Elikkäs, mitä mieltä olette kotisivujenteko-ohjelmista?
Täysin turhia jos haluaa tehdä kunnolliset kotisivut. Sama se on pelinteko-ohjelmissa. Ohjelmoimalla (tai kuvauskielellä) saa enemmän vapautta omiin tekemisiinsä. Kotisivujenteko-ohjelmat saattavat tehdä omia merkintöjä jotka saattavat hidastaa sivun lataamista (mutta tuskin kuitenkaan merkittävästi). Mutta jossei kaikkea jaksa kirjoittaa alusta asti voi tehdä alustaa ensin kotisivunteko-ohjelmalla mutta ainakaan kokonaan nettisivuja ei millään erillisellä ohjelmalla kannata ruveta tekemään.
edit: joo ok muokkasin vähän ja ehditkin jos vastata siihen edelliseen :)
vähän osasin tota oottaakki.. nii näin btw, Mitä mieltä ootte näistä sivuista: www.kumiankkapictures.com noin niinkuin ohjelmoijina.. Ei oo mun tekemät..
Minä ainakin käyttäisin mieluusti erillistä ohjelmaa esim. monimutkaisten taulukkojen tekemiseen. Niiden kirjoittaminen suoraan HTML-tageina aiheuttaa paljon turhaa työtä. Ja muutenkin uskon, että hyvän sivunteko-ohjelman tekeminen ei olisi lainkaan mahdotonta. HTML-sivun ja pelin tekemistä ei mielestäni voi verrata toisiinsa. Joka tapauksessa sen takia tuskin kukaan jättää menemättä sivulle, että se on tehty jollain ohjelmalla.
Itse käytin hyvin pitkään Macromedia Dreamweaweria kotisivujen tekoon. Tosin käytin sitä 98%:sti editorina, mutta esim. juuri taulukoiden teko sillä nopeutti hommia paljonkin. Lisäksi suuri helpotus oli myös se, että pystyi sinne "graafiselle" puolelle pasteamaan esim word-dokkarista suoraan tekstiä ja DW huolehti html-entiteettien yms. muuntamisesta ja olihan sitä tekstiä muutenkin helpompi muotoilla siellä graafiselle puolella. Ikinä en kuitenkaan DW:n generoimaa html:ää sellaisenaan mihinkään pistänyt, vaan aina tietenkin käsipelillä joutui ylimääräiset sotkut poistamaan. Plussana nyt voi vielä mainita sen, että leiskan suunnittelu on helpompaa siellä graafiselle puolella. Toisaalta nykyään yritän pitää leiskan siellä css-tiedostossa, joten eipä taitaisi ohjelman graafisuus auttaa enää, sillä ainakaan DW ei css:stä juurikaan mitään ymmärtänyt.
Nykyään kuitenkin olen tyytynyt ihan tavalliseen tekstieditoriin.
Antille ensiksi tiedoksi, että uudemmat Photoshopit osaavat pilkkoa kuvat valmiiksi HTML-taulukoiksi, helpottaen näin sivun layoutin tekoa huomattavasti(Oletan että tarkoitit layouttien tekoa, sillä onko sivuilla yleensä muita monimutkaisia taulukoita?). Itse en ole tähän prosessiin tosin tutustunut sillä, kuten nykyään on tapana, teen layouttini CSS:n avulla.
WYSIWYG-ohjelmia en myöskään suosi sivujenteossa, vaikka hyvä editori(sellainen jolla saa juuri noita työläitä osuuksia helposti hoidettua, ja joka antaa kunnolla vääntää koodia) voikin nopeuttaa hommaa kummasti. Näin siksi, että ennemmin naputan paljon koodia itse, kuin etsin generoidusta koodista korjattavia kohtia. Ja huonoja, newbie-ystävällisiä WYSIWYG-editoreja(->Frontpage) ei tueta, piste.
Sivut ovat kohtuullisen hyvän näköiset, vaikka logoa sietäisikin mieletäni hieman skarpata. Näkyivät selviävän validaattoristakin jotenkuten, kunhan ensin antoi sille parit puuttuvat tiedot. Navigaatiot ym. näyttivät toimivilta .
Tempfile kirjoitti:
Ja huonoja, newbie-ystävällisiä WYSIWYG-editoreja(->Frontpage) ei tueta, piste.
Kieltämättä newbie + frontpage = erittäin huono lopputulos :)
Tätä nyt ei kotisivunteko-ohjelmaksi lueta, mutta voihan tehdä itse PHP:llä tms. systeemin joka muuttaa tekstiä html:ksi...
Joku täällä puhuikin tässä jokuaika sitten tämäntapaisesta systeemistä:
tekstiä...tekstiä... *lista1 *lista2 *sisennetty1 *sisennetty2 tekstiä.tekstiä
Ja skripti kääntäisi sen koodiksi.
Jos ei jaksa kirjoittaa omaa HTML koodia, niin parempi olisi, jos ei tekisi sivua ollenkaan.
remontti-reiska kirjoitti:
Jos ei jaksa kirjoittaa omaa HTML koodia, niin parempi olisi, jos ei tekisi sivua ollenkaan.
Annan sinulle 1500 sivua word-sontaa ja sinun pitää muuttaa se html:ksi. Jos tuossa tapauksessa haluat sen välttämättä käsin notepadilla muotoilla, niin kompastut periaatteisiisi ja teet turhaa työtä.
Tämä kysymys pyörän keksimisestä uudelleen on wanha. Sanonnassakin sanotaan, että turha sitä on keksiä uudelleen.
Pelkän (WYSIWYG-)editorin käyttäminen kotisivujen teossa ei ole mielestäni hyvä idea, mutta ei niitäkään täysin kannata hylätä (alusta alkaen itse väsääminen on hieman tyhmää pyörän uudelleen keksimistä). Itse ainakin suosin sellaista tapaa, että käyttää jonkinlaista editoria apuna, mutta antaa sen editorin tehdä vain ne osat, jotka se osaa. Loput asiat sitten voikin joko vääntää itse tai sitten korjata sitä editorin tekemää koodia paremmaksi.
remontti-reiska kirjoitti:
Ei niitä tartte itte kirjoittaa.
Suosittelen samaa kuin antti eli tee taulukot yms. muulla ohjelmalla ja liitä ne sitten sivuihin. Itse olen käyttänyt Archonphilia ohjelmaa (En oo varma kirjotetaanko noin!) sillä ei ite tartte kirjottaa koodeja html yms. kaikki koodit on valmiiksi työkalupalkin nappuloissa.
Muuten olisin tehnyt sivuni loppuun mutta en saanut laitettua niitä mihinkään. kaikissa oli joku erillinen editori netissä josta ei ymmärtänyt yhtään mitään.
Itse en käytä mitään "kotisivunteko-ohjelmia", mutta joissain tapauksissa ne voivat olla hyvinkin hyödyllisiä. Esimerkiksi juuri suuren määrän tekstisisältöä muotoillessa. Mihinkään sivun runko-osiin en sitä kuitenkaan käyttäisi.
Itse "elitistinä" teen kaiken käsin tekstieditorilla. Tosin tuollaista " 1500 sivua word-sontaa" en ole onneksi joutunut väsäämään.
Noita Frontpagella väsättyjä sivuja on täydellistä tuskaa siistiä, tai tehdä pieniäkään muutoksia runkoon. Tällaisissa tapauksissa yleensä kirjoitan rungon uudelleen itse, ja pastetan sitten alkuperäisen sisällön siistittynä.
Mielestäni kotisivut pitäisi tehä ohjelmoimalla vaikkapa html:ä tai jollain javas:lla ei millään kotisivu teko ohjelmilla........
xml+xslt jyllää
kayttaja-3842: Yleinen mielipide taitaa olla, että HTML kirjoittaminen ei ole ohjelmointia. Javascriptillä voi lisätä kaikkia härpäkkeitä / hyödyllisiä pikkukikkoja sivuille, mutta sivujen tulisi toimia myös ilman JavaScript-tukea selaimelta.
XML+XSLT vaikutti ihan mukavalta, mutta en saanut mitään yksinkertaisimpaakaan asiaa toimimaan sillä joten jätin sen opiskelun myöhemmäksi.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.