Nettipeli | Tuloslista | Ohjeet
Seuraavassa kuvassa on Morpion-pelin aloitustilanne:
Jokainen pelin siirto tapahtuu seuraavasti:
Pallojen täytyy olla peräkkäin vaakasuunnassa, pystysuunnassa tai vinosuunnassa (45 asteen kulmassa). Uusi viiva ei saa yhdistää kahta palloa, joiden välillä on jo viiva.
Peli muodostuu peräkkäisistä siirroista. Pelialue on ääretön, eli sen reunoille tulee tarvittaessa lisää ruutuja.
Seuraavassa on yksi tapa tehdä kolme ensimmäistä siirtoa:
Jokaisesta siirrosta saa yhden pisteen, ja kun siirtoa ei voi enää tehdä, peli päättyy. Tehtävänä on etsiä siirtosarja, joka tuottaa mahdollisimman paljon pisteitä.
Morpion-peliä voi pelata kahdella hieman erilaisella tavalla:
Pelitavassa 1 alla oleva siirtosarja on sallittu, mutta pelitavassa 2 se on kielletty.
Ohjelmointiputkan nettiversiossa vihreät ruudut tarkoittavat mahdollisia uuden pallon kohtia. Jos uusi pallo voi muodostaa monta viivaa, sinisillä ruuduilla näytetään uuden viivan mahdolliset kärkipisteet.
Sivun oikeassa laidassa näkyvät siirrot tekstimuodossa. Jokaisella rivillä on neljä lukua: y1, x1, y2 ja x2. Luvut tarkoittavat, että siirto tuo peliin viivan, jonka aloitusruutu on (y1, x1) ja lopetusruutu on (y2, x2). Aloitustilanteessa vasemman yläkulman ruudun koordinaatit ovat (-4, -4).
Jos olet kirjautunut Ohjelmointiputkaan, voit lähettää missä tahansa vaiheessa peliä tuloksen listalle.