Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Kone rikki, missä vikaa?

Sivun loppuun

Minä [06.09.2005 13:38:22]

#

Minun kärsimyshistoriani on seuraava:

1) Tietokone lähti toimivana autokyydillä kohti etelää.
2) Perillä kone ei enää käynnisty. Powerin valo välähtää ja tuuletin pyörähtää 1/3 kierroksen mutta ei starttaa.
3) Nohevana poikana aattelin että virtalähde on sökö. Kaapista sattui samanlainen löytymään niin tökkäsin kiinni ja pistin kädet ristiin.
4) Hurraa! Kone starttaa. Ilo loppuu kuitenkin lyhyeen, kun kone neljän, noin sekunnin mittaisen peräikkäisen ja hyvin äkäisen piippauksen jälkeen sammuu.
5) Vituttaa.

Osaako joku sanoa mitä nuo piippiippiippiip:t meinaa?

Speksejä en osaa siitä sen tarkemmin kertoa. Kyseessä on kuitenkin vanha raato. Emolevyssä ainut selkokielinen teksti on "VIA VT82C686B" ja virtalähde on 250w ja siitä on ainoastaan yksi leveä moninapainen piuha emolevylle.

Vanhaan virtalähteeseen verrattuna ero on kuitenkin selvä: jotain ainakin tapahtuu. Saan kaunista piipperimusiikkia ilmoille, valot syttyvät ja ainakin tuulettimet, kovalevyt ja cd-asemat käynnistyvät.. Ois vaan aika tähdellistä saada tuo kasa kuntoon..

Ei vaan hirveesti lohduta

Toitsu [06.09.2005 13:48:41]

#

Eikös toi neljä piippausta ole muistien merkkiääni? Tarkista, että ovat kiinni kannoissaan...

Minä [06.09.2005 14:39:10]

#

Hmm.. Muisti on kiinni ja taatusti toimivaa. Lisää ideoita?

Toitsu [06.09.2005 15:02:36]

#

Ota laitteita pois yksi kerrallaan ja kokeile, aloita cd-asemasta... Ja katso että prossu on kiinni hyvin. Jätä vain näytönohjain ja musitit ja prossu.. Katso että näytönohjain on kiinni.

Heikki [06.09.2005 15:31:16]

#

Muisteistakin kannattaa jättää vain yksi kiinni, ja tätä vaihtamalla voi tarkistaa myös muistin toimivuuden.

ville-v [06.09.2005 15:42:56]

#

Katso, että kaikki laitteet ovat kiinni (erityisesti muistit ja näytönohjain) ja tarkista, ettei mitään irtonaista pyöri kotelon pohjalla.

Meitsi [06.09.2005 15:46:06]

#

lainaus:

virtalähde on 250w ja siitä on ainoastaan yksi leveä moninapainen piuha emolevylle.

Kiintolevy ei saa virtaa.

ville-v [06.09.2005 15:47:44]

#

Tai sitten kiintolevy on mennyt rikki.

Meitsi [06.09.2005 16:04:27]

#

Onko kaikki johdot tarkistettu? Vaikka näyttäisi että kaikki olisivat kiinni, ne voivat olla huonosti paikoillaan. Sama testaus kannattaa tehdä kaikille korteille ja muisteille.

Katso, myös että prosessorin jäähdytykset ovat kunnolla kiinni.

efteri [06.09.2005 16:39:27]

#

Ota kuvia koneen sisältä ;) yksi kuva kertoo enmmän kui 1000 sanaa joten ota niitä kuvia vaikka kaksi :)

Minä [06.09.2005 17:28:48]

#

Toitsu kirjoitti:

Ota laitteita pois yksi kerrallaan ja kokeile, aloita cd-asemasta... Ja katso että prossu on kiinni hyvin. Jätä vain näytönohjain ja musitit ja prossu.. Katso että näytönohjain on kiinni.

Tehty. Lopputulos ei muuttunut mihinkään.. Laitteden kiinnitykset ovat kohdallaan.. Prosessorin kiinnitys pitää vielä tarkistaa, mutta en oikein usko.. Hihkun sitten täälä tuloksia!

Edit: Prossu vaidettu ja tarkistettu. Se toimii muttei silti buuttaa..

Meitsi [06.09.2005 17:55:49]

#

Saanut staattista sähköä jotenkin? Kovo headcrashannut? Virtalähteestä/emosta irronnut tärinän takia osa/osia?

tomaattigeeni [06.09.2005 18:19:33]

#

Tietokone kyllä käynnistyy ja toimii ihan sujuvasti ilman kovalevyä, mutta kannattaa tarkistaa että IDE -kaapelit ovat kiinni ja master- ja slave -jumpperit kuten pitääkin. Jos et tiedä tarkalleen miten ne pitäisi olla, irrota IDE -kaapelit ja kovalevyn ja rompun virtapiuhat - tietokoneen toiminta ei ole niistä riipppuvainen mitenkään.

Itse veikkaisin että emolevy saanut ylisuuren tujauksen sähköä ensimmäisessä viestissä kuvailemassasi tapauksessa jo aiemmin vioittuneesta powerista.

Minä [06.09.2005 20:05:36]

#

tomaattigeeni kirjoitti:

Itse veikkaisin että emolevy saanut ylisuuren tujauksen sähköä ensimmäisessä viestissä kuvailemassasi tapauksessa jo aiemmin vioittuneesta powerista.

Eli emolevy on sökönä? Sattuuko kenelläkään olemaan käytettyä ja halpaa emoa tallessa? Pitäis sopia 1300mhz AMD Duron Morgan prossa, mitä lie onkaan :O

Jos jollakin on, niin laittakaa sähköpostiin viestiä. Löytyy profiilista!

WinC [06.09.2005 22:08:57]

#

Näin nopealla etsinnällä löytyi kaksi yleisintä virhettä, mitä neljällä piippauksella kuvataan. (yleisintä, koska piippausten merkitys on bios kohtainen)

4 short - System timer failure - The system clock/timer IC has failed or there is a memory error in the first bank of memory.

4 short - Keyboard communication failure: Bad keyboard controller or keyboard

Minä [07.09.2005 07:36:30]

#

WinC kirjoitti:

4 short - System timer failure - The system clock/timer IC has failed or there is a memory error in the first bank of memory.

4 short - Keyboard communication failure: Bad keyboard controller or keyboard

Hä? Kyllä on testailtu yhen sun toisenkin näppiksen kanssa, ja muisti on tarkisteltu jo moneen kertaan. Ja kiva vehje, jos kellosta inisee eikä buuttaa jos ei anna sitä säätääkkään :P

Bios kohtainen? Mistä saisin selville ton biosin nyt kun se ei starttaa ja emosta on aika huono käsitys..

Minä [07.09.2005 09:15:09]

#

Emolevy on siis paljastunut Abitin KT7A Socket A-kantaiseksi vehkeeksi. Biossi on kesällä päivitetty uusimpaan tarjolla olevaan. Nyt kun tietäisi vielä piippausten merkityksen..


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta