan jäsenet voivat lähettää/kommentoida koodivinkkejä, tämän pitäisi minimoida häiriköintitapaukset. Jos jokin tuntuu toimivan hassusti, lähetä sähköpostia ylläpidolle.
Tänään projektiosiolle ilmestyi peräti kaksi uutta projektia, Skede manageri ja Sunday Cruising. Ensimmäinen on DOS:ille tehtävä skeittausmanagerointipeli ja jälkimmäinen on kolmiulotteinen Windows-autopeli. Yhdessä vanhempien kanssa projekteja on nyt yhteensä seitsemän.
Ohjelmointiputka sai tänään uuden projektin, 3D-matopelin nimeltä Röökimato 3D. Projektia ovat tekemässä HtH ja Tommi. Projekti löytyy projektisivulta ja painamalla tätä linkkiä.
Jokaiselle pelintekijälle tulee varmaan jossain vaiheessa vastaan sprite-grafiikan tekeminen. Nyt siihen on olemassa opas, sisältäen esimerkkiohjelmat QBasicille ja Visual Basicille. Opas löytyy täältä
Visual Basic -opassarjan päättävä yhdeksäs osa on vihdoin valmis, ja se käsittelee virheenkäsittelyä sekä Windows Api:n käyttöä VB:n kautta. Opas löytyy tuttuun tapaan Oppaat-alueelta, suora linkki siihen on tässä.
Nyt Ohjelmointiputkassa on hiukkasen aikaa katkolla olleen Visual Basic -oppaan kahdeksas osa, joka käsittelee tiedostojen lukemista ja kirjoittamista. Opas korvaa samalla aiemman Basicin tiedostojenkäsittelyoppaan. Uusi opas löytyy täältä.
Pitkään puhutun FAQ-listan ensimmäinen versio on nyt kaiken kansan nähtävillä täällä. Lista kehittyy kokoajan ja sen ylläpitäjille voi myös lähettää ehdotuksia kysymyksistä/vastauksista. Samalla infosivu päivittyi.
Oppaiden Taulukot-alue sai täydennystä QBasicin komentolistalla, joka sisältää yli 260 QBasic-komennon nimen, tyypin ja luokan.
Kuukauden aluksi oppaat-alue sai täydennystä tietokoneen lukujärjestelmiä ja -yksiköitä käsittelevällä oppaalla. Opas on luettavissa tätä linkkiä painamalla.
Ohjelmointiputkassa on nyt kaikkiaan 300 koodivinkkiä. Näistä 153 on QBasicille, 57 Visual Basicille, 48 PHP:lle, 12 C:lle, 10 Pascalille, 8 Assemblylle ja 2 muuta. Vuotta on vielä kolme kuukautta jäljellä, joten 365 vinkkiä -tavoite suurella todennäköisyydellä onnistuu.
Oppaat-osiossa on nyt oma alueensa erilaisille taulukoille, joita toivon mukaan ajan kuluessa ilmestyy lisää. Tällä hetkellä käytettävissä on näppäimistökoodit ja DOS:in näyttötilat sisältävät taulukot. Jos olet itse laatinut hyödyllisiä taulukoita ja haluaisit ne muidenkin nähtäville, ota yhteyttä!
Kuukausia kestänyt matopelikilpailu huipentui tänään voittajien julistamiseen. Pääpalkinnon korjasi fawkz Mato Valtosellaan, toiselle sijalle ylsi Moonhazardin Egg raptor, ja Ruuvari otti kunniakkaasti kolmannen sijan PottuMadollaan. Onnittelut kaikille voittajille ja kiitokset osallistujille ja äänestäjille! Lisätietoa kilpailusivulla.
Keskustelualue on uudistettu vihdoin tietokannalla toimivaksi, mikä poistaa suurimman osan keskustelussa esiintyneistä ongelmista ja mahdollistaa monien uusien ominaisuuksien helpon toteutuksen. Nyt jos koska kannattaa siis keskustella!
Tuomaristo on tehnyt valintansa, ja kuusi parasta matopeliä on erotettu finaaliin. Jokaisella keskusteluun rekisteröityneellä on yksi ääni käytettävissä ja äänestysaikaa on 13.9 -saakka. Jatkossa olevat pelit ja äänestyslomake löytyy kilpailusivulta.
VB-opas sai jälleen jatkoa, ja laajeni seitsemään osaan. Tänään ilmestynyt opas käsittelee VB:n grafiikkakomentoja. Uusi opas löytyy täältä.
Ylläpito on keskiviikkoiltaan asti pienellä matkalla, jonka jälkeen Ohjelmointiputka palaa taas "arkeen" ja keskustelualueen tietokantaversion kehittäminen voidaan aloittaa. Ohjelmointikilpailussa alkaa myös pikkuhiljaa käynnistyä seuraava osuus.
Kirjoitin vaihteeksi pienen oppaan MS-DOS:in BAT-päätteisistä komentojonoista, joista vielä nykypäivänäkin on välillä yllättävää hyötyä. Opas löytyy täältä.
Pienen tauon jälkeen Visual Basic -opas sai jatkoa. Kuudennessa osassa käsitellään hiiren ja näppäimistön ohjelmointia sekä merkkijonofunktioita. Tänään ilmestynyt uusi osa löytyy täältä.
Uusi viikko alkoi ja Ohjelmointiputkassa starttasi ensimmäinen viikon kysymys. Kysymys vaihtuu viikoittain sunnuntain ja maanantain välisenä yönä. Lisäksi ylävalikkoon tuli Palaute-linkki, jota painamalla pääsee antamaan palautetta sivustosta suoraan selaimen kautta.
Tänään ohjelmointikilpailun virallinen kilpailuaika päättyi ja tuomaristolla alkavat pian työt. Lisätietoa kilpailun jatkosta ja Ohjelmointiputkan tulevaisuudesta löytyy keskustelualueelta.
Visual Basic -opas sai jälleen jatkoa, tänään ilmestynyt viides osa käsittelee aliohjelmia ja funktioita, valikoiden luomista ja hyvän koodin tekemistä. Uusi osa löytyy täältä.
Ylläpito lähtee tänään viikon pituiselle lomalle, jonka aikana sivustolla ei tapahdu päivityksiä. Oppaat, koodivinkit ja keskustelualue toki toimivat siinä missä ennenkin. Ensi perjantaihin!
Ohjelmointikilpailun kilpailuajan päätökseen on vielä reilut kaksi viikkoa, 15 päivää, aikaa eli nyt alkaa olla aika hioa matopeli lopulliseen muotoonsa ja sitten lähettää se kilpailusivuilla mainittuun sähköpostiosoitteeseen. Kilpailuun lisättiin myös hieman palkintoja, toinen ja kolmas saavat myös pari .ohjelmointiputka.net-osoitetta käyttöönsä. Muitakin lisäpalkintoja voi vielä tulla jos hyviä palkintoideoita tulee esille.
Visual Basic -oppaan neljäs osa on viimeinkin valmis. Uusi osa käsittelee komponentteja, niiden ominaisuuksia ja tapahtuma-aliohjelmia, sekä sisältää laajemman esimerkkiprojektin. Opassarjan tuore osa löytyy täältä.
Ylläpito on jälleen mukana menossa, ja heti alkuun hakutoiminto koki täydellisen uudistuksen. Nyt haku etsii paitsi koodivinkeistä myös oppaista ja tarvittaessa jopa keskustelusta, mutta on edelleen siedettävän nopea. Lopuksi pahoittelut parille uudelle keskustelualueen jäsenelle, tunnusten hyväksyminen saattoi kestää pahimmillaan jopa kolme päivää. Nyt kaikkien tunnusten pitäisi kuitenkin olla kunnossa.
Ylläpito on poissa paikalta kolme päivää, ensi viikon tiistaihin saakka. Tämän aikana ei uusia päivityksiä luonnollisesti tule, mutta muuten sivu toimii siinä missä ennenkin. Tauon jälkeen on odotettavissa ainakin Visual Basic -oppaan neljäs osa.
Ohjelmointiputkassa on nyt, 170 päivän jälkeen peräti 200 koodivinkkiä. Niistä 90 on QBasicille, 49 Visual Basicille, 38 PHP:lle, 8 Pascalille, 5 Delphille, 4 C:lle, 2 Javascriptille, 1 Assemblylle ja 2 muuta. Aikataulu on tällä hetkellä 16 päivää edellä, joten hyvässä vauhdissa kohti 365 koodivinkkiä edelleen ollaan.
Visual Basic -opassarja sai jälleen jatkoa. Kolmas matemaattisia funktioita, ehtolauseita ja silmukoita käsittelevä osa löytyy Oppaat-alueelta täältä.
Ohjelmointiputka sai pitkästä aikaa uuden projektin, joka on F-Birdin Planet Warriors, Internetissä pelattava sotastrategiapeli. Samalla projektisysteemi hieman uudistui, ja lisää uudistuksia on projektisivuille luvassa lähiaikoina. Planet Warriors -projektin sivu löytyy täältä.
Opassarjan toinen osa valmistui luultua nopeammin, ja nyt se on Ohjelmointiputkassa. Osa 2 käsittelee mm. muuttujia, taulukoita ja omia datatyyppejä, ja tällä kertaa on tiedossa jo kunnon koodaamistakin. Jatko-osa löytyy täältä.
Tänään alkoi Ohjelmointiputkassa uusi Visual Basic-opassarja, jonka tarkoitus on opettaa kenet tahansa ohjelmoimaan mahdollisimman hyvin Visual Basicilla. Ensimmäinen osa, joka käsittelee Visual Basicin ohjelmointiympäristöä löytyy täältä.
mikkot kirjoitti selkeän oppaan joillekin vaikeaksi muodostuneeseen DJGPP:n asentamiseen. Opas löytyy Oppaat-alueelta täältä.
Koodivinkkien linkkien nimistä on tullut minulle sen verran paljon valituksia, että päätin uudistaa systeemin kunnolla. Kun linkin nimi saattoi ennen olla vaikkapa koodit_nayta.php?juttu=Koodivinkin%20nimi, on se nyt esimerkiksi koodit_nayta.php?id=25699021. Vanha linkitystapa toimii edelleen, joten esim. keskustelualueen vanhat linkit koodivinkkeihin toimivat edelleen sellaisenaan.
Nyt koodivinkit on palautettu, ja kaiken pitäisi toimia niin kuin ennenkin. Jos joku vinkki ei ole oikealla osastolla tai se ei näy ollenkaan, ilmoita asiasta ylläpidolle.
Inhimillisen erehdyksen seurauksena tiedot kaikista koodivinkeistä sisältävä tiedosto tuhoutui. Korvaamatonta vahinkoa ei tapahtunut, mutta pari päivää tietojen siirtämiseen muista lähteistä menee. Siihen asti Ohjelmointiputkassa ei valitettavasti ole yhtäkään koodivinkkiä, mutta koettakaa kestää.
Ohjelmointiputka on viime viikot ollut jo puolittain kesälomalla, mikä on näkynyt uusien koodivinkkien vähyydellä (syksyllä sitten otetaan kiinni) ja hiljaisella päivitystahdilla. Kävijämäärät ovat kuitenkin jatkuvasti nousussa, ja keskustelualueellakin on ollut todella vilkasta viime aikoina. Matopelikilpailuun on rekisteröitynyt jo kymmenkunta osanottajaa, ja kilpailuaikaa on vielä lähes kaksi kuukautta, joten uusia osallistujia otetaan edelleen mielellään vastaan.
fawkzin QBasic-opas täydentyi tänään kolmannella osalla, joka käsittelee aliohjelmia, matemaattisia operaattoreita ja kommentointia. Opas löytyy, tietenkin, Oppaat-osiosta.
Kilpailu on herättänyt monia kysymyksiä, ja kilpailusivua on täydennetty useampaankin otteeseen. Yksi kysymys oli, voiko kilpailuun osallistua ns. pelinteko-ohjelmilla, ja vastaus tähän on ei - kyseessä on ohjelmointikilpailu. Sitten kysyttiin, voiko yksi henkilö osallistua monella pelillä, ja tähänkin vastaus on ei, yksi peli jokaiselta on aivan riittävästi :). Lisäksi kilpailusivulle ilmestyi osallistujalista, johon voi rekisteröityä päätettyään osallistua kilpailuun.
Ohjelmointiputkassa käynnistyi koko kesän kestävä ohjelmointikilpailu, jossa on tarkoituksena ohjelmoida matopeli. Kaikki ohjelmointikielet ovat tervetulleita kilpailuun, josta löytyy lisätietoa ylävalikon Ohjelmointikilpailu-kohdasta tai oikean palkin kuvalinkkiä painamalla.
Pitkän hiljaiselon jälkeen Ohjelmointiputka sai uuden projektin, jonka nimi on KneadWeb. Ohjelma on tarkoitettu nettisivujen tekoon, ja sitä tekee TIC. Mainittakoon, että lähipäivinä käynnistyy myös koko kesän kestävä ohjelmointikilpailu, josta lisätietoa lähipäivinä.
Yläreunan valikkoon ilmestyi uusi alue, joka on Tiedostot. Tällä hetkellä alueelta löytyy tärkeimmät QBasic-kääntäjät, kaikki VBRUN-kirjastot ja jokunen Ohjelmointiputkan kävijöiden oma tuotoskin löytyy. Jatkossa tiedostovalikoima tulee toki karttumaan.
Sisältöä hieman uudelleenjärjestettiin melko hyödyttämäksi koetun Lisät-osion poistolla. Vastapainoksi lähiaikoina on tulossa Kopiointi-osio, jossa tulee olemaan ladattavana niin kävijöiden omia tuotoksia kuin QBasic-kääntäjiä. Mainittakoon jo nyt, että kaukana tulevaisuudessa näkyy Ohjelmointiputkassa koko QBasicin oman ohjeen suomenkielinen versio, jonka kehitysversio laitettaneen julkiseksi lähiviikkoina.
Tänään ilmestyi Ohjelmointiputkassa kaksi ensimmäistä osaa fawkz:n kirjoittamasta Aloittelijan QB-oppaasta. Opassarjan tarkoitus on antaa mahdollisimman hyvät perusteet QBasic-ohjelmointiin, ja se alkaa aivan alkeista, joten se sopii myös aikaisemmin ohjelmoimattomille.
Ohjelmointiputka sai heti perään toisen uuden projektin. Tällä kertaa kyseessä on fawkz:n assemblylla tekemä LameVGA-kirjasto QBasicille, jonka avulla QBasic-ohjelmiin saadaan nopeampaa grafiikkaa. Lisäksi keskustelualueelle tuli oma osasto projekteille.
Ohjelmointiputka sai tänään uuden projektin. Salanimen Unknown taakse piiloutuva tekijä on työstämässä ohjelmaa, joka muuttaa eri audioformaatissa olevan tiedoston toiseksi. Ohjelman työnimi on tällä hetkellä parva manu, joka on latinaa ja tarkoittaa tekijän mukaan pienillä käsillä, vähillä voimilla.
Nyt Ohjelmointiputkassa on koodivinkkejä kaikkiaan 151. Niistä 72 on QBasicille, 41 Visual Basicille, 28 PHP:lle, 6 C:lle, 2 JavaScriptille ja 1 Delphille. Tänään on vuoden 120. päivä, joten aikataulu on kuukauden verran etuajassa. Niin pitää tosin ollakin, sillä kesälomalla tulee varmasti vähemmän vinkkejä.
PHP-listauksissa alusta astin vitsauksena ollut kautta-merkkien sotkeutuminen on vihdoinkin korjattu. Nyt kaikkien koodivinkkien pitäisi näkyä vailla virheitä. Tulossa on myös todennäköisesti värikoodaus PHP-skripteihin.
Tätä lukiessasi oletkin jo varmaan huomannut Ohjelmointiputkan uudistuneen ulkoasun. Ulkoasu on tälläkin kertaa Lassi Erosen tekemä, ja panostettu on etenkin käytettävyyteen, nopeuteen ja selkeyteen. Mm. tekstirivin leveyttä on suurennettu, jotta pidemmät koodirivit mahtuisivat paremmin. Uudesta ulkoasusta voi tottakai antaa palautetta keskustelualueella.
Viime päivinä ei Ohjelmointiputkaa ole juurikaan päivitelty. Pääsyy tähän on oman suuren projektin (http://koti.mbnet.fi/pllk/oik) lähenevä julkaisupäivämäärä. Sivu on tosin ilman päivityksiäkin pysynyt melko elinvoimaisena uusien koodivinkkien ja aktiivisen keskustelun ansiosta. Tämän viikon lopulla on kuitenkin tulossa jotain aivan uutta ulkoasun suhteen, sillä Lassi Eronen on jälleen tehnyt laatutyötä.
Ohjelmointiputkan projektisysteemi valmistui viimein ja ensimmäiseksi projektiksi tuli Gevilin GIB eli GevilsImageBrowser. Lisää projekteja otetaan mielellään, eli jos olet ohjelmoimassa peliä tai ohjelmaa ja haluaisit Ohjelmointiputkan väen tietävän siitä, lähetä sähköpostia antti.laaksonen@mbnet.fi.
Etusivu uudistui siten, että siitä näkee uusimman koodivinkin, otteen uusimmista keskusteluista ja 365-vinkkiä -tavoitteen tilan grafiikan kera. Keskustelualueelle lähetettiin aamupäivällä tuhannes viesti - historiallinen hetki.
Lomalla oli aikaa tehdä hieman erikoisempiakin kokeilua, ja ruuvasin takavuosien ohjelmointikielet testipenkille. Lisät-alueella on nyt vertailu kolmesta kääntäjästä, QuickBasicista, TurboC:stä ja TurboPascalista. Vertailusta käy ilmi kunkin kielen hyvät ja huonot puolet.
Kaksi edellistä viikkoa olivat, kuten arvata saattoi, hiljaisia. Ensi viikolla aineistoa on kuitenkin tulossa totuttuun tahtiin, lukuisten koodivinkkien, jokusen oppaan ja erään erikoisartikkelin muodossa.
Lähden huomenaamulla kahden viikon pituiselle pääsiäislomalle. Tänä aikana on minulla kyllä Internet käytettävissä, mutta ei FTP-yhteyttä, jonka vuoksi suurempia päivityksiä tuskin sinä aikana tapahtuu. Koko sivusto mukaanlukien koodivinkkien lähetys ja keskustelualue toimii toki siinä missä ennenkin.
Koodivinkkien arvostelussa alkoi tunnistamattoman vian takia näkyä outoja tuloksia, tyyppiä -482033.2, ja siksi se jouduttiin poistamaan. Joskus tulevaisuudessa se tosin voidaan lisätä jälleen, mikäli systeemi saadaan toimivaksi. Keskustelualueen viestimäärä ylitti muuten hetki sitten 800:n.
Lisät-alueella on tästä lähtien ladattavana kaikki yleisimmät QBasic-kääntäjät. Tästedes haluamaansa QBasicia ei siis tarvitse hakea ympäri Internetiä, vaan sen voi noutaa nopeasti ja luotettavasti Ohjelmointiputkasta. Keskustelualueen häirikkö saatiin myöskin taltutettua, joten rekisteröinti on taas käytössä.
Nyt on Ohjelmointiputkassa yhteensä 101 koodivinkkiä! Niistä 61 on QBasicille, 22 Visual Basicille, 16 PHP:lle ja 2 JavaScriptille. Suosituin ala-aihe on QBasicin grafiikka, jossa on 26 vinkkiä. Mainittakoon vielä, että loppuviikosta Ohjelmointiputkaan on tulossa eräitä uudistuksia lähinnä käyttöliittymän suhteen.
Apache-opaskokoelma sai ties kuinka monennen jatko-osansa Nikon Gdlib-grafiikkakirjaston asennusoppaan muodossa. Samalla opassivun ulkoasu hieman uudistui.
Hakutoimintoon tuli muutama parannus, joista vähäisin ei ole hakutulosten järjestely osumien mukaan. Jokaisesta koodivinkistä näkyy haussa myöskin hieman tekstiä, jonka avulla tietää paremmin mitä on tulossa. Keskustelualueelle jätettiin hetki sitten 666. viesti. Raamatun mukaan 666 on pedon luku, mutta tuskin siitä kuitenkaan Ohjelmointiputkalle suurempia haittoja ilmenee.
Ohjelmointiputka liittyi uuteen Netban.net-banneriverkkoon heti betatestausvaiheessa. Sen johdosta jokaisen sivun alaosaan ilmestyy mainosbanneri. Toivottavasti tämä järjestelmä tuottaa paremman tuloksen kuin aiemmat - se selvinnee myöhemmin.
Keskustelussa on ilmennyt tarvetta PHP-alkeisoppaalle, ja nyt Ohjelmointiputkassa vihdoin on sellainen. Opas tosin on melko suppea, mutta kyllä siitä luultavasti alkuun pääsee.
Lisät-alueelle ilmestyi uutta materiaalia QBasicin väreistä ja ASCII-merkistö. Lisäksi kuukauden vaihtumisen kunniaksi kävijäseuranta päivitettiin, ja kävijämäärän nousu edelliseen ajanjaksoon oli peräti 142 prosenttia. Jos kasvu jatkuu samalla tavalla, on kesäkuussa jo 40000 kävijää päivässä. Tämä tosin on vähintäänkin epätodennäköistä.
Jokaista laajaa ohjelmaa QBasicilla tehnyttä on varmasti häirinnyt lähdekoodin 64 kt:n rajoitus. Rajoituksen voi onneksi kiertää käyttämällä kirjastotiedostoja, joiden ansiosta varsinaista rajaa ohjelman koolle ei ole. Uusi opas selvittää, kuinka homma onnistuu käytännössä.
Ohjelmointiputkan IRC-kanava on nyt ollut pari päivää toiminnassa ja keskustelua on ollut jo jonkin verran. Tänään avautui sille oma pikku sivu ja sen myötä myös Lisät-osio. Uusia koodivinkkejä on tullut viime aikoina todella kiitettävää tahtia, tavoitteesta ollaan edellä kaksikymmentä päivää vinkkimäärän ollessa 77.
Nyt on Ohjelmointiputkallakin oma IRC-kanava, #ohjelmointiputka. Kanavan hoitajaksi lupautui fawkz, koska itselläni ei siihen ole aikaa eikä kykyjä. Tervetuloa irkkailemaan! Apache-asennus-sarja sai pitkästä aikaa jatkoa keskustelussa toivotulla PHP:n moduuliasennuksella. Lisäksi eilen tuli uusi kävijäennätys: 277.
Eilen kävi Ohjelmointiputkassa peräti 181 henkilöä. Aiempi ennätys rikkoontui miltei neljälläkymmennellä joten on syytä olla tyytyväinen. Kenties ensi kerralla päästään jo yli kahden sadan. Tänään lisättiin uusimpien koodivinkkien listan alle laskuri, joka näyttää, miten 31.12.02 365 vinkkiä -tavoite edistyy. Eilisiltaisen HaRan vinkkiryöpyn seurauksena aikataulu on tällä hetkellä reilusti edellä.
Ohjelmointiputkassa on nyt kaikkiaan 50 koodivinkkiä: 24 QBasicille, 15 Visual Basicille, 9 PHP:lle ja 2 JavaScriptille. Tämä päivä on vuoden neljäskymmenesyhdeksäs, joten aikataulu on päivän verran edellä. Toivottavasti tahti saadaan pidettyä samana vastaisuudessakin.
Tänään Ohjelmointiputka uudistui monelta osin: ensinnäkin valikko yhtenäistettiin joka sivulle ja sivuston pohjia hieman paranneltiin. Valikossa on nyt uusi kohta Lisät, jonne on tulossa kaikkea ohjelmointiin yleisesti liittyvää, kuten linkkilista ja mahdollisesti QBasic-tulkki. Tästä lähtien on sivustolla myöskin koodivinkkien arvostelumahdollisuus. Lisäksi Info-osiota laajennettiin ja täydennettiin: uusia toimintoja on mm. käyttäjäseuranta ja sivukartta. Mainos sen sijaan poistettiin hyödyttömyyssyistä samoin kuin epäluotettava ExtremeTracking-seuranta.
Nyt on loma loppu, ja iloiseksi yllätykseksi huomasin, että FTP-yhteys toimii taas moitteetta. Samoin sähköposti pienien muutoksien jälkeen. Koodivinkkejäkin on näköjään tullut muutama lisää poissaollessani, jonka seurauksena niitä on yhteensä 40, melkein yksi tämän vuoden joka päivälle. Jos tahti pysyy samana, on vuoden loppuessa 365 koodivinkkiä!
Tänään oli pitkä katkos Ohjelmointiputkan toiminnassa, johtuen Int2000:n IP-muutoksista. Nyt kaikki kuitenkin toimii taas, lukuun ottamatta FTP-yhteys. Vaan siitä ei juurikaan haittaa ole, sillä huomisesta ensi viikon torstaihin pitää webmaster hiihtolomaa. Sitä ennen päivityksiä ei tulle, mutta keskustelu ja vinkinlisäys toki toimivat siinä missä ennenkin.
QBasic-tulkin esittely ei kuulemma toimi muilla oikealla tavalla vaan avaa ruudulle suuren määrän pop-up-ikkunoita. Siitä syystä toiminnon kokeileminen omalla vastulla. Asiaan palataan ensi torstai-iltana.
Ohjelmointiputkaan on tulossa lähiaikoina muutamia uudistuksia, joista ensimmäisenä tulee luultavasti koodivinkkien pisteytysmahdollisuus. Lisäksi on tekeillä eräs mielenkiintoinen toiminto QBasicin käyttäjille - mahdollisuus kokeilla joitakin koodivinkeistä suoraan selaimella! Tekeillä on siis QBasic-tulkki PHP:llä. Aikataulusta ei vielä ole tietoa, mutta voit kokeilla toimintoa osoitteessa https://www.ohjelmointiputka.net/qbi. Kommentteja voi antaa keskustelussa.
Proban.net-mainonnan heikkous yllätti totaalisesti. Mainoksesta painaneita on edelleen neljä, jonka perusteella 1.1% bannerin nähneistä klikkasi siitä. Toiselta puolen en kyllä itsekään koskaan klikkaa bannereista, ja eivät näköjään muutkaan. Tekee jo mieli poistaa koko roska, mutta katsotaan nyt.
Tänään ilmestyi vaihteeksi kaksi uutta opasta. Toinen on jatko-osa Apache-asennusoppaalle, tällä kertaa asennellaan MySQL-tietokantaohjelmisto. Toinen taas perehdyttää tiedostonkäsittelyyn Visual Basicilla ja QBasicilla. Lisäksi koodivinkkejä tuli viisi lisää, kaikki QBasicille.
Nyt on ensimmäinen viikko mennyt uuden osoitteen kanssa, ja kävijöitä on yhteensä ollut reilut 400. Mainonta on käynnistynyt ja sen avulla sivulle on houkuteltu peräti 4 kävijää! No jaa, vähän tehottomalta vaikuttaa. Uusia koodivinkkejä taas on tullut kymmenkunta, jonka seurauksena niitä on yhteensä 30.
Suosion kasvattamiseksi Ohjelmointiputka liittyi proban.net-banneriverkkoon, jonka seurauksena oikeaan laitaan ilmestyi pieni mainos. Uusia juttuja on tähän mennessä tullut melko niukasti, mutta toivottavasti tahti paranee kävijämäärän nousun myötä.
Toissapäiväinen Apache-asennusopas täydentyi kolmella jatko-osalla PHP:n, SSI:n ja CGI:n asentamisesta, tekijänä jälleen Lantis. Ohjelmointiputka liittynee mainosverkostoon lähiaikoina, jonka seurauksena oikeaan palkkiin tulee mainos tai pari.
Lantis kirjoitti oppaan Apache-palvelinohjelmiston asentamiseen. Lähipäivinä saattaa tulla muitakin oppaita. Uuden osoitteen myötä kävijämäärät näyttävät hyviltä, sadan raja saattaa mennä rikki tänään.
Tästä lähtien sivulla sitten on oma domain-osoite, joka on www.ohjelmointiputka.net. Sivustoon tuli pieniä muutoksia ja lisäyksiä tässä vaiheessa, mutta kuten aina, sisältöä kaivataan. Etenkin oppaat ovat tervetulleita.
Ohjelmointiputka saa todennäköisesti uuden, helpommin muistettavan osoitteen lähiaikoina. Samaten sivuston on tarkoitus laajentua lisätilan myötä. Päivityksiä ei tätä ennen kuitenkaan juurikaan tule, joten sivu lienee hiljaisena seuraavat pari viikkoa.
Ohjelmointiputkan keskustelualue alkaa olla valmis. Rekisteröitymistä ei toistaiseksi ole, mutta sellainen samoin kuin monia lisäominaisuuksia on tulossa lähiaikoina.