Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Koulut ja koodaus

Sivun loppuun

Meitsi [29.04.2004 16:19:19]

#

Miten teillä on koulussa (tarkoitan ylä/ala-aste) ollut koodaus/tietotekniikka puoli. Onko ollut tunteja ja millaisia ovat olleet? Meillä ei ole koulussa ollut koskaan kunnon atk-tunteja. Edellisessä koulussa ei edes ollut atk-opettajaa!

remontti-reiska [29.04.2004 16:24:19]

#

Kaikki atk-tunnit ovat olleet juuri jotakin tyyliin wordin harjoittelua ja kuvan muokkauksia. Niin kuin ne aina ovat :).

Sose [29.04.2004 16:25:43]

#

Ala-asteella tunnit olivat semmoista että jauhetaan miten windowsissa tehdään uusi kansio ja sinne tekstitiedosto koulu.txt ja sit tallennetaan se ja avataan se tuplakliksauksella kun ollaan Oman tietokoneen kautta sinne poukkoiltu.

Seiskalla tunnit ovat tähän mennessä lähinnä käsitelleet Paint Shop Pron, Microsoft Wordin ja Excelin käyttöä. En sitten tiedä millaisia tunnit tulevat olemaan kahdeksannella luokalla kun valinnaisena valitsin tietotekniikan.

~Sose~

Tempfile [29.04.2004 16:59:58]

#

Seiskalla ei meillä ATK:ta ollut, kasilla harjoiteltiin Wordiä ja Exceliä, ysillä aluksi worksiä. Huomenna kai alkaa suurimmalla osalla ryhmästä ohjelmointi(Pascal), itse olen ollut jo pitkään monta tuntia muiden edellä, joten olen kerennyt jo jotain koodaamaankin.

makeuu [29.04.2004 17:39:12]

#

Ala-asteella on tällasta: ope opettaa jotain StarOfficen käyttöä.. aina, tai sitten antaa mun pitää tunnin ja me surffaillaan erillaisilla sivuilla :) ja yritän opettaa jotaki surffausta, mutta jos ite saisin päättää niin opettaisin php:n ohjelmointia.

E-P [29.04.2004 18:07:39]

#

Ala-asteella on tällä hetkellä tämmöistä: Erillistä ATK -opettajaa ei koululla ole, mutta ATK:ta kuitenkin on. Joskus on semmoisiakin tilanteita, missä opettaja pyytää apuun sellaista, joka koneita osaa käyttää paremmin. Joskus 4:llä ja 5:llä ollaa opeteltu wordin, netin yms. käyttöä. Nykysin ollaan vapaasti netissä tai ope käskee etsiä jostain aiheesta tietoa n.15-20 minuuttia, esim. tänään luokkaretkikohteesta, Turusta.

Aruviel [29.04.2004 18:20:55]

#

Tänä vuonna 9:nnellä luokalla juuri sellaista köyhää Accessin, HTML:n, hyödyttömän JavaScriptin opettelua (Jee, "opimme" miten silmukoita tehdään. Ja kai jotain muutakin.). Viime vuosina taas oli todella ärsyttävää Logo+Legorakentelua. Niin, ja se yksi javaohjelmointikurssi, joka jopa ilmeisesti järjestettiinkin. Sitä en sitten saanut, vaan siellä pomot olivat ilokseni laittaneet minulle "Kevyesti kasviksia" kurssin.

Suoralta kädeltä sanon, että yläasteella ainakin nuo ATK-kurssit ovat vähänkään kokeneemmalle koneen käyttäjälle turhia. Näin siis täällä. Ja muutenkin todella surkeita nämä "valinnaiset" kurssit.

Meni vähän offtopiciksi. Sorry boys.

HeadCheese [29.04.2004 20:29:36]

#

Hm hm. Aluksi oli semmosta "tee kansio a, ja tee sen sisälle kansio b." kumma kyllä, teinit alkoivat jo ensimmäisen sanan jälkeen huutamaan "OPE EMÄ OSA PLS" jne. Mutta sitten niillä "oikeilla" atk-tunneilla(Piti ottaa atk-peruskäyttö kun ohjelmointikurssi jäi vajaaksi, pari tyyppiä puuttui) lähinnä Wordiä, Powerpointia ja PSP7:aa. Ja kotisivuja. Muiden mielestä olen "pro" kun teen kotisivuja käsin eli notepadillä. Sitten Turbo Pascalia tulee myöhemmin. :O

samii [29.04.2004 20:41:41]

#

Aruviel kirjoitti:

Suoralta kädeltä sanon, että yläasteella ainakin nuo ATK-kurssit ovat vähänkään kokeneemmalle koneen käyttäjälle turhia. Näin siis täällä. Ja muutenkin todella surkeita nämä "valinnaiset" kurssit.

Peruskoulun perus ATK -opetus ei voi olla kauhean edistynyttä, koska jokaisella täytyy olla mahdollisuus oppia tietokoneen / ohjelmien (perus)käyttö.

Usein ATK -tunneilla on muutama edistynyt oppilas ja muutama täysin alottelija, muut ovat sitten vaikka keskitasoa. Kun ATK -tunnilla on aloittelijoita niin on lähdettävä liikkeelle täysin alusta, eli juuri jostain "luo uusi kansio" jne.

Usein näillä "edistyneemmillä" käyttäjillä on oikeudet tehdä eri tasoisia töitä kuin aloittelijat. Joka on tietenkin hyvä asia mm. kehityksen kannalta.

Itse en peruskoulussa ATK:ta koskaan valinnaiseksi saanut(pakollista ei ollut), vaikka aina oli ensimmäisenä listalla. Liikuntaa laittoivat (noin 10h / vko) :)

Heikki [29.04.2004 20:42:34]

#

Ala-asteella lähinnä kirjoiteltiin Worldilla jotakin, itse pidin pari tuntia (eli vastasin kysymyksiin tyyliin "miten tää tallennetaan?).

Seiskalla oli yhden jakson ajan (1/4 vuodesta) 1h/vko ATK:ta, jossa opeteltiin worldia ja tiedonhakua.

Kasilla ja ysillä on ollut valinnaista ATK:ta 2h/vko, käyty läpi officea, tehty kotisivut (html) ja leikitty PSP:llä.

Ensi vuonna lukiossa on sitten tarjolla jopa 2 ohjelmointikurssia (C++:aa), tosin niistä ainakin alkeiskurssi tuntuu sellaiselta että turha suorittaa.

tomaattigeeni [29.04.2004 21:22:22]

#

Ysillä on juuri parhaillaan menossa valinnainen ohjelmointikurssi. Ohjelmointi tapahtuu Javalla ja on erittäin alkeellista, itse onneksi olen saanut vapaan etenemisluvan. On siitä hyötyä ollut, Javan perusteita olen kuitenkin oppinut siellä melkoisesti.

Jakezu91 [29.04.2004 21:41:56]

#

Kutosella meillä käytetään tekstinkäsittelyohjelmia (Corel word perfect 9) joo täällä opetetaan ihan kädestä pitäen.

peki [29.04.2004 21:59:14]

#

Ääh, itse en edes ATK_ta valinnut. Koska 7:ka ja 8:si ovat pelkää kansio räpellystä. 9:llä QBasikin alkeet(piirrä täytetty kolmio) tai jotain muuta yhtä hienoo. :(

juhaz [30.04.2004 07:01:28]

#

Meillä ala-asteella ei harjoiteltu edes tietokoneen käyttöä, mutta sitä käytettiin siellä kuitenkin.

Tai jos nyt kunnolla miettii niin taisi se opettaja muutaman kerran tuolloin mainita joitain alkeita, kuten miten se kone sammutetaan oikeaoppisesti... jne, mutta ei mitään varsinaista opetusta ja ylä-asteella seiskalla oli vain kymmensormi järjestelmiä, jossa mä en jaksanut edes olla mukana, koska osasin, mutta meidän luokassa kukaan muu ei osannut. Kouluvuoden lopun lähettyvillä jo muutama osasi, mutta suurinosa ei taida osata vieläkään ja kasilla minä valitsin kaksi valinnaista "Digitaalinen kuvankäsittely" ja jokin muu samaan aiheeseen liittyvä, mutta vaihdoin koulua ennnenkuin toinen alkoi ja tässä koulussa en päässyt minkäänlaiseen ATK:hon, mutta kaupallisissa mulla on aika paljon kuitenkin tietokoneen kanssa toimimista, mutta ei mitään harjoituksia.

sooda [30.04.2004 10:06:36]

#

Meillä oli 8:lla ja nyt 9:llä "ohjelmointikurssi" jossa maikka opettaa puolet vb:n perusteista kiinnostuneille, osaavat soodaa, ja loput pelaa jotain lähiverkkopeliä.

gifu [30.04.2004 11:06:27]

#

Siis, huhhuh kun on mennyt opetus eteenpäin. Ei kyllä minun aikanani tuollaista ollut yläasteella tai edes lukiossa(ylioppilas vuosimallia -97). Ja itse asiassa kun nyt olen gradun palauttanut yliopistolla, niin eihän täälläkään opeteta edes C kieltä (tietotekniikka pääaineena). Javaa nyt sen verran että pärjää.

efteri [30.04.2004 12:14:56]

#

meillä nyt atk tunteja ei oikestaan ole :(

remontti-reiska [30.04.2004 12:26:57]

#

Tuukka: Ei kannata olla pahamieli. Ala-asteen atk-tunnit ovat niin pitkästyttäviä, kun niissä opiskellaan vain Wordin ja muiden tuollaisten ohjelmien kanssa. Ei ole kunnon ohjelmointia.

kayttaja-1634 [30.04.2004 14:10:53]

#

Ala-asteella oli aika köykäisiä tunteja: porukka pelasi Elasto Maniaa ja surffaili netissä. Yläasteella oli jo vähän kehittyneempää(:-P): opeteltiin käyttämään kuvankäsittelyohjelmaa...
Meinasin ottaa HTML-kotisivuntekokurssin, mutta en mahtunut messiin ja piti valita kuvista. Toisaalta kuten odottaa saattoi, en missannut mitään. Opettelin parissa päivässä paremmat taidot nettioppaasta kuin mitä he siellä kurssilla saivat puolessa vuodessa, eli koko kurssin aikana.

comi [30.04.2004 15:48:07]

#

no meilläkin on yläasteella ollu just kaikkee tylsäää wordin käyttöö ym. mutta nyt on valinnaisessa atk:ssa ollu yks tunti jossa käsiteltiin html-kielen alkeet. Pakko vaan sanoo, et se oli turha tunti sillä minä jo osasin ne html-kielen jutut jo valmiiksi ja muut oppilaat eivät tajunneet hommasta yhtään mitään

Meitsi [30.04.2004 16:35:28]

#

Mä opiskelin "itseopiskeluna" hötömölön joskus nelosluokalla. Ei siihen kurssia tarvittu.

KimmoKM [30.04.2004 19:09:37]

#

Ala-asteella on joskus ollut jotain tyyliin etsi_googlella_tietoa_johonkin_esitelmään ja kirjoita tietokoneella äidinkienelentunnilla kirjoitettu aine.

Nyt yläastella olisi voinut valita ATK:ta, mutta en ottanut. Syitä on pääasiassa kolme:
1) Siellä opetellaan wordia ja exceliä ja jotain muuta M$:n ohjelmia, joihinka en koske pitkällä tikullakaan.
2) Opettaja ei varmaan pitäisi siitä, että tuon sinne NordisKnoppixin.
3) Silloin kun en tiennyt Linuxista ja OpenSourcesta mitään, Windozea tuli opittua itse niin paljon, että minä luultavasti osaisin jo nuo asiat, mitä ATK:ssa opeteltaisiin.

Käsittääkseni kuvamaataidossa (olen ottanut valinnaisaineena) ainakin pitäisi piirtää/harrastaa kuvankäsittelyä tietokoneella. Täytyy selvittää sitten, milloinka tuollaista (mahdollisesti) on, että muistaa ottaa Knoppixin mukaan.

Valinnaiskursseissa olisi ollut myös kotisivuntekokurssi (jota en ottanut). Varmaan siinä käytetään jotain FrontPagen kaltaista WYSIWYG-ohjelmaa. Vaikka siellä kirjoitettaisiin HTML-koodi suoraan, luultavasti taitoni olisivat jo nyt paremmat kuin siellä ehdittäisiin opetella, vaikka minä yleensä teen sivut pääasiassa NVU:lla ja korjailen niitä sitten Emacsilla.

Ja ohjelmointia koulussa? Minä en ainakaan voisi kuvitella sellaista. Käsittääkseni ollessani ala-asteella (jossa koulun sivujen mukaan on 640 oppilasta) kuudennella luokalla, koulussa oli ohjelmointia harrastavia oppilaita luullakseni vain neljä kappaletta (lasketaan mukaan kaikki QB-viritelmätkin): minä, ystäväni, pikkuveljeni ja pikkuveljeni ystävä. Nyt yläasteella ohjelmointiharrastukseni ja OpenSource-fanaattisuuteni on yksi suosituimmista halveksunnan kohteista. Siis ainakaan täällä Äänekoskella en voisi kuvitellakkaan minkäänlaista ohjelmointia koulussa.

Täällähän on muuten ollutkin jo keskustelua ATK-tunneista:
https://www.ohjelmointiputka.net/keskustelu/2678-atk-numero
https://www.ohjelmointiputka.net/keskustelu/4535-atk-tunnit

Antti Laaksosen viesti jälkimmäisessä mainitsemista keskusteluista tiivistää oikein hyvin tämän koko viestini, jos eksyy tänne, luultavasti osaa jo monin verroin ATK-tuntien oppimäärän:

lainaus:

Peruskoulun ja lukion ATK-opetuksesta tuskin monikaan ohjelmointia harrastava hyötyy. Korkeatasoista opetusta ei myöskään voi oikein odottaa saavansa vielä tässä vaiheessa. Kannattaakin jättää moiset kurssit valitsematta ja tulla esim. tänne Ohjelmointiputkaan opiskelemaan. ;)

Latska [30.04.2004 19:32:32]

#

No joo... Yks kaveri mikä ei tajunnu koodauksessa p****n vertaa kysy multa, että miten mä teen pelejä, että teenkö mä sitä jollain pelinteko-ohjelmalla. Mä vastasin, että ihan omin käsin koodia naputtelen, niin se vaan katto silmät pyöreinä mua.

Täältä jumalan selän takaa ei löytyny mun lisäksi kuin kaksi kpl "Sekopäitä" jotka tahtoo oppia VBtä. Että sillai...

Tempfile [30.04.2004 21:30:47]

#

Tuosta ATK-opetuksesta sen verran, että on ihan ymmärrettävää, miksi kouluissa ei suuremmin ohjelmointia opeteta, sillä suurimmalle osalle oppilaista ohjelmoinnista tuskin tulee olemaan konkreettista hyötyä. Tärkeämpää on, että kaikki oppivat "perus"-koneenkäytön, josta on hyötyä aivan yleisellä tasolla, kuten esim. leikepöydän sekä sähköpostin käytön opettelu.

InvalidCo [01.05.2004 00:55:17]

#

Äh... Peruskoulun opetus on ihan... sanonko mistä?
Tokalla luokalla meille opetettiin ensimmäsen kerran sen tyypistä kuin "Tämä tässä on kursori. Sitä liikutetaan tällä ohjattavalla laatikolla, joka muistuttaa hiirtä.".
No, toisaalta muut oppilaat olivat ihan OOOOOOH-tunnelmissa kun minä haukottelin. Kaikki tunnit sain sitten painaa Ctrl-Alt-Del yhdistelmää kaikille kun ohjelmat olivat ihan hirveän bugisia. Mutta kerran kävi niin hauskasti kesken tunnin että kaverin koneeseen tuli jokin bugi. No, menin katsomaan ja virheenkorjaus-nappi houkutteli. Painoin siitä ja ruudulle tuli käsittämätöntä nollaa ja ykköstä. En osannut (enkä osaa vieläkään) Assemblya, mutta tunnistin kielen siksi. Sitten vain skrollasin edestakaisin ja mutisin "Aha...jaa...joo...". Sitten jatkoin koodiin päästäni keksimää Assembly-hepreaa ja kaveri vieressäni tuijotti vain ruutua ällistyneenä.
Sitten suljin virheenkorjausohjelman (tais olla jokin Visual Studion tuotteista) ja kävelin pois niinkuin mitään ei olisi tapatunut ja tyyppi katsoi pitkään taakseni suu ammollaan. Lopun päivää nauroin hillittömästi.

P.S. Koulutyötä tehdessä voi tietokoneella sattua vähän äklöjä juttuja... etippä Googlen kuvahaulla 'eduskunta', ja tulet yllättymään.

Blaze [01.05.2004 02:02:36]

#

PC-Master kirjoitti:

etippä Googlen kuvahaulla 'eduskunta', ja tulet yllättymään.

Hähä! Tulee ihan mieleen wanha kunnon whitehouse.com vs. .gov :>

hunajavohveli [02.05.2004 13:10:28]

#

Sanon tähän sen verran, että olen huomannut, että miltei jokaisessa koulussa oppilaat osaavat ATK:ta yleensä paljon paremmin kuin opettajat, koska sitähän useimmat harrastavat. Päätin heti kättelyssä, että en tule ottamaan mitään ATK-kursseja, koska osaan kaiken, mitä siellä opetetaan. Ohjelmointi-kurssi oli ainoa, jonka otin kasilla, koska halusin tutustua Visual Basiciin. Kun olin kahlannut kirjan tutoriaalit läpikotaisin, huomaisin, että hohhoh, tämähän olikin yhtä helppoa kuin QB:ssä. Ohjelmoinnissa löytyy koulusta kai keskimäärin yksi, joka on harrastanut enemmänkin. Loput ovat mukana kokeilun halusta. Noh... kun olin esitellyt taitoni opettajalle, hän katsoi parhaaksi jättää minut koodaamaan mitä mieli teki.

nomic [03.05.2004 15:46:44]

#

meillä oli yläasteella atk:ta ja se oli just sitä että "Vaihda tekstin kirjasin kokoa" jne... *poks*

muutes pientä galluppia, mitä mieltä te olette siitä että on tämmöinen tapaus:
oon tehnyt atk-tunneilla kaiken mahdollisen, kokeista aina saanut 10:t ja bonarit tehnyt jne... eikös silloin 10 olisi pitänyt tulla todistukseen? koska aina tuli 10 jne...
mutta todistukseen sainkin sitten vain 9 joka tarkoittaa yleensä että tietää asioista jotain mutta parannettavaa olisi vielä näin koulu-asteikolla.
menin kysymään atk-maikalta että miksen saanut 10 vaikka koskaan ei tullut huonompaa, aina tunneilla jne... just semmonen et missää ei vikaa niin se selitti vain että "atk on ala joka kokoaika kehittyy..." mä en vain ymmärrä miten h*lvettiin se liittyy tohon kouluun? koska koulusta pitää saada arvosana sen mukaan mitä siellä on tehnyt ei sen mukaan mitä oikeasti osaa tyyliin...kai... esim jos sovelletaan maikan käsitystä numeroitten antamisesta vaikka kuvikseen "et voi saada kymppiä koska oot huonompi kuin leonardo da vinci" tj... ...meni taas monimutkaiseksi tää mun teksti mutta siis vielä yksinkertaisesti:
teen kaikki mahdolliset jutut, saatn 9:n maikka valittaa siitä että ala kehittyy kokoaika, miten se liittyy yläasteen atk:hon? esim en usko että kukaan menee ohjelmistosuunittelijaksi yläasteen jälkeen, tai että ees pääsis semmoiseen.... kaikki varmaan miettii miks mä tein tästä näin suuren haloon, mutta mietitääs mitä mieltä muut on jos keskiarvo on muuten vähän mitä on ja jos olisin saanut sen 10:n olisin päässyt siihen kouluun mihin hain koska keskiarvoni olisi just yltänyt ja paikkoja olisi ollut vielä muutama jne...
sori...kauheet avautumiset mutta kertokaa mitä mieltä te ootte tästä tapauksesta, myöhemmin sanoin koulun rehtorille tästä tapauksta (tänä vuonna vaikka viimevuonna pääsin koulusta) niin oon saanut kuulla että nyt se suostuu antamaan niitä 10:kin koska ennen se ei ollut antanut kenellekkään 10:ä...

hunajavohveli [03.05.2004 15:51:50]

#

No ei tuohon voi sanoa muuta kuin, että jo on ihme heppu se sun atk-opettajas. Et siis saat kymppiä, koska atk on ala joka kehittyy koko ajan? Meinaako se sitten sitten, että sinun pitäisi koko ajan kulkea tuon kehityksen edellä...?

nomic [04.05.2004 10:03:11]

#

hunajavohveli, joo siis en saanut just tuosta syystä kymppiä koska atka-ala kehittyy kokoaika, sama kuin että ei matematiikasta voi saada kymppiä kun joku kokoaika keksii uusia funktioita jne...

ja kai mä olisin sen kympin saanu sitten kun oisin mennyt sanoo että oon muuttanut koko atk-alan historiaa ja luonut jonkun 512bittisen käyttiksen joka mahtuu disketille ja jossa ei ole ainuttakaan tietoturva-aukkoa ja luotettavampi ja nopeampi kuin muut jne... *eiei & poks*

Aruviel [05.05.2004 07:16:00]

#

samii kirjoitti:

Peruskoulun perus ATK -opetus ei voi olla kauhean edistynyttä, koska jokaisella täytyy olla mahdollisuus oppia tietokoneen / ohjelmien (perus)käyttö.

Usein ATK -tunneilla on muutama edistynyt oppilas ja muutama täysin alottelija, muut ovat sitten vaikka keskitasoa. Kun ATK -tunnilla on aloittelijoita niin on lähdettävä liikkeelle täysin alusta, eli juuri jostain "luo uusi kansio" jne.

Usein näillä "edistyneemmillä" käyttäjillä on oikeudet tehdä eri tasoisia töitä kuin aloittelijat. Joka on tietenkin hyvä asia mm. kehityksen kannalta.

Nojoo, tuo on ihan totta. Harmi vain, että nuo (ATK) kurssit olivat pakollisia, minä satun vain olemaan sellaisella muka-painotetulla luokalla, jolla esim. ATK ja matematiikka on paljon laajemmin opetettua. Aika turhaa on ollut, lukuunottamatta tuota matikkaa.

Meitsi [06.05.2004 17:44:20]

#

Meillä ei ala asteella ollut edes atk-opettajaa. :(

Createman [06.05.2004 18:22:53]

#

Ala-asteella kansion luomista ja tallennusta. Yläasteella Wordia ja joku Logo-ohjelmointikurssi (jos tuota joku vielä kutsuu ohjelmoinniksi niin repeän). ;p

Aruviel [06.05.2004 19:54:45]

#

Createman kirjoitti:

Ala-asteella kansion luomista ja tallennusta. Yläasteella Wordia ja joku Logo-ohjelmointikurssi (jos tuota joku vielä kutsuu ohjelmoinniksi niin repeän). ;p

Harvinaisen tuskainen ja "hikinen" kieli. Ja aika turha, vaikkakin kyllä sillä saatiin jokin viritelmä tehtyä, mikä piirtelee fraktaaleja. Samaisella kielellähän sitten tehtiin jotain lego-robotteja. Typerä kurssi sekin, opettaja oli ehkä 1/3 tunneista paikalla, muilla mentiin kotiin.

Linkku [07.05.2004 15:14:11]

#

Taitaa aika usealla yläasteella on tota logokieltä. Ei sillä mitään oikeasti voi toteuttaa. Ja onhan meilläkin sitä exceliä ja wordia ja frontpagea ollu.

KimmoKM [07.05.2004 15:19:35]

#

Minkälaista Logo-kieli on? Voisitteko näyttää esimerkkejä?

Linkku [07.05.2004 17:16:29]

#

Pistin menee yhen esimerkin. Toivottavasti ylläpito päästää sen läpi =)
Tässä on mun kuhaan lisäämä pätkä.
Suoritetaan kirjoittamalla "main [sivun pituus]" vaikka main 40

to nelio
 repeat 4[fd 50  lt 90]
 ; fd 50 = eteenpäin 50 askelta. lt 90 = 90-asteen käännös vasemmalla
 ; fd:n tilalla voidaan käyttää myös foward  lt:n tilalla voi käyttää myös left
 ; repeatissa toistetaan hakasuluissa olevat komennot 4 kertaa
end

to kolmio :sivu
 fd :sivu  rt 120 ; rt 120 = 120 käännös oikealle. rt:n tilalla voi käyttää right
 fd :sivu  rt 120
 fd :sivu
 ; :sivu on muuttuja jonka avo annetaan ohjelman suorituksessa
 ; jos ohjelman suorittaa näin "kolmio 60" sivun pituus on 60
end

; Main joka suorittaa edellämainitut ohjelmat

to main :kolmion_sivu
 repeat 2[kolmio :kolmion_sivu nelio]
 ; tässä suoritetaan kolmio ja nelio ja annetaan kolmion sivun pituus
 ; eli kolmio ja nelio tulevat aliohjelmiksi
 ; jos kirjoitat kaikki rivit tulkkiin/kääntäjään niin voi suorittaa sen "main 50"
 ; silloin kolmion sivun pituudeksi tulee 50
 ht ; piilottaa kolmion
end

teemun [07.05.2004 17:44:28]

#

Niin.
ATK-tunnit ovat juuri tuota powerpoint nylkytystä.
Kotisivujakin on tehty mutta ne piti tehä namoweb editorilla.
Ja silloin on "nörtti" tai "hikke" jos osaa tehä kotisivut notepadilla.

Meitsi [08.05.2004 09:51:36]

#

teemun kirjoitti:

Ja silloin on "nörtti" tai "hikke" jos osaa tehä kotisivut notepadilla.

Toi on aika yleistä. Multakin porukat aina kyselee atk-luokassa et MITÄ mä teen, jos kotisivujen koodia korjailen.

HeadCheese [08.05.2004 14:00:44]

#

teemun kirjoitti:

Ja silloin on "nörtti" tai "hikke" jos osaa tehä kotisivut notepadilla.

Minulla on vähän eri juttu. Kun osaan tehdä kotisivut notepadilla olen "pro". :D

tuomas [09.05.2004 17:51:17]

#

Eihän siinä ole mitään ihmeellistä jos tekee kotisivut notepadillä koodamalla.
Itse olen ainakin opetellut HTML:n juuri sillä tavalla enkä millään editorilla, joten siitä johtuu se että käytän notepadiä edelleen kotisivujen koodauksessa.

juhaz [09.05.2004 18:00:38]

#

Minäpäs sain nörtin leiman, kun osasin seiskalla kymmensormi järjestelmän ja muut eivät :D

lapm [09.05.2004 18:43:48]

#

nomic kirjoitti:

...meni taas monimutkaiseksi tää mun teksti mutta siis vielä yksinkertaisesti:
teen kaikki mahdolliset jutut, saatn 9:n maikka valittaa siitä että ala kehittyy kokoaika, miten se liittyy yläasteen atk:hon?

heh, olisit valittanut että miten se opettaja luulee olevansa kykenevä opettamaan atk:ta kun atk kerran kehittyy kokoajan ja opettaja ei ravaa kursseilla päivittämässä itseään. ;)

Claw [11.05.2004 17:44:55]

#

remontti-reiska kirjoitti:

Kaikki atk-tunnit ovat olleet juuri jotakin tyyliin wordin harjoittelua ja kuvan muokkauksia. Niin kuin ne aina ovat :).

jepso.. tylsää se on.. opettaja antaa aivan väärän kuvanuksen siitä todistukseen miten esim osaan konetta käyttää kun en oikein noiden Wordien ja CorelDrawien päälle paljoo ymmärrä.. mutta sitten jos ois HardWare tunteja ni voisin sanoo varmasti että 10 saisin todistukseen.. ja muutenkin koneen käyttö on aika helppoa.. jos on software vika niin ne korjaantuu näin: format c: ja uus win sisää :D niin minä aina teen jos muu ei auta..

mamaze [11.05.2004 18:19:42]

#

meillä ei kukaan opettajista ole edes kuullut sanaa C++!

Jukuripää [17.05.2004 23:29:33]

#

No voi jessus! Ei ihme että ne nuoret pojat pitkästyy kuollakseen datanomi-koulutuksessa, kun ovat oppineet jo 12 vuotiaina kaiken! Toista se on tämmöisillä "vanhoilla", jotka ovat nähneet internetin ekaa kertaa yli 2-kymppisinä ja muutaman java- ja visual basic -kurssin jälkeen eivät vieläkään ole tajunneet siitä hölkäsen pöläystä ;-)

Näköjään totta, että nuorena oppii paremmin.

Gwaur [18.05.2004 00:51:42]

#

tomaattigeeni kirjoitti:

itse onneksi olen saanut vapaan etenemisluvan.

Mihin semmosia tarvii :) Minä en edes osaa käyttää niitä ohjelmia (kuten corel draw, excel, word jne.) eikä mulla edes ole mitään etenemislupia mutta silti teen mitä mielin. :P

Meillä ei (vielä?) ole mitään ohjelmointia atk:ssa mutta toivottavasti tulee edes jotain. Tulispa edes kotisivujen tekoa (vaikkei se ole ohjelmointia) niin voisin sanoa opelle että "Mullon jo kotisivut nii miks mun tämmöstä pitää harjotella" ja sitten mun ei tarvi tehdä atk-tunnilla mitään ;)

Jyri [18.05.2004 08:14:27]

#

Yleensä me opetettiin opettejaa niillä atk tunneilla!

Wukkopi [19.05.2004 10:12:49]

#

Janezkin kanssa ollaan niin päteviä, että me joudutaan jeesaamaan muita opettajan kanssa... Tai no, ainakin minä joudun/jouduin...

teksturi [19.05.2004 14:43:22]

#

Itse olen nyt seiskalla ja meillä ei ole minkään laista tietoa ohjelmoinnista jos sanon miksi koululla on visual basic kirjat ja ohjelmat he kysyvät mikä se sellainen visual basic on. Kasilla me väsätään kotisivuja ja käydään ehkä jossain titokoneliikkeessä ja harjoitellan kymmensormijärjestelmä (jee jee ihan mälsää koska osaan jo). Minäkin joudun monesti auttamaan muita oppilaita ja myös opettajia wordin käytössä

Jyri [19.05.2004 14:58:00]

#

Meil on tekstinkäsittelyn tunnilla ihan rentoo. Oon ysillä :D, mutta ei oo käsitelty yhtään vielä mitään ohjelmointia siis ATK:ssa... ATK:n ope on vanha kuivunu luumu joka YRITTÄÄ väsätä itsekseen turbopasclilla erivärisiä kirjaimia :) ei onnistu ees siinä! Nyt me käydään läpi taulukkolaskentaa. Siis muut käy. Mä opettelen ne tunnit PHP ;)

Meitsi [19.05.2004 14:59:46]

#

Meilläkin on koulussa hyllyssä pinot TurboPascal-kirjoja, mutta niitä ei ole koskaan kai käytetty.
EDIT: Onko turboPascal-ohjelmat dosissa pyöriviä??

Tempfile [19.05.2004 17:17:11]

#

Onhan ne.

ez [19.05.2004 17:23:38]

#

Kyllä se on niin, että jos haluaa oppia ohjelmoimaan, niin kannattaa aloittaa jollain DOS-kääntäjällä. Mielellään vielä C:llä...

Jos sä oot tehny php-scriptejä niin et voi sanoa, että osaat ohjelmoida...

hunajavohveli [19.05.2004 17:28:53]

#

Newbie kirjoitti:

Janezkin kanssa ollaan niin päteviä, että me joudutaan jeesaamaan muita opettajan kanssa... Tai no, ainakin minä joudun/jouduin...

Sama juttu täällä. Mä sain väsätä muille ohjelmointiryhmäläisille ensin valmiita järjestelmiä ja moottoreita, että ne olis onnistunu niiden pohjalle tekemään pelejä. Niillä ei tietenkään ollut mitään käsitystä, mitä ne mun koodit teki, kunhan vain saivat kutsua valmiita funktioita. Tarpeeksi yksinkertaista niille. :P

makeuu [19.05.2004 19:35:48]

#

NOh.. ei millään pahalla, mutta pitää sitä opettajaakin joskus opettaa ihan pienissäkin asioissa :/

ez [19.05.2004 20:19:55]

#

Jos esim. opiskelija on 3.vuotta opiskeleva insinööri ja opettaja on kanssa insinööri, niin ei minun mielestä ole yhtään ihmeellistä jos opiskelija tietää jostain asiasta enemmän kuin opettaja??
On se joskus ikävää, kun näyttää jotain koodia ja opettaja ei ymmärrä, eikä pysty arvostaa sen hienoutta. Mutta minkäs teet...

T.M. [25.05.2004 00:53:06]

#

ez kirjoitti:

Jos sä oot tehny php-scriptejä niin et voi sanoa, että osaat ohjelmoida...

Minä osaan ohjelmoida.

Ha! Sanoinpas :)

Gwaur [25.05.2004 01:52:40]

#

ez kirjoitti:

Jos sä oot tehny php-scriptejä niin et voi sanoa, että osaat ohjelmoida...

Osaan ohjelmoida. Omasta mielestäni tämä pitää paikkansa.
Koodailen myös php:llä.

Sanoin :>

hunajavohveli [25.05.2004 15:28:54]

#

Ehkä sanoitte, mutta että välttämättä puhuneet totta. No niin, jos jätetään tämä offtopic tähän. Kuulin tos justiin, että meidän koulussa saa perus-ATK:sta kympin, kun selviää läpi jostain turhasta testistä, jossa pitää lähinnä etsiä tietoa netistä. Miten suorittaa tämä tehtävä?
Paras keino: KUUKLETA! :D

Puhveli [25.05.2004 20:26:51]

#

ez kirjoitti:

Kyllä se on niin, että jos haluaa oppia ohjelmoimaan, niin kannattaa aloittaa jollain DOS-kääntäjällä. Mielellään vielä C:llä...

Eipäs vaan QBasicilla, koska siinä ei tarvii odotella aina testausvaiheessa sitä kääntämistä. Ja voihan nekin kääntää exeksi

HeadCheese [26.05.2004 19:59:10]

#

Meillä tuo opettaja on ihan asiansa osaava, lähtee tosin ensi vuonna pois ja tilalle tulevan taidoista en nyt mitään ala sanomaan..:( Ei ainakaan omasta mielestäni näytä sellaiselta joka osaisi tietokoneita käyttää.

EDIT: Tuo oli kyllä aika tyhmästi sanottu hm hmm

k00d3r [02.07.2004 22:21:21]

#

mä saan tehä mitä haluun ATK tunnil kosk mun ope on vähä vajaa

Metabolix [02.07.2004 22:33:47]

#

k00d3r: Pistä vähän jarrua, hanki itsellesi aivot, lue keskustelualueen ohjeet, älä selitä että koodaus on oinot oikee jos et osaa kuin QB:tä, opettele vähän käytöstapoja ja äidinkieltä.
Siis yksinkertaisesti sanottuna: Elä ihmisiksi!
Kaikkia vanhoja aiheita ei tarvitse nostaa pinnalle, eikä koko ajan tarvitse kirjoittaa.
Olet rekisteröitynyt kymmentä vaille kymmenen ja ensimmäisen neljänkymmenen minuutin aikana jo kirjoittanut 10 viestiä, joista osan vanhoihin aiheisiin.
Huomaa se punainen teksti jossa lukee: Tämä aihe on yli kuukauden vanha. Harkitse ennen kuin lähetät vastauksen.

Tuollaisia ei pitäisi päästää Ohjelmointiputkaan...

hunajavohveli [02.07.2004 23:46:33]

#

No minä ihmettelinkin, kun yhtäkkiä oli noussut pintaan kokonainen litania vanhoja aiheita. :)
Jooh... ne ohjeet on tosiaan syytä lukeaan, ennen kuin lähettää ensimmäistäkään viestiä. Johan niihin nyt on linkki tuossa viestilaatikon vieressäkin.

nomic [03.07.2004 02:41:49]

#

nyt tulee taas pieni annos offtopikkia:
ei millään pahalla muttei hyvälläkään k00d3r:
suoraan sanottuna minua inhottaa nickisi, ei siinä muuta mut toi vakin 1337-slangi on aika kauheaa luettavaa, onhan se erilainen ja kaikkee ihqplurplur mutta(MUTTA!)
muista että olet ohjelmointiputkassa jossa on tärkeää saada selvää muitten sanomisista, no nickihän ei nyt sinänsä kuulu tähän gategoriaan, mutta se antaa jo kuvaa sinusta ja tuosta saa helposti dissausta niskaan :/ ... pahoitteluni jos sain jonkun vihaiseksi, sinänsä sillä ei ole väliä, tärkeintä on esittää oma näkökanta asioitten suhteen, ja oma näkökantani on että selkeyttä kehiin, tai mitä mä oon täs ulisee, en pahemmin harrasta oikeinkirjoitusta, pilkkuja, pisteitä, isoja kirjaimia tai muuta roinaa jotka on hyödyksi, sen takia arvostankin niitä jotka jaksaa panostaa kirjoittamiseen ja kommentointiin rakentavasti, selkeästi sekä muuteskin hyvin eikä mitenkään "kirosana, kirosana, leettiä, kirosana, huutomerkkejä ja ykkösiä kun shifti on hakattu sisään"

se siitä offtopikista, toisin sanoen mua häiritsee taas kaikki, taitaa olla menkat...


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta