Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Dos

Sivun loppuun

Tumpelo [08.03.2005 14:23:08]

#

Pari kysymystä Ms-Dosista.
a) Onnistuuko musiikin kuuntelu?
b) Onnistuuko kuvien katselu?
c) Onnistuuko CD:n poltto
d) voiko koneeseen jossa on XP, asentaa dossin niin että myös wikatoosa toimii?

Itse luulisin että ainakin toi c kohta on mahdoton mutta mistä sitä koskaan tietää =)

EDIT: Mitä mieltä olette siitä että Dos on jäämässä pois? Ainakin Microsoft tuntuu sitä yrittävän :'( Musta Dos pitäis jättää nyky koineillekin yhdeksi vaihtoehdoksi..

EDIT: Joidenkin silmin voi Dos jo olla poissa mutta se elää yhä... xD

Blaze [08.03.2005 14:44:23]

#

Tumpelo kirjoitti:

d) voiko koneeseen jossa on XP, asentaa dossin niin että myös wikatoosa toimii?

Voi, mutta DOS pitää asentaa ensin.

E.K.Virtanen [08.03.2005 14:51:23]

#

Kaikki onnistuu enemmän tai vähemmän hyvin. =) Polttamisesta en ihan 100% varma ole mutta muistaakseni sekin onnistuu.
Onpa netissä jopa selainkin joka on tehty dossia varten =)

Editeistä sen verran ettei se Dos mihinkään ole menossa. Harvenee käyttäjät kyllä vielä paljon mutta ei se kokonaan pääse kuolemaan pois vielä vuosiin.

Metabolix [08.03.2005 14:51:45]

#

Tai sitten voi tunkea DOSin toiselle levylle.

Jos tekstipohjaisuutta kaipaat, niin jokin Linux on varmasti parempi vaihtoehto kuin DOS, ja vanhat pelitkin toimivat esim. DOSboxilla. Muuten DOS on kyllä aika kuollut jo sikäli, että se ei ole alkuunkaan kehityksessä mukana. Voihan sillä toki silti näperrellä, jos ei muuten tule toimeen, mutta tulevaisuutta ei löydy siltä taholta. (Linux on tulevaisuus, jos ohjelmistopatentit eivät sitä tapa)

Musiikin kuuntelu on monitahoinen kysymys. Kaikkia formaatteja DOSissa ei varmasti saa toimimaan, mutta joitakin löytyy, ja mm. monet trackerit ovat yhä DOSissa toimivia.

Kuviakin on eri formaateissa. Ainakin BMP:t ja PCX:t tunnetaan DOS-puolellakin, etsit vain jonkin ohjelman.

Levyjä voi nähtävästi polttaa: http://www.freeweb.hu/doscdroast/

Tumpelo [08.03.2005 15:01:14]

#

Ilmeisesti dossin asennus onnistuis jos asennan sen samalle kiintolevylle mutta toiselle osiolle kuin wikatoosa. Ja jos en vallan hakoteillä ole niin biossista valitaan käynnistyykö dos vai wikatoosa (siis valitaan miltä kovikselta bootataan). Mulla sattuis oleen Dos 6.0 korpuilla =)

Muutes, ku niitä osioita on kahta tyyppiä, toinen on tarkoitettu datalle ja toinen (ohjelman mukaan) wikatoosalle. Kumpaan dossi pitää tunkea vai onko väliä kumpaan?

Metabolix [08.03.2005 15:16:35]

#

Jaa, mitähän kumman ohjelmaa käytät? Millään Windowsin omilla ohjelmilla ei kannata osioita tökkiä.

DOS ei boottaa (tai ainakin väittää, ettei boottaisi), jos sen osio ulottuu yli 1024 sylinterin (eli yleensä noin 8 GB) päähän levyn alusta. Osion pitää olla Primary (osioita on kahta lajia: Primary ja Logical). Lisäksi tiedostojärjestelmän pitää olla FAT, jolloin koko rajoittuu max. kahteen gigatavuun. Puolikin gigatavua riittää ihan hyvin ja saattaa toimia paremmin.

Jos asennat ne samalle levylle, et varmaankaan saa BIOSista mitään boottivalintoja tehtyä.

Tumpelo [08.03.2005 15:19:10]

#

Joutus varmaan tekeen niin et alustaa koviksen, asentaa sit dossin ja sit wintoussin. Toimiskohan näin?

Metabolix [08.03.2005 15:25:48]

#

Tai sitten voisi ladata jonkin hyvän osiointiohjelman ja siirtää Windows-osiota sen 500MB. Se kylläkin kestää ihan kiitettävän kauan...

Tumpelo [08.03.2005 15:31:36]

#

Eli mun pitäs siirtää koko C osiota 500MB :S

EDIT: Osiointiohjelma kyl on hyvä, Partition Magic 8.0 ;)

Cc [08.03.2005 15:33:36]

#

Minä ehdottaisin tuohon osiointiohjelmaksi Partition Magic nimistä ohjelmaa se on hyvä ja helppo käyttöinen.

EDIT: Olin hiukka myöhässä -_-

Tumpelo [08.03.2005 15:43:05]

#

Noniin, alan kokeilla Dosin asennusta (tein jo uuden osion ennen C:tä, se on 600MB ja Primary ja FAT), toivottavasti mikään ei sekoa ^^

Grey [08.03.2005 17:07:20]

#

Tumpelo kirjoitti:

Mulla sattuis oleen Dos 6.0 korpuilla =)

Hm.. Onnistuisiko sinulta jos tekisit noista korpuista muutaman imagen (kyllä, korpuistakin voi sellaisia tehdä), zippaat pakettiin ja uploadaat jonnekin. Meinaan minulla olisi tässä muutama 386:n joihinka voisi DOSin asentaa :-D

-Grey-

zacura [08.03.2005 17:35:23]

#

Tuolta löytyy jotain:
http://winvision.web1000.com/w31dos.html
aika monimutkainen latausprosessi mutta tomii.

Tumpelo [08.03.2005 19:01:34]

#

Jeah, se onnistui! Nyt on sekä XP että Dos koneella =) Kone kysyy käynnistyksessä että kumpi käyttöjärjestelmä käynnistetään. Vielä vois tunkee Win 3.1:n tähän XD

Ja Grey, sopii mulle, mutta en kyllä ole kuullut että korpuista vois tehä imageja :o Miten se onnistuu??

tkarkkainen [08.03.2005 19:18:35]

#

Korpuista saa imaget rawrite-nimisellä ohjelmalla.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta