Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Windows 98 ja MandrakeLinux 10.0

Sivun loppuun

D.J-Dew [13.03.2005 10:27:58]

#

Olen kuullut ja lukenut, että jos koneessa on Windows, siihen saa asennettua myös esim. Linuxin(siis samaan koneeseen). Minulla on koneessa MandrakeLinux 10.0, voiko siihen samaan koneeseen asentaa Windows 98:n?
Onko vaikeaa?
Linkkejä?
Vinkkejä?
En viittis ostaa uutta konetta sen takia et saan Windows 98 siihen. 98 sen takia, kun XP:ssä ei toimi "vanhat" pelit ja ohjelmat...

tuomas [13.03.2005 10:40:29]

#

No jos kovalevysi on osioitu vaikka kahteen osaan ja toisessa osiossa olisi linux, niin kait sen windowsin voi sinne toiseen asentaa. Samaan osioon asentaminen EI ikinä kannata. Sitten säädät jostakin, että käynnistyksen yhteydessä kysytään kumpi käyttis kovalevyltä ladataan käyttöön.

Aruviel [13.03.2005 11:09:50]

#

Muistaakseni Windows98(SE) on siitä ikävä, ettei se asennuksessa kysele minne asennetaan. Se tunnistaa vain master-levyn ensimmäisen osion. Ja jos MBR:llä on bootloader, se on menneen talven lumia se Windowsin asennuksen jälkeen. Ja tämä on sitten ihan muistista vedettyä tietoa.

Linkku [13.03.2005 11:09:57]

#

Älä ihmeessä mene pilaamaan konettasi Windowsilla, kun siinä on jo GN/Linux.

XP:ssä pelejä voit koettaa käyttä yhteensopivuustilassa.

Ja kyllä se asennus onnistuu jos levyllä on kaksi osiota. Windows kyllä vaan hävittää linuxin bootloaderin joten kun olet asentanut Windowsin niin pistä Mandraken CD sisään ja pistä bootloader kuntoon.

D.J-Dew [13.03.2005 12:37:28]

#

Eli pystynkö asentamaan koneeseen, jossa on Linux, Windows 98Me:n työntämällä cd:n cd-asemaan, ja buuttamalla koneen cd:ltä?

EDIT: Mikä ihmeen yhteensopivuustila?
EDIT2: Niin, ja olen jakanut kovalevyn viiteen osaan; 3 windows osiota(!), 1 Linux ja 1 linux swap.

acorn [13.03.2005 12:42:59]

#

Windows 98 saattaa pyyhkiä koko kovalevyn ennen asentamista. En ole ennen kokeillut sitä asentaa, mutta muistaakseni Windows 95:n uudelleenasennuksen jälkeen oli kone tyhjänä. XP tietysti antaa itse päättää, mihin asennetaan ja mitä pyyhitään. Yleinen suositus on ensin Windows, sitten Linux, koska Linux tunnistaa Windowsin, mutta Windows ei (välttämättä) Linuxia.

Windows XP kykenee jollakin tapaa emuloimaan muita Microsoftin käyttöjärjestelmiä. Ohjelmasta pikakuvake ja sen asetuksista Yhteensopivuus-välilehti.

EDIT: Niin, 95:n asennuksen jälkeen oli kovalevy tyhjänä, koska olin ensin formatoinut. Oli päässyt unohtumaan. 98:n voi kuitenkin luultavasti olettaa formatoivan itsestään 1. osion, jos se on muuta muotoa kuin FAT tai ehkä silloinkin, kun se sisältää jotakin muuta. Miksi Microsoft olisi sallinut toisen käyttiksen olemassaolon? ;)

D.J-Dew [13.03.2005 12:52:38]

#

eli varmuuskopiot toiselle koneelle tai cd:lle ja kokeilemaan 98:n asennusta...

EDIT: Ei ollut apua XP:n yhteensopivuus toiminnosta. :(

PFe2005 [13.03.2005 13:20:54]

#

No voiko Windows 98(SE):n päälle asentaa jonkun ilmaisen Linuxin minkä voi ladata netistä, sillein että Windows 98 EI POISTU koneelta(en voisi asentaa sitä uudelleen) eli Linux toimisi samaan aikaan kuin Windows?

tuomas [13.03.2005 14:35:10]

#

Eikös kaikki linuxit saa ilmasena netistä? :D
Formatoi kovo, luo kaksi osiota, asenna winukka toiseen. Lataa netistä haluamasi linux distro ja asenna sinne toiseen osioon. Sitten konffi winukasta käsin homma niin että se kysyy, mikä käyttis ladataan kun avaat koneen.

Grey [13.03.2005 21:48:27]

#

Outoa, mutta ei ainakaan itselläni ole kertaakaan Windows 98:n asennus formatoinut levyäni kysymättä. Jos levy on ollut väärää muotoa, se on vain kehottanut laittamaan sen kuntoon ja sitten palannut takaisin DOSiin. Sen sijaan olen kyllä kuullut että jonkun Linux-distron asennus on tyhjentänyt levyn lupaa kysymättä. Käyttäkää vaikka putkan hakua ja katsokaa mitä löydätte :-D

-Grey-

Heikki [14.03.2005 07:09:06]

#

tuomas kirjoitti:

Eikös kaikki linuxit saa ilmasena netistä? :D
Formatoi kovo, luo kaksi osiota, asenna winukka toiseen. Lataa netistä haluamasi linux distro ja asenna sinne toiseen osioon. Sitten konffi winukasta käsin homma niin että se kysyy, mikä käyttis ladataan kun avaat koneen.

Linux kyllä tunnistaa asennuksessa Windowsin ja luo käynnistysvalikon josta voi valita myös Windowsin. Tai ainakin XP:n tunnistaa, ja muistelisin että vanhemmatkin.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta