Terve!
Koodailen vb:a excel pohjalla (ensimmäistä kertaa) ja onkelmia on rutkasti!
Muutama kysymys:
- Käytän userformeja koodaukseen. Osaan laittaa textboxeilta tietoja excelin soluihin, mutta takasin päin tekeminen on hebreaa mulle. Mulla on monta textboxia, joista pitäisi saada yhteen lasketty summa yhteen boxiin, johon käyttäjä ei voi koskea/vaikuttaa/muunnella tietoja. Eli kaksi vaihtoehtoa: Miten tuoda tietoa excelin soluista (johonkin) boxiin tai miten tuoda (automaattisesti päivitettyä tietoa) userformin textboxeista tietoa yhteen boxiin??
- Miten saada käyttäjä syöttämään pelkkiä numeroarvoja kokonaislukuina (ja myös desimaalilukuina) textboxeille? Jos tekstiä syötetään niin ohjelma valittaisi siitä esim messageboxilla käyttäjälle.
- Miten muuttaa arvot prosenteiksi?
Kiitos etukäteen!
pentiny kirjoitti:
Miten muuttaa arvot prosenteiksi?
Perusmatematiikkaa, x/y * 100%. Täsmennä, niin voin kertoa enemmän.
pentiny kirjoitti:
Miten saada käyttäjä syöttämään pelkkiä numeroarvoja kokonaislukuina (ja myös desimaalilukuina) textboxeille? Jos tekstiä syötetään niin ohjelma valittaisi siitä esim messageboxilla käyttäjälle.
IsNumeric-funktio on hyvä kaveri.
Juice:
Jeps, unohtu pari seikkaa... Perusmatikassa on se huono puoli että se ei osaa jakaa tyhjää "solua/arvoa" millään. Eli jos luvun pyyhkii pois, niin tulee [empty] -ruutu. Oon kiertäny asian näin:
If textbox1.Value = Empty Then textbox1.Value = 0
Siinä on vain se huono puoli, että nolla jää kummittelemaan eteen ellei sitä mustaa ja kirjoita päälle. Nolla ei tosin haittaa mitään, mutta on ehkä kosmeettinen haitta. Onko tälle järkevämpää muotoa?
Siis käytän tälläistä:
Private Sub TextBox1_Change() If TextBox1.Value = Empty Then TextBox1.Value = 0 Else Sheet2.Cells(15, 5) = TextBox1.Value / 100 End If End Sub
Suurin ja harmaita hiuksia antava onkelma: Mulla on monta (26 kpl) textboxeja, joista pitäisi saada yhteenlaskettu tulos yhteen textboxiin (tai johonkin boxiin johon käyttäjä ei voi koskea, pelkästään lukea). Osaatteko sanoa miten se toimii?? Oon kokeillu vaikkas mitä :/
Ps. Kiitos SOODA! IsNumeric on hyvä kaveri :) ja mikä parasta se toimii!
Ratkaisin prosentti onkelman tekemällä yhden taulukon exceliin lisää. Se ei oo varmaan kaikkein paras, mutta pääasia että toimii!
Vielä tuo toinen...
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.