Olen tekemässä yhtä tekstiseikkailu peliä ja tartteisin apua! ogelma on tämänlainen: esim. on vaikka joku auto peli ja siinä voi ostaa itselleen auton kun sitten pelaaja valitsee valikosta itselleen auton ja pelissä on myös autotalli jonnekka ostetun auton tiedot pitäisi tallentaa. Miten siis tallenetaan tekstiä johkin arvoon pelaajan huomaamatta (ei tule näyttöön tekstiä).
ps.toivottavasti ymmärsitte....
Eli et taida tuntea käsitettä muuttuja? Jos on tiedot nuin varhaisessa vaiheessa, suosittelen lukasemaan vaikka tuota ohjelmointiputkan opasta, jossa käsitellään muunmuassa niitä muuttujia (muuttujat on siis niitä joihin voi tallentaa tietoa). Jos taas haluat tallentaa tietoa suuremmassa mittakaavassa, sinun pitäisi opetella matriisin tai vastaavan käyttöä
Tässä siis linkki siihen oppaaseen:
https://www.ohjelmointiputka.net/oppaat/opas.
Örhm.. miten yleensäkään tallennetaan tietoa silleen, että se näkyisi käyttäkälle.. tahtoo tietää! Tulostaako sen ensin näytölle, ja jollain valmisfunktiolla grabbaa sen sitten näytöltä? :|
pyh.. käyttäkälle ... *käyttäjälle*!
Muuttujiin voi lisätä tietoa sen näkymättä käyttäjälle, eikä siihen tarvita mitään funktioita.
Tässä ensiksikin lyhyt ja yksinkertainen esimerkki muuttujien käytöstä QBasicissa:
DIM auto AS STRING 'STRING-muuttujat sisältävät merkkijonoja DIM nopeus AS INTEGER 'INTEGER-muuttujat sisältävät kokonaislukuja auto = "Lada" nopeus = 130 PRINT "Autosi on nyt " + auto + " ja sen nopeus on"; nopeus; "km/h" auto = "BMW" nopeus = 190 PRINT "Autosi on nyt " + auto + " ja sen nopeus on"; nopeus; "km/h"
lainaus:
Örhm.. miten yleensäkään tallennetaan tietoa silleen, että se näkyisi käyttäkälle.. tahtoo tietää!
Ei kai mitenkään, paitsi että pyydetään tallennettava tieto käyttäjältä vaikka INPUT:illa.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.