Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Tietokoneen com-portti

Tumpelo [15.03.2005 18:44:17]

#

Elikkäs mikä merkitys on com-portilla? Ja voiko sillä itse ohjelmoimalla tehdä jotain? (esim. ohjata itse tekemäänsä laitetta) Ja paljonkohan lähtee ampeereja ja voltteja com-portista?

tuomas [15.03.2005 20:35:14]

#

Joo, esim. voit lisätä omia näppäimiä tms.

ajv [15.03.2005 20:52:51]

#

Omasta printterinportista lähtee ~3,3 V ja luulisin, että com-portista saa kutakuinkin saman jännitteen ulos. Tuolla jännitteellä ei paljon muuta tehdä kuin ledejä välkytellä, mutta transistoreiden tai releiden avulla suurempien jännitteiden ohjaaminen ei ole mikään ongelma.

Ohjelmointi onkin sitten oma juttunsa. Windowsissa onnistuin VB:llä ohjaamaan lpt-porttia, mutta C:llä en sitten millään. Linukassa sen sijaan ohjaaminen onnistui c-kielellä suht vaivattomasti. Ja luulen, että com-portin ohjaaminen ei eroa lpt-portin ohjaamisesta mitenkään, vain kirjoitusosoite muuttuu. Korjatkaa jos olen väärässä.

zacura [16.03.2005 17:41:54]

#

Muistelisin että jännite on siinä 5 voltin kieppeillä ohjauslinjoista, virtaa ei enempää kuin joitain milliampereita. TX nastan jännite vaihtelee +/- 10 V välillä lähetettävän datan mukaan. Suosittelen käyttämään jotain puskuripiiriä sarjapostin ja oman laitteen välillä (esim. MAX232 tai MAX238) jotta emolevy ei kärähdä.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta