Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: VB katoaa!?

Sivun loppuun

JAK [24.08.2005 15:38:46]

#

Heip

Lueskelin tuossa eräästä tietokonelehdestä, että Visual Basic alkaa pikkuhiljaa hiipua. Eli Microsoft ei enää kehitä tuotetta ym ym....

Onko kukaan muu törmännyt tällaiseen huhuun entä mitä mieltä olette asiasta.

_Pete_ [24.08.2005 15:56:56]

#

Hieno homma.

aWW [24.08.2005 16:02:36]

#

Onko VB.NET tuttu? Ei näköään.

Puolestani vb saisi hävitä kokonaan.

Heikki [24.08.2005 16:24:49]

#

"Vanhanmallinen" VB kuolee ja tilalle tulee .NET-tuoteperhe (VB.NET ja C#). Ja .NET kyllä kehittyy jatkossakin.

Tosin VB6:lla ja VB.NET:illä ei ole juuri muuta yhteistä kuin syntaksi (käsittääkseni, en ole .NET:iä opetellut).

Metabolix [24.08.2005 16:37:38]

#

.NET on tosiaan aivan oma järjestelmänsä. Sinänsä VB:n piirteistä säilyvät syntaksi (vaikka .NETin oliopohjaisuus tuo siihenkin lisänsä) ja helposti muokattava graafinen ulkoasu, vaikka se toki onkin aivan IDE-tekninen seikka. .NET-kirjastot ovat kiitettävän helppokäyttöisiä ja mahdollistavat mm. säikeiden käytön vaivattomasti.

hunajavohveli [24.08.2005 17:18:27]

#

Ei kai Microsoft ole kehittänyt perinteistä VB:tä enää pitkään aikaan? Mutta ei se silti mihinkään "katoa", minun koneeltani ainakaan.

efteri [24.08.2005 18:28:00]

#

Minun mielestäni Visualbasic ei saisi kuolla, eikä minun osaltani kuole koskaan sama koskee QBasic:iä !

Latska [24.08.2005 18:30:11]

#

Tämä on suurinpiirtein samanlainen, kuin minun tekemän "Kuoleeko basic"-ketju. Jos VB:n suosio alkaa hiipua ja se meinaa kokonaan kadota, niin eiköhän joku vb-aktivisti tee oman versionsa siitä. Näin kävi QB:lle. FreeBasic muistuttaa QB:tä, mutta siinä on jotain muuta lisänä. Eli ei se mihinkään kuole.

Puhveli [24.08.2005 19:05:23]

#

Ihmettelin tuota Visual Basicin hiipumista koskevaa huhua (liekö vain väärinkäsitys alkujaan?), sillä vb on pitkään ollut MS Visual Studion lippulaiva C++-ympäristöjen lisäksi. Sen uusin versio .NET jatkaa luultavasti vielä pitkälle.

panttu [24.08.2005 19:47:47]

#

Puhveli kirjoitti:

Ihmettelin tuota Visual Basicin hiipumista koskevaa huhua (liekö vain väärinkäsitys alkujaan?), sillä vb on pitkään ollut MS Visual Studion lippulaiva C++-ympäristöjen lisäksi. Sen uusin versio .NET jatkaa luultavasti vielä pitkälle.

Tuolla VB6:lla ja VB.NETillä ei ole mitään yhteystä, jos nimeä ei lasketa. Alkuhämärissä kirjoitetuissa .NET kirjallisuudessa kehuttiin ja hehkutettiin uudesta keksinnöstä, jonka pitäisi olla yhteensopiva vanhemman VB:n kanssa ja näin kehittyä Javan kilpailiaksi. No näin ei käynyt vaan microsoft totesi tehtävän mahdottomaksi/tyhmäksi ja aloitti kehittämään kokonaan uutta visual basicia, joka muistuttaa syntaksiltaa basic kieltä, mutta siinäpä se sitten onkin.

Alkuperäisen suunnitelman mukaan C#:sta piti tulla .NET kieli ja VB (7) joku välimaaston kieli, mutta näin ei käynyt ja hyvä, niin koska nyt .NET on todellakin jotain uutta ja vieläpä hyvä sellainen.

tesmu [24.08.2005 20:58:47]

#

Kyllä tuo huhu on totta itsekkin luin mikro pceestä samanjutun pari kuukautta sitten

rutkis [25.08.2005 14:42:38]

#

Joskus keväällä MS tuosta ilmoitti, että "vanhan" VB:n jatkokehitys on lopetettu.

Puhveli [25.08.2005 18:10:22]

#

Tattis panttu kun oikaisit minun sekoiluni. :)

CyantLeap [26.08.2005 07:12:36]

#

Puhveli kirjoitti:

Tuolla VB6:lla ja VB.NETillä ei ole mitään yhteystä, jos nimeä ei lasketa.

On sillä. Periaatteessa .NET on Visual Basic 7.

Sanoisinpa että minä en luovu koodaukseta VBllä vaikka se kuinka kaatuisi, sillä opin sen juuri kunnolla :P

hunajavohveli kirjoitti:

Ei kai Microsoft ole kehittänyt perinteistä VB:tä enää pitkään aikaan? Mutta ei se silti mihinkään "katoa", minun koneeltani ainakaan.

jep ;)

maker_ [26.08.2005 15:46:53]

#

No tuota on se vieläkin ihan hyvä kieli eikä minun mielestäni niinkään turha.Onpahan yksi kieli enemmän tässä tietotekniikan maailmassa:P

panttu [26.08.2005 19:44:09]

#

CyantLeap kirjoitti:

On sillä. Periaatteessa .NET on Visual Basic 7.

Juu siis ei näin. Ymmärtääkseni Microsoft halusi tehdä Visual Basic 7, mutta ei pystynyt siihen ja antoi Visual Basicille .NET liitteen ja ilmeisestikkin numeroin .NETin mukaan eli tällähetellä 2005 versio on verio 2.0. Eli MS voisi halitessaan vielä loogisesti sarjaankuuluvan VB7 mennätekemään.

hunajavohveli kirjoitti:

Ei kai Microsoft ole kehittänyt perinteistä VB:tä enää pitkään aikaan? Mutta ei se silti mihinkään "katoa", minun koneeltani ainakaan.

Onhan Visual Basicia kehitetty tosin viimmein räjähti käsiin liiansuurten muutostarpeiden johdosta. Tosin VB6 kielenä olikin sinäänsä valmista, että ei se mitenkään jäljessä ole muistakielistä kehityksen puutteesta johtuen vaan siitä haluttiinkin tehdä sellainen eli yksinkertainen eli toteaisin sen olevan valmis siinä on kaikki mitä siihen on haluttu. Ehkä jatkossa ohjelmointikieliin tulee uusia keksintöjä joita sitten avoinkoodi korjailee visual basicin classic sarjaan.

neau33 [27.08.2005 14:19:48]

#

Miks mulla lukee Visual Studio 8..?

Blaze [27.08.2005 14:33:23]

#

Visual Studio 2005 on Visual Studio 8.
2002 on 7 ja 2003 7.1.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta