Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Piratismiä vastaan

Sivun loppuun

Lumi-ukkeli [30.04.2005 21:33:13]

#

Tämmöinen idea putkahti mieleen:

Nykyäänhän maksullisissa pikkupeleissä kuten esim. Deluxe Ski Jump 3 käytetään pelintekijältä tilattavaa tunnuskoodia, jolla yritetään ansaita rahaa pelinteosta. Tässä on piratismin mahdollisuus, joka ei ole hyväksi rahan saannille:
-tunnuskoodi laitetaan jakoon, ja kaikki voivat pelata
ilmaiseksi peliä.

Tähän ongelmaan ajattelin keksiä tämmöisen ratkaisun:

Peliin tilataan pelintekijältä tunnuskoodi, joka kirjoitetaan peliin jossakin ikkunassa. Kun sitten pelaaja yrittää pelata peliä kokoversio-tilassa ottaa peli yhteyttä nettiin palvelimelle ja lähettää sinne pelin tunnuskoodin. Palvelin tarkastaa että jos:
-tunnuskoodia ei ole laitettu edes jakoon, ei pelilupaa tule
-tunnuskoodilla joku pelaa samaan aikaan bännitään koko koodi, koska tiedetään että kumpikin on syyllistynyt todennäköisesti piratismiin, tai rikkoo pelintekijän oikeuksia tjsp.
-koodi on jaossa, ja sitä ei kukaan käytä lähetetään pelille "OK" ja peli siirtyy kokoversio-tilaan.

Mielestäni tämä on aika hyvä tapa ehkäistä piratismia, mutta jos huomaatte reiän tässä tavassa niin kertokaahan ihmeessä.

Jos luulisitte että tuo toimisi niin sitähän voisi vaikka kokeilla. Ja jossain saataisiin pystytettyä yleinen pelipalvelin, johon kaikki pelintekijät voisivat saada oman tunnuskoodintarkastusohjelman, ja kaikki maksulliset pelit yhdistäisivät tähän palvelimeen ja tarkastelisivat koodejansa.

Deewiant [30.04.2005 22:26:57]

#

Blizzardin pelit käyttävät käsittääkseni samantyyppistä systeemiä, ja tehokkaasti ovat onnistuneet pitämään online-piratismin kurissa.

E.K.Virtanen [01.05.2005 01:01:34]

#

Jeh, diablon kanssa kuulemma hankalaa (jopa mahdotonta) päästä
nettipeleihin kii jos sama serial useammalla. Yksin peli toki onnistuu.

Lumi-ukkeli [01.05.2005 12:02:11]

#

Lurah kirjoitti:

Jeh, diablon kanssa kuulemma hankalaa (jopa mahdotonta) päästä
nettipeleihin kii jos sama serial useammalla. Yksin peli toki onnistuu.

Tiesin tuon nettipeli jutun, mutta sitä voi soveltaa myös yksinpeli-osaan.


Pitää olla ne tunnuskoodit niin monimutkaisia, että niitä ei kukaan osaa arvata oikein ja bännisi joltain kunnolliselta pelaajalta koodin.

zacura [01.05.2005 12:06:58]

#

Esimerkiksi F-Secure Internet Security ja Anti-Virus hyödyntävät tätä menetelmään. Asennuksen aikan ohjelma kysyy F-Securen palvelimelta onko tilaustunnus jo käytössä. Jos tunnus on jo käytössä ohjelma ilmoitta että aiemmat asennukset lakkaavat toimimasta jos jatketaan.

ezuli [01.05.2005 12:15:52]

#

Ja jos ei ole nettiä (käytössä tai olemassakaan) niin pelaappa sitten vaan demoa ja ole iloinen kun omistat hassun sarjan numeroita ja kirjaimia.

Heikki [01.05.2005 16:04:24]

#

ezuli kirjoitti:

Ja jos ei ole nettiä (käytössä tai olemassakaan) niin pelaappa sitten vaan demoa ja ole iloinen kun omistat hassun sarjan numeroita ja kirjaimia.

Eiköhän nykyisin niin suurella osalla pelaajista ole Internet-yhteys, että tuota ei tarvitse pitää ongelmana.

Muuten tämä idea on osoittautunut toimivaksi etenkin nettipelien kanssa, joten en näe mitään syytä sille etteikö toimisi myös yksinpeilen/ohjelmien kanssa.

Deewiant [01.05.2005 16:09:56]

#

Heikki kirjoitti:

Eiköhän nykyisin niin suurella osalla pelaajista ole Internet-yhteys, että tuota ei tarvitse pitää ongelmana.

Suurella osalla, muttei kaikilla. Ja joillakuilla on puhelinmodeemi-nettiyhteys (tai vastaava), jolloin he joutuvat maksamaan joka sekunnista jonka ovat netissä kiinni... kivaa käyttää parikymmentä sekunttia kytkeytymään nettiin, lataamaan pari pakettia, ja sitten disconnectaamaan taas kun on avain validoitu. Etenkin kun se maksaa vaikka 50 senttiä joka kerta.

Vielä jos on joku kaistarajoitus, esimerkiksi sata megaa kuussa, ei ole hauskaa käyttää siitä pari megaa siihen, että tarkistaa saman avaimen joka kerta.

sooda [01.05.2005 16:11:21]

#

Tosi wanhoissa ohjelmissa (muistan ainaki jonkun Hugo-pelin jota pelasin niin kauan sitten etten muista milloin se oli. Hyvä peli kyllä olikin) oli semmonen hauska suojaus että mukana tuli paksu ohjekirja tai värikartta tai vastaava, ja ohjelma alkaessaan ei suostunut käynnistymään ennen kuin sille antoi vastauksen kysymykseen tyyliin "Anna kolmas sana ohjekirjan neljännen kappaleen viidennen sivun toisen palstan ensimmäiseltä riviltä". Varsinkin paksuissa ohjekirjoissa tämä auttaa jonkin verran, paitsi jos pelin warettanut kaveri soittaa kaverille jolta kopsi sen ja kysyy ton, tai kopsii koko ison manuskan. :D

p-p [01.05.2005 16:50:41]

#

Tai sitte tekee tän "steam tavalla". Eli kerta vain nettiin. Eka rekisteröit accon ja se jälkeen laittelet siihen vain se numero-kirjain sarjan ja sitte se tarkistaa sen palvelimelta. Mutta onhan siinäkin se oman tunnuksen jakaminen...

haamukuva [01.05.2005 17:39:50]

#

Entäs jos ei ole nettiä.
Entäs jos ei halua lähettää tietojaan minnekkään.

Entäs jos joku on saanut jollain konstilla asiakkaan avaimen.
Mitä tapahtuu ? Asiakas ei pääse pelaamaan ?
Pahemmassa tapauksessa saattaa tulla syyte "piratismistä",
vaikka asiakas on ostanut aidon tuotteen.

Entäs jos palvelin on ruuhkainen tai kokonaan kiinni...
Asiakas on ostanut tuotteen, mutta joutuu jonkun palvelimen takia odottamaan

Sanon vielä lopuksi, että nettipeleihin
tämä systeemi käy mielestäni ihan hyvin,
mutta yksinpeleihin tuota en itse haluaisi.

Itse en halua antaa tietojani tai aukaise nettiä jonkun ohjelman takia.
(Periaatteeni vuoksi (olen paranoidi ^^))
Joten jättäisin tuotteen kauppaan, jos se ei ole nettipeli.

Lumi-ukkeli [01.05.2005 18:09:00]

#

haamukuva kirjoitti:

Entäs jos ei ole nettiä.

Ihan tarpeeksi monella on, ja se riittää pelintekijälle joka haluaa rahaa.

haamukuva kirjoitti:

Entäs jos ei halua lähettää tietojaan minnekkään.

Lähetät vain tunnuksen

haamukuva kirjoitti:

Entäs jos joku on saanut jollain konstilla asiakkaan avaimen.
Mitä tapahtuu ? Asiakas ei pääse pelaamaan ?

Tunnuskoodia ei saa antaa kenellekkään muulle.
Ja sitä tuskin kukaan antaa, koska sehän olisi haitta hänelle itselleen

haamukuva kirjoitti:

Pahemmassa tapauksessa saattaa tulla syyte "piratismistä",
vaikka asiakas on ostanut aidon tuotteen.

Tuosta bännimisestä kerrottaisiin hyvin selkeästi, ja oma vikansa kun antaa oman koodinsa muille.

haamukuva kirjoitti:

Entäs jos palvelin on ruuhkainen tai kokonaan kiinni...
Asiakas on ostanut tuotteen, mutta joutuu jonkun palvelimen takia odottamaan

Palvelin tarkastaa vain koodin ja lähettää myönteisen viestin, jonka jälkeen netin voi sulkea. Yhden koodin tarkastaminen tuskin nyt kovin suurta trafficciä aiheuttaa vaikka moni tarkastaisi yhtäaikaa.

haamukuva kirjoitti:

Sanon vielä lopuksi, että nettipeleihin
tämä systeemi käy mielestäni ihan hyvin,
mutta yksinpeleihin tuota en itse haluaisi.

Pelintekijöiden mielestä piratismi ei sovi nettipeleihin saati sitten yksinpeleihin.

haamukuva kirjoitti:

Itse en halua antaa tietojani

Lähetät vain yhden koodin et muuta

haamukuva kirjoitti:

tai aukaise nettiä jonkun ohjelman takia.

Tämä lienee ainoa ongelma tässä, mutta eiköhän nykyään ole
ihan tarpeeksi monella nettiyhteys joten tätä en sanoisi onglemaksi.

haamukuva kirjoitti:

(Periaatteeni vuoksi (olen paranoidi ^^))
Joten jättäisin tuotteen kauppaan, jos se ei ole nettipeli.

No mitä väliä sillä on kun muutenkin kaikki vaan lataa DC++:sta?


Kyllä minua vituttaa paljon enemmän se, että porukat latailee ilmaiseksi minun peliä josta haluaisin rahaa kuin se, että käyn muutaman sekunnin netissä ennenkuin alan pelaamaan tms.

haamukuva [01.05.2005 19:24:13]

#

Entäs jos ei ole nettiä?
Kysymys ei ole siitä, että onko pelintekijällä tarpeeksi asiakkaita vai ei.
Olen asiakkaan, puolella tälläisissä asioissa.

Mielestäni ei vaan ole oikein estää ohjelman käyttöä sen takia, että asiakkaalla ei vain ole nettiä.


Jollain muulla on asiakkaan avain käytössä?
Kuka on sanonut, että asiakas on antanut koodin käyttöön.

Esim. Kaverilleni sattui eräässä pelissä, että
koodi oli jo käytössä. (ihan kaupasta ostettu oli)
Nettipeli ei sitten toiminut aidolla koodilla,
joten piti etsiä toinen vaihtoehto.

Aika harvoin tälläistä tietenkin sattuu,
mutta tarvitseeko asiakkaan kärsiä jonkun muun teoista
tai jostain virheestä?


Entä jos palvelin on ruuhkainen tai kokonaan kiinni?
Eihän se koodin lähettäminen paljoa kuormita.
(riippuu tietenkin miten paljon ja millä tavalla lähetellään)

Ainakaan Steamiin tilin hankkiminen ei ollut mitään nopeinta hommaa(minulle).

Ja jos palvelin on kiinni, niin mites lähettelet ?
Pitääkö asiakkaan odotella pelaamaan pääsyä ties miten pitkään,
vain rikkinäisen palvelimen takia?


Tarkoitin noilla tiedon lähettämisillä, tietoa josta käyttäjä ei tiedä.
Ainahan tietenkin on mahdollista ottaa selville mitä paketteja ohjelma lähettää.

En luota moniinkaan ihmisiin, joten minulle tuollaiset asiat merkitsevät paljon.

Enkä edes käytä DC++:ssaa. (Uskokaa tai älkää, ihan sama minulle :))

Tietenkin on väärin ladata toisten töitä ilmaiseksi,
mutta en hyväksy tuollaisia keinoja estää sitä.
(En väitä tietäväni keinoa estää laiton kopiointi.)


Mutta nyt lopetan valituksen,
sillä eihän minun ole pakko käyttää tuollaisia tuotteita.

Yksi syy muun ohella on se, että olen vain niin laiska.
En halua muuta, kuin käynnistää pelin ja pelata sitä asennuksen jälkeen.

Tämä oli vain mielipiteeni, siitä ei ole pakko suuttua. :>
PS.
Anteeksi kirjoitusvirheet, joita varmaan on useita :).

Blaze [01.05.2005 19:41:05]

#

haamukuva kirjoitti:

En väitä tietäväni keinoa estää laiton kopiointi.

Hyvä--sellaista nimittäin ei ole, tykkäsitte siitä sitten tai ette.

Lumi-ukkeli [01.05.2005 19:41:53]

#

No vastailen vielä näihin muutamiin kohtiin mitkä näyttäisivät vielä olevan sinulle epäselviä:

Pelin pelaamista ei estetä, vaan ainoastaan voi demoa tms. pelata silloin. Tilausvaiheessa tehdään hyvin selväksi, että netti tarvitaan, vaikkakin vain vähäksi aikaa.

Tunnuskoodi tilataan pelintekijältä jolloin tekijä tarkastaa listasta että kyseistä koodia ei ole kenellekkään myyty. Näin estetään harmilliset sattumat.


Eiköhän nyt jostain joku palvelin löydy, johan nuita löytyy mm.CS:äänkin tuhansia 24/7 palvelimia, joten eiköhän nyt yksi palvelin jostakin löydy.

Tuosta Steam-jutusta: et tarvitse mitään tilejä tai accountteja, ainoastaan tunnuskoodin.


Blaze, tämä on jo lähellä. Jos joku laittaa tuon tunnuskoodin jakoon, niin kun sen kaikki lataa niin varmasti jotkut yrittää sitä yhtäaikaa kokeilla, ja silloin tulee bännit.
Ainoa vain, että jos kaverin kanssa käyttää samaa tunnuskoodia niin silloin voi sopia milloin kumpikin sitä käyttää, mutta sehän nyt on vielä suotavaa, ei se täytä vielä piratismin luokitusta.

Antti Laaksonen [01.05.2005 19:46:56]

#

Suojauksen tekemisessä on semmoinen vaikeus, että joku voi aina muuttaa ohjelman koodia niin, että esim. koko suojaus ohitetaan. Näin on myös tässä Internet-tarkistuksessa. Ikävän usein suojauksesta onkin haittaa pelkästään ohjelman rehdille käyttäjäkunnalle, ja hakkerit tietävät keinon sen kiertämiseen. Siksi olisi parempi, jos varetus vähenisi käyttäjien omasta päätöksestä eikä vasta pakon edessä.

sooda kirjoitti:

- - oli semmonen hauska suojaus että mukana tuli paksu ohjekirja tai värikartta tai vastaava, ja ohjelma alkaessaan ei suostunut käynnistymään ennen kuin sille antoi vastauksen kysymykseen - -

Tämmöiset suojaukset ovat minusta hauskimpia. Ensimmäisessä Monkey Islandsissa tuli mukana pyöritettävä kiekko, josta pystyy muodostamaan erinäköisiä merirosvoja. Kutakin asentoa vastaa seitsemän vuosilukua, ja peli kysyy käynnistyessään niistä yhtä.

haamukuva kirjoitti:

Anteeksi kirjoitusvirheet, joita varmaan on useita :).

Ei niistä niinkään väliä, mutta älä kirjoita rivinvaihtoa joka rivin jälkeen.

raezel [01.05.2005 21:08:59]

#

Lumi-ukkeli kirjoitti:

Tunnuskoodi tilataan pelintekijältä jolloin tekijä tarkastaa listasta että kyseistä koodia ei ole kenellekkään myyty. Näin estetään harmilliset sattumat.

Nyt on taidettu ihan unohtaa keygenit. Koska jokaisella tuollaisella serial key järjestelmällä on tietty logiikka, jonka mukaan tunnus lasketaan. Eikä perus warezzzkräkkerillä mene kauaakaan tuon keksimiseen. Tällöin on hyvinkin mahdollista, että laillisesti hankkimasi tunnus onkin jo käytössä. Jos taat tunnukset pitäisi tilata pelintekijältä heti peli ostettuaan, niin milläs tarkistetaan onko asiakkaalla peli vai ei? Entäpä kun asiakas asentaa pelin uudestaan? Ja entäs kaikki ne pelaajat jotka eivät ole niinkään hyviä käyttämään tietokonetta? Hehän olisivat heti sormi suussa että mitäs nyt.

Antti Laaksonen kirjoitti:

Ikävän usein suojauksesta onkin haittaa pelkästään ohjelman rehdille käyttäjäkunnalle, ja hakkerit tietävät keinon sen kiertämiseen.

Tämä on valitettavan totta. Kaikki kopiosuojaukset on mahdollista kiertää jollain tavalla. ja jos keksittäisiin suojaus, joka tämän estää, niin ei kyllä enää rehdin käyttäjänkään elämästä tulisi mitään.

p-p [01.05.2005 21:51:12]

#

Noista keygeneistä, että jos niissä serialeissa ei olisikaan mitään logiikkaa. Pelin tekijä vaa läimäyttää kirjailla/muulla vehkeellä näppistä ja ottaa numerosarjan talteen. Mites sen keygenin laita silloin on? :D

Ja sitten tuohon uudelleen asennukseen. Voi olla jokin juttu, esim. että palvelimelta tulee jokin muukin numerosarja joka pitää laittaa talteen uutta asennusta varten.

Ja semmoisille , joilla menee sormi suuhun, laitetaan selvä ohje, vaikka kuvilla.

haamukuva [01.05.2005 23:05:42]

#

Anteeksi noita välejä,
en arvannut niiden näyttävän noin isoilta. :)

Aika hauska tuo Antin kertoma kiekkosysteemi.
Sellaiset "suojaukset" oli paljon kivempia,
kuin nykyajan väserrykset, kunhan niitä ei kovin usein tarvitse käyttää. :D
Tosin siitähän itku irtos, jos meni pahvilätyskä hukkaan. :(

Lumi-ukkeli [02.05.2005 08:08:48]

#

p-p on oikeassa.
Ja vielä tuo yksi juttu että mistä tiedetään että asiakkaalla on peli? No se on ihan sama onko sillä sitä peliä, koska tehdään vain yksi peli, jossa on demo ja fv ja et pääse pelaamaan kuin demoa jos sulla ei ole koodit kunnossa.

raezel [02.05.2005 09:01:03]

#

p-p kirjoitti:

Noista keygeneistä, että jos niissä serialeissa ei olisikaan mitään logiikkaa. Pelin tekijä vaa läimäyttää kirjailla/muulla vehkeellä näppistä ja ottaa numerosarjan talteen. Mites sen keygenin laita silloin on? :D

Eli pelistudioilla pitäisi olla täyspäiväisiä työntekijöitä jotka vain generoivat koodeja kymmenille tuhansille pelaajille? Entäs jos joku hankkii pelin vaikka kymmenen vuoden päästä? Kukas sen koodin silloin tekee?

p-p kirjoitti:

Ja sitten tuohon uudelleen asennukseen. Voi olla jokin juttu, esim. että palvelimelta tulee jokin muukin numerosarja joka pitää laittaa talteen uutta asennusta varten.

Eli persupälliäinen joka omistaa n. 5 - 20 peliä joutuu pitämään 10 - 40 koodia tallessa ihan vain päästäkseen pelamaan ostamaansa peliä, tai joskus asentamaan sen uudestaan.

Lumi-ukkeli kirjoitti:

No se on ihan sama onko sillä sitä peliä, koska tehdään vain yksi peli, jossa on demo ja fv ja et pääse pelaamaan kuin demoa jos sulla ei ole koodit kunnossa.

Eli kauppojen hyllyt ovat täynnä demoja?

Tuollaiset tekevät tavallisten pelaajien elämästä aivan liian hankalaa, sillä pelien tulisi olla viihdettä, ei kokopiväistä koodien kanssa pelleilyä. Ja kuten Antti sanoi,kyllä tuollaiset voidaan ohjelmallisesti kiertää.Esinerkiksi kräkkeri kehittää pätsin joka osoittaa palvelimelle x jossa jokainen tarkistettava koodi on 1234.

leftover [02.05.2005 09:19:31]

#

haamukuva kirjoitti:

Aika hauska tuo Antin kertoma kiekkosysteemi.
Sellaiset "suojaukset" oli paljon kivempia,
kuin nykyajan väserrykset, kunhan niitä ei kovin usein tarvitse käyttää. :D
Tosin siitähän itku irtos, jos meni pahvilätyskä hukkaan. :(

Tämähän oli hyvin laajalti käytetty keino kopiointisuojauksena, jotkut tivasivat manuaalista sanaa x, toiset laittoivat pyörittelemään kiekkoa.

Kun porukka keksi että MI1 kiekko voidaan kopioida 8 A4-arkille, tuli peleihin kaksi kiekkoa joka vaati 8x8 = 64 A4-arkkia. Kun tämäkään ei riittänyt, painettiin kiekot kiiltävälle mustalle kartongille, ja numerosarja siihen mattamustalla.

Kun kiekkoja ei enää voinut kopioida, tuli kräkit joiden avulla pelit hyväksyi numerosarjan x tai minkä tahansa numerosarjan. Tästä eteenpäin se olikin vain yhtä kilpajuoksua pelivalmistajien ja kräkkääjien välillä.

Välillä koetettiin mm. Amigassa moduulia joka vaadittiin pelin pelaamiseksi, mutta moduulin kustannukset aiheuttivat peliin melkein 80 markan lisähinnan => idea romukoppaan (pl. softataloilla, mm. Autocad käyttää yhä tätä ratkaisua).

Kyllä tilanne on aina ollut ja tulee olemaan, että waretusta ei voida estää, ainoastaan hidastaa ja sen pois kitkemisen tulisi lähteä kuluttajista, ei kopiosuojauksista. Ehkä jotain lisäarvopalvelua (esim. WOWin ostajille ilmainen servuaika, wareavaimella saapuvilta 19e/kk maksu tmv.).

E.K.Virtanen [02.05.2005 10:07:04]

#

Noita pyöriteltäviä kiekkoja sun muita "suojauksia" on ollut jo maailman sivu. Eikä siinä tosiaan kauaa mennyt kun jo joku patch tms. oli jolla sen pystyi välttämään. Nykyään ne löytyvät useasti jo ennen kuin peli on edes julkaistu.

Sen minkä ihminen keksii suojakseen, sen toinen ihminen keksii kiertää ennemmin tai myöhemmin.
Ainoa keino piratismia vastaan kun on rehellisyys.

Onneksi omatuntoni on likimain puhdas, joitain vanhoja dos pelejä kyllä olen tässä imutellut, mutta tuskin accolade pahastuu jos test drive ykkösen jostain netistä haen =)

Se kyllä harmittaa että kun kaupasta ostan pelin tai musiikki ceedeen niin heti kyllä on läjä "kavereita" pummaamassa kopiota siitä itselleen. Kauhea närkästyminen ja puhdas vit****tuminen kun en anna moista tehdä. Ei mua huvita jakaa kallista (jopa 50e) peliä muille vain sen takia että he saisivat ilmaisen kopion.

haamukuva [02.05.2005 11:10:20]

#

Kun kommentoin kiekkosysteemiä, en tarkoittanut sen olevan pitävä. :)
Halusin vain sanoa, että se on hauskempi tapa verrattuna
nykyajan "estoihin", koska esim. Kiekon voi liittää pelin tarinaan.

Minua vain ärsyttää tehdä ylimääräistä työtä vain niiden estojen takia.
Vihaan sitä, kun joudun kirjoittamaan pitkiä numerosarjoja.
Joskus tuntuu jopa helpommalta hakea netistä "laiton" koodi
lailliseen ohjelmaani, koska sitä ei välttämättä tarvitse itse kirjoitella.

Nämä tunnusluvut estävät kräkkääjää vähän aikaa, mutta sitten muuttuvat hyödyttömiksi, ensimmäisen keygenin jälkeen.

Jonka jälkeen se on vain mielestäni pakollista ***kaa laillisille ostajille. :(

Grey [02.05.2005 11:36:12]

#

Tulipa tässä mietittyä tuota piratismia, että sitä kautta myös crackkien kautta tapahtuvaa huijausta. Parhaan vastakeinon mitä keksin on se että ei anneta esim. lainkaan suoraa ilmoitusta käyttäjälle että on havaittu crackkattu versio tahi huijaussysteemien käyttöä. Ehei, ollaan hiljaa ja annetaan pelaajan elää onnessaan..

.. kunnes se huomaa että ne savefilet ovat alkaneet korruptoitua, yhteys palvelimelle lagaa ja peli kaatuu vähän väliä. Tämä kaikki on siitä pirullista että sen voi pistää helposti käytetyn crackin syyksi, varsinkin jos kaikki tapahtuu satunnaisesti. Voi toimia vaikka viikon hyvin, mutta sitten iskee ihan outoja ongelmia.

Tietenkin crackilla voi sitäkin koettaa poistaa, mutta kun ohjelman tekee tarpeeksi ovelasti, ei parin tavun muuttaminen aiheuta mitään. Varsinkaan jos ne oikeasti tärkeät jutut ovat jossain aivan muualle kuin missä pitäisi olla. Joten crackkaa, ei mitään ilmoitusta, jos crackki ei oikeasti tuhoa pelin tiedostoa.

Pelaa tunti, päivä, viikko tai pari ja ei vieläkään mitään. Sitten eräänä kauniina päivänä kun olet parin expon päässä lvl 50:sta, niin peli jumittuu totaalisesti ja sen lisäksi savetiedosto osoittautuu korruptoituneeksi. Ehkä varmuuskopiot auttavat, tai ehkä tiedoston korjaus, mutta kummassakin tapauksessa luultavammin menettää aiemmat saavutuksensa, mikä aiheuttaa vitutusta ja kun vituttaa, ei sitten enää halutukaan pelata peliä ja näin ollen olemme saaneet yhden crackkarin tahdon lannistettua :-D

-Grey-

kayttaja-2791 [02.05.2005 12:04:45]

#

Tuo alkuperäinen systeemi varmaan ohitettaisiin nopsaan samalla tavalla kuten Steamikin HL2:sen tapauksessa, eli emuloimalla sitä. Joku vääntäisi koneelle vain ohjelman joka näyttäisi sille Ski Jumpille aivan kuin se saisi netistä sen hyväksynnän tunnusavaimelle, vaikka todellisuudessa hyväksyntä tulikin tältä piraattiemulaattorilta.

Sharph [02.05.2005 12:50:51]

#

Tuon palvelinsysteemin voisi kai ohittaa tällaisella tavalla: laitetaan hostitiedostoon (nixeissä tavallisesti /etc/hosts) sen servun osoite ohjaamaan localhostiin, ja siihen tekee palvelinohjelman joka vastaa aina ok.

EDIT: JTS ehtikin näköjään jo vastata..

mikeful [02.05.2005 14:13:31]

#

Ja vaikka virtuaaliserveriä ei saisikaan toimimaan, mietityttää tiedon salaus. Mitä jos ohjelman/peli haluaa asentaa systeemin taakse, joka päästää palomuurista läpi vain HTTP-protokolla käyttävät yhteydet? Vaikka paketissa kulkeva tieto kryptattaisiin, sekin voidaan purkaa.

Lumi-ukkeli [02.05.2005 14:55:27]

#

No okei, mutta onneksi on keksitty eräs pomminvarma keino, että warettajat eivät aiheuta päänvaivaa pelintekijälle: julkaisijat/kustantajat, joiden pussista waretus on pois!

Blaze [02.05.2005 15:25:30]

#

Mitäs pomminvarmaa tuossa on? Mistä lähtien julkasijat on pystyny millään tavalla estämään piratismia?

KimmoKM [02.05.2005 15:29:05]

#

[trolli]Paras ratkaisu olisi lopettaa kaupallisten ohjelmien tekeminen niin ja siirtyä täydellisesti OpenSourceen. Sitten laitonta lataamista ei olisi.[/trolli]

Anteeksi.

KeKimmo [02.05.2005 15:33:28]

#

Lumi-ukkeli kirjoitti:

No okei, mutta onneksi on keksitty eräs pomminvarma keino, että warettajat eivät aiheuta päänvaivaa pelintekijälle: julkaisijat/kustantajat, joiden pussista waretus on pois!

Tarkoittaako tuo:
a. julkaisijat/kustantajat, joiden pussista waretus on pois, ovat ratkaisu.
b. julkaisijat/kustantajat, joiden pussista waretus on, pitäisi poistaa.

Jos vastaus on a, miten?

Ilmuri [02.05.2005 16:00:20]

#

Suuryritykset kyllä ajavat warepojat oikeuteen kun niiltä viedään leivänmuruja nokanedestä.

petrinm [02.05.2005 16:19:50]

#

Kauan sitten(noin 10 vuotta sitten) mulla oli sellanen autopeli, jonka suojaus oli vaikea hakkerille ja myös reilulle käyttäjälle. Kun pelin aloitti peli kysyi salasanaa ja ilmoitti samalla mistä kohti salasana oli etsittävä ohjekirjasta. Peli arpoi aina eri sanan ja ehkä tiesi kaikki ohjekijan sanat. Tämä vaikeutti sen verran että peliä ei voinut pelata ilman ohjekirjaa. Huonoin puoli oli se että kopiokone oli keksitty.

EDIT:
Nimi: Driving
Tekijä: Mindscape
Valmistus vuosi: 1990

Kuva:
http://www.ibiblio.org/GameBytes/issue20/misc/stunts1.gif

Heikki [02.05.2005 17:13:35]

#

Petrinm: Tuo pelihän on Stunts (4d Sports driving).

Minulla on tuo peli vanhalla koneellani (erittäin hyvä peli muuten, samalle tasolle tuossa kategoriassa kohoavaa peliä ei ole tullut vastaan), ja joku on sen crakannut (joskus 7v sitten sain tutultani korpuilla), ja salasanaksi käy mikä tahansa, eli eivät ne tarkistukset varmoja ole ole. "Minkä ihminen on tehnyt, sen ihminen voi myös purkaa".

p-p [02.05.2005 17:29:24]

#

Kaikki kräkkerit ja sen semmoset ihmiset pitäis hirttää... No ei vaineskaa. Jos semmonen löydetään, niin annetaan sille vaan "1000000 X pelin hinta" sakot. Mutta jos niitä ei löydetä, mitäs sitten tehdään?

Rehelliset ihmiset ostavat pelit kaupasta ja warettajat saavat saman kuin rehelliset, ilmaiseksi.

Jos poliisit kävisi tekemään ratsioita semmoisiin talouksiin, missä on netti, niin saataisiin vähän kitkettyä warezia pois. Mutta nyt kun otetaan huomioon esim. Suomen talouksien määrä, siitä tulisi poliisille semmoinen urakka, että muita rikoksia ei pystytä enää selvitämään. Ja jos samanlaista ratsiaoperaatiota(onko se yhdyssana?) käytäisiin Amerikassa väsäämään, tulisi siitä yleinen sekasorto.

Niko [02.05.2005 18:31:36]

#

Grey kirjoitti:

Tulipa tässä mietittyä tuota piratismia, että sitä kautta myös crackkien kautta tapahtuvaa huijausta. Parhaan vastakeinon mitä keksin on se että ei anneta esim. lainkaan suoraa ilmoitusta käyttäjälle että on havaittu crackkattu versio tahi huijaussysteemien käyttöä. Ehei, ollaan hiljaa ja annetaan pelaajan elää onnessaan..

.. kunnes se huomaa että ne savefilet ovat alkaneet korruptoitua, yhteys palvelimelle lagaa ja peli kaatuu vähän väliä. Tämä kaikki on siitä pirullista että sen voi pistää helposti käytetyn crackin syyksi, varsinkin jos kaikki tapahtuu satunnaisesti. Voi toimia vaikka viikon hyvin, mutta sitten iskee ihan outoja ongelmia.

Tietenkin crackilla voi sitäkin koettaa poistaa, mutta kun ohjelman tekee tarpeeksi ovelasti, ei parin tavun muuttaminen aiheuta mitään. Varsinkaan jos ne oikeasti tärkeät jutut ovat jossain aivan muualle kuin missä pitäisi olla. Joten crackkaa, ei mitään ilmoitusta, jos crackki ei oikeasti tuhoa pelin tiedostoa.

Pelaa tunti, päivä, viikko tai pari ja ei vieläkään mitään. Sitten eräänä kauniina päivänä kun olet parin expon päässä lvl 50:sta, niin peli jumittuu totaalisesti ja sen lisäksi savetiedosto osoittautuu korruptoituneeksi. Ehkä varmuuskopiot auttavat, tai ehkä tiedoston korjaus, mutta kummassakin tapauksessa luultavammin menettää aiemmat saavutuksensa, mikä aiheuttaa vitutusta ja kun vituttaa, ei sitten enää halutukaan pelata peliä ja näin ollen olemme saaneet yhden crackkarin tahdon lannistettua :-D

-Grey-

Starforce 3 on käsittääkseni tollanen, ja se joku safedisk 7 että se valittaa cdstä mutta vaikka pääsisi ohittamaan niin muualla on ansoja että esim. The Sims 2sessa ei voinut rakentaa ollenkaan

http://www.macrovision.com/products/safedisc/index.shtml

Noi 2 suojausta onkin suojannut hyvin

Juice [02.05.2005 19:35:07]

#

Niko kirjoitti:

esim. The Sims 2sessa ei voinut rakentaa ollenkaan

Tämäkin on jo kierretty mini-imagen avulla.

Wlan [02.05.2005 19:46:48]

#

Hyvä tyyli pitää piratismi kurissa olisi tehdä jokaiselle pelille oma aktivointitunnus, siten että vain tietty koodi toimisi tietyssä kopiossa. Homma tehtäisiin niin, että kun käyttäjä ostaa pelin, niin se peli rekisteröitäisiin sen käyttäjän nimiin. Jos käyttäjä pistäisi pelin jakoon, niin automaattisesti pelin tekijä voisi nähdä sen henkilön nimen, joka sen kopion on laittanut jakoon. Näin pystyttäisiin estämään piratismi pienen pelin osalta, koska tämä tapa olisi liian työläs suurille firmoille jotka myy tuhansia kopioita pelistä.

Lumi-ukkeli [02.05.2005 20:51:12]

#

Joo elikkä siis mitä ne nyt onkaan (kustantaja/julkaisija tuli ensimmäisenä mieleen)?

He ostavat pelin levitysoikeuden pelintekijältä, jolloin tekijä saa rahansa ja se on sen jälkeen tekijän rahaa.

Siitä eteenpäin pelin levitys ja waretuksen ehkäiseminen on kustantajan/julkaisijan ongelma.


Paras tapa olisi ilmiantaa henkilöt, jotka tietää harjoittavan piratismia ja sitten poliisit soittavat jo ovella ja hehheee...$$$!!!

msdos464 [03.05.2005 07:10:25]

#

Onnistuisko että joku pelin dll tarkistaa vaik md5:n peli.exestä ettei siin oo nocd crackiä, ja joku 2. moduuli tarkistaa sen dll:n ettei sitä oo cräkätty jne. vaikka 5. moduuliin asti. Ainakin crackin kehittämisessä luulisi menevän kauemmin.

BadSource [03.05.2005 08:11:25]

#

Ostan pelini kiltisti kaupasta (ne harvat joita pelaan), mutta jokaiseen on jonkinlainen NoCD-crack, kun ei ...tu jaksa leikkiä niiden levyjen kanssa, että saan pelattua peliä. Työpöytäni on muutenkin täynnä kaiken maailman kamaa, joten mieluummin asennan pelin kertaalleen ja sen jälkeen talletan pelin cd-levyt jonnekkin kaapin perille pois edestä.

maka78 [03.05.2005 09:11:52]

#

Täytyy sanoa että henkilökohtaisesti pidän huonoinpana mahdollisena tapana sitä että peli tai ohjelma käyttäis nettiä aitouden tarkistamiseen. Koska perus käyttäjä ei varmasti voi tietää mistä on kyse kun palomuuri rupee herjaamaan kun pelin käynnistää.
Ihan heittona että mitäpä jos mentäis ihan suoraan mikkisoftan linjoille. Eli joka helvetin kerta kun joudut asentaan pelin uudestaan niin soitat johonkin numeroon että saat pelin/ohjelman aktivoitua (viittaan XP:een asennukseen). Ja yleensäkin pidän monimutkaisia suojaus virityksiä sinänsä huonoina että mitä monimutkaisempi sitä haastavampi, ja moni krakkeri etsii nimenomaan haasteita.

mikeful [03.05.2005 18:06:42]

#

Ei nykyisten kopiosuoja-/aitoustarkistusjärjestelmien tarkoitus olekaan kuin hidastaa waretusta siksi aikaa että julkaisija saa rahansa pois.

Mutta miten esim. Mandrake/Mandrive pysyy pystyssä, vaikka distron voi kopioida netistä ilmaiseksi? No, ne myyvät kaikkea oheistavaraa ja -palvelua joita on hankala tai mahdoton warettaa. Puhelintuki, manuaalit, t-paidat, yms.

Henkilökohtaisesti en wareta paljon. Suurin osa peleistä voi kuitenkin ostaa parin vuoden sisällä ale-korista kympillä, ja siinä ajassa joka paikka on täynnä arvosteluja, joista saa tietää kannattaako edes ostaa. Vanhat pelit on asia erikseen... ;)

LeX69 [05.05.2005 09:08:00]

#

Steamin tyylillä toimii hyvin, mut sitte o non-steam. Mulla on se joku WWWWANHA Aladdin, siinä kun käynnistää ni pitää antaa joku sana, mitä se kysyy. Sanoo numeron ja sitten pitää kirjottaa sana ohjekirjasta

ZcMander [05.05.2005 09:13:19]

#

jos seriaali o käytössä, ni eikö pitäs lähettää uusi seriiali oikealle omistajalle?

peki [06.05.2005 00:40:23]

#

Kuten sanottu, ainoa tapa waretuksen lopettamiseksi on ihmisten rehellisyys. Jokainen kopiosuojaus on kierrettävissä. Tähän pätee sääntö: minkä ihminen ohjelmallisesti suojaa, sen ihminen ohjelmallisesti avaa.
Itse harvemmin mitään ostan - tai lataan - sillä nykyiset pelit ovat niin bugisia, että niitä ei käytännössä voi pelata ilman miljoonaa patchia ja pelaaminen nyt ei erityisen kehittävää kuitenkaan ole. Kyllä sitä aitoa CS:S:ää tulee tosin välillä tahkottua. :)
Jos jotain lataan ja havaitsen sen hyväksi, painelen kauppaan ja ostan sen, muussa tapauksessa roskakori kutsuu.
Tosin usein demo ajaa saman asian.

Eri asia onkin sitten musiikki. Nykyisen musiikin hinnat ovat niin pilvissä, että sitä ei käytännössä voi nuoren/opiskelijan kukkarolla ostaa. 15-20€ cd:stä on ehdottomasti liikaa. En sitten tiedä, johtuuko tämä levy-yhtiöstä vai kaupoista, mutta jossain mättää ja pahasti. Miljoonabudjeteilla tuotetut elokuvat maksavat suunnilleen yhtä paljon kuin yhden yhtyeen soittama musiikki, joka soittaminen ei nyt ehkä kuitenkaan miljoonia ole maksanut.

Kun joku viittasi poliisien tutkimuksiin niin kyllä naurahdin. :)
Jos tutkitaan rikostilastoja, niin selvittämättömiä murhia ja omaisuusrikoksia on sellaiset määrät, että poliiseilla ei yksinkertaisesti ole resursseja tutkia tekijänoikeusrikkeitä. (vrt. rikkeen ja rikoksen ero) Kuulemani perusteella heillä ei ole haluakaan näitä rikkeitä selvitellä, vaan nämä ratsiat tehdään ihan ulkoisten jättiyhtiöiden (lue Microsoft, EA...) painostuksesta. Eri asia tietenkin ovat piraattikaupat, jotka oikeasti aiheuttavat hallaa yhtiöille. Näiden toiminta pitäisi lakkauttaa pian.

P.S. En sitten ollenkaan käsitä p2p verkkojen kriminalisoimista. Nämä kyseiset verkot ovat selkeästi tulevaisuuden levityskanava, jos ne osataan valjastaa oikein.

ajv [06.05.2005 01:42:50]

#

Voisin sanoa, että "LINUX pelasti minut warettamiselta". Sen jälkeen kun jouluna FC3:sen pöytäkoneeseeni asensin, olen vain harvoin vieraillut vaihtoehtoisessa saastuneessa piraatti-xp:ssä, josta ei varmasti löydy yhtään laillista ohjelmaa. Linukassani sen sijaan kaikki on laillista ja puhdasta. Linukkaan siirtymisen jälkeen waretus on loppunut seinään ja nykyään jos haluan CD-levyn, menen sen kaupasta ostamaan, enkä wareta sitä netistä.

No joo, ehkä on parempi painua pehkuihin, ennen kuin tunnustan itseni täydeksi pyhimykseksi :)

Heikki [06.05.2005 02:49:12]

#

ajv kirjoitti:

Voisin sanoa, että "LINUX pelasti minut warettamiselta". Sen jälkeen kun jouluna FC3:sen pöytäkoneeseeni asensin, olen vain harvoin vieraillut vaihtoehtoisessa saastuneessa piraatti-xp:ssä, josta ei varmasti löydy yhtään laillista ohjelmaa. Linukassani sen sijaan kaikki on laillista ja puhdasta.

Olen itse havainnut saman ilmiön, joka johtunee lähinnä siitä että käytännössä kaikki ohjelmat on saatavilla ilmaisena helposti (apt-get install ohjelma). Vastaavaa määrää ilmais/avoimen lähdekoodin ohjelmia ei ole saatavilla Windowsille (toki tällekkin on ilmaisohjelmia, mutta kuitenkin eron huomaa).

Mutta ei pistetä tätä käyttissodaksi, eihän?

arcatan [06.05.2005 09:23:01]

#

Esitän nyt oman kantani waretuksesta. Se on väärin ja tekona rinnastettavissa näpistykseen. Vaikka Suomen laissa onkin porsaanreikä, joka sen (toistaiseksi) sallii, se ei mielestäni tekoa oikeuta. Lisäksi kaikki kunnolla suunnitellut waretustavat ovat sellaisia, että saadakseen ladattua mitään kunnolla on itsekin jaettava samaa tavaraa, jolloin joka tapauksessa syyllistyy rikokseen.

Mutta siis, mitä haluan sanoa on se, että laki on eri asia kuin moraali. Lisäksi toteaisin, että mielestäni 15 euroa on vielä ihan kohtuullinen hinta CD:stä. Valitettavasti kuuntelemani musiikin hinta on noussut 10 eurolla parin viime vuoden aikana ja nyt CD tätä laatutavaraa irtoaa 25 eurolla, joka on jo aika paljon. Pelien ostossa taas vaivaa se ongelma, että mainstreamista ei inspiroivia pelejä juuri löydy ja huonommat tuppaavat olemaan sitä hintaluokkaa, että niitä ei juuri tee mieli ostaa, ja laadukkaampien pelien hankkiminen vaatisi lähes poikkeuksetta luottokortin, koska niitä ei juuri Suomessa myydä. Leffoista toteaisin, että DVD:itä myydään ihan kohtuuliseen hintaan, siinä vähän päälle parin kympin. Siis saman hintaan kuin musiikki-cd:itä, joitten tuotantoon ja markkinointiin on saatettu käyttää yhtä paljon rahaa kuin leffojen - mutta usein ei.

Jotten vallan puhuisi offtopikkia, todettakoon, että ymmärrän pelifirmoja, jotka suojauksia kehittelevät. Eihän siitä mitään tule, jos kukaan ei maksa peleistä mitään. Toisaalta, usein suojaukset vain haittaavat rehellistä kuluttajaa ja kräkkerit vain nauravat niille.

Ehdotetuista suojausmenetelmistä kohtuulliselta kuulostaa Grayn kuvaama tapa. Waretukseen auttaisi myös se, että pelifirmat hieman laskisivat hintojaan.

Nyt kuitenkin minua ihmetyttää eräs seikka. Mistä nämä kaikki warettajat tulevat? Siis: miksi ihmisten moraali on näin vinoutunutta? Tuntuu siltä, että kasvatus on kyllä aika monella mennyt jotenkin pieleen. Koska vanhemmat eivät ole saaneet lapsilleen opetettua, että varastaminen on väärin, pitäisi kai sitten koulun yrittää tehdä se. Siinäpä pohtimista sitten.

(ja vielä pikkuhuomio: itseäni warettajissa ärsyttää eniten leechaajat, siis ne, jotka vain lataavat warea tarjoamatta mitään takaisin yhteisölle. Usein he vielä toimivat niin, että lataavat tavaraa maksimimäärän, mutta palauttavat sitä takaisin minimimäärän. Esimerkiksi BitTorrenttia ei viitsitä pitää auki seedaamassa hetkeäkään)

Tulipas pitkä avautuminen. Pitäisiköhän lukea vielä, mitä kirjoitin... Luultavasti olen todennut taas jotain tyhmää innostuksen puuskassani. Mutta en jaksa. Painan vain "Lähetä vastaus" -nappia.

aWW [06.05.2005 09:54:53]

#

Tässä minun mielipiteeni waretuksesta.

Minä kannatan musiikin ja elokuvien waretuksen, lisäksi kannatan harvoissa erikoistapauksissa ohjelmien waretuksen.

Esimerkiksi minulla ei ole varaa ostaa 3D Studio MAXia, joten minun oli pakko warettaa. Kukaan ei kärsi tästä, koska minulla ei olisi muutenkaan varaa maksaa.

Mutta jos tarpeeksi rahaa löytyy, mielestäni on väärin warettaa.

Ainoa keino vähentää warettamisen on alentaa hintoja.
Esimerkiksi konsoli-pelit maksavat tuplasti PC-peleihin verrattuna.
Kerran ostin pelin nimeltä Driv3, se maksoi noin 50€ euroa, arvatkaa paljonko pelasin? Kokonaisen tunnin, tämän jälkeen en ole koskenut koko peliin.

Ja musiikki maksaa tavallisesti yli 20€!!!!!
Oletko valmis maksamaan jopa 20€ 10-20 biisistä?? Minä en ainakaan ole. Minä olen usein pettynyt levyihin, joita ostan. Tämän takia kannatan musiikin waretuksen.

Grey [06.05.2005 10:03:21]

#

Tulin tässä jokin aika sitten lukeneeksi yhteisöistä jotka eivät voi sietää sitä että ohjelmistot maksavat ja oikein hyökkäävät kaikenlaisten ohjelmistotalojen, ym. kimppuun. En tosin välitä niin paljoa noista ohjelmistotaloista, mitä nyt saatan laadukkaaksi havaitsemani ohjelman ostaa. Okei, ilmaisohjelmille voi toki almuja antaa, mutta minun periaatteisiin ei kuulu almut, ehei..

Vaan nämä tapaukset jotka eivät voi sietää maksullisia ohjelmia. Olen jo pitemmän aikaa moisia tutkinut ja miettinyt, mikä vain on vahvistanut tiettyjä käsityksiäni. Ensinnäkin, moiset tahot ovat melko varmana juuri niitä ahneita paskiaisia jotka haluavat kaiken ilmaiseksi, eivätkä antaa muille mitään. Kuten Arcatan viestissä selviää, niin leechaajat muistuttavat moisia tapauksia hieman. Ottavat paljon, antavat vähän.

Vaikka tälläisiä tapauksia jotka terrorisoivat niitä jotka koettavat hankkia rahaa nyt saataisiin kiinni ja tuomittaisiin, ei se paljoa mitään auta. Ei muutama vuosi linnaa ketään pelota. Paitsi tietenkin jos moinen pistetään niiden karskimpien joukkoon, niin se voi kyllä olla aika.. kirpaiseva kokemus moiselle :-D

-Grey-

aWW [06.05.2005 10:15:35]

#

Grey kirjoitti:

Tulin tässä jokin aika sitten lukeneeksi yhteisöistä jotka eivät voi sietää sitä että ohjelmistot maksavat ja oikein hyökkäävät kaikenlaisten ohjelmistotalojen, ym. kimppuun.

Minä waretan vain jos on pakko. Sano minulle, mistä työtön opiskelija hankkii monta tuhatta euroa ohjelmaan, josta ei ole ehkä edes hyötyä?

Minä kyllä maksan hankkimani ohjelmat, mutta vain jos on tarvittavat rahat.

Tempfile [06.05.2005 11:51:59]

#

Minun mielestäni pahin vika ohjelmien, musiikin sekä elokuvien (ym. digitaalisesti kopioitavan median) hinnoittelussa on se, ettei se ole juuri millään tavalla kytköksissä tuotantokustannuksiin. Raakamateriaalit, joita levittäminen vaatii, eivät maksa niin paljoa että voisivat oikeuttaa 50€ kappalehinnan. Itse asiassa, jos asiaa rupeaa ajattelemaan, massatuotettujen tuotteiden kappalehintahan riippuu periaatteessa siitä, miten halvalla ja kuinka monta niitä voi valmistaa. Kun binaarimuodossa olevaa tietoa pystyy häviöittä kopioimaan käytännössä ilmaiseksi niin paljon kuin huvittaa, niin perinteisen laskentatavan mukaan kappalehinnaksi tulisi pyöreä 0€. Ainoat kulut joita ohjelman/leffan/pelin tuotannosta syntyy ovat kertaluontoisia väline- ja palkkakuluja, ja asian näin ollessa kalliit hinnat eivät ole oikeutettuja.

Parempi malli on jo käytössä avoimen lähdekoodin ohjelmistoilla, mutta tämähän ei kaikille sovi. Tosin mielestäni lahjoitusten keräämisen pitäisi toimia muillekin firmoille, kyllähän hyvän, vaikkakaan ei avoimen, ohjelman tekijälle pitäisi rahan lahjoitettajia löytyä siinä missä muillekin. Näkyväthän nuo linux-firmatkin suhteellisen hyvin pystyssä pysyvän. Toinen malli jota mietin oli se, että tekijät julkaisevat pelistään esim. demon, ja pyytävät rahaa loppuun asti kehitykseen. Sitten kun lahjoitetut rahat kattavat kulut, pistetään softa vapaaseen levitykseen. Tässä on tietysti se vaara, että tekijät ottavat rahat ja jättävät tuotteen tekemättä, jolloin päädytään maksamaan tyhjästä. Tosin, ostetaanhan softat kaupan hyllyltäkin yhtälailla "sikana säkissä", et tiedä mitä siellä on ennen kuin olet hinnan maksanut. Elokuvien kanssa voisi toimia samanlainen malli.

Muusikot sen sijaan saavat minun ymmärtääkseni yleensä suurimman osan tuloistaan muutenkin keikalla käynnistä, joten en näe suurta estettä turhasta rahastuksesta luopumiseen. Siitähän eivät hyödy kuin levy-yhtiöt sekä tekijänoikeusjärjestöt.

mikeful [07.05.2005 01:53:59]

#

Tempfile kirjoitti:

Toinen malli jota mietin oli se, että tekijät julkaisevat pelistään esim. demon, ja pyytävät rahaa loppuun asti kehitykseen. Sitten kun lahjoitetut rahat kattavat kulut, pistetään softa vapaaseen levitykseen. Tässä on tietysti se vaara, että tekijät ottavat rahat ja jättävät tuotteen tekemättä, jolloin päädytään maksamaan tyhjästä. Tosin, ostetaanhan softat kaupan hyllyltäkin yhtälailla "sikana säkissä", et tiedä mitä siellä on ennen kuin olet hinnan maksanut. Elokuvien kanssa voisi toimia samanlainen malli.

Varsin mielenkiintoinen levitystapa. Nykysessä systeemissähän julkaisijoille tarjotaan demoa ja JOS julkaisijaa kiinostaa, se rahoittaa loppuprojektin. Uudella systeemillä saataisiin yksi käsi ojossa oleva väliporras pois. Toisaalta julkaisijat hoitavat myös markkinoinnin ja levityksen, joten uudella systeemillä peli jäisi puskaradion ja nettimyynnin varaan.

Tuli myös mieleen, että mikähän nykyisten pelien kehityksessä maksaa niin paljon, vaikka suurin osa ajasta kuluu tekniikan säätäsiseen? Eikö voisi tehdä pelimoottorin ilmaispalikoista ja sitä jaettaisiin open sourcena, mutta sisältöpaketit olisivat suljettuja ja niitä myytäisiin.

Ja pikkuporukoiden pelejä on jopa minusta moraalitointa warettaa. :)

Metabolix [07.05.2005 09:45:30]

#

Minusta warettaminen on ihan ok juuri sellaisissa tilanteissa, kun muuten ostaisi sian säkissä, ja silloin, kun kyseessä on jokin, johon rahat eivät riitä ja josta turkin on mitään hyötyä. Olen "kokeillut" muutamia pelejä ja ohjelmia, ja sittemmin ostanut ne täysin laillisesti, kun olen todennut, että ne ovat hyviä ja hyödyllisiä.

Monissa ohjelmissa, kuten juuri tuo mainittu 3D Studio Max, on se ongelma, että harrastelijalla ei oikein tahdo olla varaa moisen hankkimiseen, varsinkaan, kun sillä ei kuitenkaan saa rahaa tehdyksi. Niiden tapauksessa olisi parempi sellainen järjestelmä, että itse tuote on halpa, ja jos sillä tehtyjä malleja hyödyntää jossakin kaupallisessa, joutuu maksamaan lisää. Harmi vain, että tällainen systeemi ei tulisi kuitenkaan toimimaan.

ReEvolution [07.05.2005 10:08:13]

#

Mäki waretan musiikkia paljon koska sehän on ihan turhaa maksaa 10 :stä kappaleesta niinkuin sanoit. Joitain levyjä on pakko tietysti ostaa koska ne on kopio soujattuja. Ohjelmia ja pelejä en oo warettanut.

msdos464 [07.05.2005 11:22:36]

#

Ei ne cd levyjen kopiointiestot ole kovin kummosia ohittaa...

E.K.Virtanen [07.05.2005 11:25:41]

#

No mutta eikös noista yhtyeiden cd:stä tehdä nykyään aika hyvin singlejä, joita voisi ostaa?
Itse pidän jopa suurempana pahana sitä että imuttaa musiikkia, varsinkin kotimaisten bändien sellaista. Suomessa kun ei musiikilla rikastu.

Grey [07.05.2005 16:57:32]

#

Ihmeellistä että täällä valitetaan siitä ettei ole rahaa ohjelmiin. Hankkikaa niitä ilmaisohjelmia. Moisia kyllä riittää. Jotkut jopa väitteiden mukaan yhtä hyviä kuin maksavat ohjelmat, vai ovatko kun porukka ei moisia kerran hanki?..

-Grey-

xmetal [11.05.2005 15:28:24]

#

Softan ja musiikin waretus on minun mielestäni hyväksyttävää koska miksi maksaa kalliisti muutamasta laulusta koska yleensäkin levyissä on 1-3 hyvää ja loput ihan p*sk*j* joten miksi maksaa niin paljon.sama homma on taas esim.kalliiden softien waretus koska kellä on varaa heittää 300e tuuleen koska ei välttämättä tiedä toimiiko edes ohjelma toivotulla tavalla.Lisäksi hintoja tulisi muuttaa niin sanotusti "ympäristöystävälliseksi" koska hirvittää ajatella paljonko kaikki ei waretettu olisi yhdelle ihmiselle maksanut.Tietenkin ymmärrän myös myyjät koska he ovat vaivalla tehneet/hankkineet asiat myytäväksi joten mukava siitä olisi jotain saadakkin koska ei nykyään mitään melkein saa ilmaiseksi.Siinä mielessä myyjät ovat oikeassa.EDIT:Käytän liikaa koska sanaa ja aiheeseen on jo vastattu saman tapaisilla vastauksilla;)

<Xmetal>

Gwaur [11.05.2005 15:41:48]

#

msdos464 kirjoitti:

Ei ne cd levyjen kopiointiestot ole kovin kummosia ohittaa...

Joo. Mäkin "rippasin" Pearl Harborin soundtrackin mediasoittimen tallentajaominaisuudella, ihan kunnolla ja helposti meni :) Niin, ja jos jonkun levyn haluaa vähän kaupan hintaa halvemmalla niin ennen warettamista kannattaa etsiä vaikka kirjastosta. Niitä saa käsittääkseni ripata. Haukkukaa minua, jos olen väärässä.

tuomas [11.05.2005 21:09:52]

#

Softawaretusta 'tukevat' muistakaa sitten, että kun olette saaneet jonkin ohjelman itse tehtyä ja sitä waretetaan niin ei sitten kitistä. Ja kuten Grey sanoi kannattaa käyttää niitä ilmaisohjelmia. Tässä ketjussa mainittiinkin monesti tämä erittäin kallis 3d max ohjelma. Miksi ette lataisi vaikka samojen kehittäjien ilmaista gmax ohjelmaa sen sijasta, että waretatte. No mut joo, empä ole minä mikään paras puhumaan tässä asiassa, kun jonkun verran warea omaltakin koneelta löytyy.

Gwaur [11.05.2005 22:33:42]

#

tuomas kirjoitti:

Tässä ketjussa mainittiinkin monesti tämä erittäin kallis 3d max ohjelma. Miksi ette lataisi vaikka samojen kehittäjien ilmaista gmax ohjelmaa sen sijasta, että waretatte.

Koska se ei sisällä renderöijää.

ReEvolution [13.05.2005 14:51:01]

#

Kun kerran nyt väitätte ettei ne levyjen kop.suojaukest oo vaikeita ohittaa niin voin myöntää että olette oikeassa. mullaki on ollu sellanen ohjelma jolla ne saatiin purettua, mutta kertokaa seuraavaks mistä sais sitte sellasen levyn josta se on hyödyllistä purkaa? Turha ehdottaa että lainais kaverilta. Kaikki poijat mun luokalta warettaa joka päivä, paitsi mä mut mähän oonki erikoistapaus...

Blaze [13.05.2005 15:18:20]

#

ReEvolution kirjoitti:

mutta kertokaa seuraavaks mistä sais sitte sellasen levyn josta se on hyödyllistä purkaa?

No nykymusiikin tasolla sitä sopiikin ihmetellä ;)

Nooh, jos nyt vakavasti puhutaan, niin kaupastahan noita löytyy. Itse ainakin rippaan kaikki CD:ni ämpäreiksi, kun niitä on paljon kätevämpi kuunnella. Ja se, että joutuu krakkerointipuuhiin ei ole ollenkaan kivaa, kun sattuu olemaan laillisella asialla.

Laittomasti tuohon ei muuten ole koskaan tarvinnut ryhtyäkään, ne laittomat kun löytyy valmiiksiripattuina versioina netistä.

Huomaa taas, kuinka vähän kuluttajien asiaa oikeasti ajatellaan.

Tazca [15.05.2005 15:02:41]

#

Mielestäni laillinen ja halpa tapa saada musabiisejä on lainata kirjastosta levy ja lukea koneelle.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta