Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: C: OpenGL ja tekstuurit

nakkikorva [14.03.2005 20:43:34]

#

Kun OpenGL:llä piirtää esim. teksturoidun kuution, tekstuurit venyvät pintojen kokoisiksi. Onko mitään valmista sympsteemiä, jolla voisi pitää tekstuurit oikeankokoisina ja -muotoisina?

Markus [14.03.2005 21:16:36]

#

Kuinka määrität "oikean kokoisen"?
Jos kuutio on kaukana näkyy se pienempänä kuin jos se on lähellä.

Metabolix [14.03.2005 21:43:43]

#

Jos tekstuurina käytät vain tekstuurin palasta, ei taida olla muuta keinoa kuin muodostaa pinta useammasta osasta, jolloin tekstuurin saa kohdalleen. Jos teksturointiin käytetään koko tekstuuria, ongelma saattaa selvitä, kun käskee teksturoinnin toistaa tekstuuria, jos koordinaatit menevät yli (ks. Suomipelit.comin opas).

Jos taas haluat, että tekstuuri näkyisi kaukaa yhtä isona kuin läheltä, eli että kaukaa katsoen tekstuurina olisi yksi tiili, lähempää katsottuna samanlaisia tiiliä olisi yhä enemmän, niin en osaa vastata muuten kuin ehdottamalla mipmapeja, mutta en myöskään ymmärrä, miksi kukaan tuollaista efektiä haluaisi.

nakkikorva [14.03.2005 22:44:11]

#

Oikean kokoisella tarkoitan, että tekstuuri pysyy aina sen kokoisena, kuin se olisi piirretty vakiokokoiselle pinnalle, siis pinnan koosta riippumatta. Tietenkin se näyttäisi kaukaa katsottuna pienemmältä. Kiitos avusta, mutta taidan päätyä vain käyttämään erilaista nelikulmion määritelmää.
Siinä tulee kuitenkin toinen ongelma: kun aikaisemmin muodostin nelikulmion sen keskipisteen, normaalin ja koon perusteella, ja nyt aion tehdä sen neljällä pisteellä, miten lasken törmäykset? Eli miten lasken leikkaako jana tuolla toisella tavalla määritellyn nelikulmion?

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta