Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Osiointiongelmia

TeeVee [24.02.2005 09:01:37]

#

Hei!

Haluaisin asentaa winXP:n uudelleen kiintolevylle niin, että sillä olisi käytössä koko 120gt kiintolevy. Nykyinen osiointi on tehty niin, että ntfs-osiolla on varattuna tilaa 100gt, ext3 19gt ja swap 1gt.

Tunnistaako xp:n asennus myös kaksi muuta osiota? Tai mikä olisi paras ratkaisu osiointiin, että saisin ntfs osion kooksi 120gt (eli tuhoaisin kaikki osiot ja tekisin vain yhden osion)?


TeeVee

EDIT:Niin, en ole luopumassa linuxeista, laitan ne vaan täysin omaan tietokoneeseen :D

sooda [24.02.2005 09:04:34]

#

En tunne XP:tä kunnolla, mutta uskoisin että sen asennus haluaisi syödä kaiken itelleen. Jos näin ei ole, niin ainaki linuxin fdiskillä on helppoa poistaa kaikki osiot. Saattaa olla että M$:n fdiskiki tuntee ne "tuntemattomina ei-DOS-osioina". Kokeile.

raezel [24.02.2005 09:29:05]

#

XP:n asennus kyllä näkee nuo linux osiotkin, ja ne voi sitten asennusvaiheessa poistaa. Itse tehnyt joskus niin kun asensin xp:n Red Hatin päälle.

Blaze [24.02.2005 09:38:47]

#

Itse en suosittelisi koko kovon laittamista yhdeksi osioksi, XP:n joutuu kuitenkin jossain vaiheessa asentamaan uusiksi, niin se on kätevää, kun voi kopioida kaiken tarpeellisen toiselle osiolle talteen ja laittaa koko Windows-osion tyhjäksi.

Ja C-osion kokoa ei kannata aliarvioida. 13 gigatavua EI riitä, jos meinaa MSDN:iä sun muita asennella. Terveisin nimimerkki "Kokemusta on".

TeeVee [24.02.2005 10:57:35]

#

Blaze:
Ihan hyvä ajatus. Voisihan sen tietysti laittaa pariksi osioksi. Ajatus kuitenkin oli, että koko kiintolevy laitetaan xp:n käyttöön ;) Kuitenkin minulla on mahdollisuus laittaa lähiverkon yli tiedostot toiseen tietokoneeseen kun laitan tietokonetta uusiksi, mutta ehdottamasi menetelmä on ehdottomasti kätevämpi.

raezel:
Kiitoksia.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta