Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Kone tilttaa

Minä [23.02.2005 16:01:16]

#

Tuossa vanhassa romussa on pieniä ongelmia syntynyt. Saattaa ihan yhtäkkiä jumittua paikoilleen eikä reagoi mihinkään liikkeeseen.
Ongelmat alkoi heti kun vaihdoin siihen toiset muistikammat ja kovon. Uuden kovalevyn ostin aikani kuluksi muttei auttanut kummemmin..
Mistä kiikastaa? Sdrammin sökönä? Pystyykö ne jotenkin testaamaan? Jotain ohjemaa linuxille tuohon puuhaan?

wwwapu [24.02.2005 19:45:38]

#

Onkos se kotelo joku vanha ruppana ja kovalevy uusi hieno sekä iso ja nopia?

Voi olla, että tulee sikälitse paljon lämpöä, että kone jumppaa. Osta lisäpotkuri koneeseen.
Nimimerkillä "kokemusta on"

Heikki [24.02.2005 20:29:19]

#

Muistit voi kyllä testata, esimerkiksi sellainen ohjelma kuin memtest86 tuntuu aika tarkastit tutkivan muistin. Löytyy esimerkiksi SuSE:n paketinhallinnalla (eli myös Googlella), ja SuSE:n CD:ltä buutatessa se on yksi vaihtoehto (eli ks. ohjelma lisätään käynnistysvalikkoon ja siihen buutataan).

Edit. Ei muuten Antin suojaukset ihan toimi, tuplaklikkasin vahingossa lähetä niin tuli kaksi viestiä.

Minä [26.02.2005 15:10:50]

#

Memtest rullasi koneen läpi muttei löytänyt mitään virheitä. Jos kiinni on ainoastaan ykkös kampa, ei kone käynnisty. Jos kiinni on kakkonen, kone käy mutta tilttailee.. Sama vika kun laittaa molemmat kiinni, mutta silloin kone sanoo käynnistyessä "memory size error" ja näyttää 264mt muistia eikä 256.. Outoa?

Edit: tilttailu tapahtuu yleensä silloin, kun kone on käynnistymässä tai vain idlailee tekemättä mitään..

Minä [27.02.2005 13:28:34]

#

Mahtaako jollakin olla sdrammia ylimäärästä? Voisin jonkun 20e 256mt/2*128mt palikasta/palikoista maksaa.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta