Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Ohjelmointikieliä...

Sivun loppuun

Jakke1 [22.11.2007 23:25:49]

#

Mitä ohjelmointikieliä te osaatte/opettelette?


Itse opiskelen C/c++, Vb6, vb.net


Osaan: PHP,Javascript,vb6.. En tietenkään täydellisesti mutta jonkun verran. =)

Toivoisin myös Antin vastausta sillä tuntuu olevan vinkkejä joka aiheeseen. :P

tsuriga [23.11.2007 00:30:50]

#

Kuvauksista voi lukea jonkun verran, mutta jos nyt tarkemmin listaisi:
-PHP:llä yleishyödyllisiä komentorivisoftia, melkein yhä vähemmän ja vähemmän nettisivukoodia.
-Rubylla satunnaista softaa olio-ohjelmointi ominaisuuksien ja hyvien kirjastojen takia.
-Javalla ohjelmoinnin harkkatyö.
-Python olisi seuraava opettelun kohde, peliohjelmointia varten.

EDIT: Alla.

Tzaeru [23.11.2007 00:43:37]

#

Sinänsä outo kysymys, että kun hallitsee hyvin ohjelmoinnin näin universaalisti, vaikkapa täydellisellä yhden ohjelmointikielen osaamisella, oppii uusia ihan tuosta noin vain..

Suosittelisin myös aluksi keskittymään vain ja ainoastaan yhteen kieleen. Kielten sekoittaminen vaiheessa, jossa ei vielä ole täysin mukana ohjelmoinnissa, varmasti pistää pasmat ihan miten sattuu.

Jotta ei olis pelkkää angstia;
Hallitsen seuraavat kielet; C, C++, PHP (ainakin tiettyyn pisteeseen asti, mutta nopeasti manuskoista ja referensseist lunttaa) ja asmeista 6502 sekä Z80 (jälkimmäistä ehkä vielä vähän huonohkosti)

EDIT; Ja mitä Lumpio sanoo alla :)

Lumpio [23.11.2007 00:44:15]

#

Eikö jo kohta alkaisi riittää tämmöiset threadit... kuinkahan mones tuhannes tämäkin on.

Antti Laaksonen [23.11.2007 08:08:56]

#

Lempikieleni ovat QBasic ja Visual Basic, joita myös luultavasti osaan parhaiten. Myös PHP ja C ovat tulleet tutuiksi samoin kuin Python. Aina joskus innostun harrastamaan assembly-ohjelmointia. Yliopistossa Java ja Haskell ovat vielä astuneet kuvaan, mutta niitä en osaa kovin hyvin. Joitakin muitakin kieliä (Pascal, Lisp, Scheme, Prolog, Forth, Fortran, Algol) on tullut kokeiltua.

Täytyy kyllä tunnustaa, että monen ohjelmointikielen tuntemukseni on aika pinnallista. Usein jos esim. neuvon keskustelussa jotain, olen katsonut juuri sen asian kielen ohjekirjasta, mutta sitten joku voi erehtyä luulemaan, että tuntisin kielen kuin omat taskuni. Jostain syystä ohjelmointikielet eivät sillä tavalla itsessään kiehdo minua, että haluaisin perehtyä syvällisesti niiden ajatusmaailmoihin, vaan haluan lähinnä saada niillä aikaan toimivia ohjelmia.

Latska [23.11.2007 08:27:58]

#

Itse olen mieltynyt basiceihin, koska niillä saa nopeasti tehtyä jotain toimivaa. Ymmärrän kyllä, että niitä pidetään yleensä vajaina, mutta jos vain jaksaa perehtyä niiden "sielunelämään", on lähes kaikki mahdollista (aika tyly myyntipuhe, myönnetään). Basiceista sydäntä lähinnä ovat QBasic, FreeBasic ja Casio FX-750P:n basic.

Näiden ja monen muun basic-variaation (tuleekohan tuota basicia toistettua liikaa..) lisäksi tuttuja ovat ainakin PHP (pakkohan sitäkin on nettisivujen takia opiskella) ja Java. Monia muitakin kieliä olen opiskellut hieman, mutten varmasti saa juuri mitään aikaan.

K_L [23.11.2007 08:47:11]

#

C:tä sitä mielellään koodais, mutta ei tuo työnantaja tykkää...

jgz [23.11.2007 09:31:19]

#

En voi sanoa, että olisin mikään guru minkään kielen kanssa, mutta kielet joita osaan ainakin jollain tasolla ovat seuraavat: C,C++,PHP,Java,Symbian ja C#.

Gwaur [23.11.2007 14:40:14]

#

Ohjelmointitaito on siitä hauska ominaisuus, että voi käyttää jotakin kieltä, vaikkei osaisikaan sitä. Sain kaverilta Python-skriptin, josta mielestäni puuttui yksi ominaisuus. Lisäsin sen itse, vaikken tunnekaan Pythonia oikeastaan yhtään.

Tunnen kuitenkin PHP:tä ja C:tä jonkin verran. Käyttöjärjestelmävalintojen myötä unholaan ovat kuitenkin jääneet QBasic ja Visual Basic, joita osasin kunnolla vielä pari vuotta sitten. Varmasti osaisin jotakin tehdä vielä nykyäänkin mutta tuskin yhtä paljon kuin ennen.

Mutta mitä Lumpio sanoi yllä.

Blaze [23.11.2007 15:13:37]

#

Kun ohjelmointia osaa noin yleisesti, oppii uuen kielen tarvittaessa melko näppärästi. Ite nyt on viime aikoina tullu tehtyä asioita lähinnä C:llä, Javalla ja PHP:llä. C++ ja Ruby on enemmän tai vähemmän opintojen alla.

KoodiNoppa [23.11.2007 15:22:14]

#

C++ ja koulussa VB. Hieman assemblyä (x86). Schemen opettelemista olen miettinyt, mutta jostain syystä ei koskaan ole sopivaa hetkeä siihen : (

Joskus seitsemän vanhana tein QBasicilla "ohjelmia". Myös html:ää osaan hieman, vaikka ei ohjelmointikieli olekaan, sekä JavaScriptiä olen kokeillut.

Kray [23.11.2007 15:50:37]

#

C, C++, html/xhtml ja php:tä.

Mobel [23.11.2007 15:59:39]

#

Itse en ole kovinkaan suurta kielivalikoimaa ehtinyt kasvattaa, mutta lähinnä se Java on sydäntä lähellä. ;) Aloittelin QBasicilla ja LOGOakin kokeilin. Pascalia on tullut harrasteltua myös vähän ja sitten VisualBasicilläkin jotain säätöä myös. VB:stä en kyllä liiemmin pitänyt ja sittemmin siirryin Javaan. Java on se kieli, millä jotain osaan tehdäkin, vaikka kehittymisen varaa vielä reilusti onkin.

Tämä ei tosiaan kyllä ole ensimmäinen threadi tätä aihetta, johon vastaan. Eipä sillä, kyllähän tällaisia kartoituksia on ihan mukava välillä harrastella - kunhan ei liian usein.

nomic [23.11.2007 16:10:16]

#

VB:tä ja PHP:ta lähinnä. Tosin C/C++ ja Java menee jotenkin. Eipä sitä paljoa osaa, mutta hauskaa on, joka minusta on tärkeää. :)

jlaire [23.11.2007 16:28:25]

#

Perl on ainoa kieli, jonka hallitsen hyvin. Vähän kaikenlaista on kyllä tullut kokeiltua, tällä hetkellä kiinnostaa erityisesti Haskell ja J.

DancingDevil [23.11.2007 17:08:15]

#

Cool basicilla on tullut jonkin verran häsläiltyä ja nykyään opettelen javaa

neau33 [23.11.2007 17:45:24]

#

Heippa taas!

mitään en osaa kunnolla (paitsi ehkä copy/paste -kombinaation), enkä opettele.
ohjelmointiharrastukseni suurimpana pullonkaulana onkin näin yllättäin, että kun find/search ei löydä niin copy/paste lakkaa toimimasta...damn!!!

hunajavohveli [23.11.2007 19:13:36]

#

Seuraavista on kokemusta: C, C++, PHP, Java, Pascal, Delphi, QBasic, Visual Basic, JavaScript. Todellisuudessa osaan kuitenkin kunnolla ainoastaan C:tä ja Basiceja, joista jälkimmäiset ovat jääneet viime aikoina vähälle. PHP nyt tietysti menee manuaalin kanssa, kun tuntee C:n syntaksin. Javaa tulee opittua yliopistossa pakollisena, mutta ainakaan vielä en ole innostunut tekemään sillä paljoakaan omaksi ilokseni.

Janezki [23.11.2007 20:11:30]

#

Pascal on bravuuri, ja c:n, PHP:n ja basic-kielten syntaksit on tuttuja.

arcatan [24.11.2007 10:04:33]

#

Pakollinen mainostus: Haskell, Erlang ja ML-variantit kiinnostavat, toki myös muutkin funktionaaliset kielet. Toisaalta myös pinopohjaiset kielet, kuten Forth, ovat kiinnostavia.

Käytännössä koodaan lähinnä Haskellilla.

teppuli [24.11.2007 10:22:39]

#

No VB.Net, PHP , C# ja jonkun verran javaaki. Parhaiten osaan kumminki Phptä

moptim [24.11.2007 11:23:47]

#

Hmm hmm. VB:llä joskus olen väännelly jotakin, tosin emt jaksaako sitä enää. QB on kans ihan kiva. PHP menee ainakin osittain kun noita nettisivuja välillä (ja p****t teen). C menee aika heikosti. Javaa ois vänkää osata.

TsaTsaTsaa [24.11.2007 12:42:39]

#

QB, VB, Gambas, FreeBasic, TI-86 Basic, C, C++, PHP, Java, Perl, Python

Noista jonkinmoisia kokemuksia (osasta hyvinkin vähäisiä). Parhaiten hallussa C++, joskaan ei sekään täydellisesti. Niin ja olen minä tainnut JavaScriptilläkin joskus vuosia sitten jotain tehnyt, lähinnä copypastettanut valmista koodia ja vähän muokannut.

EDIT: Niin ja koulussa väännettiin yhden kurssin harjoitustyönä assemblyllä jollekin Hitachin (muistaakseni?) mikrokontrollerille pari pikku ohjelmaa (morsetus ja reaktioaikamittari).

EDIT2: Lukion ohjelmointikurssilla taidettiin käyttää Pascalia, jos en nyt väärin muista. Mutta se oli hyvin pitkälle vain sitä, että katsottiin koodi paperista ja kirjoitettiin koneelle. Turhin kurssi ikinä.

tgunner [24.11.2007 12:44:33]

#

Listalla on aika pitkälti vain C-kieli, koska kaikki nykyiset projektini ovat sen alla. Tosin oon tehny aluevaltauksia Pythonin ja PHP:n puolelle, jälkimmäistä jouduin käyttämään lähinnä vaativien kavereiden kotisivujen uutissysteemien tai vastaavien kanssa. Pythonilla on suoritettu ihan käteviä verkkosovelluksia jokapäiväistä käyttöä varten (ei kuitenkaan mitään selaimia).

Lisäksi olen kokeillut ainakin näitä:
- C++
- QBASIC (aloituskieli)
- Pascal
- Fortran 77 ja 90
- JavaScript
- Perl
- AGS
- Assembly 68000 ja x86 (pienoinen disketiltä buutattava käyttöjärjestelmä ysiluokan ATK-projektina)

Kummastuttaa vähän, kun näistä keskusteluaiheista aina valitetaan, mutta loppujen lopuksi ne kuitenkin muuttuvat koko yleisen keskustelun vastatuimmiksi langoiksi.

Resiina [24.11.2007 14:07:35]

#

C++, PHP, vähän JavaScriptiä, QBasicia, Visual Basicia ja CoolBasicia sekä TI-83-laskimen Basicia.

E.K.Virtanen [24.11.2007 22:48:30]

#

lainaus:

@ekvirtanen:~/Programming$ ls -1
Ada
Bash
basica
blassic
C
ChipMunk
euphoria
FreeBASIC
gambas
gwbasic
html
KBasic
Pascal
perl
php
purebasic
python
qbasic
Ruby
RunBASIC
Script
scriptBasic
SmallBasic
thinBasic
yaBasic

Yllä mainitut basicit menevät kyllä varsin hyvin, tosin kun uhden osaa niin loput vaativat vain hieman totuttelua. C ehkä huonoiten hallussa yhdessä php:n kanssa. Ruby ja ada työn alla mutta menevät suht kivasti manuaalien kera. python on basicin jälkeen varsin helppo opetella. Ainoastaa sisennyksien kanssa pikku totuttelu.

Eikä näistä kyselyistä kannata tuskatella, jos ei tykkää niin jättää yksinkertaisesti lukematta.

Nikotiini [24.11.2007 23:39:13]

#

Itse osaan Common Lispiä ja jonkin verran Javaa ja C++:ssaa. Opiskelun alla Haskell.

temu92 [25.11.2007 10:50:30]

#

QB, CB, C/C++, PHP, HTML, MySQL, CSS, Python, Pawno, Java, JavaScript, Brainfuck, LUA, VB
Noita kaikkia on tullu kokeiltua ja niistä CB ja PHP+HTML+CSS menee parhaiten. C++ on opettelussa ja javaa vähän koulussa tullu säädettyy. Python oli kaikista noista se yllätys. Helppo mutta silti pystyy tekee vaiks mitä :D

Vielä pilkunviilaajille, ei tartte muistuttaa et HTML ei oo ohjelmointikieli vaan kuvauskieli

Gwaur [25.11.2007 13:53:18]

#

temu92 kirjoitti:

QB, CB, C/C++, PHP, HTML, MySQL, CSS, Python, Pawno, Java, JavaScript, Brainfuck, LUA, VB
– –
Vielä pilkunviilaajille, ei tartte muistuttaa et HTML ei oo ohjelmointikieli vaan kuvauskieli

Miksi sitten otit sen ja CSS:n mukaan luetteloon? MySQL:nkin voisi jättää pois, koska eihän sillä tehdä ohjelmia vaan ainoastaan kyselyjä. Muutenkin MySQL ei ole kieli vaan moottori, joka ajaa SQL-kielisiä kyselyjä. ;)

aegis [25.11.2007 14:11:46]

#

C, perl ja jotain asmyjä

temu92 [25.11.2007 18:43:59]

#

Gwaur kirjoitti:

temu92 kirjoitti:

QB, CB, C/C++, PHP, HTML, MySQL, CSS, Python, Pawno, Java, JavaScript, Brainfuck, LUA, VB
– –
Vielä pilkunviilaajille, ei tartte muistuttaa et HTML ei oo ohjelmointikieli vaan kuvauskieli

Miksi sitten otit sen ja CSS:n mukaan luetteloon? MySQL:nkin voisi jättää pois, koska eihän sillä tehdä ohjelmia vaan ainoastaan kyselyjä. Muutenkin MySQL ei ole kieli vaan moottori, joka ajaa SQL-kielisiä kyselyjä. ;)

Enpäs huomannu, sorry vaa. :P Ei voi muokata enää

KoodiNoppa [25.11.2007 20:50:29]

#

Unohdin mainita Blitz3d:n.

Dude [26.11.2007 16:00:06]

#

QBasiccia eniten, C/C++ vähä, Coolbasic(jonka lopetin ku ei toiminu omalla koneella), javascript(vaan jotain alert systeemejä), php(ei palio mitää), vähä (turbo)pascalia. mainitaan ny vielä xhtml ja css. Jotain saatto unohtua. Mua alkas naurattaa Nean viesti.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta