Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointiputka: Ohjelmointiputkan ankeat värit

Sivun loppuun

p-p [09.12.2004 21:57:55]

#

Nämä valkoinen,sininen ja harmaa värit on käynyt jo tympimään minua.Onko käynyt tympimään ketään muuta?Nämä ovat TODELLA ankeat (sehän on vain minun mielipide:).Jotkut muut värit voisivat piristää tätä sivustoa :D

ajv [09.12.2004 22:06:50]

#

p-p kirjoitti:

Nämä valkoinen,sininen ja harmaa värit on käynyt jo tympimään minua.Onko käynyt tympimään ketään muuta?Nämä ovat TODELLA ankeat (sehän on vain minun mielipide:).Jotkut muut värit voisivat piristää tätä sivustoa :D

Totta turiset ja onhan tässä varovasti ehdoteltu putkan leiskan kääntämistä CSS-taittoiseksi. Siihen muutama rivi php-koodia päälle, niin jokainen voisi määritellä oman tyylitiedostonsa ja eipähän enää kenenkään tarttisi vikistä ulkoasusta.

Toisaalta ymmärrän kyllä millainen työ siinä olisi ja näidenkin sivujen ylläpito tapahtuu vapaaehtoisvoimin, joten ymmärrän myös sen, että tuo ei välttämättä tule ihan heti tapahtumaan.

Edit: pientä säätöö...

Heikki [10.12.2004 06:50:08]

#

Minusta nykyinen ulkoasu on yksinkertaisuudessaan erinomainen. Suuren osan sivusta vie itse asia, ja teksti on helposti luettavissa. Minusta mitään suurempaa hätää ulkoasun muuttamiseen ei ole, vaikka voisihan sitä CSS:ää tänne laittaa jos Antilla liikenee siihen aikaa.

Antti Laaksonen [10.12.2004 06:57:13]

#

Toisaalta CSS ei ole mikään taikasana, jonka avulla ulkoasu muuttuisi kertajysäyksellä kaikkia miellyttäväksi. Loppujen lopuksi aika harva varmaan viitsisi laatia oman ulkoasun. Tällä hetkellä kokonaan CSS:ään siirtymistä jarruttaa eri selainten erilainen tapa tulkita sitä, mutta jonakin päivänä tämä varmasti tapahtuu.

mikeful [10.12.2004 10:47:14]

#

Putkan sininen sävy on mukavan rauhallinen. Enkä näe sivun eri osien asettelussa mitään vikaa. Miksi yrittää korjata, jos mitään ei ole rikki?

mike patto [10.12.2004 10:48:06]

#

Ei nykyisessä ulkoasussa ole mielestäni mitään vikaa. Tärkeintä on kuitenkin sisältö, ei käytetyt värit tms. Ehkä näitä keskustelualueita voisi jakaa hieman toisinkin, luoda kokonaan uusia jne.

ZcMander [10.12.2004 13:46:03]

#

Minusta on kans alkanyt tympimään putkan värit, itse ehdostaisin jotain vaalea/tumman sinistä, mutta en tosiaan samallaista kuten eka leiska on, eli sama leiska mutta uudet värit.

T.M. [10.12.2004 13:50:03]

#

Itse kun ekoina kertoina kävin tällä sivulla, niin ulkoasu ei todellakaan miellyttänyt, mutta nykyään evvk.

Pääasia että hommat toimii, tosin nekään eivät näytä aina toimivan hyvin... Noh, kukapa on täydellinen :)

makeuu [10.12.2004 15:46:40]

#

empä tiiä.. :P kyl vähä vois värii vaihtaa :D

Draiz [10.12.2004 16:39:56]

#

joku karkkimainos tv:ssä joskus kirjoitti:

Vahtelu virkistää

Niinpä. :P

ajv [10.12.2004 17:45:31]

#

Antti Laaksonen kirjoitti:

Loppujen lopuksi aika harva varmaan viitsisi laatia oman ulkoasun.

No mutta voihan sitä aina käyttää muiden css-tiedostoja, jos default ei miellytä. Lista käytetyistä css-tiedostoista kun olisi näin koodausteknillisesti yhden kyselyn ja loopin päässä :)

Hmm... 'koodausteknillisesti', mikä sana :o

Juice [10.12.2004 18:41:12]

#

Ei ulkoasu aiemmin ole tympinyt.

Vois kyllä vaihtaa.

sooda [10.12.2004 18:47:17]

#

On tämäkin ihan hyvä. Vaihtelu tosiaan kyllä virkistäisi, mutta käytettävyyden pitäisi pysyä tällä hienolla tasolla :)

setä [10.12.2004 19:01:07]

#

Sivusto on mielestäni onnistuneen tyylikäs ja pelkistetty. Sisällön laadukkuus vain korostuu ilman turhia hörhellyksia ulkoasuun.

renni [10.12.2004 19:11:39]

#

Eikä mitä, kyllä Putkan taso vaatii kunnon neon-räiskeen ja vilkkuvalot! :)

Leikki sikseen, värit on ihan hyvät, muuten kevyt tyylin modernisointi voisi olla paikallaan.

teksturi [10.12.2004 19:25:05]

#

noi neon-räiskeet olisi aika hyvä idea. mutta vilkku valoja en kannata.
10 ääntä neon-räiskeille
0 ääntä vilkkuvaloille

AdeRide [10.12.2004 19:59:05]

#

Ohjelmointiputkan ulkoasu ei kyllä tympäise ja tollaiset ihme räiskeet ja röyhelöt mitä jotkut täällä haaveilevat (ei vaineskaan :D} tekevät vain sivustosta vähemmän asiallisen. Mutta pieni vaihtelu kyllä voisi virkistää...

Vaikka pieni muutos väreissä...

esim. valkoisella taustalla sellainen tumman oranssit palkit sopii ihan tajuttoman hyvin, jos jonkin sortin väri ehotuksia saa antaa.

En oikein tiedä miten paljon näiden sivujen ulkoasun uusioiminen vaatii työtä, mutta pieni piristys olisi paikallaan. Mutta jos työ tunteja tulisi ihan liikaa niin ei oo pakollinen lisä kunhan sisältö toimii yhtä hyvin kuin ennekin.

tomaattigeeni [14.12.2004 21:11:49]

#

Ei mitään "valitse millaisesta sivustosta pidät eniten" tai "modaa itsellesi oma ohjelmointiputka" shittiä. Tälläsenä nää on ihan hyvät, jos pakko olisi muuttaa niin mielummin vaikka pelkistää ku tunkea megaihkuja hi-tech-viritelmiä mukaan. ;)

Koipio-ohjelma [14.12.2004 21:47:58]

#

Asialliset nämä sivut ovat ja minusta värit sopivat hyvin. TOISAALTA kyllä se vaihtelu virkistäisi... Jotain pikku piristystä sivuille, hieman pirteämpi väri tai jotain.
Mutta ei tämäkään ulkoasu huono ole, kaikki oleellinen tulee esille ja silmät eivät tule kipeäksi minkään vilkku härpellyksen takia...

Meitsi [14.12.2004 22:43:19]

#

Tässäkin voisi olla pikku kisan aihe. Suunnittele putkalle siisti/käyttökelpoinen/selkeä ulkoasu joka on kaikenlisäksi toimiva kaikilla selaimilla.

renni [24.12.2004 01:50:12]

#

Eipäs nyt aseteta rimaa liian korkealle. Harva alan ammattilainenkaan osaisi tuota tehdä kunnolla.

Tempfile [25.12.2004 15:36:31]

#

Yksi pieni "ulkoasullinen" uudistus voisi tosin olla paikallaan, nimittäin favicon.ico-tiedoston väkertäminen. (Tiedättehän, nämä osoitepalkin/suosikkien kuvat) Toiminnallisestihan ne ovat täysiä turhakkeita, mutta kun minun Firefoxini bugin takia se näyttää kaappaavan Slashdotin faviconin OP:n linkkeihin, niin ehkä putkan oman faviconin luominen auttaisi? Ei ole suuritöistä, ja olisihan tuo ihan mukava linkkien tunnistusta auttava yksityiskohta.

Juice [25.12.2004 20:06:17]

#

Kannatan faviconia.

FrozenFire [25.12.2004 21:03:50]

#

Tämä juttu lähti mureakuhasta...?

Ei siitä haittaakaan ole, paitsi jos se ei miellytä silmää... Jonkinlaisia kuvia pitäs olla mistä valita.
Onko ees ideoita mitä tossa pikku tilassa vois ees kuvata ohjelmointiputkasta? (muerakuhan homma oli helpompi)

Blaze [25.12.2004 21:41:15]

#

Eikait siinä sitten, kun ehdotuksia tulemaan?
Minä tein omani logon pohjalta: http://pp.kpnet.fi/blaze/temp/putkafavicon.png

T.M. [25.12.2004 21:46:00]

#

Ikonit ovat minusta aivan turhia hömpötyksiä :)

Antti Laaksonen [26.12.2004 00:50:07]

#

Blazen tekemä kuva on hyvä, eiköhän oteta se käyttöön? :)

remontti-reiska [26.12.2004 09:57:03]

#

Miksipäs ei...

Tempfile [26.12.2004 14:56:33]

#

Kelpaa minulle, viskaa vaan Laaksonen se servulle ennen kuin Slashdotin logo taas kaappaa Putkan linkkini :)

Blaze [26.12.2004 15:13:45]

#

Kas tuossa ikonimuotoinen versio: http://pp.kpnet.fi/blaze/temp/putkafavicon.ico

Edit: baah, /temp jäi pois

Antti Laaksonen [26.12.2004 18:04:20]

#

Nyt kuvan pitäisi näkyä osoiterivillä ja kirjanmerkeissä. Kiitos avusta, Blaze!

Gwaur [26.12.2004 18:12:27]

#

Tuo favicon on hieno :)

Tempfile [26.12.2004 21:01:41]

#

Hyvältä näyttää, tätä rataa kun jatketaan niin kauneuskilpilujen voitto ei ole kaukana! :D

Metabolix [26.12.2004 21:59:08]

#

Jaa, eipä näy tässä IE 6.0:ssa... Mahtaako olla syntaksi IE:lle tuntemattomassa muodossa vai onko vika muualla?

Blaze [26.12.2004 22:40:16]

#

IE:llä pitää käsittääkseni lisätä sivu ensin kirjanmerkkeihin, ennenku faviconi näytetään.

efteri [27.12.2004 11:09:08]

#

Jep, Olen myös kyllästynyt näihin väreihin.. että voisi vaihtaa..minun mielestä..

hunajavohveli [27.12.2004 11:17:01]

#

Hieno ikoni. :)

jrantala [27.12.2004 16:45:55]

#

Blaze kirjoitti:

IE:llä pitää käsittääkseni lisätä sivu ensin kirjanmerkkeihin, ennenku faviconi näytetään.

Jep, favicon... :)

Latska [27.12.2004 16:47:04]

#

Minä pidän tästä ulkoasusta. Mukavan tasapainoinen ja koodaukseen innostava. Tuohon ikoniin tottuminen on vienyt vähän aikaa, mutta olen jo siihenkin tottunut. Tyylikäs ikoni, ei voi muuta sanoa. Olisi kiva, jos Makkosoftillakin olisi oma...

NixDu [28.12.2004 12:45:32]

#

Kyl näitä värejä voisi pikkaisen muokata ja samalla voisi pistää uusiksi koko sivuston tyylin! Jotenki on koko ajan häirinnyt tämä kirjoitusalusta ku tää on täällä alhaalla! Eikö esim voisi tätä laittaa tuonne ylös ja uusimmat keskustelut tulemaan ylimmäiseksi! Ja Valmiit tagivalitkot ettei aina tarvitsisi mennä tutkimaan mikä oli esim VB-kooditagi jne...

thefox [28.12.2004 15:24:17]

#

Eikös se ole aika de facto-standardi webbifoorumeissa että viestit ovat ylhäältä alas vanhimmasta uusimpaan, ja sen vuoksi vastauslaatikkokin sopii paremmin alas. Lista tageista voisi kyllä mielestäni aivan hyvin olla tämän vastauslaatikon yhteydessä, itselläkin tuppaa aina unohtumaan miten tageja käytetään kun eri foorumeilla ne käyttäytyvät eri tavalla.

hunajavohveli [28.12.2004 18:57:14]

#

NixDu kirjoitti:

Ja Valmiit tagivalitkot ettei aina tarvitsisi mennä tutkimaan mikä oli esim VB-kooditagi

Ei kai tuollaisesta haittaa olisi, mutta pärjää kyllä ilmankin. Ne taginimethän on niin loogisesti, että ne pystyy kyllä päättelemäänkin, jos yhdenkin muistaa, ja kyllä ne aika äkkiä ulkoa oppii. Mielestäni tätä nykyistä keskustelu-ulkoasua ei pidä mennä muuttamaan.

ruuvari [29.12.2004 00:18:17]

#

hunajavohveli kirjoitti:
Ei kai....

Ei tuosta mitään, mutta minusta tää ulkoasu on tosi kiva. ennemmän kuvia vaab tänne ja jotain animaatioita ni olis kiva. ja sitten joko sivun vois muuttaa esim. shockwave-paskaksi. sitten olis kiva ku vois käydä habbossa samalla.

Metabolix [29.12.2004 00:28:37]

#

Toivon todella, että kukaan ei ajattele tosissaan noin. Ei turhia kuvia. Ei animaatioita. ..

Latska [29.12.2004 00:35:36]

#

Olisi se hirveää, jos putkasta tulis psykedeelisen näköinen kammotus. Limenvihreä tausta ja pas... öhm... suklaan väriset palkit ja joku Pikku Geen piisistä tehty midiversio tervehtisi tänne tulijaa "On Error Goto" logon välkkyessä vuorotellen punaista ja sinistä... Olisiko kiva?

zigilii [29.12.2004 10:16:24]

#

Noita tagi nappeja voisi laittaa ainaskin lista.... ja mitas niitä muita olikaan (ei muuten näy ees ohjeissakaan)
Täytyy aina käydä katsomassa tämä keskustelu
Ja väreistä, joitain sävyjä voisi hieman vaihtaa...

EDIT: kun muokkaa tekstiä keskustelu voisi näkyä samalla

Metabolix [29.12.2004 12:06:31]

#

Nuo loputkin (opasohjeista löytyvät) tagit voisi laittaa ohjeisiin. Yhtä lukuun ottamatta.

Fisher [29.12.2004 13:10:05]

#

nii... ja vähän ikävää kun assembler-koodeissa 1 näyttää l-kirjaimelta; vähän ikävää, kun laittaa luvun väärään rekisteriin

Gwaur [29.12.2004 13:14:10]

#

Tässä teille aivan mahtava sivu hienoine väreineen ;) (Saattaa aiheuttaa epileptisia kohtauksia)

Blaze [29.12.2004 13:25:08]

#

Fisher kirjoitti:

ja vähän ikävää kun assembler-koodeissa 1 näyttää l-kirjaimelta

Kannattaa säätää selain käyttämään sellaista fonttia, jossa ei näytä. Itse suosittelen Lucida Consolea.

E.K.Virtanen [02.01.2005 06:22:00]

#

Gwaur kirjoitti:

Tässä teille aivan mahtava sivu hienoine väreineen ;) (Saattaa aiheuttaa epileptisia kohtauksia)

Auts! Eikö mikään laki kiellä tuollaisia =D

Bloody Killer [03.01.2005 08:55:54]

#

no johan oli taas.

kayttaja-2791 [04.01.2005 17:40:20]

#

On tämä layout vähän kankea... En tiedä täysremontista mutta pieniä uudistuksia voisi tehdä. Esim logo vaihtaa (valitettavasti en ole graafikkona häävi), linkkipalkkia piristää sekä noi oikealla olevat modulit uudistaa. Niihin voin tehdä jonkinlaisen templaten vaikka nyt illalla.

kayttaja-2791 [04.01.2005 19:18:53]

#

http://koti.mbnet.fi/wahit/ohjelmointiputkatemp/

Ehkä vaikka tuolta voisi näyttää? Ehkä vähän turhan raskas olemus kuitenkin tulee... Uusi yläosa vie tilaa yhteensä 27Kt, eli ei kuitenkaan mitenkään hirveästi. En tiedä sitten noista moduleista oikealla tarviiko niille mitään edes tehdä...

Kun arvosteletta tuota leiskaa niin pitäkää mielessä että tuo ei ole ehdotus lopulliseksi koodiksi. Hahmottelin vain layoutia, en lopullista toteutusta. Eli koodi on aivan surkeaa noilla sivuilla. Katselemiseen käyttäkää uusinta Firefoxia, vaan taitaa se suht samalta IE:ssäkin näyttää. Resoluutiona oli 1024, isoimmilla taitaa näkyä ongelmallisesti taustan repeat, mutta sekinhän tietenkin on korjattavissa jos tuo otetaan oikeasti käyttöön.

Minä [04.01.2005 20:47:54]

#

Kieltämättä ihan vaikuttavan näköinen JTS! Oon ollu alusta lähtien kaikkia leiska/väri/sun muu härpäke uudistuksia vastaan, mutta sama kait se on vaihtaakkin. Voisi tulla uutta ilmettä putkaankin!

Kokeile ottaa tuo oikea reunakin samalla tavallta(tms) ja vaihtaa tuo valkoinen perus pohjaväri johonkin vähän värikkäämpään.

kayttaja-2791 [04.01.2005 21:19:17]

#

Mustaa tekstiä valkoisella pohjalla en lähtisi vaihtamaan mihinkään. Kaikkein luettavinta ja luontevinta muutenkin.

Katson vaikka huomena jos vaikka uusin noita moduleita tuosta. Olisi tieten mukava kuulla Laaksoselta sivuston omistajana vähän kommenttia etten ihan turhaa enempää ainakaan pakertaisi asian eteen.

Deewiant [04.01.2005 21:28:03]

#

JTS kirjoitti:

Uusi yläosa vie tilaa yhteensä 27Kt, eli ei kuitenkaan mitenkään hirveästi.

56k-modeemien käyttäjiä on vielä. Kuvia tulisi olla maksimissaan siinä 10 KiB:n verran, jotta hekin saisivat fiksuja latausaikoja.

Tässä tapauksessa hoitunee helposti pakkaamalla kuvia paremmin.

Minä [04.01.2005 22:27:49]

#

Oletettavasti väliaikaiset internet tiedostot pelastavat tilanteen? Mahtaako haitata..

Metabolix [05.01.2005 00:02:23]

#

Minusta tuo JTS:n logoehdotus on melkeinpä ruma. Liian mekaanisia nuo "if(isset(error))" ja ruututausta... Ja hover-efektikin vielä... Ei.

ajv [05.01.2005 06:00:29]

#

Metabolix kirjoitti:

Minusta tuo JTS:n logoehdotus on melkeinpä ruma. Liian mekaanisia nuo "if(isset(error))" ja ruututausta... Ja hover-efektikin vielä... Ei.

Onhan tuo nyt paremman näköinen kun nykyinen. Tosin tuo php:n funktio yhdistettynä basicin goto-käskyyn pilaa sen. Koska putkassa ainakin toistaiseksi basic-kielet ovat keskustelluimpia, niin tuo "ON ERROR GOTO..."-teksti on mielestäni ihan hyvä.
Tulipa tässä väsättyä omakin ehdotus: http://koti.mbnet.fi/aapov/testing/ohjelmointiputka.php
Tuo värityshän nyt ei tietenkään voi sopia jokaisen silmään, mutta omaan silmään sopii. Lisäksi lähdekoodia kurkkaamalla näkee, että taulukot on heitetty kuusen ja ulkoasu lepää erillisessä css-tiedostossa :)

E.K.Virtanen [05.01.2005 07:30:42]

#

No voisihan sitä jotain pientä piristystä ja vaihtelua putkaan tulla. Tosin ihan ok se näinkin on....eli tämä vieti on totaalisen mitään sanomaton =)

Metabolix [05.01.2005 10:11:03]

#

No kai sitä pitää minunkin väsätä oma viritelmäni (linkki vanhentunut)... CSS on ja tableja ei. Nuo gallupin palkit vaativat vielä tiivistystä ja kivemman kuvioinnin, mutta tuo on alku...

InvalidCo [05.01.2005 11:56:49]

#

Minusta kyllä putkan värit ja muut on ihan paikallaan... mutta jos on pakko ruveta jotain muuttelemaan, niin katso Pixialla ja paintillä väsätty ehdotukseni...yök. http://koti.welho.com/ssaloran/putkala.jpg :D

Linkku [05.01.2005 12:01:06]

#

Metabolixin ehdotus vie voiton, mutta OP:n logo vaatii kyllä uudistusta. Lisäksi Metabolixin ehdotuksessa noita "UUSIMMAT KOODIVINKIT" systeemeitä voisi hieman vielä muokata, koska tuo dashed tyyli ei ehkä ole kaikkein paras. Mutta tuo valikko on kyllä hienon värinen.

Metabolix [05.01.2005 12:31:37]

#

Vaihdoinpa nyt kuitenkin ne numerot palloiksi ja dsahedin dottediksi (jos se nyt on sen parempi :). Ja korjailin muutenkin. Tyhmä IE tunkee joka paikkaan marginia kun pitää olla paddingia.

kayttaja-2791 [05.01.2005 14:22:33]

#

Metabolixilla on ihan ok noi haku ym. modulit oikealla. Ja eikös se hover efekti ole sinunkin ehdotuksessa ;) No pilkunviilaus sikseen.

Mitä tulee tohon meikän if (isset) logoehdotukseen, yritin tahallani vetää sen senverran överiksi ettei se ketään haittaisi... Mutta sen voi kyllä tietenkin muuttaa helposti.

Mitä katsoin tuota Putkan html-koodia, ehkä remppa olisi sittenkin paikallaan :D Kuitenkin, tablet tälläisenään ilman table-layout: fixed määrettä on jo jonkin sortin ympäristörikos kun clientin pitää laskea taulujen koko aina itse.

Css sinänsä ei ole ongelmatonta, clientit tulkitsevat sitä puutteellisesti/virheellisesti eikä mikään standardien mukaan. Siksi en pidänkin nykyisellään järkevänä siirtää kaikkea css:lle, päärakenne itse sisällön ja oikealla olevien modulien välille kannattaa mielestäni toteuttaa tablella, tietenkin css-määreen table-layout:fixedin kanssa.

OP:n logon saisi tosiaankin vaihtaa. Metabolixin ehdotuksessa en pidä tuosta linkkipalkista, jotenkin se ei vain iske. Linkit eivät erotu tarpeeksi taustasta ja linkkien erotin on ehkä liian raskas.

Minä [05.01.2005 16:38:16]

#

Metaboliksen tablet on kyllä kieltämättä hienot!

Juice [05.01.2005 19:34:55]

#

Metabolixin ehdotus on hieno, mutta:

-linkkien erotin ei hyvä

-keskustelualue-boksi ja demokilpailu eivät oikeassa reunassa(FF 1.0)

Logo vaihtoon, CSS ehdoton.

kayttaja-2791 [05.01.2005 21:30:57]

#

Päivitin omaa versiotani, urli yllä. Lainailin nuo laatikot suoraan Metabolixilta.

Metabolix [06.01.2005 01:00:58]

#

Minun laatikkoni! :@

Linkkien erotin on itse asiassa tehty leikkaamalla Faviconista reunat pois. Minusta se on ihan hyvä erotin.

Laatikoille kävi pahasti, kun kavensi liikaa. Eihän tuollaista nyt 1600x1200-resolla tule testanneeksi :) Laitoin laatikko-divien ympärille ylimääräisen divin, nyt pitäisi toimia kaikilla.

Miksi tuota logoa pitäisi vaihtaa? No tehkää sitten ehdotuksia...

Heikki [06.01.2005 11:00:20]

#

Megaliboxin versio on ihan siisti, mutta nuo linkkien välissä olevat kuvat voisi kyllä poistaa / vaihtaa. Laittaa vaikka nykyiset.

Jos ulkoasua tullaan vaihtamaan, niin yksi mahdollisuus olisi jättää vanha ulkoasu vaihtoehdoksi, ja käyttäjäasetuksista voisi sen sitten valita. Tosin tämä vaatisi jonkin verran koodia, paitsi jos nykyisen toteuttaisi CSS:llä niin homma muuttuisi helpoksi.

JTS:n versiossa hirveintä on tuo ruudukko ylhäällä. Ota se äkkiä pois :P Ja mielestäni nykyisen logon voisi jättää.

Minä [06.01.2005 11:03:52]

#

Jos kerran jotain on pakko vaihtaa, niin vaihdetaan koko roska sitten saman tien. Ite pidän tuosta JTS:n logosta ja Metaboliksen kokonaisuus on hieno linkkien välistä kuvaa lukuun ottamatta.

kayttaja-2791 [06.01.2005 12:19:39]

#

Heikki, enhän tuossa omassa ehdotuksessa vaihtanut kuin tuon yläsosan ja linkkipalkin... :)

Metabolix, ei taida toimia oikein tuo layoutisi jos vasemmalla oleva div kasvaa suuremmaksi kuin oikella olevien laatikkojen div? Sen sai kikkailemalla kyllä kulkemaan täypitkänä tuon oikean divin vaikka ilman sisältöä kun teki alle yhden täyspitkän divin (tässätapauksessa tuo "tekijät antti...") ja antamalla sille määreen clear: both;. Muistaakseni näin se toimi. Vai pitiköhän siihen antaa vielä lisämääreitä kuten overflow itse niille diveillekin, saattoi olla.

Mutta edelleenkin olen sitä mieltä että sivujen päärakenne kannattaa pitää taulukossa, se kun on kaikista eniten käytetty ja yhteensopivin tällä hetkellä. Ehkä sivut saadaan kikkailemalla toimimaan oikein uusimilla valtaselaimilla, mutta entä Mac, Linux tai valtaselainten vanhemmat versiot?

Blaze [06.01.2005 12:33:49]

#

JTS kirjoitti:

mutta entä Mac, Linux

Niillä on asiat paljo paremmin, kun niille ei ole Windows-IE:tä.

JTS kirjoitti:

valtaselainten vanhemmat versiot?

Nyt tullaan jälleen siihen Windows-IE:n. Mozillassa on ollu alusta asti erinomainen standardituki, kuten myös Operassa.

Metabolix [06.01.2005 16:43:23]

#

Mitä kummaa JTS selittää? Selitäpä tarkemmin. Kyllä tämä toimii ihan hyvin ainakin IE 6:lla ja FF 1.0:lla. Veikkaisin, että tämä näkyy lähes kaikilla selaimilla. CSS-tuki taitaa tulla mukaan IE 4.0:ssa ja NN 6.0:ssa noin muistaakseni. Mozillat ja Operat ovat varmasti toimivia, kun niillä ei ole huonoja yhteensopimattomuusperinteitä vaalittavinaan.

IE näköjään järjestää oikealle jostakin vähän ylimääräistä rakoa, FF:llä näkyy oikein. Minun fonttiasetuksillani tuo näkyy ilman alareunan scrollbaria IE:llä jos ikkunan leveys > 730px ja FF:llä jos leveys > 670px.

Tässä vielä uudestaan se linkki (linkki vanhentunut).
Vilkaiskaa myös negatiivia :) (linkki vanhentunut)

Janezki [06.01.2005 17:46:12]

#

Metabolix kirjoitti:

Vilkaiskaa myös negatiivia :)

Hyi minkä värinen logo, mutta ei valkoinen teksti mustalla pohjalla niin pahalta näyttäisi...

Blaze [06.01.2005 18:01:20]

#

Metabolix kirjoitti:

Kyllä tämä toimii ihan hyvin ainakin IE 6:lla ja FF 1.0:lla.

Operalla (8.0 beta) muuten bugaa hiukan: http://pp.kpnet.fi/blaze/temp/metaputka.png

Metabolix kirjoitti:

Vilkaiskaa myös negatiivia :)

Toi on muuten yllättävän söpö :)

kayttaja-2791 [06.01.2005 21:09:14]

#

Mistä noin negatiivinen asenne? Mitä "selitän" on että pitääkö tuon layoutin näkyä tälläisenä kun itse sisältö ylittää oikeat laatikot:
http://koti.mbnet.fi/wahit/ohjelmointiputkatemp/metabolix.php

Ja btw Css2 julkaistiin 1997 eikä vieläkään mikään nykyisistä selaimista tue sitä täysin. Lisätietoa aiheesta löydät vaikka Googlella hakusanoilla "css support".

Deewiant [06.01.2005 21:38:58]

#

Blaze kirjoitti:

JTS kirjoitti:

mutta entä Mac, Linux

Niillä on asiat paljo paremmin, kun niille ei ole Windows-IE:tä.

Mutta Mac-IE löytyy.

Metabolix [07.01.2005 05:53:40]

#

Pahoittelen, JTS. En vain tosiaan keksinyt mitään vikaa kokeilemallakaan, olisit vain heti kertonut tarkemmin tai laittanut tuon esimerkin. Noinhan sille tosiaan käy. Minusta se ei haittaa, mutta voihan siihen toki viritellä jotakin jos se nyt häiritsee. Toimisiko se, jos laittaisi tähän tyyliin? (en jaksa kokeilla)

<div class="Laatikot">
  <div class="Keskusta" style="float:left">
  </div>

<div class="Laatikko" style:"right:0;position:relative">
  </div>
  <!-- Muut laatikot tähän. -->
</div>

kayttaja-2791 [07.01.2005 12:40:36]

#

Ok. No tuskin tässä kannattaa alkaa kovin hiomaan noita, ainakaan teknisesti. Saas nyt nähdä mitä Laaksonen tuumii mahdollisista sivuston uudistuksista.

SysRq868 [07.01.2005 13:43:57]

#

Olis hyvä jos joku tekis muutaman skinin ja sit voi niitä vaihella... tai sit tosiaan linkittää ihan oman CSS -tiedoston jos on jaksanu modata sellasen...

coaster [07.01.2005 13:44:58]

#

No, jos nyt kysytään kävijöiden mielipiteitä niin nykyinen ulkoasu on hyvä. Ei ole mitää turhia ihmeellisyyksiä eikä sateenkaaren tavoin loistavia väriyhdistelmiä. Minun mielestäni voitaisiin jatkaa nykyisellä värityksellä ja ulkoasulla.

Tekninen toteutus on sitten ihan oma juttunta.

Tämä on vain minun mielipiteeni asiaan...

E.K.Virtanen [07.01.2005 18:27:41]

#

Njooh, ei tosiaan mitään vikaa nykyisessä. Ei pieni piristys kuitenkaan ikinä pahasta ole =) Ehkä jos vaikkapa saisi fontin valita ja sen värin? Pieni piristys sekin olisi.

Koipio-ohjelma [07.01.2005 18:45:25]

#

Minusta paras ehdotus on kyllä tuo Metabolixin ehdotuksen negatiivi :D Ainakin logo on hienoin, ja valkoinen teksti mustalla pohjalla on luettavaa. Ainoastaan nuo violetit(tai jotain sinnepäin) pisteet voisi vaihtaa johonkin vähemmän räikeään väriin...

Juice [07.01.2005 18:52:34]

#

Lurah kirjoitti:

Ehkä jos vaikkapa saisi fontin valita ja sen värin?

Saathan sinä nytkin, kun muokkaat CSS-tiedostoa.
Firefox + Web Developer: CSS > Edit CSS
Ja fontit ja värit vaihtuu tahtosi mukaan...

E.K.Virtanen [07.01.2005 19:50:08]

#

Ei ole Firefoxia eikä tule. Operasta vääntelin noita fontteja yms. mitä tuolta asetuksista saa laitettua mutta ei vaikutusta.

Blaze [07.01.2005 20:51:48]

#

Jos haluat pakottaa Operan käyttämään aina jotain tiettyä fonttia, niin tee käyttäjän tyylisivu (user CSS), jossa on jotain seuraavankaltaista:

* {
  font-family: "Mun suosikkifontti" !important;
}

E.K.Virtanen [08.01.2005 02:05:04]

#

Joo, jotain tuollaista odottelinkin. Idis oli vaan ettei selainta ja kaikkien sivustojen ulkoasuja tarvitsisi muuttaa vaan että saisi vaikka luoda putkaan oman makuiset fontit ja värit ja sitten jollekin toiselle sivulle taas samallalailla. Ei tämä taida onnistua ellei joka sivustolla ole erikseen juuri tuota fonttien/värien määrityksien mahdollisuutta? Tai no, en mä oikeastaan tiedä kun =) Mutta jos putkassa olisi tämä mahdollisuus niin saisi ainakin tämän sivuston ulkoasua muokkailla mieleisekseen.

Grey [13.01.2005 22:23:30]

#

Siinä teille putkaa :-D

-Grey-

Minä [13.01.2005 22:28:07]

#

Ei voi muuta sanoa kun että on kyllä ihq väritys :)

tsuriga [13.01.2005 22:30:37]

#

Demi goes programming.

E.K.Virtanen [13.01.2005 23:21:20]

#

Asiasta yhdeksänteen ja varmaan sellaiseen josta lienee keskusteltu maailman sivu mutta kun on "kuuma" topiikki niin eikös tuon QBasic ja Visual Basic alueen voisi nimetä Basic ohjelmointi alueeksi? *nipo*

Juice [14.01.2005 18:29:02]

#

Lurah kirjoitti:

eikös tuon QBasic ja Visual Basic alueen voisi nimetä Basic ohjelmointi alueeksi?

Kyllä, itsekin olen sitä mieltä, vaan monet ovat sitä vastaan.

Latska [14.01.2005 19:42:08]

#

Minä en ole vastaan. Olen puolesta. Sillä Basicceja (oikea muoto?) on muitakin.

jalaine [20.01.2005 10:14:47]

#

Mielestäni putkan nykyinen logo on mitää mainioin samoin kuin muutenkin tuo yläreunan navigaatioalue. Sen sijaan sen alapuolista aluetta voisi muuttaa hieman graafisemmaksi - nykyisellään sivu on melkoisen karu esimerkiksi täällä keskustelualueella.

Eli minun mielipiteeni olisi että kannattaa pitää yleinen ulkoasu samana mutta muuttaa vaan noita pieniä yksityiskohtia viimeistellymmän näköisiksi.

Linkku [20.01.2005 14:03:29]

#

"Sen sijaan sen alapuolista aluetta voisi muuttaa hieman graafisemmaksi"

Ei mitään kuvia. Kuten jos Metabolixin esimerkistä huomasimme sivun saamiseksi tyylikkääksi ei tarvita mitään raskaita kuvia.

jonez [23.01.2005 15:06:28]

#

Harmaat palkit hieman tumemmiksi ja logon taustan hieno vaalenemis efekti toisinpäin. Mielestäni se riittäisi. Ehdottomasti ei ainakaan kuvia, tosin yksi mainos ei ehkä haittaisi ja saisivat loistavat ylläpitäjät ja tekijätkin ehkä jotain?

Chosen [23.01.2005 15:29:44]

#

Minusta nykyinen ulkoasu on ihan hyvä, joskin hienommaksikin sen varmasti saisi. Eli minun mielestäni ulkoasua voisi muuttaa, kunhan logoa ei vaihdeta (tai ainakaan logon ideaa). Kyseessä kun on yksi ei välttämättä hienommista, mutta ovelimmista logoista.

Touho [02.02.2005 14:00:12]

#

jonez kirjoitti:

ja logon taustan hieno vaalenemis efekti toisinpäin.

Sillon ei saisi selvää sanoista: "on error goto putka", koska tummansininen väri tulisi taustaksi. toki tekstin väriä voi vaihtaa. itse en on minkään täysmuutoksen kannalla vaan jotain pikkugrafiikkayksityskohtia sais olla enemmän "alapuoliselle alueelle". ;)

Puhveli [02.02.2005 14:07:36]

#

Ei logossa munkaan mielestä ole mitään vikaa. Ainut minkä saisi korjata, on tuo harmaa palkki mikä on vaikka valikon ja keskusteluviestin "otsikon" taustana jne. Siihen saisi laittaa jonkun siniharmaan liukuvärjäyksen, samoin kuin oikealla hakupalkkiin ja vastaaviin, ja tuo kirjautumislomake pitäisi kanssa olla tyylikkäämpi piste. "Puhveli sanoi että tulkoon liukuvärjäys, ja liukuvärjäys tuli, ja Puhveli näki että niin oli hyvä..." No ei se käsky ollut mutta ehdotus :)
edit: Jee, kolmas sivu. Tämä aihe on putkalaisen sydäntä lähellä :D

jrantala [02.02.2005 14:56:14]

#

Liukuvärit on hanurista.

sooda [02.02.2005 15:27:56]

#

jrantala kirjoitti:

Liukuvärit on hanurista.

Ite oot! Liukuvärit on kivoja.

Puhveli [02.02.2005 15:37:57]

#

jrantala: Liukuvärit ovat ystäviämme. Äläkä sinä sotke soittimia tähän!

Metabolix [02.02.2005 16:58:37]

#

Puhveli kirjoitti:

Äläkä sinä sotke soittimia tähän!

Kuten musiikinopettajamme sanoi, "haitaria soitetaan, hanuria ei. Hanuri on sellainen, johon tungetaan jotain." Eli eihän tähän ole mitään soittimia sotkettukaan.

Mutta, offtopic seis. Kuten olen ja tainnut sanoa, pitkään säilynyttä logoa ei ole minusta hyvä muuttaa, kun moni sen kuitenkin jo tuntee. Olihan se jo MikroBitissäkin.

herkko [02.02.2005 22:21:03]

#

Logo on ehdottomasti legendaarinen, eikä siihen välttämättä kannata koskea. Jos kuitenkin kosketaan, ehdottaisin, että helmi "on error goto ohjelmointiputka" jätetään siihen, ja että "ohjelmointi" ja "putka" olisivat yhtenäisiä (samalla rivillä, fontilla ja koolla).
Harmaat palkit ovat toisaalta klassisia kanssa, mutta kaipaavat muutosta. Ylempänä ehdotettu sininen liukuväri voisi minunkin mielestäni olla ihan hyvä.

InvalidCo [07.02.2005 10:05:57]

#

Keksin putkalle uuden logon aiheen! Siinä voisi lukea valkoisella tekstillä ja sinisellä taustalla "ON ERROR GOTO OHJELMOINTIPUTKA" logon taustana, ja sitten siihen piirrettäisi kalterit keskelle! :D
EDIT: pientä säätöä, luonnollisesti...
EDIT: pientä säätöä, (taas) luonnollisesti...
EDIT: Huomasin juuri tälläisen bugin, katsoin äskettäin profiiliani, ja... katso

Chosen [07.02.2005 16:37:01]

#

Hanurista tulikin mieleeni, että musiikkihan sivuilta puuttuu. =D

aWW [09.02.2005 16:08:16]

#

ei tänne kaivata musiikkia

Juice [09.02.2005 18:52:53]

#

No ei todellakaan, eikä Chosen varmaan tosissaan ollut ;)

Chosen [09.02.2005 20:38:44]

#

Hei, mitä vikaa musiikissa on?
(Ei, en ollut tosissani.=))

aWW [10.02.2005 08:50:18]

#

Chosen kirjoitti:

Hei, mitä vikaa musiikissa on?

muutaman päivän kuluttua se alkaa ärsyttää

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta