Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: QB: QBasic ja Windows 7

Sivun loppuun

Tapsa [12.10.2011 15:00:55]

#

Hankin uuden PC:n ja siinä on tietentin WIN 7. Kauhukseksi huomasin että järjestelmä ei tue QBasic-ohjelmia. Mikä neuvoksi? Perusversio olisi jotain, mutta parempi olisi QB4.5, niin olisi mahdollista tehdä .EXE-ohjelmia jotka käsittääkseni toimii myös seiskassa. QB7 olisi tietysti myös hyvä.

User137 [12.10.2011 15:04:10]

#

Dosboxilla toimii seiskassakin
http://www.dosbox.com/

Metabolix [12.10.2011 15:04:44]

#

Tuskin ne QB:lla käännetyt ohjelmat sen paremmin toimivat kuin QB itsekään. Käytä jotain uudempaa korviketta (QB64, FreeBASIC) tai asenna DOSBox. Ensimmäinen on paljon parempi vaihtoehto, saat ohjelmista nopeampia.

Tapsa [12.10.2011 15:13:24]

#

Tapsa jatkaa

Täytyykö käyttää emulointi-ohjelmaa. Haluaisin saada editorista ja ohjelman tulostuksesta saman näköisen kuin se oli DOS:sakkin.

Blaze [12.10.2011 15:25:59]

#

Tapsa kirjoitti:

Täytyykö käyttää emulointi-ohjelmaa.

Joo.

Tapsa kirjoitti:

Haluaisin saada editorista ja ohjelman tulostuksesta saman näköisen kuin se oli DOS:sakkin.

Sillon suosittelen hankkiin kirpputorilta 20 vuotta vanhaa rautaa ja pyörittään siinä DOSia.

Grez [12.10.2011 15:26:50]

#

Tulostus nyt varmaan on samasta koodista käännetylle ohjelmalle oletuksena sama vaikka kääntäisi sen QB64:llä Windosissa toimivaksi.

Miksi ihmeessä sen editorin pitäisi olla "saman näköinen".

Tapsa [13.10.2011 20:30:56]

#

Löysin netistä "JUST BASIC"-ohjelman, joka näyttää erittäin mielenkiintoiselta, syntakseja ym. on muutettu oikein raskaalla keinolla verrattuna QBasiciin. Kannattaako alkaa opiskella ko. ohjelmointikieltä?

(Mod. huom: Tapsa voisi jatkossa lähettää viestinsä vain yhteen paikkaan, ettei tule sekavia keskusteluja. Puhutaan nyt Just BASIC -asiakin tässä.)

Metabolix [13.10.2011 20:41:34]

#

QB ja kannattaminen eivät oikein sovi yhteen, eli jos tämä oli alusta asti ajatuksena, olet aika pahasti hukassa. Varmasti jopa Just BASIC (josta en ollut ennen kuullutkaan) on nykypäivänä käyttökelpoisempi kuin DOS-aikakauden QB.

Sinänsä en keksi mitään erityistä syytä opetella Just BASICia. Jos oikeasti haluat kielen, joka "kannattaa" opetella, on varmaan viisainta katsoa jotain tunnetumpaa. Paljon käytettyjä kieliä, jotka varmasti "kannattavat" enemmän kuin QB tai Just BASIC, ovat esimerkiksi Java, Python, C++, JavaScript, PHP, C# ja VB.NET. Silloin osaisit ainakin yhden kielen, josta on hyötyä ja josta muutkin tietävät. Tosin jos opit joskus hyväksi ohjelmoijaksi, on aivan sama, mitä kieltä olet ensiksi opetellut: imperatiivisten kielten erot ovat hyvin pieniä ja uuden oppii päivissä tai viikoissa.

Tapsa [13.10.2011 20:55:13]

#

To Metabolix
Hallitsen aika hyvin QBasicin ja vähän VisualBasic. Ongelma on VB:n kanssa Helppi tiedoston puute ja sama pätee Just BASICiin. Olen yrittänyt NETistä mutta en ole onnistunut

Grez [13.10.2011 20:58:05]

#

Samantyylistä helppiä kuin QBasicissa oli on aika vaikea tehdä esim. VB.Netiin, koska paketin sisältämä tavara on helposti satakertainen. Siinä ei siis oikein voi käyttää samanlaista lähtökohtaa informaation etsimiselle, että listataan kaikki funktiot näytölle ja poimitaan niistä kuhunkin tarpeeseen sopivin.

Myöskään opettelussa ei toimi kaikkien mahdollisten opetteleminen ulkoa, kuten olisi voinut QB:n kanssa tehdä.

Toisaalta en myöskään pidä noita huonoina vaan pikemminkin hyvinä asioina.

Tapsa [13.10.2011 21:09:03]

#

To Grez
Sorry, samannäköisellä tarkoitin editoria joka oli DOS-versiossa ja jota oli helppo lukea. TS.Avainsanat TIKKUKIRJAIMIN jne. Tämä taisi olla vähän tyhmä juttu

Tapsa [13.10.2011 21:26:34]

#

Metabolix kirjoitti:

Paljon käytettyjä kieliä, jotka varmasti "kannattavat" enemmän kuin QB tai Just BASIC, ovat esimerkiksi Java, Python, C++, JavaScript, PHP, C# ja VB.NET.

Metabolix: Kiitos vihjestä, mutta en edellkään osaa muuta kuin BASIC-kieltä. Olen yrittänyt muita, mutta kone kaatuu pienemmästäkin virheestä. Käyttämäni BASIC-pohjaiset kielet kiinnostavat. Koneen nopeus ei ole ongelma, siis käytetäänkö tulkkia yms.

(Mod. huom: Lainaustagit (ja lainausnappi) ovat lainaamista varten, ja turhia lainauksia kannattaa silti välttää.)

Tapsa [13.10.2011 21:48:23]

#

Mod. Tiedät sähkäöposti-osoitteeni voisitko lähettää sivuston järjestyssäännöt, minä kun olen vasta keksinyt tämän keskustelusivun. Anteeksi häiriköintini!

Metabolix [13.10.2011 22:04:04]

#

Huomaatko tuon linkin "keskustelun ohjeet" viestilaatikon yläpuolella? Myös keskustelun etusivulla on linkki samaiselle sivulle.

Tapsa [14.10.2011 00:46:27]

#

Kiitos, luin ohjeet ja yritän noudattaa niitä.

ErroR++ [19.10.2011 09:35:39]

#

Minä ainakin tuossa vähän aikaa sitten oivalsin miten Dosboxissa ajetaan 16-bittisiä ohjelmia. Luo C -asemalle (tai jonnekkin muualle, minkä tiedostopolun tiedät) uusi kansio (nimeksi vaikka dosprogs). Laita sinne kansioon joku 16-bittinen ohjelma ja käynnistä Dosbox. Syötä seuraava komento:

mount c c:\dosprogs\

jossa tuo c:\dosprogs\ on sen kansion polku, jonne laitoit sen 16-bittisen ohjelman. Syötä sitten

c:\[ohjelmannimi]

jossa [ohjelmannimi] on sen 16-bittisen ohjelman nimi siellä dosprogs -kansiossa (tai minkä kansion nyt loitkaan).
Tai jos haluat käyttää koko C -asemaa niin kirjoita

mount c c:\

User137 [20.10.2011 10:34:19]

#

Tapsa kirjoitti:

Metabolix: Kiitos vihjestä, mutta en edellkään osaa muuta kuin BASIC-kieltä. Olen yrittänyt muita, mutta kone kaatuu pienemmästäkin virheestä. Käyttämäni BASIC-pohjaiset kielet kiinnostavat. Koneen nopeus ei ole ongelma, siis käytetäänkö tulkkia yms.

Tuo on aika erikoista. Ellei käytössäsi ole joku Windows 95 niin ei kyllä kaadu. Nykyään saa tehdä ihan rauhassa vaikka nollalla jakamista tai kirjoittaa varaamattomalle muistialueelle. Pahinta mitä voi tapahtua on debuggerin kaatuminen mikä ratkeaa yksinkertasesti käynnistämällä editorin uudestaan.

Itse koodailen Lazaruksella kielenä Freepascal. En oikeesti edes tiedä mitään koodia jolla saisin käyttöjärjestelmän nurin... Saa oikeasti ihan ettiä googlella apuja siihen jos niin haluaa.

Jee Jee [06.11.2011 17:36:46]

#

Tuossa kun puhuttiin dosbox:sta niin muistuttaisin, että dosboxille on näppärä apuri D-Fend Reloaded. Kannattaa kokeilla jos dos-ohjelmia/pelejä käyttää.

The Alchemist [06.11.2011 20:03:10]

#

User137 kirjoitti:

Itse koodailen Lazaruksella kielenä Freepascal. En oikeesti edes tiedä mitään koodia jolla saisin käyttöjärjestelmän nurin... Saa oikeasti ihan ettiä googlella apuja siihen jos niin haluaa.

Itse taisin kerran saada Linuxin jäätymään tekemällä Qt-ohjelmassa viallisen QImage-instanssin, jota yritin muuntaa pixmapiksi. Pixmapit menevät vissiin näyttiksen muistiin, mikä taas aiheutti ongelmia Nouveau-ajureille ja kernel mode -tilassa johti koko paskan kilahtamiseen.

ErroR++ [15.11.2011 18:00:15]

#

The Alchemist kirjoitti:

User137 kirjoitti:

Itse taisin kerran saada Linuxin jäätymään tekemällä Qt-ohjelmassa viallisen QImage-instanssin, jota yritin muuntaa pixmapiksi. Pixmapit menevät vissiin näyttiksen muistiin, mikä taas aiheutti ongelmia Nouveau-ajureille ja kernel mode -tilassa johti koko paskan kilahtamiseen.

Windowsinhan saa (tai ainakin itse sain) lopulta aika helposti toimimattomaksi.
Asennat vain Wubin (Windows Ubuntu installer) ja kun asennus on valmis, niin käynnistät koneen uudestaan, valitset boottiloaderista Ubuntu, odotat sen verran että ruutu on tyhjä ja siinä vilkkuu kursori, kirjoitat siihen jotakin ja sitten taas hetken päästä kun Ubuntu on käynnistynyt niin käynnistät koneen uudestaan. Tadaa, kone käynnistyy hetken päästä uudestaan jne...

Sitä vain ihmettelen, että miten The Alchemist sai käynnistettyä jonkun Qt -ohjelman kernel mode -tilassa.

Eikös tuo kernel mode olekin joku käynnistyksen alkuvaihe (jossa tuossa Windowsin räjäytysohjeessani piti söhrätä näppäimistöllä)?

Blaze [15.11.2011 18:14:11]

#

ErroR++ kirjoitti:

Sitä vain ihmettelen, että miten The Alchemist sai käynnistettyä jonkun Qt -ohjelman kernel mode -tilassa.

Jos ajuri, jotka luonnollisesti pyörii kernel modessa, on rikki, voi user modessa pyörivällä softalla kaataa koneen kun onnistuu triggeröimään ajuribugin.

ErroR++ kirjoitti:

Eikös tuo kernel mode olekin joku käynnistyksen alkuvaihe (jossa tuossa Windowsin räjäytysohjeessani piti söhrätä näppäimistöllä)?

Noup. Se on se suorituksen tila, jossa koodilla on eniten oikeuksia, siis jolla kernel ja ajuri(moduulit) toimii. Ks. http://en.wikipedia.org/wiki/Ring_(computer_security)

ErroR++ [17.11.2011 20:10:04]

#

Aijaa.

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta