Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointiputka: Foorumin taso laskenut

Sivun loppuun

JoinTuanJanohon [22.04.2008 22:35:42]

#

Minun mielestä tämän foorumin taso on laskenut siinä määrin, että tänne viitsii klikata enää lähinnä satunnaisesti. Ehkä syynä on jonkinlainen nuorennusleikkaus, jossa muun muassa moderointia on hajautettu likimain lapsentasoisille kaiken tietäville neropateille.

Muistan omasta nuoruudestani hyvin, kun suoritin budolajeissa korkeamman vyön tutkinnan, ja pääsin mukaan valmennuspiireihin. Kieltämättä silloin asiat pyörivät melko pienen ympyrän sisällä, ja sitä luuli olevansa suunnilleen Euroopan omistaja.

Vuosien tuoma kokemus ja rutiini niin hyvästä kuin pahastakin rupeavat lopulta jalostamaan ajatusmaailmaa. Hyvät ja pahat kokemukset tunkeutuvat arkeen väkisin. Varsinkin elämän vastoinkäymiset karaistavat.

Aivan selvästi tällä foorumilla kyberavaruus on noussut korkeammalle joidenkin hatuissa. Ilmeisesti heillä tunne saattaa olla samantyyppinen, kuin joillakin korkeimmilla tutkinnon suorittaneilla budosalilla, joita kaikki kumartavat ja pokkuroivat.

No, itse en enää vanhempana pieruna kumartele kenellekään, enkä kenenkään kumarteluja kaipaa. Tositilanteessa kaiketi syöttäisin näitä silkkivöitä niiden kantajilleen, jos sellaiseen varoittavaan konfliktiin joutuisi.

Sanomani on siis se, että perustakaa ainakin kaksi nurkkaa, jossa ainakin juniorit ja seniorit olisivat eri huoneissa. Minun mielestä sellainen järjestely saattaisi taas nostaa foorumin tasoa jonkin verran, jolloin tänne klikkaisi useammin. Päätösvalta asiasta lienee kuitenkin kuuluvan hyvin pienelle kyberavaruudessa vaikuttavalle hiippakunnalle, joten menestystä aivohiireen.

Ilmuri [22.04.2008 22:41:10]

#

"Hei mulla ei ainakaan oo nuossu vyö päähän"
"HEIVATKAA NY NUO NYYBÄT VITTUU MÄ EN JAXA NIIT NIQ!"
Mjep.

hunajavohveli [22.04.2008 22:55:11]

#

JoinTuanJanohon kirjoitti:

moderointia on hajautettu likimain lapsentasoisille kaiken tietäville neropateille.

Oman kokemukseni mukaan raskaaseen moderointiin tarvitsee turvautua tällä foorumilla hyvin harvoin. Ainakin itse olen lähinnä korjaillut otsikoita kuvaavammiksi, lisäillyt puuttuvia kooditageja tai poistellut vahingossa sattuneita tuplapostauksia, siis aivan perusjuttuja. Voitko antaa jonkinlaista näyttöä huonosta moderoinnista? Jos tuot esille tämän keskustelun, kuulisin mieluusti, mitä tarkkaan ottaen moderoitiin, menemättä muuten kyseisen keskustelun setvimiseen.

JoinTuanJanohon kirjoitti:

Sanomani on siis se, että perustakaa ainakin kaksi nurkkaa, jossa ainakin juniorit ja seniorit olisivat eri huoneissa.

Selittäisitkö tarkemmin? Jos tulkitsen ehdotuksesi suoraan kuten sanot sen, en näe sitä järkevänä tai edes mahdollisena toteuttaa käytännössä.

Blaze [22.04.2008 22:57:24]

#

JoinTuanJanohon kirjoitti:

Minun mielestä tämän foorumin taso on laskenut

*haukotus* Keksi jotain uutta

JoinTuanJanohon kirjoitti:

muun muassa moderointia on hajautettu likimain lapsentasoisille kaiken tietäville neropateille.

*äääää!* Äitiiiiii! Tahon karkkiiiii!

JoinTuanJanohon kirjoitti:

Aivan selvästi tällä foorumilla kyberavaruus on noussut korkeammalle joidenkin hatuissa.

*napsauttaa sormia*
Pizza ja kalja, alamaiset! Vauhtia!

ajv [22.04.2008 23:41:38]

#

Keskustelun tasohan on juuri sitä mitä käyttäjätkin, jos taso ei miellytä, olet varmaan väärässä paikassa. Vuonna 2004 keskustelijoiden keski-ikä oli alle 20 vuotta ja edelleenkin täällä on suurimmaksi osaksi hyvin nuoria harrastelijoita. Mutta onneksi kaikilla ei ole ohjelmointiputkasta yhtä negatiivistä mielikuvaa ja onhan tämä keskustelun taso tässä ajan mittaan vähän noussutkin, josta minun mielestäni saa nimenomaan kiittää tehostunutta moderointia :)

JoinTuanJanohon [23.04.2008 11:30:46]

#

hunajavohveli kirjoitti:

Voitko antaa jonkinlaista näyttöä huonosta moderoinnista?

No, tästäkin ketjusta löytyy muutama mitäänsanomaton argumentti, jotka joutaisivat saman tien bittien avaruuteen, vai onko esim. "HEIVATKAA NY NUO NYYBÄT VITTUU MÄ EN JAXA NIIT NIQ!" jotain niin syvällistä ja modernisti sanottua sisältöä, ettei siitä sanomasta kaikki saa selvää.

"Blaze" olisi myös tyhjänpäiväisen lässyttämisen sijasta sanoa ihan konkreettisen mielipiteensä asiasta. Tuo mm. ns. epäpätevä moderointi on monien pienien asioiden summa.

Mallia kannattaisi kaiketi ottaa päälehtien mielipidepalstoilta. Pahastikin ja piikittävästi voi sanoa, kun sen yhdistää taidokkaasti osaksi argumenttinsa punaista lankaa.

matpit [23.04.2008 12:06:49]

#

Olen kyllä JoinTuanJanohonin kanssa samaa mieltä, mutta mielestäni keskustelun taso on lähinnä laskenut käyttäjien aktiivisuuden takia. Ainakaan minä en jaksa täällä paljon heilua koska samat vanhat topikit pyörivät kokoajan. Basic -palstallakin lähinnä joitain scriptkiddyjä vain kysymässä neuvoa miten murtaudutaan toisen koneelle, tai koodataan aimbot.

Mutta Blazen komentti tähän aiheeseen oli kyllä ihan asiaton, ja haiskahtaa lähinä kyberpeeniksen kasvatukselta, mitä moderaattoreiden(?) ei pitäisi tehdä.

kayttaja-2791 [23.04.2008 12:35:57]

#

Keskustelun taso on ihan käyttäjistä kiinni, ja paras tapa sen nostamiseen on oman panoksen kasvattaminen. Olen osittain samaa mieltä siitä että mielenkiintoisia ketjuja tulee aika harvoin, yleensä vain aloittelevammat käyttäjät aloittavat ketjuja, mikä sinänsä on sääli. Tietotaitoa myös korkeamman luokan asioista keskustelemiseen kun riittäisi helposti Ohjelmointiputkan käyttäjistä.

ZcMander [23.04.2008 13:43:16]

#

Minä taasen en ottais mallia mielipidepalstalta, koska esinnäkin kaikki viestit pitäisi mennä moderaattorien läpi, joka johtais keskustelun hidastumiseen, sen lisäksi lehti julkaistaan säännöllisen väliajoin, kun taas foorumi on reaaliaikainen.

Koska minkään näköistä tarkistusta viestien sisältöön ei voida toteuttaan, ainakaan etukäteen, johtaa tämä tietekin automaattisesti siihen, ettei foorumi ole taso ole niin korkea, niin kielioppivirheiden, kuin viestin sisällön mukaan.

Joten mikä tässä on se onglema? Tietenkin foorumin taso voi laskea jonkun mielestä liikaa, joten silloin yksinkertaisesti on paras jättää foorumin lukeaminen. Edes ilmoitus ylläpitäjälle ei välttämättä riitä, koska minkä ylläpitäjä sille voi, kun vakiintuneet käyttäjäkunnan ikä on mitä on?

Tietenkin ylläpitäjä voi pyytää moderaattoreita siivoamaan foorumia, mutta ei se käyttäjiä tai ikää muuta, tasoa ehkä, mutta sekin voi mennä huonompaan suuntaan.

Eli onko JoinTuanJanohon sitten pyrkimässä moderaattoriksi, ei kai hän muuten olisi aloittanut keskustelua tästä?

Valaiskaa toki, jos ymmärsin väärin :)

hunajavohveli [23.04.2008 14:14:31]

#

JoinTuanJanohon kirjoitti:

No, tästäkin ketjusta löytyy muutama mitäänsanomaton argumentti, jotka joutaisivat saman tien bittien avaruuteen, vai onko esim. "HEIVATKAA NY NUO NYYBÄT VITTUU MÄ EN JAXA NIIT NIQ!" jotain niin syvällistä ja modernisti sanottua sisältöä, ettei siitä sanomasta kaikki saa selvää.

Viesti ei ole erityisen kauniisti ilmaistu, mutta siihen liittyy minusta selkeä sanoma. Silloin kun epäröin, jätän mieluummin moderoimatta, jottei kukaan tulisi jälkeenpäin haukkumaan "lapsentasoiseksi" tai "kaiken tietäväksi neropatiksi". Kaikkia ei voi aina miellyttää, joten tällä varovaisella linjalla aion myös jatkaa.

JoinTuanJanohon kirjoitti:

"Blaze" olisi myös tyhjänpäiväisen lässyttämisen sijasta sanoa ihan konkreettisen mielipiteensä asiasta.

Ehkäpä aiemman keskustelun jälkeen kaikkien kärsivällisyys ei enää riitä, varsinkaan kun tämänkin keskustelun aloitus lähentelee ikävästi aiempaa sävyä.

Mutta asiattomat viestit tässä aiheessa tuskin ovat se suurin ongelma. Ja luonnollisesti olen kiinnostunut kuulemaan palautetta moderoinnista, joten jos antaisit enemmän esimerkkejä niin selvitetään, mistä kenkä puristaa.

Blaze [23.04.2008 14:40:22]

#

matpit kirjoitti:

Mutta Blazen komentti tähän aiheeseen oli kyllä ihan asiaton, ja haiskahtaa lähinä kyberpeeniksen kasvatukselta, mitä moderaattoreiden(?) ei pitäisi tehdä.

JoinTuanJanohon kirjoitti:

"Blaze" olisi myös tyhjänpäiväisen lässyttämisen

Huumori on vaikea laji. Aina ei voi onnistua :(

JoinTuanJanohon kirjoitti:

sanoa ihan konkreettisen mielipiteensä asiasta

Seison toki oman työni takana. Oon samoilla linjoilla hunajavohvelin kanssa: liian innokas poistelu ja sensurointi loukkaa todennäköisesti enemmän kuin rajatapausten jättäminen sikseen.

Lisäks oon harrastanu irkkausta ja nettikeskustelua sen verran kauan, että oma nahka alkaa olla aika paksu, eikä monet oudompia hirvittävät jutut enää hetkauta. Jos joku kokee jonkun jutun loukkaavaksi, voi siitä toki ilmoittaa, niin katsotaan, mitä asialle voi tehä.

setä [23.04.2008 15:24:27]

#

Ottakaa nyt vähän mallia sivuston perustajalta Antti Laaksoselta joka vastailee kysymykseen kuin kysymykseen asiallisesti ja selkeästi. Eikö tämän pitäisi olla lähinnä asiakekustelua eikä kotimaista viihdettä jossa v-sanaa viljellään aivan riittävästi. Jos jollakulla on hirveä puute viljelköön sitä sanaa kämpässään vaikka seinät ja katto täyteen mutta näille palstoille se ei kuulu ja toivoisin moderaattorien kylmästi raapivan pois kaikki viestit joissa ko. sana esiintyy.

Merri [23.04.2008 15:39:59]

#

Keskustelun eriyttäminen iän mukaan ei sekään ole toimiva ratkaisu. Tai juniori/seniori tai nyyppä/osaaja/guru tai mikä tahansa erottelu mikä mieleen tuleekaan. Näitä ehkä parempi olisi tehdä oma alueensa hieman hölmömmille keskusteluille, jotka nykyään löytävät tiensä Yleiseen keskusteluun. Tai oma huoneensa asiakeskustelulle.

Tarkkaa ehdotusta tälle ei ole antaa, mutta mieluusti näkisi myös sitä asiakeskustelua semmoisessa paikassa, missä ei sallittaisi läppähauskuuttelua, vittuilua, yleistä häröilyä yms. - sen voisi sitten ohjata muualle. Oma etu tietty haussa kun mieluummin asiatyylillä kirjoittelen foorumeilla.

(Tässä vielä henkilökohtaisena mielipiteenä, että aloitusviestin sisällön perusteella JTJ vaikuttaa ainakin minua muutamia vuosia nuoremmalta. Tosin tuossahan toinkin sitä esille, että ikä ei tosiaankaan mene aina yksiin kirjoittamisien kanssa.)

(Ja joo, Blazen huumori ei toiminut, ei sopinut tuohon kohtaan.)

tsuriga [23.04.2008 15:46:44]

#

Vähän tulee aina noista JoinTuanJanohon viesteistä mieleen, että onko tässä nyt kenties kyse ns. "sivistyneestä trollauksesta", ihme egoilua välistä. Minen tiedä mitä alueita keskusteluun tyytymättömät yksilöt lukevat, mutta ei ole tullut pitkään aikaan mitään asiatonta vastaan, mitä nyt webbipalstaa ja satunnaisia uusimpia viestejä lueskelen.

Antti Laaksonen [23.04.2008 17:33:39]

#

Putkalaisten keski-ikä ei ole laskenut vaan noussut. Tänä vuonna kirjautuneena olleiden (ikänsä ilmoittaneiden) keski-ikä on 21,5 vuotta.

Moni nuori kirjoittaa hyvin, ja moni vanha kirjoittaa huonosti. Jos keskustelun tason toivoo parantuvan, asiaan voi vaikuttaa kirjoittamalla hyviä viestejä.

setä [23.04.2008 17:35:08]

#

Hyvä että Greyn viesti poistettiin. Henkilökohtaisuuksiin ei täällä nyt ainakaan pitäisi alentua.

JoinTuanJanohon [23.04.2008 17:49:01]

#

Merri kirjoitti:

(Tässä vielä henkilökohtaisena mielipiteenä, että aloitusviestin sisällön perusteella JTJ vaikuttaa ainakin minua muutamia vuosia nuoremmalta. Tosin tuossahan toinkin sitä esille, että ikä ei tosiaankaan mene aina yksiin kirjoittamisien kanssa.)

Tai sitten ei. Erilaisilla mielipide- ja tiedepalstoilla on tullut väiteltyä jo reilun vuosikymmenen. Hyvä argumentointi on väkisinkin harjaantunut. Ota vaikka seuraavasta mallia, millaista on likimain hyvä argumentointi. Se julkaistiin eräässä päälehdessä jokin aika sitten.

Luonto ei rakenna hypoteeseille

Luonnontieteestä on valitettavasti tullut jonkinlainen uskonto ja se on saanut samoja piirteitä kuin alkukirkko keskiaikana. Jos historia toistaa itseään (mm. katolinen Paavi päästi Galilein kirjat pannasta vasta v. 1992), niin tällainen meno jatkuu ainakin 500 vuotta. Ehkä sitten joskus 2600-luvulla suhteellisuusteoreettisessa kirkossa nousee riita siitä, voiko aika-avaruuden derivoida ajan suhteen. Ja luonto murehtii tapahtumia sivusta, ellei se siihen mennessä ole lopullisesti murentunut.

Nykyään tieteen kirkkaimmassa kärjessä loistavat suhteellisuusteoriat, matoteoria, säieteoria, mustat aukot, ja kummalliset madonreiät, joita pitkin ihmiset voivat matkustella ympäri ämpäri universumia, eikä matkustamiseen näyttäisi kuluvan aikaa ollenkaan, koska kaiken perustana kököttävät hypoteettiset fantasiat.

Itse olen fundeerannut asiat vähän eri lailla. Kun tuota matematiikan historiaa on lukenut maallikon näkökulmasta, niin aika mielenkiintoisia persoonia ovat olleet. Esimerkiksi nuo meidän aurinkokuntaa tutkivat luotaimet ohjataan käsittääkseni nykyäänkin ihan newtonilaisella suoraviivaisuudella. Ei siihen ainakaan omasta mielestäni mitään suhteellisuusteoriaa ole tarvittu. Voin olla väärässäkin, mutta newtonilaisella mekaniikalla ne asiat pystytään ainakin tässä aurinkokunnassa hallitsemaan sellaisella tarkkuudella, että kun täältä Telluksen kamaralta ammutaan silmäneula Kuuhun, niin se osuu neliömetrin tarkkuudella siihen, mihin pitääkin.

Muistaakseni Newton sanoi: "Minä en tee hypoteeseja". Itse olen Newtonin kanssa tasan samaa mieltä, sanoivat suhteellisuusteoriat sitten mitä tahansa.

Itseänikin harmittaisi, jos joku kirjanoppinut väittäisi että osittaisinterpolointi ei pidä paikkaansa, kun siitä ei ole olemassa vielä pränttiä siellä oppineiden keskuudessa. Kuitenkin aika metka ilmiö se osittaisinterpolointi. Sen voi perustaa Newtonin johtopäätöksille, kun asiaa ihan mielenkiinnosta on jo lähemmäs 30 vuotta harrastanut.

On melko yleisesti tunnustettu, että luonto antaa tutkimukselle ja tieteelle kestävimmät perusteet. Yksinkertaiset mehiläiskennojen kuusikulmiot voivat antaa ennen tuntemattomia viitteitä avaruuden glustereista, Mandelbrotin joukosta ja tietyistä alkulukujen ongelmallisuuksista. Arvon professorit, suunnatkaa katseenne myös siihen yksinkertaiseen luontoon, jossa elämme ja joka ihmeellisyydessään paljastaa ihmiskunnalle yhä uusia luomakunnan kauneuksia, muuten se yksinkertainen luonto, joka toistaiseksi antaa ihmismielelle korvaamattomia elämyksiä ja kauneusarvoja, iskee takaisin sellaisella voimalla, jonka edessä kaikkein mahtavimmatkin fantasiat nöyrtyvät.

Merri [23.04.2008 18:32:02]

#

Valitettavasti tuo oli aika sisällötöntä tähän kontekstiin. Paljon tekstiä, vähän asiaa, eikä lehtikirjoitus toimi foorumiviestinä (mikä lie päälehti edes on). Mitä vuosiin tulee, ne eivät kerro vielä mitään: yhtä hyvin voisin kertoa pyörineeni netissä sen noin 12 vuotta tai ohjelmoineeni noin 18 vuotta tai ylläpitäneeni yli seitsemän vuotta suht suosittua sivustoa. Tyhjää tietoa, joka herättää kunnioitusta/arvostusta ehkä vain kaikkein nuorimpiin muiden kohautellessa olkapäitään - eikä vielä kerro edes kunnolla ikääni (minkä kyllä tietysti näkee profiilista, kun en sitä ole salannut).

Hyvä viesti vie keskustelua eteenpäin.

msdos464 [23.04.2008 18:38:24]

#

Mitä ihmettä on "osittaisinterpolointi" ? Google ei antanut hakutuloksia.

lainaus:

Luonnontieteestä on valitettavasti tullut jonkinlainen uskonto ja se on saanut samoja piirteitä kuin alkukirkko keskiaikana.

Mitä tarkoitat tällä? Onko nykyaikaisessa luonnontieteessä jotain vikaa?

lainaus:

Esimerkiksi nuo meidän aurinkokuntaa tutkivat luotaimet ohjataan käsittääkseni nykyäänkin ihan newtonilaisella suoraviivaisuudella. Ei siihen ainakaan omasta mielestäni mitään suhteellisuusteoriaa ole tarvittu.

Eipä siihen varmaan tarvita nanoteknologiaakaan, mutta sille voi olla tarvetta jossain muualla. Suhteellisuusteoria on mm. GPS satelliittien kaveri :)

Mikäli muut eivät halua tätä topickia katsella, halaisin mahdollisesti jatkaa yksityisviestien muodossa. Olisi kuitenkin parempi jos muutkin voivat seurata, saattavat oppia vaivihkaa jotain tai ainakin saada uusia ajatuksia.

kayttaja-2791 [23.04.2008 18:40:52]

#

JoinTuanJanohon kirjoitti:

Merri kirjoitti:

(Tässä vielä henkilökohtaisena mielipiteenä, että aloitusviestin sisällön perusteella JTJ vaikuttaa ainakin minua muutamia vuosia nuoremmalta. Tosin tuossahan toinkin sitä esille, että ikä ei tosiaankaan mene aina yksiin kirjoittamisien kanssa.)

Tai sitten ei. Erilaisilla mielipide- ja tiedepalstoilla on tullut väiteltyä jo reilun vuosikymmenen. Hyvä argumentointi on väkisinkin harjaantunut. Ota vaikka seuraavasta mallia, millaista on likimain hyvä argumentointi. Se julkaistiin eräässä päälehdessä jokin aika sitten.

...hyvää argumentointitaitoa onkin hyvä osoittaa räikeällä argumentointivirheellä ;)

Hämäävästi muuten puhutte JTJ:stä, piti ihan etsimällä etsiä että onko hänkin osallistunut tähän keskusteluun.

JoinTuanJanohon [23.04.2008 18:55:45]

#

No dein joskus dyödä GPS:än parissa, ja optimoin muutaman sentin prosessoriin kiinteäpilkkuisen pläjäyksen paikasta Telluksella. Sen sijaan raaka algebra (pääasiassa trigonometria) piti optimoida sellaiseen kyytiin, että atan2 antoi vastauksen kuudella kellojaksolla.

Yksinkertaisuus on aina ollut (ainakin) minulle kaunista, ja jota aina olen tavoitellut. En nyt mitenkään halua vähätellä GPS:än ja suhteellisuusteorian kuviteltua yhteenliittymistä, mutta kyllä raa'alla algebralla voidaan toteuttaa miljoona kertaa tarkemmat estimaatit vuorokausitahdistuspisteiden keralla.

Galileolla ei mene hyvin, koska GPS on sentään eräs ydinosa erään mahtivallan teknologiasta. Heillä tuskin on kovin paljon intressejä tahi tarvetta ruveta esittelemään teknologiaansa sen suuremmalle joukolle. Ja kuta useampi vetää yhtäläisyyden GPS:än ja suhteellisuusteorian välille, sen parempi heille, koska sen lähemmäs lehmän persettä laitteet lentäisivät.

hunajavohveli [23.04.2008 19:07:15]

#

JoinTuanJanohon, ole hyvä ja pysy aiheessa. Jos haluat keskustella keskustelun tasosta, keskustele, jos luonnontieteistä, luo uusi aihe. Keskustelun tasossa ja moderoinnissa oli sinusta jotain vikaa, joten voisitko vastata esittämiini kysymyksiin? Minä haluan tietää, missä vika on ja voinko omalta osaltani parantaa tilannetta.

JoinTuanJanohon [23.04.2008 19:18:21]

#

hunajavohveli kirjoitti:

JoinTuanJanohon kirjoitti:

No, tästäkin ketjusta löytyy muutama mitäänsanomaton argumentti, jotka joutaisivat saman tien bittien avaruuteen, vai onko esim. "HEIVATKAA NY NUO NYYBÄT VITTUU MÄ EN JAXA NIIT NIQ!" jotain niin syvällistä ja modernisti sanottua sisältöä, ettei siitä sanomasta kaikki saa selvää.

Viesti ei ole erityisen kauniisti ilmaistu, mutta siihen liittyy minusta selkeä sanoma. Silloin kun epäröin, jätän mieluummin moderoimatta, jottei kukaan tulisi jälkeenpäin haukkumaan "lapsentasoiseksi" tai "kaiken tietäväksi neropatiksi". Kaikkia ei voi aina miellyttää, joten tällä varovaisella linjalla aion myös jatkaa.

Lue itsesi toiseen kertaan ajatuksella. Jos ymmärrät, olet ulkona. Vastasin kysymykseen ja kirjoitin yhden esimerkin journalistisesti oikean tyyppisestä argumentoinnista.

Mikä sinua siinä pännii? Heivaa ne minun puolestani bittien taivaaseen, ei se minua liikuta, eikä varsinkaan se, minkälaisilla metodeilla moderoit. Jos v-sanan käyttö ei sinua herätä, et luultavasti ole nähnyt vielä koko laitosta.

Siksi meitä kokeneempia ottaa silmään tuon sanan käyttö, koska siihen liittyy pelkästään positiivista. Joten, kun näet seuraavan kerran v-sanalla höystetyn viestin, voit moderoida sen suorilta käsin pois, ja TEET SILLOIN TAKUULLA OIKEIN.

Nyt jos sallit, jatkan tuon sähkömoottorin tutkimista konkreettisen takaisinkytkennän keralla. Piste.

squid [23.04.2008 19:28:30]

#

lainaus:

Jos v-sanan käyttö ei sinua herätä, et luultavasti ole nähnyt vielä koko laitosta.

Tuskin ainakaan IRL :O

Miksi keskustelun pitäisi olla esimerkkisi kaltaista asiallista, melkoisen kuivaa luettavaa?

Kenties sun pitäis perustaa omat ohjelmointikeskustelut jonnekkin toisaalle, missä voit ihan itse määritellä asiallisuuden. Ohjelmointiputkan laadussa ei ole ollut hirveästi sanottavaa, enemmän tai vähemmän kiitos moderaattoreiden.

Ja jos joku kirjoittaa huonosti luettavaa, epälaadukasta tekstiä, on se kirjoittajan oma häpeä...

hunajavohveli [23.04.2008 19:33:12]

#

JoinTuanJanohon kirjoitti:

Lue itsesi toiseen kertaan ajatuksella. Jos ymmärrät, olet ulkona. Vastasin kysymykseen ja kirjoitin yhden esimerkin journalistisesti oikean tyyppisestä argumentoinnista.

En viitannut kysymykseen, johon vastasit, vaan niihin joihin et vastannut. Pyysin esimerkkejä huonosta tasosta ja moderaattorien virheistä, jotka saivat sinut aloittamaan tämän keskustelun.

JoinTuanJanohon kirjoitti:

Mikä sinua siinä pännii? Heivaa ne minun puolestani bittien taivaaseen, ei se minua liikuta, eikä varsinkaan se, minkälaisilla metodeilla moderoit.

Käsitinkö siis väärin, kun luulin, että moderaattorien metodeissa oli mielestäsi jotain vikaa?

JoinTuanJanohon kirjoitti:

Jos v-sanan käyttö ei sinua herätä, et luultavasti ole nähnyt vielä koko laitosta.

Mitä laitosta? (Voit jättää vastaamatta, jos asia ei liittynyt aiheeseen)

JoinTuanJanohon kirjoitti:

Siksi meitä kokeneempia ottaa silmään tuon sanan käyttö, koska siihen liittyy pelkästään positiivista. Joten, kun näet seuraavan kerran v-sanalla höystetyn viestin, voit moderoida sen suorilta käsin pois, ja TEET SILLOIN TAKUULLA OIKEIN.

Ärsyttää se minuakin, mutta en minä voi mielivaltaisesti poistaa mitä tahansa viestiä, joka ei minua miellytä. Tähän saakka moderointi on toiminut hyvin moderaattorien oman harkintakyvyn varassa. Kovemmat otteet otan käyttöön sitten, kun Laaksonen niin suosittelee.

[/lainaus]

JoinTuanJanohon kirjoitti:

Nyt jos sallit, jatkan tuon sähkömoottorin tutkimista konkreettisen takaisinkytkennän keralla. Piste.

Kaikin mokomin. Minulle on aivan sama, jatkatko tätä keskustelua nyt vai sen jälkeen, kun olet saanut tutkimuksesi päätökseen.

Latska [23.04.2008 19:51:06]

#

Menee luultavasti joiltakin osin asian vierestä, mutta minkäs teet. En ole vain aiheesta tehnyt omaa aihetta, vaikka se onkin mielessä pyörinyt.

Putka on loistava paikka asua ja elää. Paikoitellen stressi paistaa joissakin viesteissä läpi ja tulee tiettyä piikittelyä aloittelijoita kohtaan. Syyllistyn itsekin tähän. Enimmäkseen putka on kuitenkin suopea aloittelijoita kohtaan. Kunhan vain kysymys esitetään oikein ja vastaajia kohtaan käyttäydytään asiallisesti.

Välillä täällä on myös ollut sellaisia kausia, joina kaikki aloittelijat on rytätty rankalla kädellä. Osittain tähän saattaa vaikuttaa myös putkan irkkikanava, jolla on ihan oma huumorinsa. Putkan irkkikanava on myös auttanut ihmisiä kehittymään. Jotkut ovat aiheuttaneet viesteillään lähinnä myötähäpeää, mutta irkkaamisen aloituksen jälkeen heidän puheistaan on löytynyt tietty järjen ääni. Tällaisia kasvutarinoita tarvitaan ehdottomasti lisää.

Kun itse aloittelin putkassa vuonna 2004, tämä oli huomattavasti aloittelijaystävämpi paikka. Vähän suuruudenhulluihin kysymyksiini sain ihan asiallisia vastauksia, vaikka nyttemmin en kehtaa edes avata niitä ketjuja.

Joissakin tapauksissa melkein kaikki saatamme olla vähän ylimielisiä, mutta yritetään kaikki silti olla kavereita keskenään, niin kenellekään ei tule paha maku suuhun.

JoinTuanJanohon [23.04.2008 20:00:06]

#

hunajavohveli kirjoitti:

JoinTuanJanohon kirjoitti:

Nyt jos sallit, jatkan tuon sähkömoottorin tutkimista konkreettisen takaisinkytkennän keralla. Piste.

Kaikin mokomin. Minulle on aivan sama, jatkatko tätä keskustelua nyt vai sen jälkeen, kun olet saanut tutkimuksesi päätökseen.

Kiitos ja kumarrus. Työhön on varattu pari kolme kuukautta, sen jälkeen on kesälomat, ja kesäloman jälkeen singahdat muutamaksi kuukaudeksi jonnekin päiväntasaajan tienoille (noille kuukausille kerätään kaikkein parhaiten etätyöksi sopivimmat hommat, jotka eivät ole niin kauhean akuutteja.)

Teille nuoremmille siis terveiset, että ainakin sovelletun matematiikan taitajia tarvitaan. Se tosin vaatii jonkin verran oma-aloitteisia panostuksia, että oppii pyörittelemään funktioita, fysiikkaa, mallinnuksia sellaisella rutiinilla, ettei kenellekään jää kylmäksi, osaako tuo sovellettua matematiikkaa vai ei.

Ja ennen kaikkeaan plussaksi luetaan se, mitä muuta konkreettista olet kaivanut repertuaariisi asioiden ulkopuolelta. Omat tutkimukset, A4:n algoritmi jostain neliöjuuri kahdesta, piistä tai shakista herättävät työnantajan kiinnostuksen. Palan painikkeeksi voi esittää vaikka 3D-illuusioita tasolla (2D-kuvina), ja niiden perustaksi näköaistin mallinnusta ja analyyttisen taso- ja avaruusgeometrian itse kirjoitettuja kirjastoja.

Itselläni edelleen kovana pointtina on ollut tuo moniulotteinen algebra. Vaikka se menee jonkin verran kirjatiedon ulkopuolelle, muun muassa 3D-fraktaalirakenteen esittäminen konkreettisesti vakuuttaa viimeisenkin paneelin epäilijän. No, lykkyä pyttyyn foorumille. Palaan astialle tulevaisuudessa muissa merkeissä. Olen ajatellut tehdä jonkinlaisen koodivihjeen noista 3D-fraktaaleista, mutta juuri nyt aika on kortilla muutaman kuukauden eteenpäin.

Blaze [23.04.2008 20:00:20]

#

hunajavohveli kirjoitti:

en minä voi mielivaltaisesti poistaa mitä tahansa viestiä, joka ei minua miellytä

Tai tietty voidaan, mut epäilen, että siitä nousee vielä enemmän meteliä.

Juice [23.04.2008 22:04:23]

#

JoinTuanJanohon kirjoitti:

Ehkä syynä on jonkinlainen nuorennusleikkaus, jossa muun muassa moderointia on hajautettu likimain lapsentasoisille kaiken tietäville neropateille.

Kuten monet ovat jo ennen minua todenneet, keskustelualuetta ei ole mikään pakko lukea. Lisäksi on kohtuutonta syyttää - ja varsinkin nimitellä - moderaattoreita, jotka ovat mielestäni hoitaneet tehtävänsä erinomaisesti.

JoinTuanJanohon kirjoitti:

Itselläni edelleen kovana pointtina on ollut tuo moniulotteinen algebra.

...joka ei liity aiheeseen mitenkään. Oletko ikinä harkinnut blogia tai jotakin muuta vastaavaa?

Latska kirjoitti:

Putka on loistava paikka asua ja elää.

Samaa mieltä. Harmi vain, että olen nykyään entistäkin epäaktiivisempi. Jokaisen tulisi nyt antaa kirjoitella ja osallistua keskusteluun ihan rauhassa. Peeloistakin useimmiten kasvaa vähitellen asiallisia foorumin vakiojäseniä. Jokin K-18 -alue, jossa todennäköisesti kinasteltaisiin koko aika, olisi Putkan tuho.

Blaze kirjoitti:

Tai tietty voidaan, mut epäilen, että siitä nousee vielä enemmän meteliä.

Täytyy olla tarpeeksi nopea ja vaientaa ruikuttajat!11

Päärynämies [23.04.2008 22:14:29]

#

Lisäämpä jotain omaa sanottavaani soppaan, vaikkakin aihe tahtoo olla vähän yksi ja sama.

Ainakaan itse en ole huomannut putkan tasossa kauheata laskua sinä muutaman kuukauden aikana, mitä itse olen täällä ollut. Joko johtunee siitä, että tarkastelu aika on lyhyt tai taso ei ole laskenut. Keksikää itse kumpi.

Nykyään päivän parin välein täältä topicceja luen, mutta hyvin vähän löytyy sellaisia jotka itseäni kiinnostaisivat. Näyttää ainakin siltä, että moderaattorit hoitavat työnsä hyvin. Toki viestinen sisällön laatu vaihtelee paljon, mutta eivät kaikki tiedä tai osaa yhtä paljon, eipä ole paljoa minulta pois.

Argumentaatiokin on sellainen asia, että sekin kehittyy iän ja kokomuksen myötä paremmaksi. Tämä on vapaa nettifoorumia, johon voi liittyä kuka tahansa ja taso on sen mukainen.

JoinTuanJanohonin kirjotuksia ei oikein jaksa ottaa edes vakavasti, kun kaverin asenne on kovin ylimielisen oloinen. Hyppii aiheesta toiseen tässäkin ketjussa, ja kehuskelee kuinka tekee jotain sovellettua matikkaa, optimointia ja ties mitä. Ei vois vähempää kiinnostaa. Voihan sitä kehuskella vaikka mitä, mutta todellista osaamista hänenkään taidoistaan en ole itse vielä nähnyt.

Itselle ei putka anna paljoa tällä hetkellä. Minäkin taidan mennä tästä jatkamaan työtäni vaativien topologisten ongelmien parissa. Vaatiihan se ehkä monien vuosien harjoittelua, että oppii ajattelemaan vaadittavalla tavalla ja saa sen rutiinin hommaan. Oon lähellä läpimurtoa yhdessä monitahoisessa ongelmassa. Myös pitäisi vielä hieman optimoida tuota säänennustusalgoritmiani, joka tulee mullistamaan alaa ja tuo vähentää huomattavasti tarvittaa laskentatehoa sääennustuksien teossa. Kivalta näyttää CV:ssä.

ajv [23.04.2008 22:36:45]

#

Ohjelmointiputkan foorumin tason parantamiseksi ehdottaisin ircistä tuttua /ignore username -toimintoa tänne keskustelualueelle.

JoinTuanJanohon [24.04.2008 02:07:14]

#

Joo, omasta mustasta listastani tulisi melkein nälkävuoden pituinen. Ehkä sata tai kaksi olisi näkymässäni sallittuja. Sinällään melko koomista, koska muilta foorumeilta ei äkkiseltään tule mieleen yhtä suurta joukkoa turhanpäiväisiä räpättäjiä. Täällä kuitenkin asioista pitäisi mielipiteitä, kokemusta ja rutiinia vaihtaa. Ehkä tässä foorumissa on enemmän kysymys kehä 3:n sisälle sijoittuvasta pienestä toisiaan puolustavasta kyberavaruuden hiippakunnasta, mene ja tiedä. No, tämä tältä erää ja seuraavan kerran klikkaan foorumille ehkä joskus ensivuonna.

T. JoinTuanJanohon alias _jone_

ajv [24.04.2008 07:32:05]

#

Asia loppuunkäsitelty.

jormi [25.04.2008 19:12:41]

#

Olen seuraillut kskusteluja hyvinkin erilaisilla foorumeilla (ATK, sairaudet, matematiikka, luonto ym ). Yhteinen piirre löytyy. Vähänkin pitempi keskustelu pyrkii kaikkoamaan kauas alkuperäisestä kysymyksestä tai esityksestä. JVM

Lebe80 [25.04.2008 23:16:06]

#

Itse pyörinyt vuosituhannen alusta erilaisilla foorumeilla. Yleensäkin pyörin foorumeilla yleensä useita kertoja, ennen kuin edes harkitsen rekisteröityväni. Yleensä rekisteröitymiseen pitää olla jokin hyvä syy, esim. pulma tai foorumin aihepiiri (esim. ohjelmointi).

Jos taso laskeutuu liian alas, poistun hetkeksi foorumilta. Jos en ole rekisteröitynyt, niin harvoin tulen koskaan uudelleen ko. foorumille. Muulloin pidän satunnaisen tauon. Lähtöhetkenä ei ole yleensä mitään dramatiikkaa ja huutelua "Nyt lähden enkä tule ainakaan T aikaan takaisin!!!" vaan lähden vain hiljaa pois.

Jos tason lasku tapahtuu vain tietyssä aiheessa, jätä ko. aiheen lukematta.


Pitkien keskustelujen ja alkuperäisen kysymyksen aihepiiristä poikkeaminen taas on aika tapauskohtaista. Tietyillä foorumeilla moderointi on täsmällisempää ja viestit virallisempia. Näissä offtopicit poistetaan/siirretään. Toisaalla taas vanhemmat käyttäjät tuntuvat olevan enemmänkin kavereita keskenään ja viestittely on paljon vapaampaa, rennompaa ja hauskempaa (kuten täälläkin voi välillä piikitellä ilman sen kummempia rangaistuksia).

Tottahan on se, että aloittelijat ja "keskikastiin" kuuluvat viestittelijät yleensä on aktiivisimpia kuin "veteraanit". Tällöin usein saattaa tulla hieman kärkkäitä kommentteja tai liian amatöörimäisiä ohjeita.

Ei mulla muuta

E.K.Virtanen [26.04.2008 01:25:33]

#

Muuttaako paikka maailmassa sellaiseksi jossa viihtyy, vaiko etsiä maailmasta paikka, jossa viihtyy sitä muuttamatta?

Lebe80 [26.04.2008 01:35:22]

#

Etsiä paikka, jossa viihtyy sitä muuttamatta.

Koska kaikki ei pidä samoista asioista, niin ei kannata edes yrittää miellyttää kaikkia. Osa tyytyy vähempään, osa vaatii liikoja.

Ja puhutaan edelleenkin siis foorumeista, ettei aleta mitään syvällisempää kuvittelemaan.

setä [26.04.2008 09:32:30]

#

Ei olisi lainkaan pahitteeksi tutustua toisinaan netikettiin jos on päässyt unohtumaan. Pelkän nimimerkin taakse piiloutuneena on helppo heittää herjaa ja sopimattomuuksia. Harvoin niitä täällä näkyy mutta joskus keskutelun kiihtyessä ei aina muisteta että ollaan julkisella foorumilla. Itse olen saanut täältä apua lähes kaikkiin ongelmiin joihin olen apua hakenut ja pidän sivustoa erinomaisena.

progo [26.04.2008 19:38:24]

#

Kylläpä on kyyneltä vuodatettu tässä threadissa. Eikö riitä pokka lähtemään hyväksi jos ei enää tarina luista kuten vanhoina hyvinä päivinä? Minäkin olen sitä mieltä, että keskustelut ovat saastuneet joutavalla sakalla, mutta tänä päivänä tilanne ei ole yhtä paha kuin se oli pari vuotta sitten. Ei sillä, että olisin nykyisin mikään tehopostailija muutenkaan. Tällä foorumilla on pari asiallista keskustelijaa, jotka saavat minut satunnaisesti palailemaan selaamaan uusia threadeja. En kerro heidän nimiään, ettei nouse kunnia päähän. ;)

Puhveli [26.04.2008 20:36:26]

#

Herra sytytti astetta isomman kulon. Hieno saavutus, ei olisi varmaan minulta onnistunut.

efteri [28.04.2008 22:31:01]

#

Joo-o, jos olet sitä mieltä että muut ovat hirveitä noobeja eikä heidän juttuja jaksa lukea, niin miksi sitte edes luet niitä tai kiinnität niihin huomiota. olet itsekkin ollut joskus aivan samanlainen aloittelija.

JoinTuanJanohon kirjoitti:

No, itse en enää vanhempana pieruna kumartele kenellekään.

vanhempana ja paskat, tälläisellä topicilla tulee mieleen että olet samanlainen aloittelija kuin ne ketä haukut.

JoinTuanJanohon kirjoitti:

juniorit ja seniorit olisivat eri huoneissa.

Ei tää oo mikään aapelin chätti huone jossa valitaan oletko seniori vai juniori?

Lebe80 [29.04.2008 10:17:03]

#

Ja jos juniorit ja seniorit olisivat eri huoneissa, olisiko ne siis iän mukaan vai ohjelmointikokemuksen?

Vasta_alkaja [29.04.2008 14:53:49]

#

Jos juniorit ja seniorit on omalla alueellaan ja vielä ohjelmointikokemuksen mukaan, niin kuka niitä neuvoo. Jos kokematon neuvoo kokematonta, niin ei siitä ainakaan hyvää tule.

Latska [29.04.2008 18:02:28]

#

Jos kokemustason mukaan ruvettaisiin jakamaan, mitenkä sitten kokemuksen karttuessa? Itsekin ohjelmoin paremmin kuin vuonna 2004, mutten silti katso olevani mikään edistynyt. En katso olevani ammattilainen missään ja pidän itseäni ikuisena opettelijana.

tgunner [30.04.2008 12:29:28]

#

Ei mutta hei! Asiahan voitaisiin järjestää niin, että Antti ottaa pois mahdollisuuden luoda uuden tunnuksen ja poistaa viimeisen kuuden kuukauden sisällä rekisteröityneet. Sitten kaikki voivat hillua keskustelualueella ja kehittyä välittämättä näistä uusista ohjelmoijista, joista on vain haittaa!

Claw [05.05.2008 19:04:13]

#

Ongelmana on se, että putkassa pyörii sama porukka. Kuten tuossa jo joku sanoi, niin irkkikanavalla on ihan oma huumorinsa. Eli putkassa aktiivisimmat "tuntee" toisensa, ja ulkopuoliset jää ulos.

Liian epäaktiivinen. Liian pieni porukka. "Kysy gurulta, guru vastaa"-meininki.

Ennen oli parempi.

jormi [06.05.2008 13:07:33]

#

Rekisteröidyin Ohjelmointiputkaan juuri siksi, että en ole Guru. Seurailen täällä ohjelmoinnin kehittymistä, ehkä opinkin jotain. JVM

Lebe80 [07.05.2008 15:14:36]

#

*edit* tulikin puhuttua ihan väärin. *edit*


Tässä kuitenkin linkki,
How to Build a User Community:
http://headrush.typepad.com/creating_passionate_users/2006/12/how_to_build_a_.html


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta