Tähän keskusteluun listataan retropelikilpailuun ilmoittautuneet pelit. Jos haluat itse ilmoittautua, lue kilpailun ohjeet ja ilmoittaudu lomakkeella. Kilpailusta muuten voi keskusella kisan keskustelussa.
Peli: Pallot (Shariki)
Sarja: moderni
Esikuva: Shariki (1988)
Tekijä: terrist
Linkki: Pallot.zip
Pallot (Shariki) on oma QB64-versiointini Bejeweled- ja Candy Crush -pelien kantaisästä Sharikista. Sharikin teki venäläinen ohjelmoija Eugene Alemzhin vuonna 1988, MS-DOS-versio julkaistiin vuonna 1994.
Alkuperäisen Sharikin Dos-versiota voi pelata osoitteessa https://archive.org/details/msdos_Shariki_1994
Pallot (Shariki) -peliä pelataan hiirellä, Esc lopettaa, F1-näppäimellä voit vaihtaa kuvasuhdetta. High Scoret tallentuu, ja onpa mukana hieman pikselitaidettakin. ;)
Peli: Paratrooper invasion
Sarja: retro
Esikuva: Airborne! (Macintosh, 1984)
Tekijä: Atte - AtskaFin
Linkki: Paratrooper invasion -nettipeli
Päätehtävänäsi on tuhota vihollisen pommikoneet ja estää laskeutuvien laskuvarjohyppääjien pääsy maallesi. Mikäli laskuvarjohyppääjät pääsevät pakenemaan pelikentältä niiden laskeutumisien jälkeen, saat pienen puolen sydämen energiavajauksen kustakin hyppääjästä. Lisäksi pelissä on mukana rynnäkkökivääreillä varustautuneita skootterimiehiä, jotka yrittävät ajaa ylitsesi. Vihollisten tiputtamat ydinpommit ovat erittäin vaarallisia, eikä niitä saa missään vaiheessa ampua. Peli päättyy energiavarojen loppuessa.
Pelitasot vaikeutuvat tasaisesti ja ovat lopussa haastavia. Maksimissaan kenttiä on kolmetoista, jonka jälkeen alkaa "free play" -pelitila, jossa on mahdollista kerryttää jo kasattua kokonaispistepottia vieläkin suuremmaksi. Oikein paljon pelaamiseen riemua! Yritähän selviytyä pelissä mahdollisimman pitkälle. :)
(Kiitos käyttäjälle mpni luovasta kuvauksesta.)
Paratrooper invasion on saanut vaikutteita vanhasta Silicon Beach Softwaren 1984 julkaisemasta Airborne! -pelistä.
Pelin kaikki pikseligrafiikka on itse piirtämääni. Laskuvarjohyppääjien grafiikka on saanut vaikutteita ylhäällä mainitusta Airborne! -pelistä. Pelin ääniraidat ovat peräisin sivustolta freesound.org.
Huomio: Kilpailuun on lähetetty pelin versio 2.1.0 (päivämäärällä 21.6.2020).
Peli: Avaruusalus meteori myrskyssä
Sarja: retro
Esikuva: Lukuisat vanhat meteoripelit
Tekijä: Hannu Särö - kpzpt
Linkki: Avaruusalus meteori myrskyssä
Avaruusalus meteori myrskyssä on minun kilpailu pelini, minä laitoin aika vanhan pelin kilpailuun, tämän kaltaisia pelejä oli 8-bit ja ihan ekoissa DOS-koneissa, ruudulla skrolli ja yläreunasta saapui sitten meteoreja joita väistellä, ja aina vaan lisääntyy meteorien määrät ruudulla, kunnes ei enää mahdu väistellä.
Minä laitoin vähän korona virus hengessä tämän pelin, siinä voi väistellä kunnes sitten kontaktia tulee.
Pelin grafiikka on varhais atk aikansa grafiikkaa, laitoin grafiikan rectanglena, eli, ei ole pikseleitä eikä bitmappeja vaan rectangleja, jokainen rectangle "pikseli" on noin x 1.2 kokoa, eli, nuo rectanglet menevät jokainen hieman toisensa päälle, näin sitten grafiikka on hieman omintakeista sitten, eikä ihan samaa mitä oli siellä varhais atk ajalla.
Peli on varmaankin aika valmis, se on simppeli ja ihan kiva väistely peli, jossa on omat hetkensä kyllä ihan mukavasti.
Peli: Tasteroids
Sarja: moderni
Esikuva: Asteroids by Atari 1979
Tekijä: Tapani Sjöman – TapaniS
Linkki: Tasteroids
Ammutaan asteroideja ja yritetään selvitä mahdollisimman pitkälle. Ufot ja lämpöohjukset viimeistään lopettavat pelin. Tulokset kirjataan Top-10 listalle (parhaat / viikon parhaat).
Äänitiedostot ja alkuperäinen (mallina ollut) Java applet -koodi sivulta: http://www.brainjar.com/java/games/asteroids/
Peli: Rajaton
Sarja: retro
Tekijä: Antti Vainio – Anaatti
Linkki: Rajaton
Peli pyörii suoraan selaimessa tietokoneella ja on sivulta kuvattu action platformer, joka koostuu erillistä tasoista ja loputtomasta vihollismäärästä, jota pääsee tappamaan yli kymmenellä eri aseella. Grafiikoidensa puolesta peli yrittää muistuttaa DOS-pelejä, mutta partikkeleita ja muita efektejä taitaa olla vähän enemmän, mitä DOS-aikaan oli mahdollista. Resoluutio on kuitenkin pakotettu 320x240 ja värejä on vain 11 per kanava tuomassa DOS-tunnelmaa.
Pelistä löytyy loputtomasti satunnaisesti generoituja kenttiä ja pelin idea on aikalailla vain pelata niin pitkälle kuin pystyy, kunnes kentät muuttuvat liian vaikeiksi. Viimeinen ase avautuu kentässä 60, minkä jälkeen vain viholliset muutuvat kokoajan vaikeammiksi.
Pelin lähdekoodi on julkaistu GPL-lisenssin alaisena, sekä saatavilla GitHubissa.
Muuta pelin sisältöä ei ole julkaistu tällä lisenssillä, mutta Ohjelmointiputka saa silti vapaasti levittää tätä peliä.
Pelin musiikki on myös itseni tekemä ja kuunneltavissa YouTubessa sekä saatavilla MP3-muodossa.
Peli: Putkaseikkailu
Sarja: retro
Esikuva: Tekstiseikkailut, erityisesti suomenkieliset C64-tekstiseikkailut.
Tekijä: Iikka "fergusq" Hauhio
Linkki: Putkaseikkailu (verkkoversio), lähdekoodi.
Putkaseikkailu on lyhyt suomenkielinen tekstiseikkailu. Peli sijoittuu pieneen Merilinnan kaupunkiin, jonka lähes jokainen asukas on syyllinen pienempiin tai suurempiin rötöksiin. Pelaajan on paikan seriffinä pidätettävä oikeat henkilöt oikeista rikoksista. Samalla pormestari vaatii hankkimaan mahdollisimman paljon sakkorahoja!
Peliä voi pelata eri tavoitteilla, kuten mahdollisimman suuren pistemäärän hankkiminen tai jokaisen henkilön pidättäminen oikeasta rikoksesta.
Peli on tekstipohjainen, eikä siinä varsinaisesti ole grafiikkaa. Se ei myöskään ole uusi versio mistään tietystä vanhasta pelistä. Näin ollen se sopii minusta sarjaan 1. Nettiversion terminaaliemulaattori ei kuitenkaan varsinaisesti näytä vanhalta. Vanhan kokemuksen saamiseksi suosittelen ajamaan vanhan näköisellä terminaaliemulaattorilla.
Peli: Asteroids
Sarja: moderni
Esikuva: Asteroids
Tekijä: Jali Heinonen – jalski
Linkki: Asteroids (Linux, Windows, RPI) ja lähdekoodi
Simppeli Asteroids klooni 8th ohjelmointikielellä.
Näppäimet:
- Käytä nuolinäppäimiä liikkumiseen.
- LCTRL ampuu.
- LALT aktivoi suojan.
- LSHIFT suorittaa hyperspace hypyn.
- Asetusvalikko toimii hiirellä.
Peli: Ravintoketju
Sarja: moderni
Esikuva: Animal Quest (1991)
Tekijä: Lauri Kenttä – Metabolix
Linkki: Ravintoketju (web)
Ravintoketju on yksinkertainen luontopeli, jossa on tavoitteena syödä mahdollisimman paljon ja välttää itse syödyksi joutumista. Toiminnallisena erona esikuvaan nähden on pienten peräkkäisten tasojen sijaan isompi pelialue, joka muuttuu ja vaikeutuu pistemäärän kasvaessa. Parhaat tulokset myös tallentuvat nettiin.
Aikapaineen takia peli jäi kovin yksinkertaiseksi: tekemättä jäivät äänet, musiikki, laajempi eläinvalikoima ja ravintoketjun näyttäminen (eli nyt pitää tietää itse, mitä pitää syödä ja mitä varoa), äänet ja musiikki. Kyllä silti tätäkin voi aikansa hakata.
Peli: X-Space: Bacon 9
sarja: moderni
Esikuva: Lunar Lander
Tekijä: Mika Urtela
Linkki: X-Space: Bacon 9 ja lähdekoodi
Laskeudu viiden pylpyrän raketilla erittäin varovaisesti pitäen maalipinta ehjänä. Laskeutua sopii mihin hyvänsä, kunhan raketti päätyy liikkumattomaan tilaan ehjänä.
Raketti pysyy kasassa fysiikkasimuloiduilla tangoilla jotka ovat kiinnitetty pylpyröiden välille. Raketista löytyy läjäpäin moottoreita, jotka ovat kukin käytössäsi, kunnes moottorin sisältävä pylpyrä tuhoutuu.
Käytetyn pelimoottorin ajankohtaiset lähdekoodit löytyy täältä: https://github.com/Apodus/rynx
Peli: trive
Sarja: moderni
Esikuva: Test Drive II
Tekijä: jsbasic
Linkki: trive.zip
Tämä on oma versio Commodore 64:n Test Drive ja Test Drive II -peleistä. Lähde kesälomamatkalle Ferrarilla, mutta varo törmäilemästä muuhun liikenteeseen. Fysiikka on jouhevampaa ja ohjaamista helpottaa mm. vakionopeussäädin.
Odotetaan aloittajan vastausta. Jos olet keskustelun aloittaja, kirjaudu sisään ja vastaa!