Ajattelin tässä kysyä että mitenkä nyt saatiinkaan aikaan ikkuna, jonka koon voi itse määrittää? Kieli olisi HTML ja olen ajatellut luoda kotisivuilleni toiminnon, jolla voi kuunella musiikkia. Eli siis pääsivulla on nappi, jota voi painaa. Kun sitä painaa, avautuisi sellainen pieni jukeboksi, josta voi valita kappaleen, minkä haluaa kuulla. Ikkunassa ei saisi olla tehtäväpalkkia tai muutakaan. Minä kun osaan tehdä musiikkia ja minulla on kappaleita, joita kehtaa jopa kuunnellakin. Muoto on kylläkin MIDI, mutta eivät ne kaikki kuullostaa niin kamalilta toisilla koneilla, kuin voisi luulla. Jos vain sävelet ovat onnistuneet, ei soittimen huono laatu haittaa. Ja jos sen kuulee sitten parempien soitinten kanssa, hyvä sitten.
-Grey-
PS. Älkää mainitko minulle sanaakaan MODeista, MP3 tai muustakaan. Neljästä syystä. Ne vie niin helvetisti tilaa ja ovat niin perkeleen vaikeita tehdä. Siksi toisekseen MOD on liian nörttimäinen ja vihaan True Nörttejä. Ja sitä paitsi en halua pahoinpidellä konettani tämän enempää.
lainaus:
Ikkunassa ei saisi olla tehtäväpalkkia tai muutakaan.
Mitä tarkoitat tehtäväpalkilla?
Itse kysymykseen vastaaminen taisi minulta vahingossa unohtua =)
Eli homma kannattaisi mielestäni toteuttaa JavaScriptillä. Mielipiteideni "oikeaoppisuudesta" en voi mennä takuuseen, itse kun en juuri tuollaisia kikkailuja suosi. HTML:llä tuskin onnistuu - vai onnistuuko?
Eli itse asiaan:
Homman voi kätkeä linkki-tagiin(A) ainakin seuraavasti:
<a href="javascript: window.open('page.html','ikkuna','toolbar=0,scrollbars=0,status=0,location=0,menubar=0,width=800,height=600');">some text</a>
Tuosta rakentaa äkkiä oman funktionkin. Kuten jo sanottu, oikeaoppisuudesta ei tietoa. Kommentoikaa jos tarpeellista.
Tuo varmaan olisi pitänyt rivittää..
Missäs nämä Greyn sivut sijaitsevat? Ja jos eivät vielä ole netissä niin kerro kun ovat, haluaisin kuunnella hieman niitä MIDI-biisejäsi :)
lainaus:
Missäs nämä Greyn sivut sijaitsevat? Ja jos eivät vielä ole netissä niin kerro kun ovat, haluaisin kuunnella hieman niitä MIDI-biisejäsi :)
Samoin!
En laita niitä Midejä nettiin, ennenkuin saan sen koodin millä muuttaa ikkunan kokoa. Tiedätte varmaan ne ärsyttävät ikkunat, jotka avautuvat ilman lupaa? Se koodi juuri, vaikkakin se ei nyt avaudu ilman lupaa, vaan linkistä klikkaamalla. Siihen oli muistaakseni ihan HTML - pohjainen systeemi. Kun nyt muistaisi koodin, niin sivuilleni, kyllä vain nettiin, tulee sellainen pieni ominaisuus. Joskin en voi luvata tässä vaiheessa kovin laajaa valikoimaa, mutta kyllä sellaisen niille sivuilleni rakentelen ajan kanssa. Joskus sitten...
-Grey-
Kokeilin tuota koodia ja "hienosti" tuntuu toimivan. Se avaa kyllä uuden ikkunan oikeassa koossa, minkä jälkeen se vaikuttaa vielä toiseenkin ikkunaan ja avaa tyhjän sivun sinne. Niin ja enkä saa laitettua kuvaa linkiksi, että "hienosti" täällä osataan auttaa...
-Grey-
Kiitollisuus ainakin on opittu. Luuletteko te oikeasti saavanne täältä valmiita ratkaisuja aloittelija-tasoisiin ongelmiinne?Myönnetään - tuo esimerkkini oli 90%copypastea, mutta etpähän itse määritellyt tarkasti mitä haluat. Kieli ei tosin ole html, mutta saatpahan ainakin muutettua ikkunan kokoa ihan niinkuin lystäät!! Että vaikka tuo esimerkkini ei aukoton ollut, niin etpähän itsekään ole täydellinen. Kannattaa soveltaa...
Niin juuri! On tyhmää valittaa jos toinen tekee jonkun virheen. Ei kukaan ole täydellinen.
Luuletteko etten olisi soveltanut? Kyllä sovelsin, mutta tulipa vaan virheitä. Ikkuna kyllä avautui, OK. Kyllä se kelpasi, mutta se ikkuna, joka ei olisi saanut muuttua, eli se missä oli se, teki täysin omituisen tempun. Kun koetin muuttaa, alkoi mekanismi valittaa virheistä ja minulle on muutenkin ollut tänään vittumainen päivä. Windows valittanut koko ajan virheistä, ainakin aamulla, hukannut äänikortin, kieltäytynyt asentamasta hiirtä, valittanut rekisteristä, Linux sucks ja niin edelleenkin. Jotenka en minä mitenkään huonolla tuulella ole. En yhtään. Jatkanko vielä listaa?
Kuitenkin, koska täällä tuli valituksia selostamisesta, mennäänpä sitten askel kerrallaan siihen mitä olen suunnitellut, ja mihin ei löydy edes sovellettavaa koodivinkkiä, paitsi aitoja PopUpeja ja niitä en nussi sivuilleni. Vihaan itsetoimisia systeemejä sen vertaa itsekin.
Aluksi on linkki ja kuva sellainen. OK. Sitä klikkaa ja avautuu ikkuna. Sen koko on vakio, esim. 320x200. Siinä ei ole tehtävävalikkoa, eikä mahdollisuutta muuttaa kokoa. Siis PopUp. Sellainen pienehkö, mihin en ole nähnyt netissä yhtään koodia, joka toimisi, paitsi aidon PopUpin tapaan ja enkä sellaista laita sivuilleni.
Jos alatte tästä vielä valittamaan, sanonpa sen että olen suoraan sanoen vittuuntunut siihen että olen kaiken joutunut tekemään yksin. Toisin kuin aidot nörtit, minä en niin halua mennä tekemään. Olen parhaimillani mieluummin sosiaalinen, kuin nurkkaan vetäytyvä hyypiö. Ihmisten seura on mukavaa ja heidän kanssa on mukava työskennellä, jos yhteistyö sujuu. Jos ei suju, ei sitten siinä ole mitään mukavaa. Sosiaalisuutta ja yhteistyötä. Sitä minä haen ja ilman sitä tulisin vielä hullummaksi kuin mitä nyt olen.
Jooh, menee ohi aiheen, mutta entä sitten. Ilmaisin ajatukseni ja hyvä niin. Olen mukava ihminen, mutta vain jos asiat sujuvat. Jos menee huonosti, olen vittuuntunut. Niin simppeliä se on. Joskin yksikään teistä ei voi, häiriköitä lukuunottamatta, saada suuttumaan yhtään. Reagoin vain huonosti menevään tilanteeseen, en muuhun. Paitsi että nyt on oikein mukava olo, kun pääsi kertomaan ajatuksiaan, vaikka se menee hiukan ohitse aiheen. Noh, menkööt. Saattepahan ainakin selvityksen minusta ja käytöksestä. Että silleen...
-Grey-
Ihan mielenkiinnosta: mikä on 'aito poup'? Onko sellainenkin määritelty jossain välissä? Eikös mikä tahansa ponnahtava ikkuna ole periaatteessa popup?
Ja tuota loppuviestiäsi en jaksa edes lainata, saati sitten sen kummemmin kommentoida. Tiivistetysti: Naurettavaa yleistämistä. Minä ainakin olen ihan tavallinen ihminen. Ja valitan ihan mistä lystään...
PS. Et kai vaan valehdellut ikääsi profiiliin?
Aito PopUp on se pieni rasittava ikkuna, joka tulee ilman lupaa näytölle ja hyvällä tuurilla saa käyttäjältä menemään hermot. Mitä yleistämiseen tulee, pahoittelen sitä, mutta minä olen vain ihminen, ja olen ihminen jolla on tapana olla huonolla tuulella vähintään kolme kertaa viikossa. Viisikin jos oikein hyvin käy.
-Grey-
Minä olen todella true-nörtti, mutta kyllä löydän itsestäni jotain kuolevaista, :) koskapa tulen tänne sosiaaliseen putkaan :)
Koodi on nyt kunnossa, vaikka ei niin hyvä, kuin ensin oli. Kone kaatu ja piti tehdä uudestaan. Jos ei haittaa pieni bugi, nyt on ainakin edes vähäsen tekemääni musiikkia netissä. Vahinko vain että Microsoft kusee ja pahasti. Täytyy keksiä siihenkin hommaan joku ratkaisu.
-Grey-
Niin ja sivuston osoite on profiilissani.
-Grey-
lainaus:
PS. Älkää mainitko minulle sanaakaan MODeista, MP3 tai muustakaan. Neljästä syystä. Ne vie niin helvetisti tilaa ja ovat niin perkeleen vaikeita tehdä. Siksi toisekseen MOD on liian nörttimäinen ja vihaan True Nörttejä. Ja sitä paitsi en halua pahoinpidellä konettani tämän enempää.
Vihaat true nörttejä? Ei voi kuin nauraa. MODit eivät vie helvetisti tilaa, eivät myöskään MP3:set, nykyajan mittakaavassa.
Anteeksi nyt vain mutta en voi hyvällä tahdollakaan kutsua tuota sinun sivuillasi ollutta ainokaista midiä erityisen laadukkaaksi.. ehkä pitäisi siirtyä MOD:iin ;x Yhdellä soittimella ei ihmeitä aikaan saada..
Totuushan on kuitenkin se, että kyllä MIDI-musiikkikin hyvää voi olla. En sitten tiedä kumpi on helpompaa tehdä. Itselleni on ollut vaikeaa tracker-musiikissa löytää kunnollisia sampleja, MIDI:ssä kun ne kaikki ovat "valmiina". Tosin MIDI:ssä soittimet ovat joka koneella hieman erilaisia...
Tässä vielä vertailun vuoksi MIDI-versio Suvivirrestä:
http://koti.mbnet.fi/vsuora/oik/oik.mid
Ja jotain Suvivirren tapaista Impulse Trackerilla sähellettynä:
http://koti.mbnet.fi/pllk/muut/SUVIVIRS.IT
lainaus:
Totuushan on kuitenkin se, että kyllä MIDI-musiikkikin hyvää voi olla.
Viestini tarkoitus ei olla haukkua MIDIä vaan ehdottaa Greylle MODia jos MIDIt ovat tuota luokkaa.. (edelleen ei millään pahalla).
lainaus:
En sitten tiedä kumpi on helpompaa tehdä.
Veikkaisin että MIDI:en kanssa on helpompi päästä alkuun jos tietää musiikin teoriasta jotain.. trackereillä joutuu opiskelemaan jo itse ohjelman käyttöä ennen musiikin vääntöä.. ja teoriastakin olisi hyvä jotain tietää.
Mikon koodi oli aivan oikein... ongelmasi syntyi siinä, että se oli A href tagissa, joka viittaa aina sivuun itseensä. Kokeile vaikka seuraavaa:
<input type=button value='Avaa se v...n ikkuna' name='Nappi' onClick="javascript: window.open('page.html','ikkuna','toolbar=0,scrollbars=0,status=0,location=0,menubar=0,width=800,height=600');">
Tuo luo
...haluamasi efektin (oho)
... ja näköjään olitkin sen saanut jo toimimaan... no turha vinkki
Kuten sanottu, päivittäminen jäi vähän kesken koneen kaatuessa.. lopullisesti taaskin tällä kertaa. Minkä lisäksi, nyt kun sain uuden koneen, huomasin sen edellisen kiintolevyn vioittuneen jossain vaiheessa, ja, noh, siinä katosi ihan kivasti tiedostoja minulta. Sivusto jäi siis kesken. Että sillain siinä kävi ja aika pahasti.
-Grey-
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.