Haluaisin pystyttää kotiini palvelimen, missä voisin ylläpitää nettisivuja. Samalla se toimisi myös kotini palomuurina, joka käyttää NATia. Kone on 120-200 MHz eli aika vanha, joten Windows ei taida tulla edes kysymykseenkään.
Mitä käyttöjärjestelmää suosittelette asennettavaksi?
Linux
imuroi linux ja asenna siihen Apache 2
Mitä käytännön eroja on Apachella ja Apache2 :lla?
Miten tuo sähköposti palvelimen pykäys onnistuisi? Mulla on nyt apache2 asennettuna ja DynDNS:n kautta osoite. Miten saisi mailin liikkumaan tapaan: tunnus@servunosoite.homelinux.com esimerkiks?
Sähköpostin lähteys onnistuu esim. sendmail-ohjelmalla, ja postin vastaanottoon&jakeluun tarvitset imap- tai pop3-palvelimen, tästä esimerkkinä dovecot ja courier-imap / courier-pop.
Käsittääkseni noiden lisäksi et muuta sitten tarvitsekkaan, mutta käsin joudut kuitenkin conffimaan.
Jos haluat webmail-softan niin squirrelmail on kiva.
Apache2 on Apache v. 2.x ja Apache on versio 1.x (käsittääkseni), eli toinen on vain uudempi.
Mikä Linuxin distro olisi helpoin pystyttää tuota palvelin/palomuuri-härpäkkettä varten?
Itse olen Debianin asentanut palvelimeen, jolla sain ensimmäisellä kerralla jopa ilman kunnon Linux-tuntemusta http&ssh&ftp-serverin pyörimään. Eli oma ehdotukseni on Debian Sarge netinstallilla, mutta toki distroja on joka sormelle.
Jaa, voisi sitä Debiania sitten kokeilla. Toisena vaihtoehtona ajattelin Free- tai NetBSD:tä, mutta ne taitavat olla vähän liian vaikeita kaltaiselleni aloittelijalle.
Pistä ny vaikka SuSE, helppo asentaa ja toimiikin :)
Kiitos Heikki jälleen kattavasta vastauksesta! Täytyypä taas alkaa säätämään kun saan tuon koeviikon ohitse..
LeX69 kirjoitti:
Pistä ny vaikka SuSE, helppo asentaa ja toimiikin :)
SuSE on työpöytäkäyttöön, eikä olisi hyödyllinen ratkaisu tällä tietokoneella. Itse suosittelen Debiania. Se on helppo asentaa ja käyttää. Sargen asennuskin hoitui miltei automaattisesti.
Debian pyörii omassakin serverissä, joten ääni sille.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.