Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Saako koodeja kopioida kaupalliseen ohjelmaan?

Sivun loppuun

Harrastelija [01.05.2005 13:03:27]

#

Tämä nyt tuli vain mieleen, mutta saako jonkun kehittelemiä koodeja kopioida omaan ohjelmaansa? Tuli vaan mieleen että ehkei se sittenkään ole laillista. En nyt tarkoita täällä Ohjelmointiputkassa ilmaantuvia koodeja, vaan valmiiden ohjelmien koodeja ja ehkä sellaisia, joista on maksettu joku lasku. Mitä mieltä olette?

miiro [01.05.2005 13:10:42]

#

Yleisesti ottaen saa. Jos esimsrkiksi otat täältä putkasta jonkun koodin, saat käyttää sitä vapaasti, koska putkassa on vain freeware koodia. Joskus tosin esim. freevbcode.comista löytyy koodeja joiden alussa lukee esim:

'My super Xtra control
'If you use this for commercial use pay US$20.00 4 me
'matti.meikalainen@sahkoposti.com

Harrastelija [01.05.2005 13:13:21]

#

Eli: saa, ellei sitä suoranaisesti kielletä koodin alussa :)

miiro [01.05.2005 13:25:02]

#

Just niin, Tai voidaanhan se kieltää esim. Readme:ssä mutta kuitenkin.

leftover [01.05.2005 13:35:20]

#

Riippuu hyvin pitkälti ehdoista joilla koodi on myyty. Jos joku on tosiaan myynyt omistusoikeuden koodiin, sitä saa hyödyntää juuri niin kuin huvittaa. Yleisempi käytäntö on käyttöoikeuden myyminen, jolloin koodin tekijä yhä omistaa koodin, ja maksaja saa vain luvan käyttää sitä ostettuun tarkoitukseen.

Lisäksi lisenssiehdot kertovat hyvin paljon. Esimerkiksi (L)GPL antaa oikeuden lähdekoodin hyödyntämiseen, mikäli olet siis täyttänyt koodin tekijän määritelmän lähdekoodin saamisesta (monet jakavat ilmaiseksi, toiset vain tuotteen ostaneille asiakkaille).

Voisin melkein sanoa että turvallisinta on kysyä ennen kuin käyttää, välttyy monilta ongelmilta.

miettinen [01.05.2005 14:50:12]

#

Harrastelija kirjoitti:

Eli: saa, ellei sitä suoranaisesti kielletä koodin alussa :)

Ei saa, ellei sitä erikseen sallita. Suomessa siis kaikki teokset mukaanlukien koodipätkät ovat oletuksena tekijänoikeuslain suojaamia, eikä niiden kopiointia tarvitse erikseen kieltää

Harrastelija [01.05.2005 17:05:28]

#

Jaa? Siis ketäs minä nyt uskoisin kun

Miettinen kirjoitti:

Ei saa, ellei sitä erikseen sallita

miiro kirjoitti:

Yleisesti ottaen saa.

Jes. Jumissa ollaan

tuomas [01.05.2005 18:03:16]

#

Kuten Miettinen sanoi, koodeja koskee myös tekijänoikeus. Käyttö on kiellettyä ilman tekijän lupaa.

Harrastelija [01.05.2005 19:31:06]

#

Mutta Ohjelmointiputkan koodeissa ei ole tekijänoikeuksia, vai?

Heikki [01.05.2005 19:37:36]

#

Harrastelija kirjoitti:

Mutta Ohjelmointiputkan koodeissa ei ole tekijänoikeuksia, vai?

Tekijänoikeus on aina teoksen tekijällä vaikka sitä ei erikseen ilmoitettaisi. Vinkin lähettäjän nimi on myös näkyvissä.

Teosta saa käyttää vain lisenssiehtojen mukaan, ja jos niitä ei ole, ei koodia periaatteessa saa kuin katsella (ja ehkä käyttää yksityisesti, en tiedä) sillä oletuksena tekijällä on kaikki oikeudet teokseensa. Koodivinkki myös käsittääkseni täyttää teoksen määritelmän.

Eli ainakin isompiin projekteihin (ja varsinkin kaupallisiin) kannattaa pyytää henkilökohtaisesti lupa tekijältä. Mutta eiköhän kotisivuille voi vieraskirjan kopsata täältä huoletta varsinkin jos pistää tekijän nimen näkyviin sivuille.

Blaze [01.05.2005 19:50:00]

#

Muistelin, että täällä jossain olisi ollut maininta siitä, että vinkit ovat kaikki vapaassa käytössä kaikkiin tarkoituksiin, mutta muistelen ilmeisesti väärin, kun en sitä ainakaan mistään löydä. Lieköhän tuosta sitten joskus keskustelun puolella juttua ollut. Voisi olla ihan hyvä idea lisätä tuollainen, ettei tulevaisuudessa tule sekaannuksia.

Joka tapauksessa, oma vankka mielipiteeni on, että jos tarkoituksella laittaa veppiin koodia näkyville, niin pitää tuota saada hyödyntää. Eihän siinä ole mitään järkeä, että laitetaan koodia esille ja vain todetaan "nyah nyah, et saa käyttää!1"

Ainakin mun koodia saa hyödyntää ihan vapaasti mihin tarkoituksiin huvittaa, kunhan ei väitä, että olisi sen itse kirjoittanut (no ei sillä, että mun koodia kukaan kehtais omakseen väittääkään, mutta... ^^)

hunajavohveli [01.05.2005 20:54:52]

#

Eiköhän nuo koodivinkit ole juuri sitä varten, että niistä opitaan ja sovelletaan omaan tarkoitukseen. Se on kyllä mielestäni väärin, että kopioidaan suoraan joku toisen tekemä ohjelma ja ruvetaan sitä sitten myymään omanaan. Vaan eipä tuo minua ainakaan huoleta, en nimittäin ole lähettänyt tänne mitään, mistä kukaan mitään ikinä maksaisi. :)

aeolus [02.05.2005 07:51:17]

#

Harrastelija kirjoitti:

Tämä nyt tuli vain mieleen, mutta saako jonkun kehittelemiä koodeja kopioida omaan ohjelmaansa? Tuli vaan mieleen että ehkei se sittenkään ole laillista. En nyt tarkoita täällä Ohjelmointiputkassa ilmaantuvia koodeja, vaan valmiiden ohjelmien koodeja ja ehkä sellaisia, joista on maksettu joku lasku. Mitä mieltä olette?

oikeastaan saa, mutta jos kopioi niin arvelisin että täytyy jättää tekijän nimi kyseiseen koodiin tai jtn.

Harrastelija [02.05.2005 08:25:38]

#

Hunajavohveli kirjoitti:

Vaan eipä tuo minua ainakaan huoleta, en nimittäin ole lähettänyt tänne mitään, mistä kukaan mitään ikinä maksaisi. :)

kyllä olet :D

aWW [02.05.2005 10:25:36]

#

Harrastelija kirjoitti:

Tämä nyt tuli vain mieleen, mutta saako jonkun kehittelemiä koodeja kopioida omaan ohjelmaansa? Tuli vaan mieleen että ehkei se sittenkään ole laillista. En nyt tarkoita täällä Ohjelmointiputkassa ilmaantuvia koodeja, vaan valmiiden ohjelmien koodeja ja ehkä sellaisia, joista on maksettu joku lasku. Mitä mieltä olette?

Ainakin tämä on varma:
Et voi kopioida gpl-lisenssilla julkaistut koodit suljettuun ohjelmistoon.

Harrastelija [02.05.2005 15:26:06]

#

Siis, saa kopioida, mutta tekijä on mainittava jossain siinä, sitäkö tarkoitit aWW?

tuomas [02.05.2005 15:28:35]

#

Ehkä tuonne koodivinkin lähetys sivuille voisi laittaa pienen lisäyksen: [k/e] koodin tekijä luopuu tekijänoikeuksistaan.
Näin ainakin erottuisivat ne koodit joita saa käyttää miten haluaa. Muissa koodeissa sitten normaalikäytäntö..

xmetal [02.05.2005 15:38:27]

#

Minun mielestäni kaikissa koodeissa sun muissa höpinöissä on tekijän oikeus niinkuin moni muukin sanoi,mutta esim.täällä putkassa monet ovat hyödyntäneet toisten koodia
ja minusta sitä saisi olla täällä putkassa ikuisesti.Koska miksi laittaa näytille koodia jos sitä kukaan ei saisi käyttää.

Harrastelija [02.05.2005 15:43:33]

#

olen samaa mieltä. Sillä, on todella ikävää jos on näin käy. Kuten osuvasti

Blaze kirjoitti:

Eihän siinä ole mitään järkeä, että laitetaan koodia esille ja vain todetaan "nyah nyah, et saa käyttää!!"

"nyah nyah" :)

squid [02.05.2005 15:51:32]

#

Mutta entäpä jos vaikka satuu ihan vahingossa tekemään samanlaisen ohjelman kuin jokin iso firma, esimerkiksi Mikkisofta? Miten voin todistaa, että se on minun tekemäni? Tuskinpa minun sanaani uskoisi jotain Microsoftia vastaan... Että tämmöstä tänään

Harrastelija [02.05.2005 16:00:47]

#

Joo samaa olen pohtinut (kymmenien muiden ohjelmointiongelmien lisäksi) Pelkään vaan, ettei niin samanlaista ohjelmaa voisi tehdä, että koodit on kirjoitettu samassa järjestyksessä, ja ohjelman verhoilu on samanlainen. Voi, pelkäämpä että tämän prosenttiluku on hyvin alhainen... 0,01 %, ehkä...

Metabolix [02.05.2005 17:28:50]

#

Kuten Blaze muistelikin: https://www.ohjelmointiputka.net/keskustelu/782-koodivinkit

Minusta kaikkien koodivinkkien pitäisi olla vapaasti käytössä, koska jos jokin on hyvin toteutettu, onko mitään väliä, kopioiko koodin suoraan vai kirjoittaako sen itse uudestaan? Kuitenkin olisi syytä mainita hyödyntäneensä kyseistä koodia, eikä ainakaan saisi väittää mitään omakseen. Tuskin on liikaa vaadittu, että laittaa projektinsa readme-tiedostoon "Special Thanks" -osaston (mitä sen nyt pitäisi suomeksi olla, "Erikoiskiitokset").

Harrastelija [02.05.2005 18:22:33]

#

No hyvä kun selvisi :) Ajattelin vaan ettei nyt ainakaan syyllisty mihinkään rikokseen jos jossain vaiheessa käyn pelejäni myymään ;)

aWW [03.05.2005 10:09:35]

#

Harrastelija kirjoitti:

Siis, saa kopioida, mutta tekijä on mainittava jossain siinä, sitäkö tarkoitit aWW?

Ei vaan gpl-lisenssilla julkaistut koodit on laitonta kopioida suljettuihin ohjelmistoihin.

GNU GPL on laillinen sopimus
http://www.gnu.org/licenses/gpl.txt

maka78 [03.05.2005 11:43:34]

#

Tuo että saako jotain koodia käyttää on vähän veteen piirretty viiva. Jos koodia voidaan pitää sellaisena että sen voi kuka vain "keksiä" (ei sisällä mitään ydinfysiikkaa) niin se tekijän oikeuden todistaminen olisi aika vaikeaa (tietysti jos ei viitsi edes muuttujien nimiä yms. muuttaa niin...). Mutta jos kyseessä on esimerkiksi laajempi ohjelmisto tai ohjelmisto komponentti niin tilanne on taas vähän toinen. Itse kysyisin kyllä suoraan koodi vinkin lähettäjältä lupaa saada käyttää koodia jos välttämättä pitäisi se suoraan kopioida.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta