Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Vikaa emolevyssä vaiko käyttöjärjestelmässä??

Briska [21.06.2005 16:13:41]

#

Osaisikohan joku auttaa ongelman ratkaisussa, kun itse en näistä ohjelmointi(?) jutuista ymmärrä yhtään mitään. Asia olis siinä mielessä tärkeäkin kun koneessa on liki vuoden aikaiset valokuvat, ym. tehtyjä juttuja joista (ei tietty) ole varmuuskopioita.

Hankkisin uuden koneen ja vanhemmasta piti tulla tyttärelleni oma kone. Tauisinpa tehdä ison virheen, kun vaihdoin koneen paikkaa eri huoneeseen ja vanhan tyylin mukaan laitoin kaikki johdot kiinni, siihen hankittu toinen HP:n monitoimikone on myös uusi ja aloin sitä asentamaan, vasta jälkikäteen huomasin asennusoppaasta, että USB-kaapelia ei olisi tässä laitteessa saanut asentaa ennen kuin ohjelma sitä kysyy...Itse asennuskin kesti jostain syystä hitsin kauan.

Käyttöjärjestelmä on Win2000, joka ei kykene tämän tulostimen asennuksen jälkeen käynnistymään, vaan aloittaa aina käynnistyksen uudestaan aivan alusta. Jokin varoitus näyttöön tulee, mutta se on vain sekunnin tai pari näkyvissä ennen kuin sammuu.. en ehdi millään lukea sitä. Toisinaan virtanapista avattaessa aukeaa emolevyn tiedostot, en tiedä onko tällä merkitystä, mutta CPU ja CPU Vcore:n ohjeet on välillä punaisella tekstillä. Englannin kielen taito on mulla tosi huono, mut jos oikein ymmärsin siinä sanotaan koneen toimivan nyt turvallisessa ympäristössä ja nuo arvot pitäisi asettaa kohdalleen?? Mistä ne oikeat tietää kun ohjelma antaa eri vaihtoehtoja?
Myöskään 2000 asennusohjelma ei käynnisty CD-asemasta, jotta voisin kokeilla sen korjausohjelmaa.

Tällainen tausta jutulla, saako tästä joku osaava mitään tolkkua?? Toivottavasti se ei ole kokonaan menetetty vehje sisältöineen.

Blaze [21.06.2005 16:49:56]

#

Terve maalaisjärki sanois, että konetta ei saa fyysisesti rikki laittamalla siihen kiinni USB-laitetta, mutta noista pakettikoneista toisaalta ei koskaan tiedä :P
Veikkaisin jokatapauksessa, että se on käyttis, joka otti ja sekosi.

Kokeile, jos saat Windowsin käynnistymään vikasietotilaan (hakkaa F8:a sen käynnistyessä, niin pitäis avautua valikko, josta tuon saa valita). Sieltä voi sitten kopioida kaiken tarvittavan talteen ja kokeilla vaikka käyttiksen uudelleenasennusta tyhjennetylle levylle.

Jos se ei käynnisty edes vikasietotilaan, voi koneesta ottaa kiintolevyn irti ja laittaa sen tuohon uuteen koneeseen (toki ei mikään peruskäyttäjän operaatio, jos tuntuu, että omat taidot ei riitä, kutsu naapurin yläastelainen apuun), saat pelastettua siltä, mitä tarvitset. Tämän jälkeen voi jälleen kokeilla kiintolevyn tyhjentämistä ja käyttiksen uudelleenasennusta tyhjälle levylle.

zacura [21.06.2005 19:15:19]

#

Veikkaisin aika yleistä virhettä 0x50 (PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA), itse olen törmännyt tähän Win2k:ssa ja WinXP:ssä uusien laitteiden asennuksen jälkeen. Uudelleenkäynnistys johtuu siitä että oletuksena Win2k ja WinXP käynnistyvät uudelleen vakavan järjestelmävirheen sattuessa.

Olethan koittanut käynnistää konetta ilman että USB-kaapeli on koneessa kiinni. Myös uusimman Service Packin asenuus voi auttaa.

Briska [21.06.2005 19:22:54]

#

Kiitos pohdinnasta. Unohdin mainita, että tuota vikasietotilaa olen yrittänyt jokaista vaihtoehtoa, niin ei onnistu sekään, sammuu aina silti ja aloittaa käynnistyksen uudestaan. Sieltähän sen tulostimen saisi poistettuakin jos se on se joka haittaa..

Tuo kiintolevyn vaihto varmaan mahdollistaakin saada tiedot talteen, mutta sen taidan suosiolla jättää ja viedä se ammattilaiselle, jos muuta kotikonstia ei löydy. Muuten voi käydä peruskäyttäjälle niin, ettei ole enää yhtään toimivaa konetta... Hyvä kuitenkin on tietää, että on mahdollista pelastaa sisältö, jos kone on jo entinen.

Briska [21.06.2005 19:29:00]

#

Zacuralta oli tullut uusi vastaus kun kirjoitin vastasin tuohon ekaan. Ehkä joku tämänkaltainen virhe voiskin olla kyseessä. Olen jo kokeillut ilman kaapelia, ei toimi silti. Käyttikseen on päivitettty SP4, samoin muut, jotka tulee automaattisen updaten myötä.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta