Olen aivan aloittelija PHP:ssä ja yksinkertaisia nettisivujakin väsännyt vain vähän, ei ohjelmointikokemusta.
Ongelma:
Ylläpidän WinXP-konetta, jossa pyörii Apache 2.0.53 http-palvelin. Php-4.3.10-Win32:n asennettu koneelle. Sivujen tekemiseen olen toistaiseksi käyttänyt MS FrontPage 2003:a.
Nyt pitäisi tehdä tälle palvelimelle yksinkertainen http-sivu jossa olisi Browse-ruutu, sekä Send-nappi tiedostojen lähettämiseksi nettisivulta tämän palvelimen hakemistoon.
Olen yrittänyt saada jopa valmista upload.php-scriptiä toimimaan, mutta onnistumatta.
Löytyisikö jostain sellaien "idiootti"-ohje josta selviäisi miten tämä sivu tehdään ja otetaan käyttöön? Tarkoitus olisi tätä kautta siirtää suuria (10-200MB) tiedostoja (PS, PDF, TIFF, EPS yms.), jotka eivät sähköpostin kautta kulje.
Kuvan latauksesta pitäisi lähettäjälle myös aueta sivu jossa näkyy viesti lähetyksen onnistumisesta. Ja jos mahdollista ilmoitus tiedostolinkkeineen minun sähköpostiini.
Tarvitsenko myös jonkun tietokannan?
Toivonen kirjoitti:
Ongelma:
Ylläpidän WinXP-konetta, jossa pyörii Apache 2.0.53 http-palvelin. Php-4.3.10-Win32:n asennettu koneelle. Sivujen tekemiseen olen toistaiseksi käyttänyt MS FrontPage 2003:a.
Kieltämättä Windows koneen käyttäminen nettiserverinä on selkeä ongelma. ;) Varsinkin jos kyseessä on julkiseen verkkoon näkyvä kone.
Toivonen kirjoitti:
Olen yrittänyt saada jopa valmista upload.php-scriptiä toimimaan, mutta onnistumatta.
Ilmoittiko php mitään virhettä? Virhe viestit ovat usein varsin selventäviä.
Toivonen kirjoitti:
Löytyisikö jostain sellaien "idiootti"-ohje josta selviäisi miten tämä sivu tehdään ja otetaan käyttöön? Tarkoitus olisi tätä kautta siirtää suuria (10-200MB) tiedostoja (PS, PDF, TIFF, EPS yms.), jotka eivät sähköpostin kautta kulje.
Noin isojen tiedostojen siirtäminen jonkun nettilomakkeen kautta on minusta erittäin huono idea. Itse suosisin tiedostojen siirtoon joko ftp tai scp.
Miksi ylipäätänsä noin isoja tiedostoja pitää lähetellä edestakaisin?
Toivonen kirjoitti:
Kuvan latauksesta pitäisi lähettäjälle myös aueta sivu jossa näkyy viesti lähetyksen onnistumisesta. Ja jos mahdollista ilmoitus tiedostolinkkeineen minun sähköpostiini.
Tarvitsenko myös jonkun tietokannan?
Et tarvitse tietokantaa ja siirto valmis ruudun tekeminen on helppoa.
lapm kirjoitti:
Noin isojen tiedostojen siirtäminen jonkun nettilomakkeen kautta on minusta erittäin huono idea. Itse suosisin tiedostojen siirtoon joko ftp tai scp.
Miksi ylipäätänsä noin isoja tiedostoja pitää lähetellä edestakaisin?
Hm? Vaikkapa koulun nirso palomuuri? Meillä ei pääse ainakaan ftp läpi ja jos pääsisikin, koneille ei voi asentaa mitään kunnollista ftp-clienttiä. Pitääpä tutustua tuohon scp:hen.
Tiedän että Windows-käyttis serverissä on ongelma. Se on kuitenkin sisäisen verkon ulkopuolella ja jos se menee sekaisin tai kaapataan on ainoastaan tärkeää että huomaan asian heti jotta voin vetää koneen takaisin backup-imagesta. Muutamaan uploadattua tiedostoa enempää en siinä voi menettää.
Se että en ole saanut scriptiä toimimaan, johtuu oletettavasti siitä että en ole sitä oikein osannut käyttää.
Eli upload-nappi ei toimi -> ei tapahdu mitään. Ja htm-sivun alalaidassa pitäisi näkyä lista upatuista fileistä, siinä näkyy vain php-koodia.
Mahdollisuus suurien tiedostojen vastaanottamiseen on pakollista, työni vuoksi. Ne ovat mallitiedostoja, jotka joudutaan muuten lähettämään CD:llä postitse. Tämä vie monesti aivan liian kauan.
Tiedostot tulevat eri asiakkailta ja useimmilla ei ole mitään käsitystä FTP:n käytöstä. Monilla ei myöskään ole mahdollisuutta käyttää FTP:tä (palomuurit, käyttöoikeudet jne.).
Kiitos vastauksista. Toivon vielä että joku osaisi laittaa linkin johonkin "selkokieliseen" ohjeeseen.
Kuhasta ja täältäkin löytyy todella monia valmiita ja toimivia upload skriptoja.
Mikäli "käännetyssä" sorsassa näkyy PHP koodia niin PHP on varmastikkin konffattu väärin. Mikäli olet jo kokeillut valmista skriptaa kannattaa kokeilla sitä myös linux/unix alustalla. Todella useat upload skriptat joita olen nähnyt hakevat upload, temp tai jonkun muun vastaavan polun automaattisesti, mutta sillä tavalla, että se ei windows alustalla toimi. Suosittelenkin siis määrittämään kaiken mahdollisen manuaalisesti.
Auttaisi myös paljon jos pistäisit koodisi näytille ;)
Jos HTML:n seassa on php koodia ja se näkyy "sellaisenaan" sinun pitää konffia apache niin että php:lle annetaan myös html ja htm tiedostot.
Eikö .php muka riitä :P
Ei kannata antaa PHP:lle muita kun .php.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.