Antti Laaksonen
Ensimmäiset hahmotelmat Ohjelmointiputkasta alkoivat muotoutua joulukuussa 2001. MBnetin palvelimelle oli tullut juuri mahdollisuus käyttää PHP-kieltä, mikä avasi monia uusia mahdollisuuksia nettisivujen tekemiseen. Yksi ensimmäisistä PHP-kokeiluistani oli skripti, joka näytti annetun Visual Basic -koodin syntaksiväritettynä. Näin hienoa skriptiä olisi ollut sääli jättää käyttämättä, mistä syntyi ajatus perustaa ohjelmointiaiheinen sivusto.
Tuohon aikaan netissä riitti suomenkielisiä ohjelmointisivustoja. Kuka muistaa vielä sellaiset sivustot kuin Koodaus.net ja Webmaailma? Myös Mureakuha ja Suomipelit.com olivat aloittaneet äskettäin ja kehittivät toimintaansa aktiivisesti. Nyt kymmenen vuoden kuluttua näistä monista sivustoista on jäljellä enää Mureakuha.
Ohjelmointiputkan ensimmäinen julkinen versio ilmestyi nettiin 12. tammikuuta 2002. Kerroin uudesta sivustosta Jorkki.com- ja Vapaalla.org-sivustoilla, joilla oli siihen aikaan aktiivinen keskustelualue. Ohjelmointiputkan ensimmäisen version suurimpana heikkoutena oli karkea ulkoasu, joka oli vähällä karkoittaa kävijät sivustolta. Kaikeksi onneksi samoilla keskustelualueilla liikkui myös Lassi Eronen, joka suunnitteli alkuvuosina monta hienoa ulkoasua Ohjelmointiputkaan.
Ohjelmointiputka kehittyi aluksi nopeasti. Viikon kuluttua sivuston julkaisusta käytössä oli jo oma domain ohjelmointiputka.net, järjestelmä koodivinkkien lähettämiseen sekä keskustelualue. Myös oppaat kuuluivat sivuston tarjontaan alusta alkaen. Erityisen suosittu oli opas Apache-palvelimen asentamisesta Windowsille.
Ohjelmointiputkan sisältö keskittyi alkuaikoina PHP-, QBasic- ja Visual Basic -ohjelmointiin. Tuohon aikaan QBasicia käytettiin vielä aktiivisesti, ja se oli luonnollinen valinta ohjelmoinnin aloituskieleksi. Ohjelmointiputkan ensimmäisen vuoden tavoitteena oli saada kasaan 365 koodivinkkiä, yksi vuoden jokaiselle päivälle. Tavoite saavutettiinkin, ja suuri osa vinkeistä käsitteli grafiikka- ja peliohjelmointia QBasicilla.
Helmikuussa 2002 Ohjelmointiputka sai oman IRC-kanavan #ohjelmointiputka. IRC-kanava on vuosien varrella kehittynyt omaan suuntaansa, ja välillä tuntuu, että kanavalla on ohjelmoinnin ja Ohjelmointiputkan kanssa vain vähän tekemistä. Sivustoa ja kanavaa yhdistävät silti edelleen suuri määrä yhteisiä keskustelijoita ja vuotuinen Putkamiitti.
Kevään mittaan Ohjelmointiputkaan tuli uusia oppaita ja koodivinkkejä ja kävijöiden määrä kasvoi tasaisesti. Ohjelmointiputkan ensimmäinen kilpailu koitti kesällä 2002 aiheenaan matopelin ohjelmointi. Loppuvuoden tärkein uudistus oli keskustelun siirtäminen tietokantaan. Alkuperäisessä toteutuksessa keskustelun kaikki viestit oli tallennettu yhteen tiedostoon, mikä aiheutti yhä enemmän ongelmia viestien määrän kasvaessa.