Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Tiedoston luominen komentoriviltä(Debian sarge)

TeeVee [11.03.2005 18:39:53]

#

Iltaa!

Asentelen par'aikaa netinstallilla Debian Sargea. Erityisen tästä tekee sen, että asennan sen nk. nuhapumppuun, jossa ei ole konetehoa kehuttavasti. Minulla on palvelimella tiedosto, josta merkkaan kaikki paketit, jotka haluan asentaa. Ongelma on, että en osaa luoda seuraavanlaista pientä tiedostoa:

lainaus:

#! /bin/bash
uxterm &
xclock &
xsetroot -solid midnightblue &
/usr/bin/icewm

Googletin mahdollista komentoa. Löysin:

lainaus:

echo "tässäpä turha tiedosto" > tiedosto

Komento siis tallentaa tiedostoon "tiedosto" tekstin:"tässäpä turha tiedosto". Toimiiko &-merkki erottimena tiedostossani? Vai teenkö näin:

lainaus:

echo "#! /bin/bash /n uxterm & /n xclock & /n xsetroot -solid midnightblue & /n /usr/bin/icewm" > .xinitrc

Toimiiko /n rivinvaihtona?
Kertokaa myös muita mahdollisia vaihtoehtoja, joita tiedätte.


TeeVee

PS:Luon siis .xinitrc tiedostoa :)

Heikki [11.03.2005 20:43:34]

#

Eikö sinulla ole mahdollisuutta käyttää kunnon tekstieditoria, esim nano, pico, vim tms?

apt-get install nano ja sitten luot tuon tiedoston helposti?

arcatan [11.03.2005 21:25:27]

#

Eli näin:

cat > .xinitrc

Sitten vaan näpyttelet nuo komennot ja viimeisen rivin jälkeen painat Ctrl+D

TeeVee [11.03.2005 22:09:43]

#

Heikki kirjoitti:

Eikö sinulla ole mahdollisuutta käyttää kunnon tekstieditoria, esim nano, pico, vim tms?

apt-get install nano ja sitten luot tuon tiedoston helposti?

Kiitoksia. Myös Arcatanille. Sainhan tuon icewm:n auki, mutta näppäimistö bugaa, miten tuota näppäimistöä voisi säätää? Icewm:ssä kun olen auki, en saa kaikkia näppäimiä näppäimistöstä toimimaan, missä vika? :D

Meitsi [11.03.2005 22:36:16]

#

En tiedä linuxeista mitään, mutta arvelisin että jenkki-näppiskartta käytössä...

TeeVee [11.03.2005 23:12:50]

#

Ei ole, koska näppäimistö ei tunnista esim, w ja g kirjaimia, eli kun painan näppäintä, ei mitään ilmesty ruudulle, kun olen icewm:ssä. Komentorivillä kaikki toimii, mutta löysin googlella http://ftfm.apz.fi/?reqart=36. Paikassa on ohjeet näppäimistön konfiguroimiseen.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta