Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Kilpailut: Retropeli: tulokset

Järjestäjä: Metabolix

Keväällä 2020 Ohjelmointiputkassa pidettiin pelintekokilpailu. Pelien piti olla joko omatekoisia vanhan tyylisiä pelejä tai omia moderneja versioita klassikkopeleistä. Kilpailuun osallistui 10 peliä.

Yleisöä pyydettiin arvostelemaan ja kommentoimaan pelejä. Pelit kirvoittivat jo etukäteen virkeää keskustelua foorumilla, mutta yllättäen vain 12 käyttäjää halusi arvostella pelejä kilpailussa. Kävijöiden näkemykset olivat kuitenkin hyvin samansuuntaisia: selvästi suosituimmat pelit olivat Rajaton ja Paratrooper invasion, ja pian perässä tulivat myös Tasteroids ja X-Space: Bacon 9 sekä Putkaseikkailu. Näiden viiden pelin arviot myös painottuivat kiitettävän puolelle. Hyvää työtä!

Alla ovat pistejärjestyksessä kaikki pelit ja niistä annetut arviot.

Rajaton

Tekijä: Antti Vainio – Anaatti

Sarja: retrotyylinen peli

Linkki: Rajaton

Pelin kuvaus:

Peli pyörii suoraan selaimessa tietokoneella ja on sivulta kuvattu action platformer, joka koostuu erillistä tasoista ja loputtomasta vihollismäärästä, jota pääsee tappamaan yli kymmenellä eri aseella. Grafiikoidensa puolesta peli yrittää muistuttaa DOS-pelejä, mutta partikkeleita ja muita efektejä taitaa olla vähän enemmän, mitä DOS-aikaan oli mahdollista. Resoluutio on kuitenkin pakotettu 320x240 ja värejä on vain 11 per kanava tuomassa DOS-tunnelmaa.

Pelistä löytyy loputtomasti satunnaisesti generoituja kenttiä ja pelin idea on aikalailla vain pelata niin pitkälle kuin pystyy, kunnes kentät muuttuvat liian vaikeiksi. Viimeinen ase avautuu kentässä 60, minkä jälkeen vain viholliset muutuvat kokoajan vaikeammiksi.

Pelin lähdekoodi on julkaistu GPL-lisenssin alaisena, sekä saatavilla GitHubissa.

Muuta pelin sisältöä ei ole julkaistu tällä lisenssillä, mutta Ohjelmointiputka saa silti vapaasti levittää tätä peliä.

Pelin musiikki on myös itseni tekemä ja kuunneltavissa YouTubessa sekä saatavilla MP3-muodossa.

Yleisön arvio: 4,0/5 – kiitettävä

”Upea peli, erinomainen kokonaisuus ideaa, grafiikkaa ja musiikkia myöten. Tunnelma on synkkä ja tuo mieleen esimerkiksi sellaiset pelit kuin Bio Menace ja Monster Bash. Retrohengessä peli kaipaisi vielä taustatarinaa siitä, missä ja minkä takia räiskintä tapahtuu.” – Metabolix

”Rajaton toimii moitteetta ja on muuten ihan hauska pelata, mutta ilman täyttäminen kokoajan on todella ärsyttävää. Mielestäni pitäisi pystyä lentämään loputtomiin, eli lentämisen ei pitäisi kuluttaa ilmaa. Peli on aluksi hieman sekava. Retropeliksi Rajaton tarjoaa mielestäni liikaa efektejä. ” – AtskaFin

”Toimii! Hieno toteutus, mutta pelin idea jää hiukan hämäräksi. Itse en kuitenkaan oikein innostu tämän tyypin peleistä, joten pelaaminen jää pariin testiin.” – TapaniS

”Tässä oli nähty vaivaa, WebGL käytössä ja runsaasti efektejä, hienosti tehty ja tunnelmaa luova ilmapiiri ääniefektien ja värien avulla.” – HannuTapio

Paratrooper invasion

Tekijä: Atte – AtskaFin

Sarja: retrotyylinen peli

Linkki: Paratrooper invasion -nettipeli

Pelin kuvaus:

Päätehtävänäsi on tuhota vihollisen pommikoneet ja estää laskeutuvien laskuvarjohyppääjien pääsy maallesi. Mikäli laskuvarjohyppääjät pääsevät pakenemaan pelikentältä niiden laskeutumisien jälkeen, saat pienen puolen sydämen energiavajauksen kustakin hyppääjästä. Lisäksi pelissä on mukana rynnäkkökivääreillä varustautuneita skootterimiehiä, jotka yrittävät ajaa ylitsesi. Vihollisten tiputtamat ydinpommit ovat erittäin vaarallisia, eikä niitä saa missään vaiheessa ampua. Peli päättyy energiavarojen loppuessa.

Pelitasot vaikeutuvat tasaisesti ja ovat lopussa haastavia. Maksimissaan kenttiä on kolmetoista, jonka jälkeen alkaa "free play" -pelitila, jossa on mahdollista kerryttää jo kasattua kokonaispistepottia vieläkin suuremmaksi. Oikein paljon pelaamiseen riemua! Yritähän selviytyä pelissä mahdollisimman pitkälle. :)

(Kiitos käyttäjälle mpni luovasta kuvauksesta.)

Paratrooper invasion on saanut vaikutteita vanhasta Silicon Beach Softwaren 1984 julkaisemasta Airborne! -pelistä.

Pelin kaikki pikseligrafiikka on itse piirtämääni. Laskuvarjohyppääjien grafiikka on saanut vaikutteita ylhäällä mainitusta Airborne! -pelistä. Pelin ääniraidat ovat peräisin sivustolta freesound.org.

Kilpailuun on lähetetty pelin versio 2.1.0 (päivämäärällä 21.6.2020).

Yleisön arvio: 3,9/5 – kiitettävä

”Todella hyvä ja hauska peli. Useat eri viholliset lisäävät hyvin pelin mielenkiintoisuutta, ja grafiikat näyttävät hyviltä. Eniten peliin kaipaisi helpompaa vaikeusastetta, jossa ei voisi kuolla välittömästi joittenkin vihollisten yhdestä osumasta.” – Anaatti

”Hauska ja erittäin tyylikäs retropeli. Mustavalkoinen pikseligrafiikka on hyvin tehty. Vain musiikki puuttuu, ja pause olisi hyvä lisäominaisuus.” – Metabolix

”Pidin tästä pelistä paljon. Erinomaista en tahdo antaa "reiluuden" vuoksi, koska en ehtinyt testaamaan muista pelejä.” – mpni

”Tämä on aika mukavasti toteutettu peli! Tässä ehkä kaipaisin enemmän mahdollisuuksia mm. ampumiskulman suhteen. Atomipommi lopettaa pelin, voiko sen ratkaista jotenkin? Peli loppuu aika nopeasti, ehkä jokin hiukan pitempi missio tähän voisi tuoda lisää peli-intoa / -iloa.” – TapaniS

”Hieno peli, levelien vaihtaminen ei ollut niin hankalaa, peli kulkee mukavasti eteenpäin.” – HannuTapio

”Hienosti tehdyt grafiikat ja vaihtelevuus vihollisissa plussaa.” – Mizou

Tasteroids

Tekijä: Tapani Sjöman – TapaniS

Sarja: modernisoitu versio

Linkki: Tasteroids

Pelin kuvaus:

Peli on modernisoitu versio vanhasta Asteroids-pelistä (Atari 1979).

Ammutaan asteroideja ja yritetään selvitä mahdollisimman pitkälle. Ufot ja lämpöohjukset viimeistään lopettavat pelin. Tulokset kirjataan Top-10 listalle (parhaat / viikon parhaat).

Äänitiedostot ja mallina ollut Java applet -koodi ovat peräisin netistä.

Yleisön arvio: 3,7/5 – lähes kiitettävä

”Pelattavuus ja ominaisuudet ovat modernia tasoa, mutta ehkä myös ulkoilmeelle olisi voinut tehdä päivitystä. Mukavasti ominaisuuksia ja pelattavuus tuttua asteroids-tasoa.” – Mizou

”Hieno Asteroids-peli, minä pidin, kun oli widescreen tuo pelialue.” – HannuTapio

”Hyvin toteutettu peli, jossa on monia varsin hienoja ominaisuuksia. Peli kuitenkin käy varsin yksitoikkoiseksi varsin nopeasti, koska eri tasot eivät juurikaan eroa toisistaan ja peli on nähty hyvin nopeasti.” – Anaatti

”Kivasti modernisoitu selainpeliksi. Sivun ulkoasua ja käytettävyyttä (peliruudun ulkopuolella) voisi vielä paljon parantaa; nyt toteutus on teknisesti toimiva mutta ei tyylikäs. Myös pelin aihe on hieman liian kulunut, ja peli kaipaisi jotain uutta ideaa virkistykseksi.” – Metabolix

”Tasteroids on toimiva ja ihan hyvä peli. Peliä on hauska pelata, mutta se vaikenee liian hitaasti (17 minuutin pelisession jälkeen en jaksanut enää jatkaa vaan lopetin pelin). Pelin voisi tehdä viihdyttävämmäksi uudet vastustajat, jotka ilmestyvät tarpeeksi pitkälle päästessä (esim. 50 000) Peli muodostaa mukavan retropelikokemuksen, mutta äänet ovat ehkä hieman liian ärhäkät.” – AtskaFin

X-Space: Bacon 9

Tekijä: Mika Urtela

Sarja: modernisoitu versio

Linkki: X-Space: Bacon 9 ja lähdekoodi.

Pelin kuvaus:

Modernisoitu versio Lunar Lander -pelistä.

Laskeudu viiden pylpyrän raketilla erittäin varovaisesti pitäen maalipinta ehjänä. Laskeutua sopii mihin hyvänsä, kunhan raketti päätyy liikkumattomaan tilaan ehjänä.

Raketti pysyy kasassa fysiikkasimuloiduilla tangoilla jotka ovat kiinnitetty pylpyröiden välille. Raketista löytyy läjäpäin moottoreita, jotka ovat kukin käytössäsi, kunnes moottorin sisältävä pylpyrä tuhoutuu.

Käytetyn pelimoottorin ajankohtaiset lähdekoodit löytyy täältä: https://github.com/Apodus/rynx

Yleisön arvio: 3,7/5 – lähes kiitettävä

”Teknisesti todella hieno toteutus erityisesti fysiikkamoottorin osalta. Pelin vaikea vaikeustaso sopii todella hyvin, koska pelissä on vain yksi tehtävä, jolloin vaikeus pakottaa yrittämään peliä monta kertaa. Pelistä ei kuitenkaan löydy paljoa mielenkiintoista sisältöä.” – Anaatti

”Peli on hauska mutta mielestäni liian haastava. Alkuperäisessä Lunar landerissa oli laskeutumisalustat, joita tämäkin peli mielestäni kaipaa. Itse peli toimii hyvin ja tyyli on hauskasti modernisoitu. Peli kaipaisi mielestäni valikkoa ja jonkinlaista pelin aikaista statistiikkaa näytölle, kuten alkuperäisessä Lunar landerissa.” – AtskaFin

”Graafisesti hieno peli. Valitettavasti peliin kyllästyy nopeasti: se on liian yksitoikkoinen ja vaikea, ja kun onnistumisesta ei saa palautetta, on hankala edes kehittyä.” – Metabolix

”Tämä peli ei lähtenyt käyntiin testikoneellani. Harmi, sillä peli-idea vaikutti kiinnostavalta ja ilmeisen haastava peli kyseessä.” – TapaniS

Putkaseikkailu

Tekijä: Iikka "fergusq" Hauhio

Sarja: retrotyylinen peli

Linkki: Putkaseikkailu (verkkoversio), lähdekoodi.

Pelin kuvaus:

Putkaseikkailu on lyhyt suomenkielinen tekstiseikkailu. Peli sijoittuu pieneen Merilinnan kaupunkiin, jonka lähes jokainen asukas on syyllinen pienempiin tai suurempiin rötöksiin. Pelaajan on paikan seriffinä pidätettävä oikeat henkilöt oikeista rikoksista. Samalla pormestari vaatii hankkimaan mahdollisimman paljon sakkorahoja!

Peliä voi pelata eri tavoitteilla, kuten mahdollisimman suuren pistemäärän hankkiminen tai jokaisen henkilön pidättäminen oikeasta rikoksesta.

Peli on tekstipohjainen, eikä siinä varsinaisesti ole grafiikkaa. Se ei myöskään ole uusi versio mistään tietystä vanhasta pelistä. Näin ollen se sopii minusta sarjaan 1. Nettiversion terminaaliemulaattori ei kuitenkaan varsinaisesti näytä vanhalta. Vanhan kokemuksen saamiseksi suosittelen ajamaan vanhan näköisellä terminaaliemulaattorilla.

Yleisön arvio: 3,5/5 – lähes kiitettävä

”Tämä toimii, mutta seikkailu tuntuu liian vaikealta pelattavaksi. Mitkä ovat oikeat repliikit? Se lienee pelin idea, mutta peli ei tunnu omalta.” – TapaniS

”Wanhoja muistoja tuli mieleen, en enää muista kovin tarkkaan, mitä kaikkea teksti peliä testasin 80 ja 90 luvuilla, C64 ja vielä sitten ihan hieman PC-DOS kanssa.
Annetaan hieman pisteitä, mutta, en osaa perinteisesti pelata teksti pelejä kovin tarkkaan.” – HannuTapio

”Itse en päässyt pelissä vauhtiin johtuen varmaan siitä etten ole ikinä pelannut tekstiseikkailuja, tämän takia jätän arvosanan tämän pelin osalta. Sivun tyyliä olisi voinut muokata CSS:llä terminaalimaisemmaksi retrotunnelman parantamiseksi.” – AtskaFin

”Suomen kielen jäsentäminen on hieno perusta pelille. Tämä peli on aika lyhyt ja yksinkertainen eikä siis tarjoa kovin pitkäksi aikaa pohdittavaa. Toisaalta henkilöiden ja paikkojen pieneen määrään nähden juoni oli kiitettävän monitahoinen.” – Metabolix

”Hauska seikkailu, josta löytyy varsin mielenkiintoista tarinankerrontaa. Komentojen antaminen on välillä varsin työlästä erityisesti puhuessa, koska silloin joutuu kovasti taivuttamaan suomen kielen sanoja.” – Anaatti

Ravintoketju

Tekijä: Metabolix

Sarja: modernisoitu versio

Linkki: Ravintoketju (web).

Pelin kuvaus:

Ravintoketju on vanhan Animal Quest (1991) -pelin ideaan pohjautuva yksinkertainen luontopeli, jossa on tavoitteena syödä mahdollisimman paljon ja välttää itse syödyksi joutumista. Toiminnallisena erona esikuvaan nähden on pienten peräkkäisten tasojen sijaan isompi pelialue, joka muuttuu ja vaikeutuu pistemäärän kasvaessa. Parhaat tulokset myös tallentuvat nettiin.

Aikapaineen takia peli jäi kovin yksinkertaiseksi: tekemättä jäivät äänet, musiikki, laajempi eläinvalikoima ja ravintoketjun näyttäminen (eli nyt pitää tietää itse, mitä pitää syödä ja mitä varoa). Kyllä silti tätäkin voi aikansa hakata.

Yleisön arvio: 3,0/5 – hyvä

”Peliä oli ihan hauska testata kaverin kanssa. Peli kaipaisi jonkinlaista infoa siitä kuka syö ja mitä. Peli toimi ongelmitta, mutta kaipaisi mielestäni grafiikkaa pelimaailmaan ja äänimaailmaa. Modernisointi on hauskasti onnistunut.” – AtskaFin

”Hyvin toimii! Isompi kenttä ehkä antaisi lisää tilaa suunnitella liikkeitä pidemmälle. Tätä ei jaksa kovin pitkään naputella.” – TapaniS

”Hyvin yksinkertainen idea, mutta eri eläinvaihtoehdot lisäävät peliin hienosti erilaisia pelattavuuksia.” – Anaatti

Avaruusalus meteori myrskyssä

Tekijä: Hannu Särö – kpzpt

Sarja: retrotyylinen peli

Linkki: Avaruusalus meteori myrskyssä

Pelin kuvaus:

Laitoin aika vanhan pelin kilpailuun, tämän kaltaisia pelejä oli 8-bit ja ihan ekoissa DOS-koneissa, ruudulla skrolli ja yläreunasta saapui sitten meteoreja joita väistellä, ja aina vaan lisääntyy meteorien määrät ruudulla, kunnes ei enää mahdu väistellä.

Minä laitoin vähän korona virus hengessä tämän pelin, siinä voi väistellä kunnes sitten kontaktia tulee.

Pelin grafiikka on varhais atk aikansa grafiikkaa, laitoin grafiikan rectanglena, eli, ei ole pikseleitä eikä bitmappeja vaan rectangleja, jokainen rectangle "pikseli" on noin x 1.2 kokoa, eli, nuo rectanglet menevät jokainen hieman toisensa päälle, näin sitten grafiikka on hieman omintakeista sitten, eikä ihan samaa mitä oli siellä varhais atk ajalla.

Peli on varmaankin aika valmis, se on simppeli ja ihan kiva väistely peli, jossa on omat hetkensä kyllä ihan mukavasti.

Yleisön arvio: 2,9/5 – hyvä

”Kivat retrografiikat, muuten ei mitenkään erikoinen. Aluksen pidettynä pienikokoisena pitämällä pohjassa vähintään yhtä nuolinäppäintä sivulle.” – Mizou

”Tyylikäs retropeli. Avaruusaluksen liikkumisessa on yllättävän hieno efekti. Peli on kuitenkin niin yksinkertainen, että sitä ei jaksa pelata kauan.” – Metabolix

”Pelissä on joitain varsin hienoja efektejä, mutta pelimekaniikat ovat niin yksinkertaisia, että peliin pitkästyy hyvin nopeasti.” – Anaatti

”Peli toimii hyvin, mutta on melko tylsähkö. Peli kaipaisi enemmän pelin kulkuun vaikuttavia muuttujia, esim. suurempi asteroidien vauhdin ja koon vaihtelu, sekä aluksen kiihtyvyys. Retrotunnelmaa heikentävät pikseleiden päällekkäisyys ja pikseleiden häivytysefekti. Peli kaipaisi mielestäni jonkinlaista äänimaailmaa ympärilleen. ” – AtskaFin

”Mukavasti toimii, mutta peli-idea tuntuu liian yksinkertaiselta, jotta tätä jaksaisi pelata useamminkin. Tähän pitäisi kehitellä jokin jatkoidea, joka antaisi lisää puhtia pelaamiseen. Jokin missio pitäisi olla.” – TapaniS

Asteroids

Tekijä: Jali Heinonen – jalski

Sarja: modernisoitu versio

Linkki: Asteroids (Linux, Windows, RPI) ja lähdekoodi.

Pelin kuvaus:

Simppeli Asteroids-klooni 8th-ohjelmointikielellä.

Näppäimet:

- Käytä nuolinäppäimiä liikkumiseen.
- LCTRL ampuu.
- LALT aktivoi suojan.
- LSHIFT suorittaa hyperspace hypyn.
- Asetusvalikko toimii hiirellä.

Yleisön arvio: 2,8/5 – hyvä

”Pelin valikko on kömpelö. Miksei alkuvalikkokin voisi toimia hiirellä, kun kerta asetusvalikkokin toimii. Itse pelissä alus on mielestäni liian hidas ja hyperspace hyppy kaipaisi jonkinlaista efektiä/animaatiota. Itse pelikin voisi kertoa kontrollit. En ollut lukenut kontrolleja osallistujalistasta, joten meni hyvä tovi älytä, että ctrl ampuu. Yllämainittujen asioiden takia pelin pelaaminen ei ole kovin viihdyttävää. Peli on modernisoitu versio asteroids pelistä, mutta siitä kuitenkin uupuu originaalissa pelissä olleita asioita, esim. ufot. Itse peli myös näyttää enemmän retrolta, kuin modernilta.” – AtskaFin

”Peliä vaivaa omalaatuisuuden puute: Asteroids on äärimmäisen kulunut aihe. Lisäksi toteutus ei ole kovin moderni, vaan juuri tällaisia pelejä tuli liukuhihnalta vuosituhannen vaihteessa, kun pelinteko-ohjelmat olivat suosiossa.” – Metabolix

”Pelissä on varsin hienoja grafiikka-efektejä ja hyvä tunnelma sekä musiikki. Itse peli on kuitenkin todella yksinkertainen ja nopeasti nähty, ja menun käyttö on hankala yhdistelmä näppäimistöä ja hiirtä.” – Anaatti

”Tämä peli ei lähtenyt käyntiin testikoneellani. Harmi, sillä esitetyt videot antoivat odottaa erittäin hyvää peliä!” – TapaniS

Pallot (Shariki)

Tekijä: terrist

Sarja: modernisoitu versio

Linkki: Pallot.zip

Pelin kuvaus:

Pallot (Shariki) on oma QB64-versiointini Bejeweled- ja Candy Crush -pelien kantaisästä Sharikista (1988). Sharikin teki venäläinen ohjelmoija Eugene Alemzhin vuonna 1988, MS-DOS-versio julkaistiin vuonna 1994. Alkuperäisen Sharikin Dos-versiota voi pelata netissä.

Pallot (Shariki) -peliä pelataan hiirellä, Esc lopettaa, F1-näppäimellä voit vaihtaa kuvasuhdetta. High Scoret tallentuu, ja onpa mukana hieman pikselitaidettakin. ;)

Yleisön arvio: 2,7/5 – melko hyvä

”Mainio peli, toimii! Pelin idea piti käydä lukemassa netistä, se olisi voinut olla pelin mukana.” – TapaniS

”Peli toimii hyvin ja on hauskaa ajanvietettä. Peli tuo mieleen muistoja lapsena pelaamistani 90-luvun peleistä, joita ostin kirpputoreilta. Tässä ongelmana on kuitenkin se, että mielestäni modernisoitujen pelien pitäisi näyttää moderneilta. Pelissä todella ärsyttävää on se, kun vahingossa klikkaat palloa ja sitä ei voi perua. Tällöin luultavasti häviät pelin.” – AtskaFin

”Peli toimii teknisesti ihan hyvin. Se on vain kovin ankea ulkoasultaan, ja pelaamisesta ei jää tunnelmaa, että peliä olisi olennaisesti modernisoitu edeltäjiinsä nähden.” – Metabolix

”Hyvin toimiva toteutus varsin viihdyttävästä pelistä. Peli vain tuppaa joskus jatkumaan vähän liiankin pitkään.” – Anaatti

trive

Tekijä: jsbasic

Sarja: modernisoitu versio

Linkki: trive.exe (Windows), trive.zip (Linux ja koodit).

Pelin kuvaus:

Tämä on oma versio Commodore 64:n Test Drive ja Test Drive II -peleistä. Lähde kesälomamatkalle Ferrarilla, mutta varo törmäilemästä muuhun liikenteeseen. Fysiikka on jouhevampaa ja ohjaamista helpottaa mm. vakionopeussäädin.

Yleisön arvio: 2,0/5 – tyydyttävä

”Peli on käytännössä vain yhden pelimekaniikan demo ja kaikki muu puuttuu, tärkeimpänä ehkä jonkinlainen pisteytys. Pelissä on kuitenkin varsin hauska ajaa kaasu pohjassa ja katsoa kuinka pitkälle pääsee.” – Anaatti

”Peli oli vaikeahkoa saada käännettyä Windowsille, mutta se toimi ongelmitta kääntämisen onnistuttua. Peli on jäänyt mielestäni melko vajaaksi ja itse pelattavaa ei ole paljoa. Trive olisi kaivannut grafiikkaa, pelkät ääriviivat eivät säväytä. Trivessä on kyllä sama idea kuin pelissä, josta se on modernisoitu, mutta jotain jäi uupumaan. ” – AtskaFin

”Perinteinen rautalankagrafiikka on hauskaa. Muilta osin peli tuntuu olevan pikemmin rikkinäinen versio esikuvistaan: pelistä puuttuvat alku ja tavoite ja loppu, ja törmäystilanteessa tulee vain assert-virheilmoitus komentoriville.” – Metabolix

”Peli kulkee, mutta se on jäänyt jotenkin kesken. Pisteitä pitäisi kai tulla ohituksista, ja suora tie ei varmaan kovin pitkälle jaksa innostaa. Mutta mainio totetus kuitenkin.” – TapaniS

Lopuksi

Kiitos kaikille osallistujille ja arvioiden kirjoittajille. Kilpailu osoitti, että Ohjelmointiputkasta löytyy monta taitavaa pelintekijää ja myös intoa oppia uutta.

Tietoa sivustosta