Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Aloittelevan yrityksen sivuston yleisilmeestä

Sivun loppuun

HiTe [25.05.2005 10:49:50]

#

Menin ja pistin web-ratkaisuja tuottavan yrityksen pystyyn, kun opiskelijan elämä opintotuen varassa alkaa ottamaan pannuun. Syynä lähinnä se että jääkaappi ammottaa tyhjyyttään vähän turhan usein.. :)

No asiaan.. Haluaisin kuulla kansan mielipiteen sivustosta yleensä ja erityisesti tuosta ostoskori-tsydeemistä, joka ei (ehkä) ollutkaan kaikkein paras ratkaisu ei-konkreettisten tuotteiden tarjoamiseen.

Ja sitten lopuksi ne parannusehdotukset. Mikä osa sivustosta joutaa roskiin ja mitä sinne pitäisi ehdottomasti saada?

http://www.hietaharju.net

ZcMander [25.05.2005 11:01:45]

#

Kun tekee tuolla sivuston, niin siitä tulee aivan liian halpa, koska esim. 700€ on sopiva summa.

HiTe [25.05.2005 11:33:28]

#

Tuolla hinnoittelulla minulle jää palkkaa tuntia kohden noin 10 euroa nettona, mikä on opiskelijalle oikein hyvä tienesti.

Antti Laaksonen [25.05.2005 14:46:17]

#

Tyylikkäät sivut, ostoskori on minusta hyvin toteutettu.

Kieliasua voisi vielä hioa ja tarkistaa, että kaikki virkkeet ovat järkeviä. Esim. kohta "Toimitamme toimivat ratkaisut niin perinteisistä web-sivuista aina verkkokaupan ylläpitämiseen." kaipaa parannusta: "niin - - aina" -rakennetta ei ole olemassa, ylläpitäminen ei kaiketi ole ratkaisu ja virkkeen alussa on häiritsevää toistoa ("Toimitamme toimivat - -").

Minä koettaisin myös varoa hankalia ja kuluneita sanontoja ("ensiarvoisen tärkeää", "web-ratkaisu", "dynaaminen", "referenssit") ja keksiä jotain, jonka avulla erottuu muista vastaavista yrityksistä.

Olga [25.05.2005 14:57:19]

#

Ostoskori vaikuttaa kovin Verkkokauppa.com:n vastaavalta ulkoasun suhteen ainakin. Itse sivuista ei juuri pahaa sanottavaa... asialliset ja selkeät kuten pitääkin.

HiTe [25.05.2005 15:13:32]

#

Ostoskorin toimintaperiaate on plagioitu verkkokauppa.comin vastaavasta. Noissa ratkaisuissa ei ole kuin muutama hyvä vaihtoehto ja itse olen mieltynyt kyseiseen periaatteeseen. Väritys on omaa laiskuuttani jäänyt samanlaiseksi, siinä olisi täten parantamisen varaa.

Antille kiitos noista kieliasuun liittyvistä kommenteista, pitää yrittää hioa tuota osastoa vähän paremmaksi.

Onko tuo ostoskoriperiaate mielestänne sitten ylipäänsä toimiva ratkaisu tällaisia tuotteita kaupatessa?

Minä [25.05.2005 17:14:55]

#

Täytyy kyllä sanoa että yllätyin. Kun pääsin "Haluaisin kuulla kansan mielipiteen sivustosta" kohtaan asti, olin täysin varma että linkistä aukeaa epileptisiä kohtauksia aiheuttava ihq-p4r45-teini-palikkaportaali jonka ensimmäinen lause on "Tervetuloa kotisivuilleni, nämä sigut eivä ole vielä ihan valmis mutta lisäilen kun ehdin" ja jonka näkeminen pilaa päivän.

+ Selkeä ulkoasu
+ Ennen kaikkea käytännöllinen
+ Tyylikäs, mielestäni todella tyylikäs
+ Ostoskärry on kätevä ja etenee jouhevasti

- Linkkilistaus näyttää mielestäni jotenkin karkealta muuten niin mukavan pehmeässä ympäristössä?

Sinuna miettisin vielä tuota hinnoittelua uudelleen. Kannattaako 10e/h liksalla sivuja alkaa vielä väsäämään. Ehkä alkuun kannattaa pitää hieman alhaisempaa hintaa, mutta jos maine kiirii ja tilauksia tulee niin samantien hintoja parisensataa ylemmäs.

HiTe [25.05.2005 18:05:48]

#

Nyt kun kevään tentit alkavat vetää viimeisiään, olen suunnitellut rakentavani tuohon jonkinlaisen demosysteemin, jossa potentiaaliset asiakkaat voisivat testailla heitä kiinnostavia tuotteita. En kirveelläkään ole keksinyt miten sen tekisi järkevästi tuon navigoinnin yms. suhteen. Kokonaan erillinen sivusto olisi vaihtoehto, mutta jotenkin se vie taas huomiota pois tuosta pääsivustosta.

Mitähän Minä tarkoitit tuolla linkkilistauksella? Tuotesivua yleensä vaiko sivuston kokoojaa? Vai jotain aivan muuta..

Tuosta liksasta jotain.. Meillä Vaasassa keskiverto-opiskelija tienaa parina ensimmäisenä kesänä n. 7-10 euroa/tunti, bruttona. Ei tuo 10e/h netto varmasti mikään sellainen palkkataso ole jolla päätyökseen tällaista tekisi. Omalla kohdallani nostopaineet tulevat siinä vaiheessa kun töitä riittää näin kesäaikaan yli 8 tunniksi päivässä.

Sittenpä vielä yksi juttu.. Totuushan on se, että käytännössä asiakkaat täytyy hankkia puhelin käteen ja soittokierros kaikkiin potentiaalisiin yrityksiin-periaatteella. Näinpä olisikin erittäin mukavaa jos webistä sattuisi muutama asiakas löytymään. Siispä tervetulleita ovat ideat jolla parantaa edullisesti näkyvyyttää verkossa.

Minä [25.05.2005 18:43:12]

#

Tarkoitin tuota ":: Etusivu :: Yritys :: Tuotteet :: Referenssit :: Ota yhteyttä :: Usein kysyttyä :: Yhteystiedot" palikkaa. Kieltämättä hieman hämärästi esittelin asiani, mutta jos nyt selkiäsi :)

Telemarkkinointi on kätevää. Pienet ja keskisuuret firmat vain soittokierrokseen ja kyllä varmasti tulee tulosta! Itse aikoinani pyysin kaveriporukkaa kertomaan firmat, joilla on rumimmat ja epäkäytännöllisimmät kotisivut -> soitto.

leftover [26.05.2005 19:49:45]

#

Tyylikkäät on sivut, mutta muutama asia jäi häiritsemään.

1) Missään ei selviä onko yrityksesi ALV-verovelvollinen, ja jos on, sisältääkö hinnat jo ALV:n vai lätkäistäänkö hintojen päälle 22%?

2) Liikaa vaihtoehtoja. Tiedän kokemuksesta että alaa tuntemattomat asiakkaat ovat vielä mukana kun heille kertoo että pääsivu maksaa x euroa. Kun niille alkaa puhumaan "tarvitset myös alasivuja, ja jos haluat y:n, tulee sinun ottaa myös z joka vaatii k:n...". Eli pakettiratkaisuja peliin.

Vinkeänä vinkkinä, kannattaa laittaa hinta kohdalleen. Jos olet laskenut että nyt saat 10e katetta per tunti ja se on riittävä, hyvä niin. Kannattaa kuitenkin muistaa että "urakat" tuppaavat koostumaan kymmentuntisista jotka kestävät 12 tuntia, eli laske ihmeessä mukaan pelivaraa niin ei tarvitse harmitella kun asiakas muistaa "ainiin..." ja sinä huomaat katteesi olevan enää sen jälkeen 6e / h.

Pitkään toimin käytännössä yksin kohtuuhintasektorilla, nyt tuli varteenotettava haastaja. Pitänee taas panostaa oman lafkan sivustoon. Let the challenge begin *grin*

HiTe [26.05.2005 21:51:48]

#

Leftover:

1) Tieto alv-velvollisuudesta löytyy yritys-sivulta, mistä selviää että yritys ei ole alv-velvollinen (syynä lähinnä se, että teen kirjanpidon itse ja sen verran iso homma alvin kanssa pelaaminen on että sai näin aluksi jäädä). Myöhemmässä vaiheessa sivustolla tieto siitä tuleeko alv hintoihin mukaan vai ei on kieltämättä kyllä aika hatarasti esillä. <- parannettavaa

2) Pyrin lähestymään ongelmaa sivuston kokoojan kautta. Eli ohjattu koostaminen erilaisiin vaatimuksiin ja aivan erityisesti tavalliselle tallaajalle; tämäkin vaatii varmasti vielä kehittelyä.

Kuten varmaan huomasit, ei ole hirveästi vielä tullut projekteja tahkottua, joten hinnoittelu on tästä johtuen noin tasoa. Katsotaan kun tässä opiskelusta kesäloma virallisesti alkaa ja ne ensimmäiset todelliset asiakkaat (toivottavasti) saan, mihin suuntaan nuo hinnat asettuvat.

Vaikka netti antaakin erittäin hyvät edellytykset asiakkaiden hankkimiseen ympäri maata, aion panostaa markkinoinnissa pohjanmaan seutuun parempien kontaktien saamiseksi. Täten kilpailemme asiakkaista lähinnä niiden marginaalisten yritysten kohdalla, jotka sattuvat sivuilleni netin kautta eksymään. Eli suoranaista kilpailua ei tiedossa ole :)

lapm [27.05.2005 08:37:59]

#

HiTe kirjoitti:

Leftover:

1) Tieto alv-velvollisuudesta löytyy yritys-sivulta, mistä selviää että yritys ei ole alv-velvollinen (syynä lähinnä se, että teen kirjanpidon itse ja sen verran iso homma alvin kanssa pelaaminen on että sai näin aluksi jäädä). Myöhemmässä vaiheessa sivustolla tieto siitä tuleeko alv hintoihin mukaan vai ei on kieltämättä kyllä aika hatarasti esillä. <- parannettavaa

Kannattaa muuten huomata että jos yrityksen myynti ylittää määrätyn rajan niin kaikki myynti siltä vuodelta kolahtaa yllättäen alv velvolliseksi.

Aloitteleva yritys tosin käsittääkseni voi hakea alv huojennusta. Mutta se tuskin lohduttaa jollei tuohon ole varautunut.

HiTe [27.05.2005 09:41:47]

#

Lapm: ALVittoman toiminnan yläraja on tiedossa. Alarajahuojennuksista en ole ottanut sen kummemmin selvää, kun 99% varmuudella liikevaihto jää alle tuon 8500 euron rajan. Lisäksi opiskelija saa tienata opintotukikuukautena 500e/kk jonka jälkeen tukia aletaan leikkaamaan.

mauza [27.05.2005 15:05:47]

#

Selkeät ja toimivat sivut. Minun mieleeni ehkä liiankin pelkistetyt, mutta se on taas minun mielipide. Ehkä hieman muutakin kun yhtä väriä voisi saada mukaan. Mutta kokonainsuus on kuitenkin hyvä.

Onnea vaan yrityksen kanssa. Itselläni samantyyppinen toiminta menossa opiskelun ohessa ja kovasti kilpailutettu ala tuntuu olevan. :)

HiTe [16.06.2005 10:31:23]

#

Nyt on valmiina myös tuote-esittelyosio. Pyytäisin innokkaimpia testaamaan sitä ja tekemään kaikenlaisia kokeiluja esimerkiksi verkkokaupan toiminnan suhteen. Jokaisen tuotteen kohdalta löytyy "kehittäminen"-kohta jonne sitten kannattaa laittaa viestiä bugeista ja esittää toiveita uusista ominaisuuksista.

Eli näin sinne pääsee:
http://www.hietaharju.net -> tuotteet -> tutustu demoon (esimerkiksi verkkokaupan kohdalla)

Grimmi [16.06.2005 10:58:44]

#

Millä toteutat kirjanpitoasi? Ite ainakin olen tehyt omaa kirjanpitoa Excelillä ( http://www.openoffice.org/ )

HiTe [16.06.2005 11:39:13]

#

Excelillä yksinkertaisena. Eihän tuo kauheasti eroa pankin tiliotteesta :) Tilinpäätös ja "tase" pitää sitten katsoa erikseen.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta