(Onkohan tää nyt oikealla osastolla???)
Ootte varmaan jokainen nähnyt kun pelitekijät pyörittelee hahmojaan ja muita malleja 3D Studio Maxissa, itelläni on kyseinen ohjelma, mutta en keksi miten saisin sillä tehdyt objektit liitettyä peliini.
DirectShow (vai mikä se nyt olikaan) voi kyllä näyttää avi. filmejä pelin seassa jotka on tehty Maxilla mutta se taas ei toimi tehdessä 3D-grafiikkaa, koska silloin kameran pitäisi pystyä vapaasti pyörimään hahmon ympärillä.
(Ps. käykää muuten sivulla www.mbnet.fi/~cfksoft)
Törkeää mainontaa :]
Sivu näyttää kokonaisuudeltaan mustalta, eli päin _piip_.
Käytät DirectX? Itse en nyt ole oikein varma millä osastolla tämän pitäisi olla(joku guru päättää sen taas). Suosittelisin käymään http://www.mureakuha.com jossa c++ osaaminen on paljon taidokkaampaa. Olen ymmärtänyt että tämä sivusto on keskittynyt basicceihin(olenko väärässä)? 3D ohjelmista minulla ei ole hölkäsenpöläystäkään mitään tietoa.
Tuli mieleen, osaatkohan c++ muuten sillain suht koht hyvin?
Anteeksi tyhmä kysymykseni, mutta tunnen tyyppejä, jotka hyppelehtivät tärkeiden asioiden yli hälläväliä meiningillä. En tarkoita toki että sinä olisit tuota luokkaa, mutta heitä on valitettavan paljon :(
www.gametutorials.com, sieltä löytyy OpenGL osastolta eri 3dmalleihin tutoja, koodiesimerkit C++ kielellä.
Tallentelet ne grafiikkasi vaikka 3DS-muotoon ja sitten latailet ne vaikkapa noilla www.gametutorials.com:in latureilla.. tottakai sinulla pitää olla jonkinlainen engine pohjalla jolla sitten sitä kameraa pyörittelet.
lainaus:
Suosittelisin käymään http://www.mureakuha.com jossa c++ osaaminen on paljon taidokkaampaa.
Tämä nyt ei sinänsä edes ollut C++-kysymys :)
lainaus:
t
Tämä nyt ei sinänsä edes ollut C++-kysymys :)
Tiedetään. Vinkki mikä vinkki. Täällä c++:san taito ei ole katselmieni mukaan hääppöstä.
Mistäs olet sellaisen kuvan saanut? Ei kannata yleistää.
Minä olen saanut sinun C++-taidoistasi huonohkon kuvan (lähettämäsi koodivinkit..), mutta silti olet pistänyt profiliisi 3/4 C++:aan. Totta vai tarua?
Oho. 2 siinä on pitänyt olla eikä 3. No, hyvä kun huomasit. Kuvan olen saanut siitä, että kun olen kysellyt jotain allegroon liittyvistä asioista, ei KUKAAN OLE OSANNUT AUTTAA. KoodausBBS kun menin, tunnin sisällä Blinky lähetti minulle osoitteen. Voi olla vaan ettei kävijöitä kiinnosta c++. C++ taitoni eivät ole kehuttavia. Opettelin tässä 2 vuotta takaisin C:tä. Silloin taitoni grafiikasa oli paljon parempaa kun nykyjään. Mutta kun mulla peliprojekti töppäisi niin pahasti, ohjelmointi ei enää kiinnostanut. Nyt kun luistaa vähän paremmin, en enää muista kaikkia funktioita/lauseita millä sai mitäkin tehtyä. Dementia iskenyt varhaisessa vaiheessa :?
offtopic:
Mulla ei mene hyvin fawkz muutenkaan. Mureakuhasta keneltäkään en ole saanut whinejä. Lähes jokaiselta muulta saitilta olen saanut mailiini roskia, ja paljon...
En tullutkaan ajatelleeksi tota engineä, niitä ei varmaan saakkaan hyviä valmiina. Siis ilmaiseksi. Vai saako?
LISÄYS:
olit kyllä (teevati) oikeassa etten vielä pahemmin osaa cepua, olen vasta opiskelemassa. Iso pino oppaita on ja niitä luettu.
Tuli vaan tuo 3Dmallinus mieleen kun oon katellut noita joittekin ammatilaisten pelinteko projekteja.
Saa kuin saakin, sekä Direct3D että OpenGL-enginejä on ihan ilmaisiakin, jos nyt helpolla haluaa päästä.
http://www.genesis3d.com/
Eli käyttää D3D:tä, tuota pitäis voida käyttää ainakin: VC++6.0, Borland C++, Delphi ja VB.
Mutta muistathan toki että koodasit sitten millaista 3D-peliä tahansa sinun on pakko tietää 3D-matikasta jotain.
kirjota oma exporter-plugin, käytä mukana tulevaa sdk:ta. tai tee oma plugin esim. Flexporter-pluginiin: http://www.codercorner.com/Flexporter.htm
lainaus:
Mutta muistathan toki että koodasit sitten millaista 3D-peliä tahansa sinun on pakko tietää 3D-matikasta jotain.
Mitä kaikkea olisi hyvä tietää ja mistä voisi saada lisätietoja? Ainakin tarvitsee varmaankin tietoa matriiseista ja niiden kertomisesta keskenään...
Matriiseistahan on alkeita tuolla suomipelien puolella.. muistaakseni: http://www.suomipelit.com/nayta_koodiaitta.php?
http://koti.mbnet.fi/teevati/files/
Tuolta 3dica
Joo mut toi suomipelit.com:in pätkä on niin kämänen että siitä ei kannata ottaa mitään oppia. 3DICA kannattaa lukaista kertaan jos toiseenkin. Matriisit ja vektorit kun opettelet :) Pitänee vielä kertoa kuitenkin että oma 3d-tietämykseni on asteikolla 1-10: 1 :)
Joo, suomipelit.com:in opas ei tarjonnut mitään uutta siihen, mitä nyt tiedän matriiseista. Pitää kahlata tuo 3dica joskus läpi...
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.