Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: QB: 2d peli?

Sivun loppuun

anomizer [22.02.2003 11:19:20]

#

Voiko q(uick)basicillä tehdä 2d peliä.
Sivultapäin kuvattu.
Jos voi niin miten? Voiko joku tehdä jonkun pienen pohjan.

DKH [22.02.2003 11:31:33]

#

Voihan sillä tehdä mutta minkälaisen?
Tasohyppelyn, puzzlen jne.?

anomizer [22.02.2003 11:38:36]

#

tasohyppelyn tapaisen.

DKH [22.02.2003 11:40:12]

#

Tasohyppely? Täällä oli yksi koodivinkki tasohyppelystä...

https://www.ohjelmointiputka.net/koodivinkit/23790-qb-tasohyppelyn-alku

Tuossa.

anomizer [22.02.2003 17:00:56]

#

juups..
No teen "labyrintti" pelin tuolla snakarin tasohyppely pelin pohjalta.
Miten siihen saisi tehtyä semmoisen "lopetus kohdan".
Esim.
jos ukkeli menee kohtaan x niin tulee seuraava maa.

viluri [22.02.2003 17:09:53]

#

Tee sille, että ku osut johonki siirrä seuraavaan maahan!

LL [22.02.2003 17:27:49]

#

IF X > 100 AND X < 120 AND Y > 100 AND Y < 120 THEN
PRINT "Pääsit tason läpi!"

Tuosta varmaan saat pääidean selville.

En tiedä toimiiko, mutta luulis toimivan.

anomizer [23.02.2003 11:02:35]

#

no kysyn vielä.
miten sen ukkelin saisi hyppäämään hieman?
olen kokeillut monella tapaa melkein koko yön mutta ei onnistu.

DKH [23.02.2003 12:15:46]

#

Noh... Tuota noin... Tämä ei kyllä ole mikään paras mutta pistä se ukkelin Y -4 vaikka ja sitten lisäät siihen kokoajan yhden lisää. Tuota on vähän hankala selittää...

tomaattigeeni [28.02.2003 17:09:21]

#

Hyppäämään saat jotenki tälleen, mikäli QB:tä muistan yhtään

FOR i = 1 to 20000
  Y = Y - .001
NEXT i
FOR i = 1 to 20000
  Y = Y + .001
NEXT i

Eli aluks Y:tä vähennetään 20 000 * 0,001 ja sitten sitä lisätään saman verran (20 pikseliä objekti liikkuu)
Jo se menee liian nopeesti/hitaasti niin lisää tota paljonko Y:tä lisätään kerrallaan ja vähennä luuppikertaa
Parempiakin tapoja varmaan on toi tuli ekana mieleen :)

Sami [28.02.2003 18:06:05]

#

Toimii varmaan muuten ihan hyvin, mutta ideana olisi, että ukkoa pystyisi liikuttamaan myös sivullepäin hypyn aikana ja ukko pitäisi myös piirtää parikymmentä kertaa tuon loopin aikana (if y mod 100 = 0 then piirraukko).

arcatan [28.02.2003 18:47:29]

#

Silleen kävis, että ois arvo yspeed joka kertoo kuinka nopeasti ukko liikkuu vertikaalisesti. Sitten kun hypätään niin laitetaan esim. yspeed = -4 ja lasketaan sitten sopivassa kohdassa joka loopilla ukon uusi positio ja sitten joka loopilla pienennetään tota yspeediä vaikka 0.5. Kun se on negatiivinen, ukko tippuu. Sitten kun ollaan taas maalla, niin säädetään että yspeed = 0. Selkiskö?

Sami [28.02.2003 18:54:14]

#

Selkis, ainakin luulisin niin.
Vaikuttaa ihan toimivalta konstilta siihen, paitsi että kannattaisi ehkä käyttää xspeediä (eikös x ole vaaka-akseli? Ja jos sen avulla ollaan liikuttamassa ukkoa sivullepäin niin eikö olisi loogisempaa käyttää xspeediä?)

tomaattigeeni [28.02.2003 19:59:28]

#

Mä en näe mitään hyötyä käyttää tollasta xspeed juttua, jos ukon vauhti vaaka-suunnassa ei jotenkin kiihdy. Laitat vaan jonku handlerin joka kuuntelee jos vaikka oikeelle painetaan niin x = x + jotain
Toi DSwordin esittämä yspeed systeemi on kyllä ihan kätevä.

Antti Laaksonen [01.03.2003 00:18:13]

#

Omassa tavassani on aika paljon samaa kuin DSwordin ideassa: On ynopeus-muuttuja, joka kuvaa pelihahmon putoamisnopeutta. Pelisilmukan sisällä hahmon y-koordinaatti lisääntyy aina ynopeuden verran, mikäli hahmo ei ole maassa. Ynopeus taas kasvaa hieman ("painovoimakiihtyvyyden" verran) joka kerta.

Normaalisti ynopeus on 0, mutta hypyn alkaessa se asetetaan negatiiviseksi. Tällöin y-koordinaattiin lisätään negatiivista arvoa, jolloin hahmo alkaa nousta ylöspäin. Ynopeus kasvaa kuitenkin kokoajan, ja pian nouseminen vaihtuu laskeutumiseksi. Lopuksi hahmo on takaisin maassa.

arcatan [01.03.2003 08:25:48]

#

Eikös tuo mun esitys ole juuri sama kuin Antti Laaksosen, Antti vain selostaa asian selkeämmin.

Antti Laaksonen [01.03.2003 12:20:53]

#

Taitaa se muuten olla, mutta silmään pisti tuo kohta "joka loopilla pienennetään tota yspeediä vaikka 0.5" - oikeastihan yspeediä täytyy suurentaa, jottei hahmo lentäisi korkeuksiin.

arcatan [04.03.2003 09:28:27]

#

Oho, siihen tuli virhe. Hyvä kun korjasit.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta