Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Mistä aloittaa ohjelmointi?

Sivun loppuun

SuomiPoika [24.02.2008 18:40:40]

#

Noniin olen siis aloittelija ohjelmoinnissa ja tahtoisin tietää mistä kannattaa aloittaa. Olen kokeillut vähän Basicia mutta se tuntui väärältä minulle joten jatkanko Basicin kanssa vai onko neuvoja mitä kannattaisi aloittelijan opetella nyt alkuun???

Newb [24.02.2008 18:49:48]

#

https://www.ohjelmointiputka.net/oppaat/opas.php?tunnus=npao

Metabolix [24.02.2008 18:55:04]

#

Ohjelmointikielet
Ohjelmoinnin aloitus
Ohjelmointikieliä...
Täten kiellän uuden kielisodan aloittamisen, ellei ilmesty aivan erityisiä radikaaleja ehdotuksia. :) Vanhoja linkkejä sen sijaan voi kaivaa vielä lisääkin, jos jaksaa. Haku auttaa kyllä.

Valitse jokin kieli ja opettele. Aluksi ei välttämättä tunnu helpolta. Harvemmin helppous on aivan hirveästi kielestä kiinni, mutta lukaise kuitenkin vaikka kaikista Putkan kielioppaista ensimmäiset osat ja mieti sitten, mikä näyttää ymmärrettävältä. Ohjelmoinnissa on hyvin paljon kyse vain yleisten toimintaperiaatteiden ymmärtämisestä, kieli sinänsä on pienemmässä osassa.

Sinänsä varmoja valintoja ovat ne kielet, joista eniten löytyy tietoa ja joihin on saatavilla erilaisia apukirjastoja. Kannattaa myös miettiä, millaisia asioita haluaa tehdä. Esimerkiksi Haskell ei välttämättä ole peliohjelmointiin kovin hyvä valinta, mutta algoritmeissa silläkin on paikkansa, kun taas mikrokontrollerien kanssa joutuu väkisin tekemisiin Assemblyn ja C:n kanssa eivätkä useimmat muut kielet tule kysymykseenkään. Internet-ohjelmoinnissa sen sijaan PHP:llä, Perlillä ja Javalla on melko vakiintunut asema, ja aiemmin mainitut taas eivät kuulu tälle alalle käytännössä lainkaan.

Triton [24.02.2008 18:56:27]

#

lainaus:

Olen kokeillut vähän Basicia mutta se tuntui väärältä minulle

Mitä Basiciä oikein olet yrittänyt ohjelmoida (CoolBasic,QuickBasic,Visual Basic)? Noista itse opettelisin Visual Basiciä, mutta jos se ei ole mahdollista, niin sitten QuickBasciä. Periaatteessa Basic on minusta helpoin ohjelmointikieli mitä olen kokeillut, ja sen syntaksi on hyvin yksinkertainen, mutta mä suosittelisin Pascalia, koska siinä oppii hyvin että pienikin merkin puute vaikuttaa ohjelman toimintaan sekä sen jälkeen kun Pascalia osaa, niin osaa muitakin ohjelmointikieliä... Ja jos web -ohjelmointi kiinostaa niin PHP olisi hyvä opetella. Mutta miksi olet sitä mieltä, ettei Basic sovi sinulle?


EDIT. Sorry Metabolix lähetin oman viestin yhtäaikaa sun kanssa...

Päärynämies [24.02.2008 19:10:13]

#

Huom! En koe tätä kielikeskustelun jatkamiseksi, koska tarkoituksella jätän mainitsematta mitään kieliä nimeltä enkä ota mitään erityisiä ominaisuuksia esille. Koen tämän olevan enemmänkin vain kannustava ja yleisesti neuvova viesti.

Minäkin suosittelen, että valitset vaan vähän jonkun tunnetumman kielen (katso niitä putkan oppaita vaikka, että mistä on kattava opas) ja alat sillä ohjelmoimaan. En ala kieliä mainitsemaan, koska kohta on ne Metabolixinkin kieltämät kielisodat muuten pystyssä.

Tärkeää on, että aloitat ja teet. Uusia kieliä opit nopeasti, kun perusjutut opit ja ymmärrät kielistä. Se kieli on kerta vain työväline siinä ohjelmoinnissa, ei sen enempää.

Triton [24.02.2008 19:14:41]

#

Se että päässä ymmärtää algoritmisenajattelutava on ohjelmoinen perusta...eikö?

Eikai se nyt ole kauhean vaikeaa ymmärtää, että "Jos A = B ja B = C Niin A = C"...

SuomiPoika [24.02.2008 19:16:55]

#

Kiitoksia vastauksista! Olen kokeillut CoolBasicia mutta se ei tuntunut vain sopivan minulle vaikka tyhmältä kuulostaakin.Ehkä pitäisi kokeilla Visual Basicia tai jotain mutta sen takia kirjoitin että saisin tietoa ohjelmoinnista vaikka vielä tietämätön olenkin tällä alalla.

Triton [24.02.2008 19:22:27]

#

Mä arvasin sun testanneen CoolBasiciä, koska se on mainostettu helpoimmaksi Basiciksi... Mutta Visual Basic taitanee olla maksullinen, paitsi siitähän taitaa olla se ilmainen kevytversio.
(Mod. edit.)

Pekka Karjalainen [24.02.2008 19:35:04]

#

Ei ole mitenkään tavatonta, että kovin mieleistä kieltä ei heti löydä. Joiltakin menee siihen vuosia, ja mieli voi ajan myötä muuttua.

Tärkeämpää onkin, että löytää tarpeeksi hyvän kielen omiin tarpeisiin. Oppijana tarpeesi ovat erilaiset kuin gurun, joten ihan hyvin voit haluta laajentaa kielitaitoasi myöhemmin. Siksi sitä alun valintaa ei kannata liikaa vatvoa. Tarpeeksi hyvä on sellainen, millä pääset alkuun.

Aiemmissa keskusteluissa (yllä Metabolix linkkasi) on varmasti suositeltu hyviä harjoituksia ja ohjelmointitreeniä. Kertaan sieltä vielä ideana Project Eulerin harjoitukset. Niitä on kiva tehdä aina välillä ja saada perustaitojen harjoitusta.

http://projecteuler.net/

Tehtäviä voi katsella rekisteröimättä. Helpoimmista voit aloitta varmasti aika pian, jos se nyt tuntuu kiinnostavalta tavalta opetella. Kannattaa muutakin tehdä, kunhan tekeminen kiinnostaa ja motivoi.

ekijii [01.03.2008 01:54:18]

#

mites semmoinen asia jos ajatellaan työnsaannin kannalta ohjelmointikieltä, tosin pitäisi tietty harjoitella ja koodata useampi vuosi ennenkuin uskaltaa edes harkita hakevansa mihinkään :D
Aika paljon näkee Java hommia olevan haussa ja PHP myös, mutta eikös tuossa ole ongelmana se että näillä kyseisillä kielillä on taitajia ihan liikaakin?
Itseäni kiinnostaisi PHP, mutta en ole kuin hieman HTML:ää aikoinaan kokeillut...siinä kokemukset :D

ajv [01.03.2008 09:55:26]

#

ekijii kirjoitti:

mites semmoinen asia jos ajatellaan työnsaannin kannalta ohjelmointikieltä

Edelleen välttääkseni turhan kielisodan sanon, että pääasia on, että osaa ohjelmoida. Eli kuten päärynämies sanoi, hyvälle ohjelmoijalle ohjelmointikieli on työväline siinä missä timpurille saha ja vasarakin ;) Tosin sahaa ja vasaraa oppii ehkä hieman nopeammin käyttämään...


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta