Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Mandraken asennus netistä

Sivun loppuun

mikeful [24.02.2005 22:52:28]

#

Ajattelin kokeilla linuxia ja latasin&poltin netistä 10.1 version Mini CDn. Asennusvaiheessa kun ei ollut muita CDitä, laitoin sieltä, että http. Asennus kysyi mirrorin osoitetta, mutta enhän minä sitä tiennyt. Kaivelin aikani Mandraken sivuja ja tulin siihen tulokseen, että osoitteesta ftp://ftp.song.fi/pub/mirrors/Mandrake-linux/official/current/i586/media/main/media_info/ löytyy sen verran asennuspaketteja, että sen pitää olla oikea. No, uusi yritys, eikä tulosta. Asennus herjaa vaan "hdlist tiedosta ei löytynyt". Ftp:tä en voi käyttää palomuurin takia.

Mandrake toimii nyt ihan hyvin, mutta se on "vähän" kalju. Ajattelin, että hakisin disketeillä jonkun ohjelman ja rupeaisin käsin lataamaan ja laittamaan noita rpm-tiedostoja. Niitä on sen verran paljon, että ei oikein jaksa... Mitäs seuraavaksi pitäisi yrittää?

Metabolix [25.02.2005 03:57:44]

#

Jotenkin olen saanut sellaisen käsityksen, että Mandraken paketit joutuu tosiaan yksitellen hakemaan ja asentamaan. Jos sinulta puuttuu graafinen käyttöympäristö (KDE, Gnome, ...), se on aika monta pakettia. Muutenkaan en Mandraken asennustyökaluista oikein pitänyt, kun piti aina tietää tarkalleen, mitä haluaa, ja yleensä ladata se itse.

lainaus:

Mitäs seuraavaksi pitäisi yrittää?

Yritä Gentoota :) Sen pakettienhallinta on loistavan helppokäyttöinen. Harmi vain, että ohjelmien kääntäminen kestää yleensä aika kauan.

Aruviel [25.02.2005 17:09:27]

#

Eikö Mandrakessa ole sellainen näppärä työkalu kuin urpmi pakettien asennusta varten. Minusta tuntuisi oudolta, että yksi suosituimmista distroista olisi niinkin vaikeakäyttöinen, ettei paketinhallintaa löydy...

http://os.newsforge.com/article.pl?sid=05/02/07/1856202

"Yes, there is sometimes "dependency hell," but that is largely a thing of the past thanks to Mandrake's urpmi tool, Mandrake's equivalent to Debian's apt-get package system. Urpmi can find packages and resolves dependencies, making it an easy way to acquire Linux apps."

Ja Gentoota ei passaa lähteä asentamaan, jos jatkuva säätäminen ei kiinnosta.

mikeful [25.02.2005 17:19:09]

#

Ei siitä ookkaan kyse. Latasin paketin, jossa on vain minimaalinen määrä tavaraa ja loput haetaan netistä. Ongelma on se, että en tiedä osoitetta, jossa on nuo paketit saisi ladattua. Ekassa postissa on yksi osoite, mutta asennus vaan valittaa siitä.

Pitääpä katsella tuota Gentoota...

Aruviel [25.02.2005 17:41:22]

#

Joops, niin näkyykin. Onnistuisiko tavaran lataaminen täältä:

http://wftp.tu-chemnitz.de/pub/linux/mandrakelinux/official/10.1/i586/media/

mikeful [25.02.2005 17:46:28]

#

Kokeilempas...

EDIT: Ei toimi. Asennus jää jumittamaan vähäksi aikaa ja palaa takaisin siihen missä valitaan asennusmedia. Pitää varmaan uhrata pari CD:tä ja ladata kaksi muutakin pakettia.

mikeful [26.02.2005 12:27:37]

#

Päätin sitten uhrata kolme CDtä. Pääse helpommalla(?).

Olga [26.02.2005 12:32:29]

#

mikeful kirjoitti:

Päätin sitten uhrata kolme CDtä. Pääse helpommalla(?).

Eipähän tuo tänä päivänä enää suuri uhraus ole... esimerkiksi Saksasta tilattuna merkistä riippuen noin 0,14 euroa / kpl :)

Linkku [26.02.2005 16:22:45]

#

Metabolix kirjoitti:

Jotenkin olen saanut sellaisen käsityksen, että Mandraken paketit joutuu tosiaan yksitellen hakemaan ja asentamaan. Jos sinulta puuttuu graafinen käyttöympäristö (KDE, Gnome, ...), se on aika monta pakettia. Muutenkaan en Mandraken asennustyökaluista oikein pitänyt, kun piti aina tietää tarkalleen, mitä haluaa, ja yleensä ladata se itse.

Mitäsmitäs? Mandrakessahan klikataan nappia "työpöytäympäristö" ja kaikki on valmiina.

Metabolix kirjoitti:

lainaus:

Mitäs seuraavaksi pitäisi yrittää?

Yritä Gentoota :) Sen pakettienhallinta on loistavan helppokäyttöinen. Harmi vain, että ohjelmien kääntäminen kestää yleensä aika kauan.

Gentoossa joutuu kääntämään kaiken itse, joten Debian Sarge voisi olla hyvä vaihtoehto.

Metabolix [26.02.2005 16:34:41]

#

Linkku kirjoitti:

Gentoossa joutuu kääntämään kaiken itse

No itse ja itse. Kirjoitat konsoliin "emerge kde", niin kyllä kone hoitaa loput. Muistaakseni kde:n kääntäminen (yhteensä 88 erilaista palasta, jotka kuitenkin kaikki tulivat samalla kertaa tuolla yhdellä komennolla) kesti minun koneellani n. 18 tuntia, mutta minun ei tarvinnut tehdä mitään sen hyväksi. Ja täytyy sanoa, että tuo optimoiden käännetty Gentoo-KDE-yhdistelmä toimii paljon nopeammin ja paremmin kuin edellinen Mandrake.

Debianista olen myös kuullut paljon hyvää, ja Fedora Coresta.

Niin ja Linuxin CD-asennuksiin kannattaa minusta uhrata kolme RW-levyä, ne kun voi aina tyhjentää. Kohta tulee kuitenkin taas uusi distro tai versio :)

renni [26.02.2005 20:02:35]

#

1) Pysy Mandrakessa, et tule katumaan. Unohda ainakin Debian, vaikea, epäyhteensopiva ja kaikin puolin huonompi. Gentoossa olisi ideaa jos jaksaa uhrata monta päivää ohjelmien asennukseen (se kääntäminen kestää) ja haluaa säätää kunnolla.
2) http://www.urpmi-addmedia.org/ auttaa löytämään paikat josta paketit saa asennettua. Valitettavasti Song puuttuu, mutta ulkomailta tulee yhtä nopeasti.
3) Lisäapuja saa IRCnetistä, #mandrake.fi

mikeful [27.02.2005 01:57:22]

#

Kiitos kaikille. Mandrake on nyt asennettu ja käytössä.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta