Tere,
Kuinka saan php:n GD libraryn käyttöön windowsissa?
Olen ottanut php.ini:stä extensionin käyttöön poistamalla kommentin ja asettanut extension_dir:iin polun php:n extension kansioon eli "c:\php\ext\" (on koitettu myös useita muita vaihtoehtoja poluista, kuten ".\ext" jne..)
Kirjoittamalla komentorivillä "php -m", joka listaa php:n käyttämät moduulit niin näyttää että GD olisi ladattuna, mutta php-skriptiä suoritettaessa imagecreatefromjpeg() funktion kutsu aiheuttaa alla olevan virheen:
Fatal error: Call to undefined function imagecreatefromjpeg() in...
Käytössä on Apache 1.3.33 ja PHP 5.0.3. Miksi ko. kutsu ei toimi? Skripti toimii esim. mbnet:in palvelimella ok, mutta ei tässä..
Olen myös koittanut kopioida php_gd2.dll -tiedoston php:n ext kansiosta php-kansion runkoon, mutta ei ole auttanut.
phpinfo() näyttää configure commandissa: "--with-gd=shared"
apuuva! pää hajoo... :)
Noniin, tämä juttu ratkesi sitten...
phpinfo() näytti että se kattelee php.ini tiedostoa hakemistosta c:\windows, vaikka eikö sen pitäs löytää se php rootistaki? Koska se kyllä luki joitain asioita siitä php.ini:stä ihan ok, mitä olin asetellut kuten doc_rootin jne..
Noh, kopioin sen sitten sinne Windows hakemistoon, niin sitten se vasta otti koko ini tiedoston käyttöön niinku pitääki ja GD libraryt alkoi pelittään!
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.