Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Mikä Linux?

Sivun loppuun

kettu [16.09.2005 00:53:32]

#

Hei!

Asensin tuossa Spectran Windowsin oheen, mutta ei kuulemma ole enää kehityksen alainen, joten ajattelin, että mikä olisi aloittelijalle hyödyllinen Linux?

exAtuu [16.09.2005 00:57:51]

#

Jos olet kova lukemaan manuaaleja, voit varmaan vetäistä suoraan Gentoon koneellesi. Kuitenkin, jos haluat enemmän oppia käytännön kautta, voi Debian olla otollinen valinta. Muita distroja en sitten oikein suosittelisikaan. Tai no, Debianin helppokäyttöversio Ubuntu voi olla - mutta kyllä silti enemmän Debianiin kallistuisin.

Heikki [16.09.2005 09:05:57]

#

Nykyäänhän tuo Ubuntu on noussut melko suosituksi etenkin ensimmäiseksi distroksi, ja varmaankin ihan aiheesta. Debian-pohjaisuus uudehkoilla paketeilla ja hieman vähemmällä säätämisellä on onnistunut paketti (sen mukaan mitä olen kuullut, kokemusta ei ole).

Ubuntun lisäksi esimerkiksi SuSE voisi olla hyvä, vaikkakin uusi OpenSuSE 10 on vasta kehitysvaiheessa. Gentoota en lähtisi pistämään jos kunnon Linux-kokemusta ei ole, mutta tästä kuulet varmasti vastakkaisia mielipiteitä :) (ja minulla itselläni on Gentoo).

_Pete_ [16.09.2005 09:51:02]

#

kettu kirjoitti:

Hei!

Asensin tuossa Spectran Windowsin oheen, mutta ei kuulemma ole enää kehityksen alainen, joten ajattelin, että mikä olisi aloittelijalle hyödyllinen Linux?

Debiani serveri koneeseen ja Ubuntu desktop koneeseen. Tosin voi kyllä harkita Ubuntua myös serveri koneeseen.

tgunner [16.09.2005 12:09:50]

#

[Pilkunviilaus]

No, mutta korjatkaa jos olen väärässä. Eikö tuon kysymyksen pitäisi olla 'Mikä Linux-Distro ?' :)

[/Pilkunviilaus]

Olga [16.09.2005 12:10:41]

#

SuSE, Ubuntu ja Fedora Core ovat hyviä aloittelijoille. Ainakaan Gentoota ei kannattane lähteä kokeilemaan.

tgunner [16.09.2005 14:21:57]

#

Juu, SuSE, Ubundu ynm. nuo Olgan mainitsemat ovat juuri sopivia aloittelevalle käyttäjälle. Minäkin asensin Ubundun kun ensimmäistä kertaa Linuxia käytin.

peran [16.09.2005 15:01:17]

#

Ubundu, on ihan ok, jota itekin käyttelen. Suse:ssa tulee ilman säätöä Wine, mutta Ubuntussa (englanniksi) Wiki, ja suomenkielinen keskustelupalsta ovat aloittelijalle suuri apu.

Toisin sanoen, mitä ei osaa voi kysyä suomeksi keskustelupalstalla.

Onko muilla distroilla suomenkielistä keskustelupalstaa?

Edit: linkit

kasetti [16.09.2005 15:05:24]

#

Itse suosittelen kanssa ubuntua. Erittäin helppo asentaa ja käyttää.

http://ubuntuguide.org

Blaze [16.09.2005 16:21:55]

#

TGunner kirjoitti:

Eikö tuon kysymyksen pitäisi olla 'Mikä Linux-Distro ?' :)

No pitäisihän sen.

Otsikon kysymykseen vastatakseni: laita 2.6.13.1 :)

tkarkkainen [16.09.2005 16:40:59]

#

Mielenkiintoista, että Mandrivaa (ent. Mandrake) ja Redhatia (ilmaisversio Fedora) ei enää suositellakaan ensimmäisenä. Usein ne jopa jätetään kokonaan mainitsematta :)

Itse kysymykseen: Suosittelisin Debiania tai Ubuntua. Ubuntun vahvuutena tuoreemmat paketit, Debianilla laajempi käyttäjäkanta, mistä seuraa että sille on enemmän osaavia auttajia.

Juice [16.09.2005 18:28:14]

#

Itselläni on Ubuntu 5.04 ja voin suositella sitä lämpimästi ensikertalaiselle. Säätämistä on melko vähän, mutta sitä pääsee tekemään halutessaan ihan riittävästi. IMO etenkin KDE:n kanssa herkullinen paketti.

kayttaja-2791 [16.09.2005 18:44:58]

#

Juice kirjoitti:

Itselläni on Ubuntu 5.04 ja voin suositella sitä lämpimästi ensikertalaiselle. Säätämistä on melko vähän, mutta sitä pääsee tekemään halutessaan ihan riittävästi. IMO etenkin KDE:n kanssa herkullinen paketti.

Eroaakos ne Kubuntu ja Ubuntu muuten kuin tuon oletustyöpöydän osalta? Itsekin suosittelisin ennemmin KDE:tä kuin Gnomea joka tulee oletuksena Ubuntussa.

Juice [16.09.2005 19:18:00]

#

Ei, itsekin asensin vakio-Ubuntun päälle Kubuntun (tarkemmin sanoen paketin kubuntu-desktop), eikä mikään muu muutu kuin työpöytä.

ipe [17.09.2005 08:08:36]

#

Että saadaan kysyjä vielä enemmän sekaisin, niin minä suosittelen mieluummin Gnomea kuin KDE:tä ;)

KimmoKM [17.09.2005 13:15:11]

#

Juice kirjoitti:

eikä mikään muu muutu kuin työpöytä.

Oletustyöpöytäpäs. Kyllä Ubuntuunkin KDE:n saa. Mutta oletuksena siinä GNOME on (jos nyt pilkkua pitää viilata)

jpe kirjoitti:

Että saadaan kysyjä vielä enemmän sekaisin, niin minä suosittelen mieluummin Gnomea kuin KDE:tä ;)

Ei, KDE on sekä käytettävämpi, hienompi ja bloatimpi. ;)

Itse suosittelisin Gentoota jos pitää tietokoneilla leikkimisestä ja haluaa tuntea järjestelmän omakseen. Se sitten vaatii enemmän osaamista, manuaalien lukua ja asennukseen kuluu viikko, että sen saa hyvin kuntoon.

SuperNörtti [17.09.2005 16:28:54]

#

Ei, en kerro, mikä Linux kannattaa hankkia. Kerron mitä EI kannata. Knoppix on niin turha että. Sitä siis ei.

Tempfile [17.09.2005 16:43:31]

#

SuperNörtti kirjoitti:

Ei, en kerro, mikä Linux kannattaa hankkia. Kerron mitä EI kannata. Knoppix on niin turha että. Sitä siis ei.

Knoppixia ei missään vaiheessa olekaan tarkoitettu normaalikäyttöön soveltuvaksi distroksi. Parhaimmillaan se on linuksin nopeana shoukeissinä ennemmin siihen tutustumattomille, sillä sehän ei tunnetusti asennusta vaadi. Toinen, jopa mielestäni tärkeämpi käyttö on sysadminipuolen järjestelmänkorjauslevynä toimiminen. Itsekin on tullut pari kertaa Linukseja ja Windowsiakin sillä pelastettua. Sinua varmaan nyppi sen hitaus, mutta siinä pitää huomioida että se joutuu purkamaan kaikki tiedostonsa käsittämättömän tiiviistä paketeista, mikä tietty syö tehoa. Mutta eipä minkään muun distron CD:lle olekaan mahdutettu ~2 gigaa tavaraa.

Latska [17.09.2005 19:21:14]

#

Xandros on ihan laadukas distro. Tosin debianpakettien asennus saattaa hajottaa koko järjestelmän, mutta se on pieni vika. Jos sitä koittaa säätää liikaa, se hajoaa. Se sopii ainakin ensimmäiseksi linuxiksi minusta loistavasti. Ja ennenkuin joku väittää sitä kaupalliseksi, sanon että niillä sivuilla on ilmaisversiokin.

ipe [17.09.2005 22:14:41]

#

Minä en kyllä oikeastaan osaa suositella mitään, mutta voin kertoa, että kun itse aloitin linuxin käytön, niin suht mukavasti sujui yhdistelmällä Mandrakelinux 10.0 ja KDE. Myöhemmin olen siirtynyt pois kde:stä jonka ainut hyvä puoli on Qt ;D Turha tästä on kenenkään ottaa hernettä nenään, sillä nämä KDE vs Gnome keskustelut on loputtomia ja tylsiä :D

Minä [19.09.2005 10:26:31]

#

Xandros on ykkönen. Ensimmäiseksi distroksi taatusti helpoin.. Neljä klikkausta ja perusvalinnoilla asennus on valmis, helppokäyttöiset ja selkeät graafiset työkalut kaikkeen mahdolliseen, mutta myös manuaalinen conffaus onnistuu. Xandros Networkin kautta asentaessa varoitetaan kyllä että Debian-paketit saattaa jotakin rikkoa mutta ei minulla ainakaan ole koskaan kaatunut..

Xandrosin jälkeen kun perusta linux-järjestelmästä on selvillä kannattaa siirtyä johonkin muuhun Debian-pohjaiseen distroon Xandrosin omien heikkouksien vuoksi.

Suosittelisin siihen joko (K)Ubuntua taikka ainoata aitoa ja alkuperäistä Debiania. Molemmista on tullut hiljattain uudet versiot (Debian 3.1 Release 0 ja Ubuntu 5.10 The Breezy Badger Preview Release)

Itse latailen uudestaan Ubuntua, sillä Debianin asennus ei onnistunut avusta huolimatta.. Virheilmoitus muuttuu hieman, mutta järjestelmä ei käynnisty.

Ubuntun vahvana puolena voidaan sanoa se, että sen laitteistotuntemus on käsittääkseni ylivoimainen. Tunnisti ja osasi käyttää suoraan jopa minun usb-porttiin kytkettävää rakasta GPRS-modeemiani :)

Mielipiteitä ja kantoja on monia. Toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä.. Keskustelu "mikä linux on paras?" on loputon.. Yleensä joku distro sopii jollekkin aina "kaikista parhaiten" ja se löytyy kyllä vain kokeilemalla.

Asenna joku suositelluista ja kokeile! :)

InvalidCo [19.09.2005 16:46:17]

#

Heh, luulin ensin otsikon vilkaisun jälkeen ettet tiennyt mikä Linux on. :DD

KimmoKM [19.09.2005 17:38:37]

#

Minä kirjoitti:

Yleensä joku distro sopii jollekkin aina "kaikista parhaiten" ja se löytyy kyllä vain kokeilemalla.

Linux from Scratch. ;) Jos ei miellytä niin se on täysin oma syy. Gentoo on sitten aika lähellä omaa distroa..

Megant [20.09.2005 06:56:47]

#

Tempfile kirjoitti:

SuperNörtti kirjoitti:

Ei, en kerro, mikä Linux kannattaa hankkia. Kerron mitä EI kannata. Knoppix on niin turha että. Sitä siis ei.

Knoppixia ei missään vaiheessa olekaan tarkoitettu normaalikäyttöön soveltuvaksi distroksi. Parhaimmillaan se on linuksin nopeana shoukeissinä ennemmin siihen tutustumattomille, sillä sehän ei tunnetusti asennusta vaadi. Toinen, jopa mielestäni tärkeämpi käyttö on sysadminipuolen järjestelmänkorjauslevynä toimiminen. Itsekin on tullut pari kertaa Linukseja ja Windowsiakin sillä pelastettua. Sinua varmaan nyppi sen hitaus, mutta siinä pitää huomioida että se joutuu purkamaan kaikki tiedostonsa käsittämättömän tiiviistä paketeista, mikä tietty syö tehoa. Mutta eipä minkään muun distron CD:lle olekaan mahdutettu ~2 gigaa tavaraa.

Niin minäkin olen korjannut sillä järjestelmää, ja osioinut sen qtpartedilla kiintolevyni ,että sain linuxin :)


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta