Minulla on QB -kääntäjänäni QuickBasic Extended 7.1. Muuten se on ihan hyvä, paitsi että siinä sekoilee asetukset aivan liian usein. Esim:
- Joskus se ei löydä helppiä mistään vaikka olen monta monta kertaa asettanut helppien sijainniksi C:\bc7\help\ ja tuo on prikulleen oikea helppien polku.
- Tabstoppi-asetus ei oikein pysy paikallaan. Joskus automaattisesti se ponnahtaa takaisin alkuperäiseen (8). HUOM: Olen 100% varma että ole painanut OK-nappia.
Sitten alkaa varsinaiset ongelmat:
Kääntäessäni ohjelmaa .exe:ksi, se ei mistään löydä:
- bc.exe -nimistä ohjelmaa. Se töytyy joka kerta kirjoittaa uudestaan ja uudestaan. Se ei koskaan muista itse sitä polkua, vaikka kirjoitan sen prikulleen oikein.
- link.exe -nimistä ohjelmaa. Sama juttu: Pitää kirjoittaa kokoajan uudestaan eikä anna armoa.
- BCL71ENR.LIB -nimistä tiedostoa. Tässäkin pitää joka kerta kirjoittaa uudestaan ja uudestaan.
- qbx.exe -ohjelmaa. Se on juuri se ohjelma mitä käytän koodaamiseen. Sama vanha rutiini: Pitää kirjoittaa uudelleen ja uudelleen.
Ennen se meni sujauksessa eikä mitään polkuja tarvinut kirjoittaa missään vaiheessa. Noin vuoden päästä se päätyi tähän tilanteeseen.
Nyt itse kysymys: Miten saan kääntäjän muistamaan kaikki asetukset ja polut, ettei mitään tarvitsisi kirjoittaa uudelleen?
Apua vastaanotetaan (yllätys, yllätys) mielellään ja mahdollisimman nopeasti myös.
niin siis, mullahan tosiaan on noi kaikkitiedostot, mitäse ei kääntessä löydä
unohdin mainita, että se kääntäminen toimii noita ongelmia lukuunottamatta ihan hyvin. Mä vaan oon kyllästyny kirjoittelemaan noita polkuja.
Näyttäisi siltä, että QB 7.1 hakee tiedostojaan väärästä hakemistosta. Kokeilepa lisätä autoexec.bat tiedoston PATH-riville hakemistot c:\bc7 ja c:\bc7\help.
Mikäli siellä ei ole PATH-ympäristömuuttujaa asetettuna kirjoita sinne silloin rivi:
SET PATH=C:\BC7;C:\BC7\HELP
Kokeile jos tuo vaikka auttaisi. Käynnistä kone uudestaan kun olet muokannut autoexec.bat:tia
yhteen SET PATH -riviin voi kai laittaa useampia kuin yhten polun?
lainaus:
yhteen SET PATH -riviin voi kai laittaa useampia kuin yhten polun?
Kuten jo kerroin aikaisemmin, niin kyllä voi. Eli lisäät vain ne kaksi hakemistoa sille SET PATH riville ; -merkillä (puolipiste) erotettuina toisistaan.
Oma PATH:ni näyttäisi olevan tämän näköinen:
SET PATH=C:\PROGRA~1\PANDAS~1\PANDAA~1;C:\WINME;C:\WINME\COMMAND;C:\WINME\COMMAND\EBD;C:\BAT
Eli jokainen hakemisto eroteltu ; -merkillä toisistaan, mutta viimeisen hakemistonimen perään EI tule ; -merkkiä. En kylläkään tiedä auttaako tuo ongelmaasi, mutta kokeile (muista käynnistää kone uudestaan!).
Ei se ;-merkki siellä perässä mitään kyllä haittaakaan :p
(Ilman konetta oltu kohta yli 1.5 viikkoa :( )
Tuossa voi olla ongelmana se, etta tiedostoilla on read-only-attribuutti voimassa.. jos asetustiedostoa ei voi tallentaa, samat asetukset pysyvat voimassa..
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.