Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: uus kone

Sivun loppuun

ReEvolution [20.04.2005 09:01:48]

#

Oon ostamas uutta konetta.
Millasta kokoon panoa suosittelette?
Entä mistä sais halvalla (mieluiten Pohjanmaalta)?
Tällästä mulle on tarjottu:

AMD Athlon64 3200+ S.754 BOX prosessori
ASUS K8V SE DELUXE K8T800 DDR400 SATA emolevy
DIAMONDMAX+9 160GB DMA133 7200RPM FDB kovalevy
Kingston 512Mt DDR333 CL2.5 muisti
Gainward GF 6600GT GS 128Mt Vivo, 2xDVI-out, AGP näytönohjain
XP Pro suomenkielinen
ATX-miditornikotelo 350W, Vaalea DACCO
Integroitu äänikortti ja verkkokortti
Kasaus

Kokoonpano yhteensä: 899€ Sis.Alv 22%

Mut ton verkkokortinhan vois jättää pois koska mul on modeemi. Siks siinä ei oo CD/DVD-asemaa koska se siirrettäis vanhasta koneesta (tästä mitä käytän) samoin kun näyttö, hiiri, näppis, kaiuttimet ja tulosin/skanner.

Lazu [20.04.2005 09:57:15]

#

Verkkokortti kannattaa kyllä olla tulevaisuutta ajatellen.
Osien hintoja ja ostopaikkoja voi katsella http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/

Olga [20.04.2005 12:03:12]

#

Ja eikös se niin ole, että koneen kasaaminen on hauskinta mitä mies voi housut jalassa tehdä. Eli turhaan siitä kasauksesta maksat :)

Blaze [20.04.2005 15:03:30]

#

ReEvolution kirjoitti:

Mut ton verkkokortinhan vois jättää pois koska mul on modeemi.

Ei voi, kun se on emolevylle integroitu. Ja kuten joku sanoikin, kyllä sille jossain vaiheessa tulee käyttöä.

Itse laittaisin gigan rammia ja jonkun muunmerkkisen kiintolevyn. Ja katso, että se on SATA-levy, kun emossa kerran on sille tuki.

Ja Olgan kanssa olen kasauksesta samaa mieltä :)

ReEvolution [20.04.2005 17:16:45]

#

Katoin ton kovalevyn tietoja ja huomasin että siä ei lukenu miissään SATA. Onko siitä jotain erikoista hyötyä??
En huomannut että verkkokortti oli integroitu. Mun mokaa siinä.

Minä [20.04.2005 19:51:46]

#

Kun noista SATA-väylän kovoista kerran tuli puhetta, niin mitä käytännön hyötyä on siitä että kovo tulee sata väylään, eikä perinteisiin kaapeleihin?

Juice [20.04.2005 21:07:39]

#

Nopeampi.
Jos tuo kotelo on hinnaltaan sadan euron pintaan, hommaa samantien Nexus Breeze.

Blaze [20.04.2005 21:26:08]

#

Kuka muka maksaa sata euroa jostain peltilootasta? Kakskymppiä korkeintaan.

Ja SATA on tosiaan marginaalisesti nopeampi. Kun sellainen kerran on, ei ole mitään syytä olla käyttämättä sitä.

Olga [20.04.2005 23:25:56]

#

Piuhat on ainaki SATA:ssa sitä lattakaapelia (oli sitte pyöreetä tahi ei) ohkasemmat. Se on paljon se :)

Tempfile [20.04.2005 23:50:29]

#

Sen verran voin SATA-kovoista huomauttaa, että jos sellaisen hankkii, niin kannattaa olla myös levykeasema, siis ainakin jos aikoo Windowsin asennella. Ajureita ei nääs muuten koneelle tule saamaan.

Heikki [21.04.2005 07:28:44]

#

Vaikka verkkokortin voisi jättää pois, ei siihen ole mitään syytä. Verkkokortit eivät maksa paljon mitään (alle kympillä saa), ja etköhän sinäkin siitä modeemista eroon pääse joskus. Ja lisäksi voi osallistuva vaikka laneille.

SATA-levy on toki mukava, mutta sen kanssa voi joutua säätämään. Windowssin asennus ei ainakaan onnistu ilman korppua (kuten edellä jo sanottiin), Linuxista en ole varma mutta olettaisin että se tosin onnistuu. Kannattaa kuitenkin huomata että IDE-kaapelit nostavat vitutuskerrointa koneen sisuskalujen kanssa puuhatessa.

Ilman käyttistä saisit tuon varmasti paljon halvemmalla. XP Pro on melko kallis järjestelmä. Riippuu toki siitä onko sinulla nykyään koneessasi suht. uusi ja käyttökelpoinen käyttis (tai sitten asennat jonkin ilmaisen, kuten Linuxin). Mieti myös tarvitsetko Pro-version ominaisuukisa? Lisäksi OEM-versio Windowsista on selkeästi halvempi.

Tuontasoiseen koneeseen kannattaa kyllä harkita josko pistäisi jopa kaksi 512mt kampaa kiinni. Ja samantien 400MHz muistia (jopa halvempaa MB:n hintaseurannassa kuin 333MHz muisti)

Kasaamisesta vielä: se on ihan mukavaa hommaa siihen asti kun ensimmäiset ongelmat tulevat. Siinä nousee vitutuskäyrä on emolevy piippailee virhettä eikä kuvaa näy. Mutta sitten kun kone käynnistyy, on tullut hieman säästettyä. Ja usein se kasaaminen onnistuu ilman ongelmia.

zacura [21.04.2005 11:37:21]

#

Heikki kirjoitti:

SATA-levy on toki mukava, mutta sen kanssa voi joutua säätämään. Windowssin asennus ei ainakaan onnistu ilman korppua (kuten edellä jo sanottiin)

Säätämään ei joudu muuta kuin sen ajurikorpun verran, mutta jos haluaa asentaa windowsin ilman korppuasemaa joutuu säätämään vähän. Asennus onnistuu esim. ide-kovalevyltä tai muokatulta asennus-cd:ltä jolle on laitettu sata-ajurit. Homma onnistuu esim nLite-ohjelmalla. Tällä menetelmällä joutuu tosin säätämään vähäsen.

ReEvolution [21.04.2005 13:31:10]

#

Voisitteko kertoa tarkemmin tuosta OEM versiosta?

Lisäys: katoin bdogista kingstonin muistin hintoja ja siellä oli kympin ero DDR333 ja DDR400 ja 400 oli kalliimpi ja sit katoin viä ton kiintolevyjen hintoja ja tietoja ja tos mika kokoonpanossa nyt on niin siinä olisama hakuaika kun muuten samanlaisessa paitsi että se oli SATA, eikä tiedoissa muutenkaan ollut paljon eroa.

Tazca [21.04.2005 16:26:23]

#

Mielestäni Maxtorit ei ole se paras valinta hinta/laatu-suhteeltaan, koska Maxtorit yleensä hajoaa (mielipide, mielestäni totta) 1-2 vuoden sisällä (senhän näkee takuustakin: 1v, muistaakseni). Samsungeilla on mielestäni paras hinta/laatu-suhde, Samsungit ovst myös saaneet paljon kehuja niiden luotettavuuden puolesta.

Minä [21.04.2005 17:33:35]

#

Pysy kaukana Maxtorin kovalevyistä. Niistä on ollut ennenkin puhetta tääläkin, ja kyllä ne on ihan paskoja. Jos ne ei ensinmäisen kolmenkuukauden aikana mene rikki, niin sitten ne kestää kyllä ikuisuuden, mutta moni menee.

Tällä hetkellä mulla on kolme Maxtorin kovoa (160+80+40gt) ja mietin vaan minkä niistä vien takuuhuoltoon ensimmäisenä.. Kaikki on alle puoli vuotta vanhoja.

Kaiken päälle tuttu tietokonekauppias kiroilee, että Maxtorin kovoja tuodaan takuuhuoltoon välillä enemmän kun myydään ulos..

Pysykää kaukana. Ottakaa Samsung tai vaikka SeaGate mutta älkää Maxtoria.

Juice [21.04.2005 18:30:43]

#

Ei Maxtoria, ei ei ei ei. Sen suurempaa virhettä et voi oikeastaan konetta hankkiessasi tehdä. Ja mitä tulee peltilaatikon hintaan, peltilaatikkoon sisältyy myös virtalähde :)

sooda [22.04.2005 10:11:24]

#

On mulla ollu maxtor jo useamman vuoden ja siinä on 3v takuu. Vanhat maxtorit kestää, noita uudempia kyllä haukutaan näköjään kaikkialla. Ei mulla kyllä ole yhtään tuttua jolla olisi maxtor hajonnut...

ReEvolution [22.04.2005 14:34:36]

#

Mun täs konees on tollanen Maxtor siks mä sen valittin tohon. On kestäny n. 3 - 4v.
Mut kertokaa enemmän tosta XP:n OEM versiosta!

ReEvolution [22.04.2005 18:29:54]

#

Heikki kirjoitti:

Ilman käyttistä saisit tuon varmasti paljon halvemmalla. XP Pro on melko kallis järjestelmä. Riippuu toki siitä onko sinulla nykyään koneessasi suht. uusi ja käyttökelpoinen käyttis (tai sitten asennat jonkin ilmaisen, kuten Linuxin). Mieti myös tarvitsetko Pro-version ominaisuukisa? Lisäksi OEM-versio Windowsista on selkeästi halvempi

Kertokaa lisää tosta OEM:mästä

Kaveriki aikoo ostaa koneen tällä sellä kokoonpanolla mitä sanotte tästä?

Arctic Cooling Silentium T1, 350W
Asus K8V-X, VIA K8T800, A64/Sempron ATX
AMD Athlon 64 3400+ 2.4G/800MHz
Ki, 512MB 333Mhz DDR-RAM DIMM
Samsung Spinpoint P80 SerialATA 160.0GB 8MB
LG Super Multi CD/DVD-ReWritable GSA-4163B
Club-3D/ATI Radeon 9800Pro 128M DDR tv A ja Ohj.
Samsung 19.0 TFT, SyncMaster 913N
Logitech MX518 Optical Gaming Mouse
Microsoft Digital Media Pro Keyboard
Logitech Precision PC Gaming Headset

Blaze [22.04.2005 18:45:08]

#

ReEvolution kirjoitti:

Kertokaa lisää tosta OEM:mästä

En minä siitä itsekään erikoisemmin tiedä, mutta kun Windowsin ostaa "koneen mukana" (tai "koneen toiminnan kannalta oleellisen komponentin" mukana, muistelisin lukeneeni, että IDE-kaapelikin kelpaa) OEM-versiona, niin sen saa halvemmalla. Tällöin käsittääkseni tuota Windowsia ei saa kuitenkaan siirtää toiseen koneeseen tai jälleenmyydä

ReEvolution kirjoitti:

Kaveriki aikoo ostaa koneen tällä sellä kokoonpanolla mitä sanotte tästä?

No minä laittaisin edelleen sen gigan rammia.

Juice [22.04.2005 20:34:19]

#

Edelleen suosittelen Nexus Breezeä koteloksi, vaikka hintaa onkin. Giga rammia. Mikkiksen näppiksiä ei tueta, Logitech mieluummin. DVD-asema on sama kuin mulla, suosittelen.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta