Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: VB6: Direct text-to-speech?

Sivun loppuun

Sose [10.11.2002 15:01:55]

#

Olen kuullut että Visual Basicissa olisi tälläinen juttu, joka lukisi esim. tekstiä ja puhuisi sen kaijuttimien kautta. Kuulostaa mahdottomalta, että tämmöisestä ei ikinä olisi ollut puhetta! Onko jutussa siis mitään perää? Kuuklesta etsimällä kyllä löytyy vaikka mitä materiaalia, mutta esimerkit (2 kpl), mitä olen koittanut ei ole puhunut yhtään mitään... Neuvoja? Tutoja? Jotain?
~Sose~

Antti Laaksonen [10.11.2002 15:52:43]

#

Kyllä tällainen on olemassa, komponentin nimi on "Microsoft Direct Text-to-Speech". Kun kyseisen komponentin laittaa formille, voi ohjelma sen avulla puhua englantia.

Esimerkkiohjelma lausuu "How are you?" tavallisella nopeudella matalalla äänellä:

'Formilla on oltava DirectSS1-niminen komponentti
Private Sub Form_Load()
    DirectSS1.Speed = 150
    DirectSS1.Pitch = 100
    DirectSS1.Speak "How are you?"
End Sub

Suomea tuo komponentti ei valitettavasti puhu, ainakaan suoraan kirjoitettuna.

Sose [10.11.2002 17:11:43]

#

Ei kuulu mitään... Ei tule virhettä, muttei myöskään kuulu mitään. Sitten tajusin nimestä (vasta nyt), että voisiko tällä olla mitään tekemistä DirectX:n kanssa? Minulla on tietokoneellani Dx-ongelma, joten mikään joka liittyy DirectX:ään ei toimi. Tähän on kuitenkin tulossa muutos, isäni sanoi tänään EHKÄ jaksavansa koittaa fiksata konetta kuntoon ja jos ei muu auta, niin sitten format c:\... HUI! Onneksi on D-levy, jolle saa sullottua kaikkea tarpeellista (vaivaiseen 3 gigaan)...

Krisu [10.11.2002 23:03:25]

#

Lataa Microsoft:in SAPI SDK 4.0 koko asennus.
Sen saa esim. http://www.mikrobitti.fi/nettijatkot/2001/04/frankenstalker/
Ja ohjeita sen käyttöön löytyy: http://www.research.microsoft.com/srg/docs/maininfo-vb.html
Tuon koko asennuksen mukana tulee puhujat ja vieläpä ekstrana... puheen tunnistus järjestelmä.
Suomen kielen saat siihen kaupallisena myytävällä tuotteella, tuotteen nimi ei juuri nyt tule mieleen...

Sose [11.11.2002 15:00:16]

#

Hetkinen... Minulla ei taida koko VB:n ääniä kuulua! Esimerkiksi eikö pelkän Beep-käskyn pitäisi piipata, vai olenko jälleen kerran väärässä? Ja Krisu, siis se yli 30 megan asennusko? 33 600 bps:n modeemilla tuskin... Ainiin ja äänet kyllä toimivat esim winampissa, muttei tunnu kuuluvan VB:ssä.
~Sose~

Gevil [11.11.2002 18:25:29]

#

Beep=piip, eli piippaus. Olet oikeassa Sose. En sitten osaa sanoa miten on 1-4 vb versioiden laita, kun en niitä ole kokeillut. Mutta uskosin että nuissakin Beep on piip.

vipemype [11.11.2002 18:29:50]

#

Mielestäni "beep" käsky tulee piipperistä eikä kaijuttimien kautta? Korjatkaa mikäli olen väärässä...

Antti Laaksonen [11.11.2002 18:34:40]

#

QBasicissa BEEP tulee aina piipperin kautta - VB:n Beep tulee piipperin kautta vain, jos koneessa ei ole äänikorttia. Oma lukunsa on sitten WinApi:n Beep, joka vastaa QBasicin SOUND-komentoa.

Krisu [12.11.2002 15:27:59]

#

Kyllä... sepä hyvinkin... modeemilla voi olla tuskallista.
Muistaakseni samalla sivulla oli puhujia... lataa esim englanti, se riittää englannin kielisen puheen tuottamiseen.
Asenna se ja noudata Antin ohjeita, niin pitäisi toimia.
Mutta kannattaa aloittaa tuosta Beep ongelmasta... sillä jos se ei toimi, niin tuskin tuo Text to Speech:ikään lähtee toimimaan.

Sose [23.11.2002 10:17:57]

#

Eipä ole vielä mennyt tuo kuukauden raja rikki, joten jatketaan tähän aiheeseen...
Nyt Windowsin uudelleenasentamisen jälkeen äänet toimii VB:ssä ja tuo puhu juttu (Direct Text-to-Speech) Nyt kiinnostaisi miten puhujan ääntä voi vaihtaa? Sama ääni kuulostaa aika tylsältä kokoajan. Entäpä tuo puheen tunnistus? Miten sitä käytetään? Kaikkea muutakin aiheeseen liittyvää tietenkin luetaan mielellään. (Ehkä ei niinkään englantia)
~Sose~

Antti Laaksonen [23.11.2002 11:28:21]

#

Komponentista löytyy muutamia säädettäviä arvoja, esimerkiksi Speed-ominaisuudella voit säätää puheen nopeutta ja Pitch-ominaisuudella puheen korkeutta. Vilkaise myös nuo Krisun linkit: sieltä löytyy uusia puhujaääniä (ei tosin suomeksi) ja ilmeisesti myös se haluamasi puheentunnistus.

progo [23.11.2002 11:32:39]

#

Jossain Mikrobitissä oli ohjelmatesti, jostain Mikropuhe-ohjelmasta, joka osasi lukea suomea ääneen, jopa Aku Ankan äänellä! (Hirmu hyödyllinen) :) Sen ohjelman mukana tulee visual basic-kirjastot omiin ohjelmiin.. hintakin oli vain 500 mk..

Vilikki [23.11.2002 13:02:52]

#

lainaus:

QBasicissa BEEP tulee aina piipperin kautta

Minulla se ainakin tulee kaiuttimien kautta, tarkistin vielä ihan kaiken varuilta...

thefox [23.11.2002 13:30:32]

#

Wintoosassa ollessa Beep tuottaa sen Wintoosan perus-varoitusäänen (näin minulla, Windozen versio voi tietysti vaikuttaa sekä monet muut seikat). Minulla oli itseasiassa joskus äärettömän typerä vinkinpoikanen, muuttaa QB-ohjelmalla sitä wintoosan varoitusääntä niin saa Beep-käskyllä WAV:it soiteltua.. eipä oo tullu toteuttua vielä :)

Antti Laaksonen [23.11.2002 14:16:54]

#

Hmm...piti itsekin kokeilla, ja näinhän se oli, että Windowsissa QB:n BEEP-käsky kuuluu Windowsin varoitusäänenä. Tosin tässä Win2000:ssa on semmoinen "ominaisuus", että mahdolliset ohjelman aikana tulleet piippaukset kuuluvat yhtäaikaa päällekkäin vasta ohjelman loputtua...

Piippaukset kannattaa varmaan tehdä SOUND:illa, jos niitä nyt tarvitsee. Mutta aika pahasti taisi mennä ohi aiheen...

Grey [23.11.2002 18:01:38]

#

Tehkää ohjelma, jolla voi luoda minkälaista puheääntä tahansa, millä kielellä hyvänsä. Ja sitten tallentaisi sen Wav - tiedostoksi. Siinä olisi teille sitten hommaa :-)

-Grey-

Waldo [29.11.2002 14:57:46]

#

Voisikos joku tehdä tuosta esimerkkiohjelman, sillä itse en saanut sitä toimimaan. Minulla on tuo DirectSS1 komponentti, mutta en saanut toimimaan, joten...

Gevil [29.11.2002 16:52:27]

#

Kokeilitkos Antti Laaksosen postaamaa (toisiksi ylin viesti tässä threadissa) ohjelmaa?

Waldo [29.11.2002 21:22:01]

#

lainaus:

Kokeilitkos Antti Laaksosen postaamaa ohjelmaa?

Jep. Ei kuulunu.

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta