Lähetin tietosuojavaltuutetulle tällaisen viestin:
Hei.
Otin älylliseksi ohjelmointihaasteeksi tutkia mikä etunimi on suosituin Mielenterveysyhdistys Helmin suljetussa keskusteluryhmässä nimeltään Helmin virtuaaaliporinat. Harrastan ohjelmointia. Se on rakkauteni ja tässä proggiksessa Suomen laki ei tullut mieleeni.
Projektin välituotteena syntyi tietysti nimilista. Siis sekä etunimi että sukunimi oli listassa. Laitoin typeryykissäni sen serverilleni julkaistaakseni linkin Helmin suljetusssa facebookryhmässä. Mutta, koska laitoin sen serverille, niin google haullahan sen löysi. Nyt eräs listassa ollut löysi sen googlatessaan nimeään. Siis itse en linkkiä missään muualla julkaissut.
Tämä eräs oli lähestynyt Mielenterveysyhditys Helmin Toiminnanjohtajaa Heidi Saukkosta ihmetellen mikä lista on kyseessä ja Heidi pyysi minua välittömästi poistamaan listan, tietysti ja tietysti tein sen. Onneksi se ei ole esimerkiksi WaybackMachinen löydettävissä:
https://web.archive.org/web/20240000000000*/www.
Olen typerä: osaan ohjelmoida, mutta laki tahtoo unohtua.
Mitkä ovat seuraamukset?
--
Ystävällisin terveisin
Petri Keckman
https://petke.info/
Olin lapsellinen. Koen kuitenkin, että olen enemmmän rikkonut suljetun Facebook ryhmän normeja kuin Suomen lakia. Toki Suomen lakiakin. Varmasti jonkin varoituksen tai huomautuksen antavat, mutta toivon, että ei rutiköyhälle uhkapeliriippuvaiselle sakkoja.
Nimilistastahan on siksikin melko salassapidettävää, että siinä mainittiin toimihenklöiden kohdalla Helmi ry, josta voitiin päätellä, että listassa olijoilla on jonkintapaisia mielenterveysongelmia. Itse olen hyvin avoin ihminen - minulle on ihan sama vaikka Hesarin etusivulla valokuvan kanssa julkaistaisiin tiedote, että Petri Keckman on mielenterveystoipuja ja Helmi ry:n suljetun facebookryhmän jäsen. En tunne stigmaa itseäni kohtaan.
Niin, en tiedä kuinka paljon tuossa on rikottu ja mitä. Ymmärtääkseni Facebookin suljettuihin ryhmiin pääse kuka hyvänsä jäseneksi ja nimet ovat kaikkien saatavilla.
Niin, en minäkään tiedä. Laki on niin kiemuraista.
Ehkä hölmöintä tuossa prosessissa on lähteä itse pyytämään seuraamuksia itselleen sen sijaan, että vain pahoittelisi asiaa asianosaisille ja poistaisi listan.
Tietosuojaviranomaisen kannalta olennaista on, onko tiedoistasi syntynyt laiton henkilötietorekisteri. Tietosuoja-asetuksen artikla 2:n mukaan asetusta ei sovelleta henkilötietojen käsittelyyn, ”jonka luonnollinen henkilö suorittaa yksinomaan henkilökohtaisessa tai kotitalouttaan koskevassa toiminnassa”. Yksityinen harrastuksesi pitäisi varmasti laskea tällaiseksi, joten asia ei kuulu tietosuojaviranomaiselle.
Nimilistan julkaisu tietyssä yhteydessä voisi ehkä olla esim. yksityiselämää loukkaavan tiedon levittäminen. Olet itse taitavasti perustellut, kuinka juuri kyseinen nimilista paljastaa henkilöistä yksityistä tietoa. Kyseessä olisi kuitenkin asianomistajarikos, josta ei tule automaattisesti seuraamuksia, vaan ensiksi uhrin pitäisi lähteä ajamaan asiaa oikeusteitse, ja kun tiedot ovat jo olleet jossain määrin julkisesti saatavilla, niiden uudelleen levittämistä ei välttämättä pidettäisi rikoksena.
Juttelin ChatGPT:n kanssa, niin se kehoitti kertomaan asiasta Tietosuojavaltuutetulle. Helmin toiminnanajohtaja soittaa tiistaina Tietosuojavaltuutetulle, joten asia olisi kuitenkin edennyt sinne.