Elikkäs olen tässä väsännyt QuickBasicilla sellaista peliä jossa olisi tarkoitus johtaa alussa pientä käpykylää ja sitten kun pelissä etenee niin saisi kokonaisia valtioitakin alaisekseen.
Ongelmia on tietenkin tuhat ja kaksi mutta ensimmäiset tuhat olen itse saanut hoidettua ;)
Nuo kaksi muuta ovatkin että miten QBasicissä saa itse pelin laitettua full screeniksi? Testausvaiheessa on tietenkin full screen mutta sitten kun sen laittaa .EXE:ksi niin se ikkuna on jotain 10 senttiä kertaa 5 senttiä kokoinen...
Ja toinen on se että QBasic on alkanut kaatuilemaan noin minuutin välein, minulla ei ole mitään hajua miksi näin käy ja tämä alkoi kesken koodaamisen. Onko QBasicissä jokin rajattu koodirivi määrä? Minulla on muistaakseni 400 riviä koodia plus yksi funktion pätkä kyljessä.
Ensimmäiseen ongelmaasi ei valitettavasti taida olla vastausta. QB tekee nimittäin DOS-ohjelmia, ja sen miten ikkunat näkyvät, hoitaa DOS. Ja Windowsin tapauksessa tekstitilassa toimivat DOS-ohjelmat ajetaan ikkunassa. Voisit kuitenkin ehkä käyttää sellaista vippaskonstia, että vaihtaisit välillä SCREEN 13 ja sitten takaisin SCREEN 0, jolloin ohjelma siirtyisi SCREEN 13:n mukana kokonäyttöön ja palaisi sitten tekstitilaan.
Edit: Mutta tämä ei tietenkään estä vaihtamista takaisin ikkunatilaan.
Kaatuilemiseen en osaa sanoa mitään. Rivimäärää ei kaiketi ole rajattu, mutta pääohjelman koko tavuina kyllä on. Suosittelen jakamaan koodia aliohjelmiin sen mukaan, mitä tarve vaatii. 400 riviä ei pitäisi tuottaa vielä mitään ongelmaa. Itse sain koodata päälle 10000 ennen kuin koko kasvoi liian suureksi.
No nyt alkoi jotenkin kummassa toimimaan, paitsi olen nyt takaisin omalla koneellani, mutta tiedosto on sama...
Ja tuo screen 13/0 ei kyllä auttanut mitään. Kyllähän se laittaa pelin full screeniksi mutta se zoomaa sen n.nelinkertaisesti joten ei kovin paljoa hyödytä :(
Jos olisi jotain muita keinoja? Tai jos tuota screeniä voisi muokata että se ei zoomaisi sitä tekstiä... Tai jotain...
Screen 12? Minä käytän sitä eniten. Jätä tekstitila pois ja korvaa se SCREEN 12-komennolla. Näyttää hyvältä ainakin minun mielestä.
Tuo zoomaus johtuu siitä, että tekstitilan koko vaihtuu samalla:
SCREEN 13 SCREEN 0 WIDTH 80, 25
Pitäisi toimia. WIDTH palauttaa oikeat mittasuhteet.
No tuo ainakin auttoi paljon asiaa. Mutta teksti on silti liian ... Noh se ei näytä kovin hyvältä vieläkään, liian iso. Ja jos yritän vaihtaa WIDTH:in numeroja niin QB herjaa että "Illegal Function" ... Eli mistä vielä kiikastaa?
Liian iso? Mikä koko sinulla sitten normaalisti näkyy?
Kokeiles:
WIDTH 80,50
Tuo sinulla luultavasti on. Voit katsoa myös QB:n helpistä WIDTHin kohdalta. Siellä on lueteltu kaikki mahdolliset koot.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.