Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Miten asennetaan KDE tai Gnome?

Sivun loppuun

makeuu [11.07.2005 06:08:37]

#

Heh.. taas joudun nolaamaan itseni, mutta pakko kait se on, kun en vain osaa.

Asensin tuossa kaksin kappalein linuxeja Mandraken ja Debianin. Debian tuntui paremmalta.

Kummassakin minulla on tullut vastaan sellainen ongelma (ettei vaan tottunut win helppouteen :D) että miten saan niihin työpöytäjärjestelmän ja jonkinlaisen hallintapaneelin.

Eh.. ei tässä muuta voi muutaku nauraa.. asennusvaiheessa mandrakessa valitsin sieltä sen graafisen käyttöliittymän mutta kun sitten rebuuttasin ni ei mitää.. :D.

Kertokaa vähän vikkejä jos voitte.. oon koko yön valvonu näitte kans. :D

Linkku [11.07.2005 07:46:52]

#

Gnome tietenkin. Se on GNU-projektin tuotosta, kuten kaikki muukin.

Blaze [11.07.2005 12:08:38]

#

makeuu kirjoitti:

oon koko yön valvonu näitte kans. :D

No siltä vähän vaikuttaa.

makeuu kirjoitti:

Kummassakin minulla on tullut vastaan sellainen ongelma (ettei vaan tottunut win helppouteen :D) että miten saan niihin työpöytäjärjestelmän ja jonkinlaisen hallintapaneelin.

apt-get install [kde|gnome]

makeuu [11.07.2005 12:23:59]

#

Laitanko tuo apt-get installin heti kun olen kirjautunut rootiin?

Latska [11.07.2005 12:32:17]

#

Ihan miten haluat. Pakkohan se ei ole, mutta jos haluat graafisen ympäristön niin kyllä. :)

Juice [11.07.2005 18:34:45]

#

Mandrakessa KDE on jo valmiina.

renni [11.07.2005 19:14:04]

#

Mandrakessa (siis Mandrivassa!) on valmiina KDE ja/tai Gnome ja/tai IceVM, tai sitten ei ole, riippuen asennuksen aikana tehdyistä valinnoista. Toki siihen saa helposti urpmilla asennettua myöhemmin lisääkin.

Debianissa voikin sitten olla vähän enempi haastetta jos pitää saada X myös säädettyä kuntoon.

peran [11.07.2005 23:51:20]

#

Onkohan tässä ihan yksinkertaisesti siitä, että olet asentanut kyllä Gnomen tai KDE:n muttet saa käyntiin.
Oletustyöpöytä käynnistyy käskyllä startx.
Paremmin asioista tietävät voisivat valaista, miten avataan muut X-ympäristöt. (Siis jos on asennettu useampia X-ympäristöjä.)

rotta [12.07.2005 14:23:09]

#

eikös init 5 komennolla starttaa graafinen tila?

voiko olla käynyt niin että asennuksessa valittu väärät asetukset, esim. liian suuri reso ja linux ei kykene sitä esittämään.
joskus itsellä käynyt vain niin, että kun asentanut linuxin toisaalla ja sitten kytkenyt eri näyttöön niin eipä enää starttaa graafisessa. XDrake vai mikälie olikaan mandrakessa millä pystyi sitten näytönasetukset säätämään konsolissa kohdalleen.

exAtuu [14.07.2005 15:35:32]

#

Itse olen käyttänyt myös debiania, ja sen graaffinen tila saadaan käyttöön tyyliin tämä:

apt-get install x-window-system
apt-get install kde|gnome|icewm...

Lisäksi ircnetissä #debian.fi ja webissä http://ftfm.apz.fi auttaa.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta