Keväällä 2020 pidetään jälleen ohjelmointikilpailu.
Tässä kisassa pitää tehdä retropeli: joko vanhan näköinen peli tai uusi versio jostain tunnetusta vanhasta pelistä. Pelin voi tehdä mille tahansa alustalle, mutta toki selain ja Windows ja Linux ovat käyttäjillä yleisimpiä vaihtoehtoja. Kilpailuaikaa on kesäkuun puoliväliin asti, ja sen jälkeen käyttäjät äänestävät suosikkejaan.
Tarkemmat säännöt ovat kilpailusivulla. Pelejä voi halutessaan julkaista projektialueella jo kisan kuluessa.
Hieno kilpailu! Muistuu ihan vanhat kunnon suomipeliajat mieleen jostain kahden kymmenen vuoden takaa.
Sain jo idean retropelille, jonka voisin vääntää käyttäen JavaScriptiä ja WebGLää.
Hyvä kilpailu! Joudun nyt varmaan osallistumaan kun käyttämääni ohjelmointikieltä ei tällä kertaa ole rajattu pois kilpailusta.
Jos kilpailuun mukaan halutaan mahdollisimman paljon osallistujia, niin perus peliloopin rungon voisi esimerkkinä laittaa malliksi.
Tein yksinkertaisen kirjaston pelin ajoitusta ja pelitilan hallintaa varten 8th ohjelmointikielelle. (Mod. siirsi sen erilliseksi viestiksi.)
Anaatti kirjoitti:
Sain jo idean retropelille, jonka voisin vääntää käyttäen JavaScriptiä ja WebGLää.
JavaScriptiin liittyen: Aion tehdä (tai etsiä) WebSocket-palvelimen, jonka kautta selaimet voivat viestitellä keskenään vapaasti. Tätä voi myös kisassa käyttää selainpohjaisen moninpelin tekemiseen. Kerron lisää, kun projekti etenee.
Tarvittaessa Ohjelmointiputkassa voidaan ylläpitää myös listaa alkavista moninpeleistä. Tällöin pelin pitää käsitellä listaa HTTPS-yhteydellä.
jalski kirjoitti:
Jos kilpailuun mukaan halutaan mahdollisimman paljon osallistujia, niin perus peliloopin rungon voisi esimerkkinä laittaa malliksi.
Reaaliaikaisen pelin rungosta C++:lla on esimerkki mm. matopelioppaan osassa 3, ja netistä löytyy paljon lisää. Omia runkoja ja esimerkkejä saa mielellään julkaista esimerkiksi Koodit näytille -alueella, jonne siirsin myös sinun 8th-esimerkkisi. Yritetään pitää tämä keskustelu kilpailuasioissa.
Saako tässä siis tehdä pelin jonka idea on täysin sama ja joka näyttää täysin samalta kuin joku vanha peli, jos vain itse koodaa sen alusta loppuun?
makumaku, suora kopiointi ei tietenkään ole tarkoitus eikä myöskään yleensä tekijänoikeuksien puolesta laillista.
Uuden retropelin pitää olla pelinä uusi, ja ainoastaan tyylin (grafiikat, äänet, ehkä käyttöliittymä ym.) pitää muistuttaa yleisesti vanhoja pelejä. Oletan, että esimerkiksi projektialueella esitelty Paratrooper invasion on tulossa tähän kategoriaan, kun pelissä on mustavalkoista pikseligrafiikkaa.
Vanhan pelin modernisoinnissa tarkoitus on todella tehdä pelistä kokonaisuutena uusi versio – ei vain koodin osalta vaan kaikin puolin. Mielikuvitusta saa käyttää, mutta heitetään nyt esimerkiksi vaikka vuoden 1980 Battlezone ja tästä aivan uudelle tasolle viety vuoden 2016 versio, videoita näistä löytyy vaikka YouTubesta. Samaan tyyliin voisi tehdä vaikka Commander Keen -pelien hengessä 3D-räiskinnän (edit: näköjään löytyy jo Doom-modina).
