Miten tehdään oikeaoppisesti (ja millä koodinpäkällä) uudelleenohjaus. Mulla on vanha kotisivu vielä voimassa, mutta domain pitää siirtää osoittamaan uudelle sivustolle (uusi palvelintila sijaitsee eri palveluntarjoajalla kuin vanha sivusto). Uuusilla sivuilla on eri nimiset sivut, joten:
1. Pitääkö uudelleenohjaus laittaa vanhan sivujen jokaiselta eri sivulta ohjautumaan uuden sivuston juureen (*.fi)?
2. Mitä muuta pitää ottaa huomioon siirrossa?
3. Kuinka kauan vanhaa sivusoa pitää piää palvelimelle ennenkuin sen voi lopullisesti poistaa?
Voisit varmaankin myös siirtää domainin (ellei sitten kyseessä ole joku ilmainen osoite, esim. operaattori.com/sinunsivustosi) uudelle palveluntarjoajalle. Mutta kysymyksiin:
1. Ei ole pakko. Voit laittaa myös ohjaamaan vastaavaan osoitteeseen uusilla sivuilla tai ohjata sivun a osoittamaan sivulle x, b:n sivulle y jne.
2. Järjestelyllä jossa vanha osoite osoittaa edelleen vanhalle palveluntarjoajalle, joudut maksamaan vanhalle palveluntarjoajalle niin kauan kuin haluat vanhan osoitteen toimivan rinnalla.
3. 0 s - 1000 vuotta, riippuen siitä kauanko haluat vanhalla osoitteella sivustolle pyrkivien pääsevän sivustolle. Jos sivustollesi on linkkejä esim. blogeissa tms, voi olla että niitä ei koskaan päivitetä, joten kun vanha osoite lakkaa, menetät ko. linkkien kautta tulevat kävijät, sekä ko. linkkien tarjoaman nosteen esim. Googlessa (tämä saattaa mennä jo uudelleenohjausvaiheessakin, en tiedä)
Järkevintähän olisi ohjata vanhaa osoitetta pyytävä asiakas suoraan sitä vastaavaan osoitteeseen uudella sivustolla. Monimutkaisuus riippuu ihan siitä, pistitkö kaikki polut täysin uusiksi vai säästitkö esimerkiksi slugiksi kutsutun osan tai dokumenttien id:t, tai mikä se tunnistustapa sitten onkaan. Jos sivuja on vähän, niin voit vaikka kirjoittaa käsin mäppäykset sivukohtaisesti.
Ei ole mitään yksiselitteistä raja-arvoa sille, milloin vanhan saitin/domainin voi poistaa käytöstä. Jos Google-näkyvyys on tärkeää, niin odota ainakin sen verran, että hakukoneet päivittävät kantansa. Periaatteessahan vanhan domainin voi siirtää osoittamaan uudelle palvelimelle, jolloin voit kyhätä uuden sivuston kylkeen ominaisuuden, joka käsittelee vanhaan domainiin kohdistuvat pyynnöt jollain tavalla. Sitten vain päätät, koska et enää halua maksaa vanhasta domainista.
Kiitos paljon tiedoista. Mä ajattelin laittaa kaikille vanhoille sivuille siirron käännön saman domainin juureen.
1. Miten se jokaisen sivun uudellenohjauksen koodi menee (minkä liitän joka sivun koodiin)?
2. Pitääkö laittaa domainin perään /index.php (haluan siis kaikki käännöt uuden sivuston etusivulle)?
1. Itse olen käyttänyt ihan php:n header-funktioita, joissa lähetetään tieto siirrosta otsakkeissa.
Suurin piirtein näin:
2. index.php pitää laittaa vain mikäli se on ainoa tapa päästä sivuston etusivulle. Muussa tapauksessa mikä tahansa etusivun toimiva urli riittää.
tai sitten ihan vaan apacheen uutta conffia:
<VirtualHost *:80> ServerName www.vanhasaitti.fi RedirectPermanent / http://www.uusisaitti.fi </VirtualHost>
Mod. lisäsi kooditagit!
Nyt en oikein tajua vieläkään, kuinka tämä homma oikein tehdään. Apuja tarvitaan edelleen...
Eli olen nyt tehnyt uuden sivuston ja laittanut sen eri palveluntarjoajan serverille kuin missä vanhat sivut ovat. Domain on nyt myös siirretty uusille sivuille (siis domain on sama edelleen)...
Haluan että kaikki netissä linkkeinä olevat vanhan sivuston sivut uudelleenohjautuvat uuden sivuston juureen. Miten teen? Vanhan sivuston etusivu on php ja muut sivut ovat html:ää...
Itsellä ei vaan järki riitä...
Siis onko vanhalla sivustolla eri domain kuin uudella sivustolla ja molemmat toimii nyt sitten siellä uudella palvelimella?
Saadaksesi aikaan vanhoista html-osoitteista uudelleenohjauksen juureen, sinun täytyy määritellä tuo uudelleenohjaus www-palvelimen asetuksiin. Riippuu sitten mikä www-palvelin on kyseessä. Jos esim. apache, jossa mod_rewrite asennettuna niin voisit laittaa .htaccessiin jotain tyyliin
RedirectMatch \.html?$ http://uusidomainisi.fi/
Tuo siis ohjaisi kaikki .htm ja .html -loppuiset osoitteet osoitteeseen http://uusidomainisi.fi/ (myös uusidomainisi.fi alla olevat, mikäli se on samassa hakemistossa)
Siis vanha sivustoni on Netikan palvelimella ja uusi on Suuncometin palvelimella. Domain on sama, eli olen siirtänyt domainin osoittamaan Netikan palvelimelta Suncometin palvelimelle... Kaikki pitäisi saada osoittamaan (redirect) domainin juureen, ettei tulisi error 404:sta.
Olet nyt selityksilläsi hieman sekoittanut tilannetta. Ei ole mitään väliä, millä palvelimella sivusto on ollut. On väliä ainoastaan sillä, mikä on ollut osoite ennen ja mikä on osoite nyt.
Voit tehdä ohjaukset .htaccess
-tiedostolla tällaisilla riveillä:
RewriteEngine On RewriteBase / RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} \.html$ RewriteRule (.*) / [L,R=301]
Jos on vielä jokin ongelma, ole hyvä ja kysy neuvoa juuri siihen kohtaan, jota et ymmärrä, sen sijaan, että kysyisit vain uudestaan samaa kysymystäsi alusta asti.
Kiitos vastauksesta. Anteeksi epäselvät selitykset. Laitan ko koodinpätkän htaccess-tiedostoon ja sinne juureen missä on vanha kotisivuni. Nyt muuten homma ok, mutta kuinkas sen teen kun haluaisin laittaa vielä uudelle kotisivulle linkin vanhoille kotisivuilleni. Nythän kun laitan linkiksi vanhan kotisivuni osoitteen, niin sekin menee automaattisesti uudelle sivustolle...
Ompas mulla monenlaista ongelmaa =)
Tietenkään et voi enää laittaa linkkiä vanhalle sivustollesi, koska sitä ei ole enää olemassa. Eli kuten sanoit, niin ennen uudelleenohjausta vanhojen sivujesi osoitteet antoivat 404:ää.
Ehkä sinun kannattaa kopioida vanhat sivut uudelle palvelimelle esim. osoitteeseen http://domain/vanhat/.
Metabolixin ohjeilla kannattaa mennä, mutta miksi sulla on sekä vanhat, että uudet sivut toiminnassa? Eikö uusille sivuille voi laittaa sen vanhojen sivujen sisältöä?
Moi kaikki!
Tässä on ko sivut (http://ala-talkkari.fi).
Eli sittenkin haluttiin, että uudet sivut ovat omansa ja vanhat jäivät vielä paikoilleen hetkeksi (esim. kieliversion takia). Nyt tietenkin antaa 404 erroria vanhoilta sivuilta, mutta se ei vissiin laske uude sivuston hakutuloksia (tai niin ainakin luin jostain). Pitääkö paikkansa? Kaksi asiaa haluaisin teiltä asiantuntijoilta:
1. Miten saan navissa kaksi sivua muutettua siten, että väri(a:hover) ei vaihdu, kun sen päälle menee. Tarkoitan lämmityslaitteiden alla olevia sivuja (lämmityskattilat sekä stokerit). Sivut ovat tyhjiä, mutta niiden alta pääsee niiden alasivuille...
2. Jos haluan, että hakukoneet löytäsivät paremmin sanoilla lämmityskattilat sekä stokerit, niin onko järkevää laittaa ko sivut sittenkin näkyviin? Vai löytyykö ne ajan kanssa ihan ok noille niiden alasivuille? Ajattelin vaan, että mun mielestä on ainakin mukavampaa selailla sellaisia sivustoja, joissa ei ole liikaa alasivuja sekä valikoita.
Olen erittäin kiitollinen siitä, että olette jaksaneet avustaa ja neuvoa... =)
1. Suora vastaus kysymykseesi on, että aseta kyseisille linkeille oma class, joille määrittelet värin vaihtumattomuuden.
Epäsuora taas on, että menussa ei varmaankaan kannattaisi pitää linkkejä tyhjille sivuilla, vaan käyttää sitten suoraa linkkiä vaikkapa ensimmäiselle "alasivuille".
Kannattaa myös miettiä, olisiko useamman alasivun yhdistäminen yhdeksi sivuksi järkevää joissain tapauksissa.
Lisäksi menut, joiden alla on sivuja, kannattaisi korostaa jotenkin, esim. tekstin perässä olevalla nuolella.
2. Kyseisiä sanoja kannattaa viljellä ihan sisältötekstissä. Mikäli menut on toteutettu niin, että ne toimivat ilman javascriptiä (linkit ovat olemassa), niin hakukoneet löytävät sivut ongelmitta.
Muuta:
MESSUT JA NÄYTTELYT osio on täysin turha. Koska messuja ja näyttelyitä tuskin on päivittäin, niin yksinkertainen lista päivämäärineen ja tietoineen olisi paljon toimivampi. Nythän messuista tietämätön vierailija joutuu itse selaamaan epäselvää kalenteria, jossa on paljon tyhjiä päivämääriä.
Tarjoile oikea tieto suoraan.
Esim.
MESSUT JA NÄYTTELYT kirjoitti:
10.3.2015 - ISH-messut
8.4.2015 - Eesti Ehitab-messut
16.4.2015 - Maamess 2015-messut
Lebe80 kirjoitti:
Tarjoile oikea tieto suoraan.
Esim.MESSUT JA NÄYTTELYT kirjoitti:
10.3.2015 - ISH-messut
8.4.2015 - Eesti Ehitab-messut
16.4.2015 - Maamess 2015-messut
Juuri näin, ja toki vielä kielinillittäjänä suosittelisin käyttämään lyhyempää ajatusviivaa aikaväleissä sekä kirjoittamaan messut oikein (Eesti Ehitab -messut, Maamess 2015 -messut).
Ja oikeasti mä jättäisin väliviivan pois ja muotoilisin otsikon ja päivämäärän css:llä keskenään erinäköisiksi.
Ja webisivun uudistus on mun mielestä jossain määrin epäonnistunut, jos pitää olla wanhoille sivuille linkki... miksi?
Sisältö kannattaa tehdä sellaiseksi, että se löytyy uudelta sivustolta. Ei ole mitään järkeä sotkea hakukonenäkyvyyttä ja sekoittaa tämän vuoksi asiakkaiden päitä kahdella sivustolla.
edit:
Ja miksi IHMEESSÄ wanhojen sivujen sivut ohjaavat noin parin sekunnin jälkeen uuden sivuston ETUSIVULLE!?! MIKÄ TÄÄ JUTTU NYT ON?!
Sorry. Siellä oli vahingossa ohjaus päällä. Nyt ei ole enää. Pidämme sivut niin kauan näkyvillä (pari viikkoa?), kunnes saamme lopullisesti englannin kieliversiot tarkastettua ja asetettua ne uusille sivuille...
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.