Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Tein melkoisen hölmöyden

PetriKeckman [22.11.2024 18:26:45]

#

Lähetin tietosuojavaltuutetulle tällaisen viestin:

Hei.

Otin älylliseksi ohjelmointihaasteeksi tutkia mikä etunimi on suosituin Mielenterveysyhdistys Helmin suljetussa keskusteluryhmässä nimeltään Helmin virtuaaaliporinat. Harrastan ohjelmointia. Se on rakkauteni ja tässä proggiksessa Suomen laki ei tullut mieleeni.

Projektin välituotteena syntyi tietysti nimilista. Siis sekä etunimi että sukunimi oli listassa. Laitoin typeryykissäni sen serverilleni julkaistaakseni linkin Helmin suljetusssa facebookryhmässä. Mutta, koska laitoin sen serverille, niin google haullahan sen löysi. Nyt eräs listassa ollut löysi sen googlatessaan nimeään. Siis itse en linkkiä missään muualla julkaissut.

Tämä eräs oli lähestynyt Mielenterveysyhditys Helmin Toiminnanjohtajaa Heidi Saukkosta ihmetellen mikä lista on kyseessä ja Heidi pyysi minua välittömästi poistamaan listan, tietysti ja tietysti tein sen. Onneksi se ei ole esimerkiksi WaybackMachinen löydettävissä:

https://web.archive.org/web/20240000000000*/www.petke.info/jasenet.html

Olen typerä: osaan ohjelmoida, mutta laki tahtoo unohtua.

Mitkä ovat seuraamukset?

--
Ystävällisin terveisin
Petri Keckman
https://petke.info/

Olin lapsellinen. Koen kuitenkin, että olen enemmmän rikkonut suljetun Facebook ryhmän normeja kuin Suomen lakia. Toki Suomen lakiakin. Varmasti jonkin varoituksen tai huomautuksen antavat, mutta toivon, että ei rutiköyhälle uhkapeliriippuvaiselle sakkoja.

Nimilistastahan on siksikin melko salassapidettävää, että siinä mainittiin toimihenklöiden kohdalla Helmi ry, josta voitiin päätellä, että listassa olijoilla on jonkintapaisia mielenterveysongelmia. Itse olen hyvin avoin ihminen - minulle on ihan sama vaikka Hesarin etusivulla valokuvan kanssa julkaistaisiin tiedote, että Petri Keckman on mielenterveystoipuja ja Helmi ry:n suljetun facebookryhmän jäsen. En tunne stigmaa itseäni kohtaan.

mpni [22.11.2024 21:45:38]

#

Niin, en tiedä kuinka paljon tuossa on rikottu ja mitä. Ymmärtääkseni Facebookin suljettuihin ryhmiin pääse kuka hyvänsä jäseneksi ja nimet ovat kaikkien saatavilla.

Vastaus

Muista lukea kirjoitusohjeet.
Tietoa sivustosta