Tärkeää!
Merkkaan ilmoittautuneet pelit erilliseen listaan. Vasta yksi ilmoittautuminen on tullut. Muutama peli näyttää olevan Projektit-alueella tekeillä, mutta muistakaa silti myös ilmoittautua. Voi lähettää tiedot jo etukäteen, kunhan peli löytyy pyydetyssä muodossa jostain kilpailuajan päättyessä.
Käytännön syistä pidennän kilpailuaikaa kahdella viikolla eli 30.6. asti, jotta pystyn kisan päättyessä hoitamaan äänestyksen ynnä muut asiat. Toivottavasti näin myös useampi ehtii osallistua kisaan.
Kilpailuaika on päättynyt!
Jos unohdit osallistua tai muuten vain myöhästyit, ota kiireesti yhteyttä.
Kilpailuun on osallistunut 10 peliä, jotka löytyvät osallistujasivulta.
Nyt testaamaan, äänestys alkaa lähipäivinä! Projektialueelta löytyy monelle näistä peleistä myös oma keskustelu, johon voi lähettää palautetta.
Kilpailun osallistujat löytyvät siis osallistujasivulta, ja nyt myös äänestys on avattu. Yksinkertaisuuden vuoksi joka pelille annetaan vain yksi arvosana, ja lisäksi peleistä voi jättää vapaata kommenttia. Kaikkea ei tarvitse päättää kerralla, vaan ääniä voi muokata myöhemmin. Äänestys sulkeutuu la 15.8. klo 12. Luonnollisesti vilppi on kiellettyä ja äänet tarkastetaan, eli ei kannata luoda bottiverkkoa äänestykseen.
Mielestäni omaa peliä ei pitäisi pystyä äänestämään.
En usko, että yksi ääni painaisi niin paljon. Vaaleissakin saa äänestää itseään.
Minusta olisi hyvä, jos kilpailuun osallistujat eivät saisi äänestää lainkaan (jos laittaa toisille heikot pisteet, niin oma sijoitus voi kohentua ja jos laittaa hyvät arviot, niin oma sijoitus kärsii).
Eli tästä syystä todennäköisesti laitan vain sanallisia arvioita niistä peleistä, joita saan pelattua.
Itse annan muille kommenttia ja arvosanan, mutta oman pelini taidan jättää arvioimatta.
Kävin laittamassa arvioita, mutta valitettavasti en saanut kolmea (!) peliä käyntiin! Voi rähmä! Olisi ollut mukava testata näitä myös:
- Asteroids
- X-Space: Bacon 9
- trive
Lisäsin trive-pelin Windows-käännöksen ladattavaksi. Lisäsin myös erillisen vaihtoehdon "ei toimi" äänestykseen; raportoidaan tämä sitten tarvittaessa tulossivulla. Minusta kaikkia kilpaijoita voi arvioida; jos erikseen miettii, onko äänestäminen sopivaa, varmaan ymmärtää antaa rehellisiä tai vähän yläkanttisia arvosanoja kilpailijoille ja kriittisen omalle pelille.
Muistakaa äänestys! Aikaa on vain reilu viikko, ja vain muutama kävijä on käynyt arvioimassa pelejä.
Tulokset ja arviot on julkaistu!
Yllättäen vain 12 käyttäjää halusi arvostella pelejä kilpailussa. Kävijöiden näkemykset olivat kuitenkin hyvin samansuuntaisia: selvästi suosituimmat pelit olivat Rajaton ja Paratrooper invasion, ja pian perässä tulivat myös Tasteroids ja X-Space: Bacon 9 sekä Putkaseikkailu. Näiden viiden pelin arviot myös painottuivat kiitettävän puolelle. Muistakin peleistä pidettiin. Hyvää työtä!
Kiitos kaikille osallistujille ja arvioiden kirjoittajille. Kilpailu osoitti, että Ohjelmointiputkasta löytyy monta taitavaa pelintekijää ja myös intoa oppia uutta.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.