Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Datan pelastaminen rikkinäiseltä kiintolevyltä

Sivun loppuun

Blaze [02.03.2005 01:00:45]

#

Romaani seuraa:

Tahdoin lisää tilaa, joten menin koskemaan kovolla olevaan vanhaan ext3-osioon, jota en katsonut tarvivani, nooh, niin Windowsin oma osionhallinta, kuin VolumeManagerkin (Partition Magic servereille) kieltäytyivät poistamasta sitä vedoten joihinkin obskuureihin syihin tyyliin "tuntematon virhe". Jätin asian sitten sikseen, mutta seuraavassa bootissa odottikin yllätys, kun Windows näytti sinistä (Stop 0x0000007B, viittaa boottisektorivikaan). Tässä vaiheessa melko pitkälti arvasin, mistä on kyse, joten boottasin Knoppixilla ja koitin pelastaa, mitä pystyin.

Potilas on noin neljä vuotta vanha 80Gt Maxtor DiamondMax 9, jonka layout näytti suunnilleen seuraavalta:

logical
 |_ fat32 (C)
 |_ extended
     |_ ext3 (se pahanilman Linux-osio)
     |_ linux swap
     |_ fat32 (D)
     |_ fat32 (E)

Tuon C-osion Knoppix mounttasi kiltisti, ja siltä on kaikki oleellinen turvassa, mutta yrittäessä mountata mitä tahansa tuon extended-partition sisältä tulee virheilmoitus, jossa viitataan vialliseen (nyt en muista, oliko se partion table vai boot sector) ja homma ei luonnollisestikaan toimi.

Olen nyt tässä päivän testaillut erinäkösiä softia, joilla sais ongittua datan noilta D ja E (hda5 ja hda6 kaiketi) -osioilta, mutta melko heikolta näyttää, joten käännynkin tämän foorumin puoleen ja tivaan vastaavanlaisia kokemuksia.

Ainakaan PowerQuest Partion Magic, Paragon Partition Manager, Partition Commander, Ranish Partition Manager tai Windowsin Recovery Console ei osaa tuota levyä lukea. "TestDisk" -niminen työkalu löysi jopa tiedostot tuolta, mutta en ainakaan keksi, miten sillä ne saisi tallennettua.

Kaikki vinkit, jolla tuon 50 gigaa dataa (pääasiassa musiikkia ja softaa, ei mitään absoluuttisen korvaamatonta, mutta sydäntä riipasee, jos ne katoaa lopullisesti) saa tuolta talteen otetaan kiitollisena vastaan.

Ja ilmeisesti tuolla levyllä saa heittää vesilintua, 529 megaa skannattu, saldona 13 badsectoria. Ihme, että toimi näinkin pitkään :/

Metabolix [02.03.2005 06:54:39]

#

Satuin juuri äskettäin tutustumaan aiheeseen, kun Gentoo valitti, ettei löydä osioita (Windows kyllä toimi, ja Partition Magic). Siinä etsiessä löytyi tällainen, joka voisi auttaa juuri tuossa, kun ilmeisesti muistat osioiden järjestyksen levyllä:
http://www.tldp.org/HOWTO/Partition/recovering.html

Alussa pari ohjelmaa, joilla voi hoitaa homman ja sen jälkeen ohjeet, miten se tehdään Linuxin fdiskillä. Hakusana Googlesta: "recovering partition table"

Tazca [02.03.2005 16:43:40]

#

[Offtopiccia]
Juuri tuon takia en ikipäivänä ostaisi Maxtorin levyä, ne menee rikki niin pirun helposti, hyvä jos toimii edes ~3v.. Sen näkee takuustakin, joka on kaikilla Maxtorin levyillä yhden vuoden. Samsungilta saa samanhintaisia levyjä, mutta paljon luotettavampia.
[/offtopiccia]

ajv [02.03.2005 17:04:57]

#

Tazca kirjoitti:

Juuri tuon takia en ikipäivänä ostaisi Maxtorin levyä, ne menee rikki niin pirun helposti, hyvä jos toimii edes ~3v..

Niinpä! Omani ei ole kestänyt kuin 2 v. ja nyt jo ilmottaa, että aikoo hajota piakkoin...

Blaze [02.03.2005 21:01:34]

#

Noniin, homma on tätä myöten selvä, säädin TestDiskillä jotain (en oo varma, mitä ^_^;;) ja sain Knoppixin mounttaamaan nuo osiot.

/me <3 Knoppix

Nyt otetaankin sitten vastaan vinkkejä hyvistä ja halvoista kiintolevyistä.

Tazca [02.03.2005 21:13:48]

#

SAMSUNG SP80 160GB DMA/133 7200 RPM 8MB ~90€
Tollanen näyttää hyvältä luotettava, ja melko halpa vaihtoehto.
http://www.jimmspc-store.fi/index_fi.htm sieltä meet --> komponentit, scrollaat vähän alaspäin, ja menet IDE kiintolevyt 7200 rpm tai nopeammat. Kyseisestä kiintolevystä on olemassa myös SATA-versio jota Jimm's:stä ei löydy, mutta esim ATK-agentista kyllä.

Seagate BARRACUDA 7200.7 200GB SERIAL ATA/150 121.00€
Tämä olisi taas Akibasta, kokoa olisi 200gb (~186gb) Suunnilleen yhtä laadukas, kuin Samsung. Huomaa, että tämä olisi SATA.

Seagate BARRACUDA 7200.7 200GB ULTRA ATA/100 8MB 111.00€
Tässä olisi Ultra Ata versio tästä, halvempi ja ihan hyvä ostos =)
www.akiba.fi

Linkku [02.03.2005 21:32:57]

#

[offtopic]
Meillähän ei ole oikeasti mitään tarvetta pelastaa mitään mistään, koska meillä on warmuuskopiot ajan tasalla ;)

Minä [02.03.2005 22:18:20]

#

lainaus:

Sen näkee takuustakin, joka on kaikilla Maxtorin levyillä yhden vuoden.

Mitä herkkua? Itse olen tehnyt virheen ja ostanut kaksi Maxtorin levyä puolen vuoden sisällä verkkokauppa.com:sta. Jo nyt molemmat rouskuttavat ja paukkuvat mielettömästi. Pelottaa että kohta saa taas asennella kaiken uudestaan.. Mielestäni niissä kolmen vuoden takuu on.. Voin kyllä tarkistaa jos jotakuta kiinnostaa :P

Joka tapauksessa. Tuttu koneasentaja nauroi että ei kannata koskea Maxtoriin pitkällä tikullakaan. Kuulemma tuntuu välillä että tulee takuuhuoltoon enemmän kun myymälästä myydään uusia :)

Blaze [02.03.2005 23:12:17]

#

Linkku kirjoitti:

koska meillä on warmuuskopiot ajan tasalla ;)

Pidä sää vaan 50 gigaa warea varmuuskopioituna ajan tasalla :)

Mut joo, SATAa mulla ei ole, joten IDE-levyjen puolelle menee. Tuo Samsungi vaikuttais kyllä mukavalta hinta-laatu -suhteessa.

Ja Maxtoria en nyt kyllä ota, ihan vaan varmuuden vuoksi :)

tsuriga [02.03.2005 23:22:34]

#

Itbutikkenissa on Seagaten ATA 250Gt 125,09eur.

Juice [03.03.2005 18:53:55]

#

Jos ostaa SATA-sovittimen PCI-väylään ja siihen SATA-levyn, onko se dramaattisesti hitaampi kuin suoraan emoon kytketty SATA? Omassa emossani ei ole nääs SATAa, uusi kiintolevy pitäisi ostaa(Maxtorin 5400Rpm ulisee kovaa ja hajoaa kohta) ja SATA olisi tulevaisuutta ajatellen hyvä vaihtoehto.

TeeVee [04.03.2005 08:08:42]

#

Seagate Barracuda 7200.7 (160 Gt) ST3160021A/ST3160023A 74 €

En nykyisistä hinnoista tiedä niinkään paljoa, mutta kun katselin listaa, ponnahti ensimmäisenä tämä kiintolevy(Samsungin jälkeen :D) ja edullinen hinta.

Matrox... Hyvä, että ihmiset osaavat varoittaa toisiaan täällä :D

Metabolix [04.03.2005 14:32:06]

#

Minulla ei ainakaan ole ongelmia Maxtorin levyn kanssa (siis mitään levyn aiheuttamaa). Ja on muuten aika hiljainen.

Turatzuro [04.03.2005 14:58:02]

#

Itselläni on kaksi 80Gt Seagate Barracudaa (toinen pari-kolme vuotta vanha, toinen pari kuukautta), ja ei voi muuta sanoa kuin nopeita, kestäviä & hiljaisia kovoja! 5-6 vuotta vanha 6,4Gt Seagate medalistikin on vielä kunnossa ja käytössä. Kavereilta on hajonnut Maxtoreita ja samsungeja aika monta, joten ehkä en suosittelisi niitä ostamaan, varsinkaan maxtoreita.

Btw, noiden maxtoreiden kanssa tuntuu siltä, että jos se levy toimii vielä puolenkin vuoden päästä ostosta, toimii se luultavasti sen jälkeen vielä monta vuotta. Aika moni näkemistäni maxtoreista hajonnut ennen sitä.

Minä [04.03.2005 16:05:11]

#

Itse uskoisin kanssa noin. Jos levyssä ei ilmene pahoja valmistus/tyyppivirheitä melko pian oston jälkeen, niin sitten se kyllä toimii pitkään.

Ultra Silenced yms sonta on Maxtoreista puhuttuna ihan potaskaa. Rutina vaan käy kun koneen käynnistää. Sitä paitti. Kaks kovoa (160gt+80gt) ja kummastakin kone hukkaa muutaman gigan. :P Ei vaan jaksa takuuhuoltoon vielä.. Liian iso homma :/

Metabolix [04.03.2005 16:10:13]

#

No keneltä hajoaa mitäkin. Näyttäisi minulla olevan ainut hajonnut levy Fujitsu (ei vielä räjähtänyt, mutta jotain pahaa vikaa, kun alkoi kuulua aika kovaa metallista hankaamisääntä sisältä, ihan kuin jokin olisi irti). Ja yksi laakerivikainen Seagate löytyy. Sitten on näitä toimivia, Seagateja ja Maxtoreja tasaisesti. Ja kyllä minun Maxtorini on ihan hiljainen, paljon hiljaisempi kuin edellinen Seagate.

sooda [04.03.2005 16:30:46]

#

Mun maxtor on toiminut tosi hyvin, pari vuotta sit ostin, joku 40G Diamondmax 9 tjsp 3v takuulla litkulaakeroinnilla, tosi hiljane, ei kuulu mitään vaik kuuntelisi. Kuulemma tosiaan maxtoreita tuodaan kauppoihin enemmä ku niitä lähtee sieltä, hassu juttu, mun levy on toiminut tosi ongelmitta ja faijallaki pari ja se suositteli niitä ainaki muutama vuos sit.

Servukoneessa on joku kaverin myymä IBM Deskstar. Niitä ei kuulemma kannata ostaa, saattavat mennä deathstareiksi, ja suositus kuulemma 8h/vrk päällä (servun uptime nyt 40d, ei rikki vielä onneks :D), purkile ku kuulin ton vasta ku ihmettelin miks kovo yhtäkkii vinkuu kovaa :D Pitää hankkii uus jostain.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta