Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Hitaaseen läppäriin linux ja työpöytä

Sivun loppuun

Turatzuro [22.02.2005 16:06:21]

#

Moi!

Ajateltiin tässä yhden tyypin kanssa kokeilla heittää linuksi tollaseen 50MHz, 12Mt ram, 250mt kovo - tasoiseen koneeseen. Onko tietoa toimisiko tuossa mikään työpöytäympäristö, vai olisiko sitä sitten tyydyttävä vain komentoriviin? Onko muuten olemassa tuollaiseen tarkoitukseen kevyitä distroja?

Niin, ja jos jollakin on jotain kokemuksia linuxin asentamisesta vanhoihin koneisiin/läppäreihin, niin kuuntelen mielelläni...

Ja tietenkin linkkejä otetaan vastaan, itse en googlettamalla kovin paljon tietoa asiasta löytänyt.

efteri [22.02.2005 16:49:21]

#

Ei toimi.

Deewiant [22.02.2005 17:31:59]

#

Windows 95 on meidän vähän heikommassa koneessa pyörinyt, joten uskon kyllä että jokin Linux pyörii tuossa.

Minä [22.02.2005 18:20:34]

#

Miksei toimisi? Hankit vaan jostakin jonkun ultra vanhan distron ja tyyppäät sillä. Mutta vähemmällä pääset kun työnnät roskakoriin koko vehkeen :)

kayttaja-2791 [22.02.2005 18:33:05]

#

Voit tieten ennen oikeaa asennusta kokeilla live-distoroa, esim. Knoppixia että kuinka se pyörii. Cd:ltä boottauksen tuki on tietenkin yksi mukavuustekijä noin vanhassa koneessa ;) Menee sekin astetta vaikeammaksi korpulta bootatessa.

Ja tietenkin kannattaa valita jokin keveämpi työpöytä, KDE:tä ja Gnomea en usko että tuo pyörittää lähellekään tyydyttävästi.

Turatzuro [22.02.2005 21:12:10]

#

Eh... CD:ltä? Ei siinä ole cd-asemaa :) Korppuasema ja adsl-nettiyhteys pcmcia-verkkokortin kautta löytyy, niin että pitäisi löytää jokin distro, joka käynnistyisi korpulta ja lataisi kamat netin kautta... Kuulostaako toivottomalta?

Edit: Aijjuu, ja ehdotuksia kevyistä työpöydistä? Icewm?

Blaze [22.02.2005 21:26:17]

#

TWM :P

KimmoKM [22.02.2005 21:49:13]

#

Xfce on ihan hyvä ja kevyt. TMW on erittäin kevyt mutta käyttökelvoton. BlackBox, IceWM ja WindowsMaker ovat ihan hyviä. Myös KDE 1x/2x ovat kohtalaisen kevyitä.

TeeVee [24.02.2005 11:03:19]

#

Mene linux.org ja hae sieltä tiny/minimalist tjsp. (en muista tarkalleen). Sieltä saat paljon vaihtoehtoja (en tiedä laadusta). http://koti.mbnet.fi/tlehtone/Alkeiskurssi/c752.html löytyy tietoa hitaan tietokoneen linuxista.

tomaattigeeni [24.02.2005 16:07:06]

#

Xfce on kyllä kevyt, mutta suoraan sanoen ei toivoakaan saada sitä pyörimään tuossa. KDE on kaukana kevyestä - myös vanhemmat versiot koneesi tasoon nähden.
Linux kyllä toimii, mutta Xfree ja työpöytäympäristö on aikalailla mahdottomuus. Joku ultrakevyt windowmanageri saattaisi ehkä jotenkuten toimia.
Itselläni oli Pentium 166MHz MMX / 32MiB rammi 3 gigasella kiekolla ja oli aika tuskasta fluxboxin ajeleminen. Sinuna jättäisin homman väliin. Linux toimii kyllä textmodessakin vallan mainiosti, jos se kelpaa.

Turatzuro [24.02.2005 23:26:55]

#

Hmm, ehkäpä on tosiaan tyydyttävä sitten tekstitilaan :S
Noh, kiitos kuitenkin vastauksista!

Btw, tuli vielä mieleeni, että millähän tasolla mahtaa linuxin virransäästö ja akunvalvonta yms. ominaisuudet olla?

tomaattigeeni [25.02.2005 17:46:21]

#

Akunvalvonta-ominaisuuksista mä en osaa sanoa juuta enkä jaata - mulle riittää mainiosti kello ja tieto akun kestosta puolen tunnin tarkkuudella.
Säätämällä ja rukkaamalla akun kesto muuten kaksinkertaistuu kummasti, jos tietää mitä tekee.

Juuso [26.02.2005 16:56:37]

#

Blaze kirjoitti:

TWM :P

Itse käytin vanhassa koneessa työpöytänä TWMää. Oli ihan jees =) Nykyisin käytän blackboxia. Ihan jees, tosin irssi on väreiltään kuin Israelin lippu :D Ja kone on siis Pentium 133Mhz, 48mt ram jne :D ei mikään tehoihme..

renni [26.02.2005 20:34:39]

#

Fluxbox on oma suosikkini kevyeksi työpöydäksi.
Distroksi vanhaan (486?) koneeseen voisi suositella vaikka Slackwarea.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta