Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: VB6: Rpg pelin tekoa koskevia kysymyksiä (VB)

Sivun loppuun

Cc [29.03.2005 17:16:34]

#

Ajattelin alkaa tekemään rpg peliä visual basicillä vaikka sellaista kuin Unreal world tai erkin tapaista (tai jonkin muun kaltaista), mutta nytten ajattelin tulla kysymään tänne että mitä asioita siinä pelin teossa kannattaisi huomioida, mitä kaikkea peliin kannattaisi ohjelmoida (taitojen nimiä jne.) ja mikä olisi viisain tapa toteuttaa (että en kirjottaisi huanoa koodia, haluan oppia ohjelmaoimaan "oikeaa" tapaa käyttäen) ja jos joku haluisi tulla avustamaan niin sekin olisi ihan mukavaa

baabloo [29.03.2005 17:30:30]

#

A)Tuleeko peliin hahmoluonti?
B)Jos tulee laita myös, että taitoja saa muokata
C)Tarvitsetko graafikkoa?
D)Taitoja teleporttaus,eri taikoja esim tulinyrkki, ja lisää voin keksii.
E)Mikä tulee kieleksi?
F)Mitäköhän vielä keksisi?

mikeful [29.03.2005 17:57:46]

#

G)Tilekartta moottori vai merkkipohjainen?
H)Taistelusysteemi
I)Inventory-/kauppasysteemi
J)Juoni/sivutehtävät, miten tehdään?

hunajavohveli [29.03.2005 18:59:46]

#

No ainakin tuollaista kannattaa harjoitella runsaasti, ennen kuin rupeaa mitään isompaa tekemään. Kirjoittelen tällä hetkellä samanhenkistä opasta, tosin QB:lle.

baabloo [29.03.2005 19:55:34]

#

jes tuleeko sorsasta semmonen et se on helppo tajuta. Tuleeko paljon include fileseja. Ja mitä kaikkee siihen tulee nyt meni
"hieman" off topic

Cc [29.03.2005 20:18:44]

#

Kyllä peliin tulee hahmojen luonti ja ajattelin myös että pelissä olisi mahdollisuus opiskella eriammatteihin ja sitten opiskella ammatin mestariksi. baabloo uskoisin kyllä että tarvitsisin graafikkoa koska itse en ole siinä niin hyvä. pelistä tulee tilekartta moottori. Uskoisin että kieleksi tulisi englanti / suomi että olisi mahdollisuus valita kieli.

tuomas [29.03.2005 22:37:49]

#

Etene tekemisessä yksi asia kerrallaan. Esim. teet aluksi vaikka kentän piirto funktiot yms. ja sen jälkeen vasta muuta. Muuten sinulla on kohta 100 toimintoa / funktiota / joita muuta projektissa ja kaikki tehty puoliksi valmiiksi :(

nomic [30.03.2005 07:53:34]

#

Jos sulla on idea mitä teet, suunnittele se hyvin.
Vaikkapa monille eri papereille, näin hahmotat asiat paremmmin.

Ihan ensimmäisenä tulee mieleen tämmöinen, kun teet aliohjelmia: Aliohjelma tekee yhden asian, toinen asia toiseen aliohjelmaan(vaikkapa grafiikka: tyhjennys ja piirto erikseen, joskus tyhjennystä ei tarvita, tai joskus pitää vaan tyhjentää jne..) (uuh! enemmän kontrolloitavaa, parempaa jälkeä ja helpompi jäljittää ongelmat)

Ja jos tarkkoja ollaan; Kaupat ja muut vastaavat, eivät ole roolipeli-elementtejä ;) mutta pienet kombinaatiot on aina hyvästä, ja mikäs siinä, todettu hyväksi osaksi pelejä... :)

jos ei ole ennestään kokemusta pelien tai lähinnä rpg-pelien teosta, suosittelen aluksi tekemään jotain pienempää, jotta sisäistää homman. (liikutus, grafiikan piirto, mapilla liikkuminen/mapin liikuttaminen, mapista seuraavaan, kaupat, inventorit, dialogien toiminta, botit jne...)

hassua, monet koittavat näköjään putkassa luoda rpg-peliä, sinänsä hyvä, mutta melko vaikea genre, voisin melkein väittää, että sivulta kuvattu seikkailu, tai räiskintä ylhäältäpäin olisi helpompaa kuin strategiapelin tai roolipelin tekeminen. mutta se on mun mielipide ja melko varmasti väärä. :)

pelin ei ole pakko olla tilepohjainen, eikä edes merkkipohjainen, tarkistas esim ff7-ff9, saga frontier jne...
eli valmiille taustalle, taustakuva(niin monta eri tasoa kuin haluat, esim toka kalvo peittää kaikki mitkä ekalla kalvolla, kolmas kalvo peittää tokan jne...), ja vikalle kalvolle sitten datat; missä menee seinää/aluetta johon ei voi kävellä tai kohdistaa ja muuta vastaavaa...

pitäisin hyvänä vaihtoehtona luoda moottori ja itse peli erillään.

jos peliisi tulee äänet/musiikkia, muistutan että rpg-pelit on niitä minkä kanssa menee yleensä eniten pelitunteja, eli pelaajalle tulee hyvin selväksi mitä ääniä päästelee, kaikki sokeasti hutaistut "tilulilut" voi unohtaa, kunnon optionsi jossa voi peliä viilata omaan makuun sopivaksi.

taistelujärjestelmä on ehkä vaikein toteuttaa, muuten melko helppoa mutta käyttäjäystävälliseksi se on yllättävän vaikeaa tehdä, se ei saa olla liian helppo koska siihen kyllästyy sitten ja menee into taistella, eikä liian vaikeaa kikkailua, näitä pitää tasapainottaa muun pelin kanssa.(taas tosi fiksua... *poks*)

Tuomaksen kanssa samoilla linjoilla. aluksi kyllä suosittelen hahmottaa rungon, mitä tulee pelisilmukan sisälle, missäkin järjestyksessä jne... kun tietää "pääfunktiot" on helpompi rakentaa, ettei tule että: piirto-funktion sisällä käsitellään lataus, piirto, pyyhkiminen ja muu(itse suosin näitten erottamista vielä pienemmäksi, vie enemmän tilaa mutta itselleni ainaskin paras tekniikka).

mutta taas, ei sekään ole huono asia, että aluksi tekee funktioita (jos on suunnitellut asiat etukäteen ja tietää teoriassa jo mitä tekee) ja laittaa ne kasaan, että toimii "jotenkuten" sitten kun alkaa peli jo pyöriä voi alkaa hioa funktioita paremmaksi ja puhdistaa purkasta(niin hyvin kuin osaa)

ehdotuksia:
- Levelin noustessa tulee pisteitä, joita voi sijoittaa voimaan, ketteryyteen, älykkyyteen tai vastaaviin. Eli voi itse päättää mihin panostaa, joku perus swordman ei paljon älykkyyttä tarvitse, mutta voimaa ja nopeutta.
velho taas ei voimalla niinkään mitään tee, älykkyyttä tarvitsee.
- Online-järjestelmä (vähän vaikeampi asia mutta toteutettavissa ihan winsocketilla)
- Tarina jossa väletään kliseitä (tai sitten pelkästään kliseitä sisältävä?) jotain mikä antaa jotain uutta.
- Kun käyttää jotain taitoa tarpeeksi, sen taidon taso nousee vaikkapa 1 * 1.5 (esim käytä jotain fire-spelliä niin siitä voi tulla lopussa flare-spell jne...)
- Älä tee sitä mikä tuntuu helpommalta, tee se mikä tuntuu parhaalta ratkaisulta pelaajan kannalta.
- Kun moottori toimii, pidä se helposti muokattavissa ja hanki beta-testaajia (ohjelmointiputkasta löytyy varmasti helposti)
- Eri ammatit on hyvä idea, jokaiseen joku spesiaali-juttu joka erottaa ne selvästi toisistaan, muuten turha.


Huoh. Nyt loppui itsestään selvyyksien kirjoittaminen.
On sun pelistä kyse. Tee millainen haluat, tee semmoinen, että itse pidät, jos joku muu pitää, se on aina plussaa.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta