Niin mistä voi tietää jos on luonut oman ohjelman,niin mistä voi tietää mikä on sen versio.Tai jos parantaa sitä mikä on sitten seuraava.
Ja mitä on beta?
Noihin kun vastaisitte...Kiitos
öö.. teetkö ohjelmaa qb:lla vaiko vb:llä?
voithan toki tehdä const:lla seuraavanlaisen viritelmän:
Private Sub Form_Load() Const major = 0 Const minor = 0 Const revision = 1 versio = major & "." & minor & "." & revision MsgBox "ohjelman versio on " & versio End Sub
ja sama qb:lla onnistuu kai jotenkin näin:
cls Const major = 0 Const minor = 0 Const revision = 1 versio = major & "." & minor & "." & revision print "ohjelman versio on " & versio
VB:llä teen!
Mutta pitääkö toi sijoittaa siihen ohjelmaan johonkin kohtaan?
Pistä ohjelmaas joku tyyliin
Const moro As Single = 1.04
Sitten vaikka tulostat sen...
Print moro
Beta tarkoittaa vaihetta, jossa ohjelmasta etsitään ja korjataan virheitä testaamalla sitä käytössä.
Edit: myöhässä
Nitros kirjoitti:
Tietenkin, eihän siitä nyt muuten mitään hyötyä ole!
Private Sub Form_Load() Const major = 0 Const minor = 0 Const revision = 1 versio = major & "." & minor & "." & revision MsgBox "ohjelman versio on " & versio End Sub
Joo koitin tota,mutta mulle se tulostaa aina versio 0.0.1
Why?
Eikös sen pidä joskus vaihtuu,vai milloinka se vaihtuu???
Nitros kirjoitti:
Eikös sen pidä joskus vaihtuu,vai milloinka se vaihtuu???
Sitten kun vaihdat noita vakioita: major, minor, revision.
Ei tässä mitään automaattista checkkiä oo. Ite sun pitää päättää mikä versio sun ohjelmas on.
Versionumeron saa tietenkin aivan itse päättää. Suurempaa merkitystä sillä on vasta, kun annat ohjelman muiden käyttöön. Beta on tosiaan testausvaihe, jonka tarkoituksena on löytää bugeja (yksin se on iso homma), ja versionumero on silloin usein alle 1.0, eli esimerkiksi 0.93. Siinä vaiheessa, kun uskot ohjelman olevan toimiva eli julkaiset sen todellista käyttöä varten, versionumero on yleensä 1.0, ja päivitysten myötä sitä voi nostaa.
Usein versionumeron lopussa on build-numero eli se, monesko käännös t. linkitys on kyseessä. Tämä numero on aika usein nelinumeroinen, esim. Win2k:lla se on muistaakseni suunnilleen 2276. (Olen kyllä nähnyt mainioita ohjelmia, joissa lukee selvästi Build 10.)
Visual Studio -IDEllä pystyy yleensä automatisoimaan versionumeron lisäyksen ohjelmaan ja Build-numeron ylläpidon, kannattaa tarkistaa ohjeista.
Gaxx,siis mun pitäis ite ninkuin päätää.Että eka ohjelman versio oli vaikka 0.5 sitten seuraava 1.0 sitten taas 1.2 jne
Vai?
Nitros kirjoitti:
VB:llä teen!
LMAO öh, tarkista pari kertaa koodi, löydät siitä sub-osuuden joka meinaa jotain aliohjelmaa vaikkapa. Tästä voidaan päätellä jo jotain. ;)
form_load() <--kun lomake ladataan. eli sen sisällä kun on jotain roskaa, se tulee samantien kun formi ladataan käyttöön.
edit. hitailen.
Kyllä. sun pitää itse päättää versionumerosi. Minä käytän seuraavanlaista systeemiä:
Meillä on paljon rutiineja ohjelmassa. Kun niitä alkaa valmistuu/alkaa jotenkin jo toimia, voi pienissä määrin nostaa numeroa, verraten siihen mikä on lopullinen versio. Esim. Jos ollaan tehty ohjelmasta 1/10. Silloin numero olisi 0.1. Sitten kun alkaa tuntua siltä, että ohjelma on jo valmis, tai levityskelpoinen/täyttää ne vaatimukset joita ollaan aseteltu, silloin numero voi lävähtää 1.0.ksi.
Jos myöhemmin vielä löytyy jotain bugeja (varmasti löytyy!) sitten kasvatetaan taas numeroita esim 1.01. :)
Eli kyllä, teet sen itse, niinkuin teet koodinkin. Ei sitä tehdä sun puolesta. Voit toki tehdä itsellesi semmoisen ohjelman, mutta onko se sen arvoista. Ei tuo kummiskaan maailman hankalinta ole, vaihtaa numeroita. :D
Nitros: Juuri niin.
Ite en lähtisi käyttämään mitään valmista systeemiä(kuten vaikkapa Metabolixin esittämää). Paljon helpompaa, kun tietää, että toimii varmasti eikä tartte luottaa mihinkään mikkisoftan vääntöön.
no nyt tiedänkin sitten hyvin.Kiitos kuitenkin kaikille jotka osastivagt auttaa!
VB5:ssä ja varmaankin myös VB6:ssa saadaan Project - Properties valinnalla ikkuna, jonka Make-välilehdellä on projektin versionumero ja valintaruutu Autoincrement. Eli aina kun teet projektista exen, versionumero päivittyy. Exestä löytyy loppupuolelta jollain tekstieditorilla FileVersion ja ProductVersion, jotka myös päivittyvät.
Edit. Jos lisäät projektiin AboutDialog-lomakkeen ja näytät sen käynnistyksessä, näet siitä aina oikean versionumeron.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.