Neuvokaapas joku nyt oikein kantapään kautta, että kuinka voin lähettää sähköpostia vb.net ohjelmastani?
- Voinko käyttää smtp palvelimena smtp.inet.fi serveriä?
- Tarvitseeko smtp palvelimille kirjautua/tunnistautua? Jos tarvitsee(minulla ei ole mitään tunnuksia tuohon em. palvelimeen, nappasin sen vain jostain), niin mitä toista palvelinta voin käyttää hyväkseni?
- Miten voin käyttää jotain ulkopuolista palvelinta? (Jokin ville 5v ohje tähän..)
- Mistä johtuu herja "Could not access 'CDO.Message' object." (tästä myöhempänä). Jostain luin, että herjaa jonkin cdo kirjaston puuttumista, minulla ei ole asennettu mitään IIS kikkareita taikka outlookkia jossa ko. kirjasto olisi tullut. Käytän windows xp:tä. Onko mahdotonta lähettää mailia system.web.mailin avulla jos em. ohjelmia ei ole asennettu?
Kun yritän lähettää mailin seuraavasti saan herjan "Could not access 'CDO.Message' object."
imports system.web.mail ---------------------------------------------------------------------- Dim MailToClient As MailMessage = New MailMessage With MailToClient .From = "testi@testi.com" .Subject = "Testi" .To = "testi@testi.fi" .Body = "Testiviesti" End With SmtpMail.SmtpServer = "smtp.inet.fi" SmtpMail.Send(MailToClient) ' tässä ko. virhe
Olen kokeillut palvelimena myös localhostia, mutta eihän se toimi, kerta minulla ei ole tässä mitään sähköpostipalvelinta pyörimässä.
Yllä mainittu virhe tulee lähetyksen kohdalla. Mistä moinen virhe johtuu, googlella löytyy tuhat viitettä jossa kiroillaan ko. virhettä, mutta mitään ratkaisuja en ole saanut pelaamaan. Ratkaisuja tuntuu olevan yhtä monta kuin kyselyjäkin.
Olen kokeillut tehdä myös postin lähetystä kolmannen osapuolen sähköpostikontrollia käyttäen, mutta ei onnistu niinkään.
Apu tässä olisi kovin tervetullutta :) Kuten varmasti huomaa, niin tietoliikenne/sähköposti palvelut ei ole kovinkaan tuttuja :)
Epäilen, että kukatahansa ei voi käyttää smtp postipalvelimia, vaan vaati jonkun laisen tunnistautumisen. POP mailin käyttöön löysin jonkun asteisen esimerkin, jonka linkki alla.
http://www.nsoftware.com/kb/tutorials/
Juu tässä jonku ilmaiseen smtp palvelimeen perustuva artikkeli
http://www.quiksoft.com/newsletter/issue002/
Suosittelen testitarkoituksissa jonkin pienen SMTP-palvelimen pystyttämistä. Helppona ratkaisuna löytyy vaikkapa "1st SMTP Server", josta on saatavilla ilmainen kokeiluversio.
Pitääpä katsella nuo huomenna ajatuksella läpi, kiitoksia vain linkeistä.
En kyllä haluaisi mitään omaa palvelinta ruveta pystyttämään, vaivalloista ruveta loppukäyttäjän asentelemaan sähköpostipalvelinta jos haluaa vain ohjelmani käyttöön :) Mutta testitarkoituksessa kyllä..
Onkos esim. Metabolix:lla kokemusta windows servicen lähettelemistä sähköposteista, vai onko ajatuskin jo tuhoon tuomittu? :) Eli haluan siis palveluni lähettämään nuo postit. Ainakaan äkkiseltään ei tule mieleen että siinä jotain ongelmia olisi, tarittavat oikeudet vain palvelulle.
Sainpas toimimaan! =)
Siitähän se oli vain kiinni, että ei saanut yhdistettyä noille palvelimille mitä olen kokeillut. Nyt toimii kun asensin itselleni Free SMTP Serverin ja lähetän mailini sitä kautta. http://www.softstack.com/freesmtp.html
Tuo on vain vähän huono kun asetuksia ei ole nimeksikään eikä sitä tunnu saavan mitenkään piiloon. Aina on tuossa windoksen toolbarissa näkyvissä, saisi edes system trayhyn tuon serverin.
- Onkos kenelläkään tietoa jostakin oikein pienestä ja helppokäyttöisestä ilmaisesta smtp serveristä?
- Onko olemassa jotain ilmaista, jossain ulkopuolisella palvelimella pyörivää serveriä jota saisi käyttää?
Aikoinaan noita postipalvelimia pitivät julkisina, mutta nykyään, jos sellainen löytyy on sen jo roskapostittajat hankkinut omaan käyttöönsä, joten ne on varmasti hitaita. POP3:n avulla tuo onnistuu silloin postit voi lähettää esim. gmailin kautta.
panttu kirjoitti:
Aikoinaan noita postipalvelimia pitivät julkisina, mutta nykyään, jos sellainen löytyy on sen jo roskapostittajat hankkinut omaan käyttöönsä, joten ne on varmasti hitaita. POP3:n avulla tuo onnistuu silloin postit voi lähettää esim. gmailin kautta.
Aivan, niin lueskelinkin, että nuo julkiset smtp -serverit ovat kovin kovin harvinaisia.
Mitenkäs voin lähettää postini POP3:n avulla? Osaatko antaa jonkinaista esimerkkiä tuosta POP3:sta ja gmailista, nimittän itsellä näistä ei ole mitään käsitystä =)
Onko järkevämpää lähettään ne tuolla popilla vai kannattaisiko asentaa jokin oma SMTP-serveri ja lähettää suoraan siitä?
jos tuon oman SMTP-palvelimen asentaminen onnistuu, niin varmaankin se on paras, mutta kiertotienä voinee sitten käyttä esim noita POP3 osoitteita tai jotain postiohjelmaa. Hotmailillekkin on varmaan jossain tehty joku komponentti, jonka avulla voi lähetellä postia.
Jonkin lainen POP mailin käsittely komponentti
http://www.umailcampaign.com/mailcom.aspx
Voi olla että olen ihan hukassa, mutta potkikaa sitten päähän... :)
Eikös toi lähetys tuon smtp-servun kautta mene ilman tunnistautumista, mutta pitää käyttää oman internet-palveluntarjoajan palvelinta. Eli silloin se osoite riippuu ohjelman käyttäjän yhteydestä.
Wiwwe kirjoitti:
Voi olla että olen ihan hukassa, mutta potkikaa sitten päähän... :)
Eikös toi lähetys tuon smtp-servun kautta mene ilman tunnistautumista, mutta pitää käyttää oman internet-palveluntarjoajan palvelinta. Eli silloin se osoite riippuu ohjelman käyttäjän yhteydestä.
Juu näihän se on esim. MBnetissä voi käyttää PHP:n Mail funktiota helposti ilman tunnistautumista, koska kyseinen on asennettu palvelimelle, mutta MBnetin smtp serveriä ei voi käyttää ulkopuolelta. Ulkopuolelta on sitten mahdollisuus käyttää POP3:sta mailin lähettämiseen, joka tarkistaa käyttäjän nimen ja salasanan perusteella. Tähän sitten tarvitaan jokin ohjelma, joka hoitaa nuo hommelit. Ilmeisesti jostain löytyy valmiita vb:n luokkia kyseiseen tehtäviin, jolloin oman ohjeman tekeminen helpottuu/nopeutuu.
Tosin tuo smtp palvelin on aikalailla harvinaisuus, koska ne usein on joutunut roskapostittajien käyttöön tai tällä väitteellä ainakin perustellaan väitettä miksi niitä ei ole käytettävissä.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.