Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Online html -editorit

Sivun loppuun

Rams [16.03.2005 21:12:28]

#

Olen etsiskelemässä hyvää selaimella käytettävää html-editoria sivujen päivittämistä varten. Olisiko suosituksia? Olen tutustunut Fckeditor ja Tinymce nimisiin editoreihin, vaikuttivat ihan päteviltä.
Miten menee lisenssiasiat jos käyttää gpl-lisenssillä olevaa editoria? Eli jos teen yritykselle www-sivuston jossa käytetään gpl-lisenssin alaista html-editoria päivitysosiossa niin pitääkö se ottaa jotenkin huomioon vai voinko laskuttaa ihan normaalisti välittämättä ko. lisenssistä? Olen koettanut kyllä lukea netistä selitystä gpl-lisenssistä mutta ei oikein avaudu..

Tempfile [16.03.2005 21:48:52]

#

GPL-lisenssi vaikuttaa vain siihen, miten ohjelmaa saa levittää. Se ei vaikuta ohjelmalla tehtyihin tuotteisiin.

Rams [16.03.2005 21:56:51]

#

Eikös se gpl-lisenssin alainen online-editori (esim. fckeditor)ole tavallaan osa yritykselle myytävää tuotetta eli www-sivustoa kun se kuuluu sivuston päivittämiseen käytettävään osioon?

Meitsi [16.03.2005 22:11:53]

#

Eikai tuollaisen editorin teko kovin vaikeaa ole... Voithan putkan php-tiedostoselain-vinkkejä apunakäyttäen tehdä tiedostojen selailun ja itse tiedoston muokkauksen ei luulisi olevan vaikea toteuttaa.

Rams [16.03.2005 22:58:12]

#

Ei ole tuo javascripti oikein tuttua, sillähän nuo ilmeisesti yleensä tehdään. Siksi olisin kiinnostunut valmiista vaihtoehdoista jos ei tuon gpl:n kanssa tule ongelmia.. Toki mielellään saa lähettää hyviä linkkejä tuollaisen editorin tekemiseenkin.

Pyry [17.03.2005 09:11:44]

#

Tuosta GPL:stä sen verran, että itse ainakin olen ymmärtänyt, että jos ohjelmassa käytetään pätkääkään GPL-lisensoitua koodia, tulee koko ohjelmiston olla lisensoitu GPL:än alle.

Käytännön merkitystä tuolla on sen verran, että sinun pitää myydessäsi ohjelmiston luovuttaa samalla myös sen lähdekoodi kokonaisuudessaan. GPL ei estä sinua pyytämästä rahaa tuotoksestasi, mutta se ei myöskään suojaa ohjelmistoasi tulevalta levittämiseltä, eli ohjelmistotalo voi joko antaa ilmaiseksi tai myydä ohjelmistoasi (tietenkin GPL:ää noudattaen).

Pienen tutkimisen jälkeen ilmeni, että FCKeditor on lisensoitu LGPL-lisenssillä (Lesser General Public License), joka ei velvoita käyttämään GPL- tai LGPL-lisenssiä koko ohjelmistossa, jos LGPL:än alaista komponenttia/kirjastoa käyttää ohjelmassaan (siksi gcc:llä voidaan kääntää kaupallisia ohjelmia). Tämä tarkoittaisi sitä, että voit käyttää (joku jolla on parempaa tietoa ilmoittakoon) FCKeditoria osana ohjelmistossasi lisensoimatta koko ohjelmistoa LGPL-lisenssin alle. Mutta jos toimitat kokonaisuuden mukana tuon FCKeditorin, pitää sinun toimittaa myöskin sen lähdekoodit niiden muutoksien kera, jotka olet siihen tehnyt.

Rams [17.03.2005 11:10:33]

#

Huh, jotenkin vaikeaa..
Mutta meneekö suunnilleen näin: Teen asiakkaalleni www-sivuston jossa käytetään päivitysosiossa Fckeditoria, muut osat sivustoa "omaa tuotantoa". Voin laskuttaa sivujen tekemisestä ihan normaalisti mutta minun tulee toimittaa asiakkaalleni Fckeditorin lähdekoodi, olinpa sitä muokannut tai en. Eli tuo Fckeditori on ainoa LGPL lisenssin alainen, muiden osioiden lähdekoodeja ei tarvitse toimittaa asiakkaalleni tai kenellekään muulle?

Meitsi [17.03.2005 11:27:30]

#

Eikai nyt tuollaista editoria JavaScriptillä voi tehdä, kun eihän sillä pääse serverille tiedostoihin käsiksi koska se suoritetaan käyttäjän selaimessa. PHP:llä onnistuisi enkä usko että olisi kovin vaikeaa.

mikeful [17.03.2005 13:56:07]

#

Mielestäni paras vaihtoehto olisi käyttää uploadaus skriptiä, jotta sivujen päivittäjä voisi käyttää omaa editoriansa, eikä sinun tarvitsisi huolehtia editorinkin lisenssistä. Toisaalta tuollainen on ihan kätevä...


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta